نگهداری از سالمند پوشکی

یکی از رایجترین مشکلات مرتبط با سن در افراد سالخورده بی اختیاری در دفع ادرار است. این مشکل به دلایل و بیماری‌های مختلف از جمله آلزایمر ایجاد می‌شود. پذیرش و مقابله با مشکلات بی اختیاری برای افراد مسن اغلب دشوار است. برخی از آنها سعی می‌کنند این مشکل را نادیده بگیرند و مانند قبل به زندگی خود ادامه دهند. این امر می‌تواند باعث نگرانی خانواده‌ها شده و نگهداری از سالمند را دشوارتر کند. استفاده از پوشک می‌تواند تا حد زیادی به رفع این نگرانی‌ها و مراقبت بهتر از سالمند کمک نماید، اما مشکل اینجاست که سالمندان این موضوع را نمی‌پذیرد و در مقابل استفاده از پوشک بسیار مقاومت می‌کنند. 

نگهداری از سالمند پوشکی نیاز به صبر، درک و تعهد برای حفظ کرامت این عزیزان دارد. راه‌هایی موثری برای برای تشویق سالمند به استفاده از پوشک وجود دارد. استخدام پرستار سالمند برای نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل در این زمینه بسیار موثر باشد، زیرا آنها در مورد نحوه برخورد با سالمندان و مشکلات آنها آموزش دیده‌اند و بهتر می‌توانند با این چالش‌ها مقابله نمایند. اگر نگهداری از سالمند پوشکی برای شما دشوار است و نمی‌توانید از عهده مراقبت از این عزیزان به‌خوبی برآیید، بهتر است با مراکز خدمات پرستاری معتبر در این زمینه مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. در این مقاله پرستاری از سالمند پوشکی به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و نکات مهمی در این زمینه به شما ارائه می‌شود، پس تا انتها با ما باشید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

پرستاری از سالمند پوشکی

صحبت با والدین سالخورده در مورد بی اختیاری ادرار کمی مشکل به نظر می‌‎رسد. اولین کاری که مراقب آن باید انجام دهند این است که در انتخاب کلمات خود با سالمند دقت کنند. طبیعی است که افراد در هر سنی به ویژه در سنین بزرگسالی نسبت به استفاده از پوشک گارد بگیرند، اما وقتی بدانید چگونه باید با آنها در این مورد صحبت کنید و با مهربانی و عطوفت برخورد کنید به راحتی می‌توانید آنها را متقاعد به استفاده از پوشک نمایید. بنابراین گام اول در نگهداری از سالمند پوشکی درک و پذیرش شرایط جدید سالمند است. اگر می‌خواهید پرستاری از سالمند پوشکی را به عهده بگیرید باید به نکات زیر توجه کنید:

به دنبال علت بی اختیاری ادرار باشید

هنگامی که بی اختیاری گاه به گاه اتفاق می‌افتد، بسیار مهم است که در مورد آن با پزشک مشورت کنید. ممکن است اختلالی ساده، مانند عفونت دستگاه ادراری (UTI)، مثانه بیش از حد فعال (OAB) باعث بروز مشکل شده یا یک مشکل زمینه‌ای جدی‌تر مانند مشکلات پروستات در مردان یا افتادگی اندام لگنی (POP) در زنان دلایل اصلی مشکل باشند.

 پس از ویزیت در منزل یا مراکز درمانی، انجام آزمایش برای تعیین نوع بی اختیاری تجویز خواهد شد. پزشک ممکن است تمرینات کف لگن، روش‍های جراحی جزئی یا حتی دارو را برای مدیریت علائم توصیه کند . مراجعه به یک متخصص اورولوژی نیز ایده خوبی است. برای سالمندانی که بی اختیاری مدفوع را نیز تجربه می‌کنند، مشاوره با یک متخصص گوارش نیز توصیه می‌شود. اگر بتوانید علت ایجاد علائم بی اختیاری ادرار در عزیزان سالمند را شناسایی و درمان کنید، در این صورت استفاده از پوشک به مرور کاهش پیدا خواهد کرد و نگرانی شما در مورد نگهداری از سالمند پوشکی کمتر می‌شود.

با انکار بی اختیاری سالمندان به طور جدی مقابله کنید

هنگام نگهداری از سالمند پوشکی اگر فرد تحت مراقبت هنوز از نظر شناختی سالم است، اما ترجیح می‌دهد با وجود بی اختیاری ادرار همچنان مانند قبل زندگی کند، به حس غرور او متوسل شوید. به هر حال، غرور چیزی است که ما را در مورد بسیاری از تغییرات مرتبط با سن انکار می‌کند.

شما یا پرستار سالمند باید بتوانید بزرگتر خود را متقاعد کنید که بوی ادرار بسیار شرم آورتر از استفاده از پوشک است. به او قول بدهید پوشکی راحت و جاذب پیدا می‌کنید که آنها را قادر می‌سازد وقار خود را حفظ کرده و همچنان استقلال خود را داشته باشند، بدون آنکه در ظاهر‌شان تغییری ایجاد شود. 

