معرفی قطره قبل از شستشوی گوش

قطره شستشوی گوش
قطره آماده سازی گوش برای شستشو توسط دکتر

تجمع جرم گوش یا انسداد آن آزار دهنده است و سلامتی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. علائم انسداد می‌تواند شامل گوش درد یا احساس پری در گوش، کم شنوایی گوش، سرگیجه یا زنگ زدن گوش باشد. مشکلات مربوط به تجمع موم (سرومن) از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به پزشکان گوش، حلق و بینی است. درمان این مشکل اغلب با شستشوی گوش خواهد بود. البته مشکلات تنها به جرم گوش ختم نمی‌شوند، هرگونه التهاب، عفونت یا ورود شی خارجی به داخل گوش می‌تواند مشکلاتی را برای گوشی ایجاد کند. در صورتی که این مشکلات به پرده گوش آسیب نرسانده باشند، می‌توان از طریق قطره شستشوی گوش به راحتی درمان را انجام داد. استفاده از قطره گوش باید چند روز قبل از شستشو باشد تا موم نرم شده و گوش با درد کمتر و راحتی بیشتری شستشو داده شود.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل
تلفن ویزیت متخصص گوش در منزل

اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به پزشک را ندارید می‌توانید از مرکز خدمات پرستاری تهران درمان به عنوان یک مجموعه شناخته شده و قابل اعتماد درخواست ویزیت وشستشوی گوش توسط پزشک در منزل را داشته باشید. شستشوی گوش در منزل به ویژه برای افرادی که به دلیل بیماری، ناتوانی، کهولت سن، آلودگی هوا و.. شرایط حضور در مطب پزشکان ندارند، گزینه بسیار عالی است.

در این مقاله به معرفی قطره شستشوی گوش و انواع آن می‌پردازیم با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

قطره شستشوی گوش چیست؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که می‌دانند چگونه گوش خود را تمیز کنند. اما در واقع، روش‌هایی که بسیاری از افراد برای تمیز کردن گوش استفاده می‌کنند، به سادگی جرم گوش را بیشتر به داخل کانال گوش فشار می‌دهد. تمیز کردن موم از گوش باید بسیار با دقت انجام شود. در صورت عدم دقت شنوایی شما ممکن است به طور موقت یا دائم آسیب ببیند. علاوه بر این، علائم تجمع جرم گوش ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی دیگر نیز باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در مورد تجمع جرم گوش به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک پس از معاینه قطره شستشوی گوش را برای شما تجویز خواهد کرد. قطره شستشوی گوش یک روش ایمن برای نرم کردن جرم گوش و آماده کردن آن برای خروج و پاکسازی کامل گوش است. بسته به میزان جرم و شدت آن مدت زمانی که باید از قطره شستشو استفاده کنید، متغیر است. به طور معمول دارو دو بار در روز توصیه می‌شود. تا چهار روز افراد باید از آن استفاده کنند و سپس برای شستشو به پزشک مراجعه نمایند. البته همانطور که گفته شد برخی افراد طبق تجویز پزشک باید مدت زمان بیشتری از قطره استفاده کنند. قطره شستشوی گوش انواع مختلفی دارد، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

قطره قبل از شستشوی گوش
قطره پیش نیاز شستشوی گوش

انواع قطره برای شستشوی گوش

اکثر قطره های گوش برای تجزیه و از بین بردن تجمع جرم گوش طراحی شده اند. بعضی دیگر از قطره های هستند که برای درمان عفونت گوش میانی در بزرگسالان و سرگیجه حاصل از آن تجویز می شوند. مواد مختلف مورد استفاده در قطره‌ها به روش های مختلفی عمل می‌کنند:

  • قطره گوش بر پایه روغن معدنی

برخی از قطره های گوش OTC حاوی انواع مختلفی از روغن معدنی هستند. روغن معدنی موم سخت و خشک را نرم می‌کند و به موم اجازه می‌دهند پس از نرم شدن کافی از گوش خارج شود.

  • قطره پراکسید کاربامید

اکسیژن را در گوش آزاد میکند. اکسیژنی که آزاد می‌شود باعث ایجاد کف در داخل گوش می‌شود و به حذف تجمع بیش از حد موم کمک میکند.

  • قطره بر پایه محلول نمکی

محلول نمکی به نرم شدن مومی که سفت شده است کمک می‌کند.

  • قطره اسید استیک

اسید استیک در قطره های گوش مبتنی بر آب یافت می‌شود و به حل شدن تجمع جرم گوش کمک می‌کند. از طرفی این دارو می‌تواند به درمان عفونت گوش نیز کمک کند. عفونت گوش با التهاب، سوزش و مشکل در شنوایی همراه است. در صورت تشخیص عفونت، پزشک از این قطره باتوجه به شرایط بیمار استفاده خواهد کرد.

  • قطره کلرامفنیکل

این قطره جزو آنتی بیوتیک هایی است که برای عفونت‌های باکتریایی گوش تجویز می‌شوند. قبل از شستشوی گوش استفاده از این قطره جهت درمان عفونت صورت می‌گیرد تا از آسیب به پرده گوش جلوگیری شود.

  • قطره بتامتازون

اگر گوش دچار التهاب، خارش و یا درد باشد و پزشک علت آن را حساسیت یا یک مشکل آلرژیک بداند، قطره بتامتازون را برای بهبود این شرایط تجویز خواهد کرد.

  • جوش شیرین

محلول جوش شیرین را نیز می‌توان به عنوان قطره برای شستشوی گوش استفاده کرد. از آنجایی که جوش شیرین یک ماده قلیایی (در مقیاس pH بالا) است، می‌تواند با حل کردن جرم گوش به پاکسازی آن کمک کند. شما می‌تواند با مشورت پزشک خود این کار را در منزل برای جرم گیری گوش انجام دهید. جرم گوش اسیدی است. واکنش شیمیایی که بین جوش شیرین و جرم گوش رخ می‌دهد همان چیزی است که جرم گوش را حل می کند.

این مطلب را از دست ندهید: درمان وزوز گوش در منزل

بهترین قطره شستشوی گوش

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم کدام قطره قبل از شستشوی و ساکشن گوش باید استفاده شود بهتر است بدانید بهترین قطره، آن است که بر اساس وضعیت سلامت گوش شما توسط پزشک تجویز شود. یکی از بهترین قطره هایی که میتوان قبل شستشو گوش از آن استفاده کرد، قطره گوش گلیسیرین فنیکه میباشد. این دارو یک تسکین دهنده واقعی برای درمان درد، احتقان و تورم ناشی از التهاب گوش میانی ( اوتیت میانی حاد ) است.

این قطره علاوه بر نرم کردن جرم گوش می‌تواند انواع باکتری های ویروسی و قارچ ها را از بین ببرد. علاوه بر این قطره گلیسیرین فنیکه می‌تواند باعث شکستن پیوندهای پروتئین داخل سبوم گوش شود. استفاده از این دارو به دلیل عوارض جانبی کمی که دارد، در اکثر مواقع برای بیماران تجویز می‌شود.

بهترین قطره برای شستشوی گوش
قطره برای آماده سازی جرم گیری موم گوش

نحوه استفاده از قطره شستشوی گوش

برای اطمینان از تجویز مقدار مناسب دارو و جلوگیری از لمس گوش با قطره چکان، در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که قطره را بریزد. راهنمای گام به گام زیر به شما یا همراه‌تان کمک خواهد کرد که به درستی از قطره شستشوی گوش استفاده کنید:

  • برای استفاده از قطره گوش، ابتدا دستان خود را بشویید.
  • ظرف دارو را چند دقیقه در دست نگه دارید تا گرم شود. این کار از بروز سرگیجه به دلیل عدم تعادل دمای داخلی بدن با دما داروی خارجی جلوگیری خواهد کرد.
  • نوک قطره چکان را لمس نکنید، زیرا این کار ممکن است باعث ورود آلودگی و میکروب به داخل گوش شما شود. علاوه بر این بهتر است ظرفی در کنار دست خود داشته باشید تا نوک قطره چکان با سطح آلوده در اطراف شما تماس پیدا نکند.
  • به پهلو دراز بکشید طوری که گوش آسیب دیده به سمت بالا متمایل شود. قطره چکان را مستقیماً روی گوش نگه دارید و طبق دستور پزشک چند قطره از دارو را در مجرای گوش بریزید. برای کمک به ریختن قطره‌ها در گوش بزرگسالان، لاله گوش را بالا و عقب نگه دارید. در کودکان بهتر است، لاله گوش را پایین و عقب نگه دارید.
  • اگر به هر دلیلی ناخواسته قطره وارد چشم شما شد، بلافاصله چشم‌ها را با آب بشویید.
  • به مدت چند دقیقه سر خود را کج نگه دارید تا قطره به راحتی وارد مجرای گوش شود.
  • در انتها قطره چکان را با آب گرم به خوبی آبکشی نمایید و سپس درپوش مخصوص آن را بگذارید.

طرز استفاده از قطره گوش گلیسیرین فنیکه

استفاده از قطره شستشوی گوش تقریباً برای انواع مختلف آن یکسان است و به همان روشی که در بالا توضیح داده شد، می‌توانید از قطره گلیسیرین فنیکه نیز استفاده نمایید. پس از وارد کردن قطره‌ها ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید تا قطر‌ها داخل گوش را کاملاً خیس کنند اگر هر دو گوش عفونی شده یا به هر دلیلی نیاز به قطره شستشو دارند، مراحلی که در بالا توضیح داده شد را برای گوش دیگر نیز تکرار نماییدو فراموش نکنید مصرف دارو باید زیر نظر پزشک باشد، بنابراین از مصرف خودسرانه و بیش از حد دارو خودداری کنید، زیرا این می‌تواند باعث مسمومیت شود.

آنچه دیگران می خوانند: استفاده از گوش پاک کن

قطره شستشوی گوش کودکان

پزشک برای درمان گرفتگی گوش کودکان نیز ممکن است قطره شستشوی گوش را توصیه کند. عوامل مختلف باعث جرم گوش کودکان می‌شوند. از ورود اشیا خارجی و حشرات گرفته تا عفونت همگی از طریق شستشوی گوش قابل درمان هستند. اگر درمان به موقع انجام نگیرد، ممکن است عفونت یا تجمع جرم به شنوایی کودکان آسیب برساند. بنابراین اولین اقدام مراجعه به پزشک برای تشخیص و بررسی میزان آسیب است. پس از معاینه پزشک بر اساس شرایط سلامتی گوش کودک ممکن است قطره خاصی تجویز نماید. در اکثر موارد قطره گلیسیرین فنیکه در کودکان نیز اثر مثبت و خوبی خواهد داشت. استفاده از درمان‌های خانگی مانند روغن زیتون یا روغن بادام نیز برای از بین بردن جرم گوش کودکان مفید می‌باشند، البته استفاده از هر درمان خانگی باید زیر نظر پزشک انجام شود، زیرا کودکان نسبت به بزرگسالان در این زمینه آسیب پذیرتر هستند.

قطره شستشوی گوش کودکان
قطره جهت آماده سازی فرایند تخلیه موم اضافی گوش

سخن نهایی

تجمع جرم گوش، عفونت، التهاب و… در صورت عدم درمان به موقع می‌توانند مشکلات متعددی برای فرد ایجاد کنند. آسیب به پرده گوش و کاهش شنوایی از مهمترین مشکلاتی است از این طریق ایجاد خواهند شد. برای کنترل شرایط بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید. اگر در مورد انتخاب پزشکی خود تردید دارید یا به دنبال پزشکان متخصص و حرفه‌ای هستید می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. در این مرکز جمعی از بهترین‌های پرستاری و پزشکی گرد هم آمده اند تا بتوانند خدمات مراقبتی و درمانی با کیفیتی را برای مددجویان ارائه دهند.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید. با هماهنگی و وقت قبلی برای مشاوره حضوری تماس بگیرید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی و مشاوره رایگان آنلاین، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content