از پزشک یا یک دوست کمک بخواهید

درست مانند بسیاری از مسائل دیگر در ارتباط با والدین سالخورده، بی اختیاری ممکن است توسط یک عضو غیر خانواده، مانند یک دوست قابل اعتماد یا پزشک، بهتر مورد توجه قرار گیرد، زیرا اغلب سالمندان تمایل دارند مشاهدات و پیشنهادات خانواده خود را بی اعتبار کنند یا از آنها چشم پوشی کنند. از طرفی پدر و مادر پیر در دوران نوزادان خود را پوشک می‌کردند. حالا برای آنها دشوار است که با این واقعیت که خود نیاز به پوشک دارند، روبرو شوند. از همین رو صحبت با یک دوست یا پزشک برای آنها راحت تر است. قرص کنترل ادرار در سالمندان نیز مفید است و میتواند در مواردی که سالمند مشکل سلامتی خاصی ندارد او را از پوشک بی نیاز کند یا تعداد دفعات استفاده از پوشک را کمتر نماید.

پرستاری از سالمند پوشکی با تهران درمان

چگونه سالمند را پوشک کنیم؟

این مهمترین سوالی است که هنگام نگهداری از سالمند پوشکی افراد می‌خواهند درباره آن بدانند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث مقاومت سالمندان هنگام تعویض پوشک است.

کاهش حس بینایی و بویایی، افسردگی زوال شناختی و… همگی باعث می‌شوند تا تعویض پوشک سالمند با چالش مواجه شود. اما با وجود تمام این چالش‌ها چگونه می‌توان سالمند را پوشک کرد؟ برای این منظور باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا دست های خود را ضدعفونی کرده یا از دستکش برای گذاشتن پوشاک استفاده کنید.
  • به آرامی سالمند را به پهلو خوابانده به طوری که باسن و نه شانه‌ها به صورت کامل بچرخد.
  • به محض قرار گرفتن به پهلو، زانوهای او را به آرامی به سمت سینه خم کنید.
  • حالا پوشک را از درازا به سمت داخل تا بزنید. مراقب باشید تا با دست داخل پوشک را لمس نکند
  • پوشک را بین پای سالمند قرار دهید، چسب را باز کرده و قسمت بزرگ و پهن پوشک را طوری روی باسن قرار دهید که به طور کامل آن را بپوشاند.
  • به آرامی سالمند را حرکت داده طوری که به صورت کامل روی کمر قرار بگیرد، قسمت جلوی پوشک را تا زیر شکم بالا آورده و چسب‌ها را سفت بچسبانید.
  • حالا از از دو طرف پوشک بکشید تا ناحیه اطراف کشاله ران را به صورت کامل در بر بگیرد. لبه های پوشک باید بیرون باشند تا از نشت ادرار جلوگیری شود.

نکته مهم: به نحوه بستن چسب‌ها توجه کنید در واقع چسب‌های بالایی پوشک باید به به سمت پایین بسته شود تا به راحتی ناحیه کمر را بپوشانند. چسب های پایینی برعکس باید به سمت بالا کشیده و سفت شوند.

چگونه سالمند را پوشک کنیم؟

مزایای نگهداری از سالمند پوشکی

پوشک می‌تواند به مشکلات سلامت روان در بزرگسالان کمک کند، بله شاید این مهمترین مزیت پوشک برای سالمندان باشد. ممکن است تعجب کنید که چگونه ممکن است، اما این واقعیت دارد. پوشک می‌تواند از بسیاری جهات نه تنها برای سلامت روان سالمند بلکه برای سلامت روان افرادی که مسئول نگهداری از سالمند پوشکی هستند، مفید باشد. از ایجاد احساس امنیت بیشتر تا کاهش سطح استرس همگی از مزایای استفاده از پوشک در بزرگسالان هستند. اما این تنها مزیت پوشک نیست. در زیر به مهمترین مزایای پوشک برای افراد مسن اشاره شده است:

  • پوشک می‌تواند به عنوان یک محافظ امنیتی عمل کند و احساس ایمنی و راحتی را به سالمند ارائه دهد.
  • پوشک می‌تواند به کاهش مشکلات سالمند هنگام بستری شدن در بیمارستان کمک کند. اگر به هم دلیلی سالمند نتواند حرکت کند و بخواهد برای مدت طولانی روی تخت بماند، استفاده از پوشک باعث می‌شود تا او کمتر مجبور باشد برای رفتن به توالت از تخت بلند شود.
  • سالمندانی که از پوشک استفاده می‌کنند اغلب اعتماد به نفس بیشتری برای شرکت در مهمانی‌ها یا سایر رویدادهای اجتماعی دارند.
  • نگهداری از سالمند پوشکی باعث می‌شود تا سایر اعضای خانواده نیز آرامش بیشتری داشته باشند و کمتر نگران کثیف شدن مبل، تخت، فرش و… باشند.
  • استفاده از پوشک باعث می‌شود تا سالمندان بدون خجالت یا ترس به موقع دفع انجام دهند. از طرفی درمان فوری یبوست سالمندان با پوشک بهتر انجام خواهد شد.

حقوق نگهداری از سالمند پوشکی

نگهداری از سالمند پوشکی نسبت به دیگر سالمندان هزینه بیشتری دارد. این به دلیل مراقبت‌های خاص‌تری است که پرستار باید برای این دسته از سالمندان در نظر بگیرد. شستشوی مرتب، ضدعفونی کردن، تعویض پوشک و… همگی مسئولیت پرستار را بیشتر می‌کند. از طرفی دوری مسافت، بیماری‌های خاصی که سالمند دارد، خدمات اضافی که باید ارائه شود، همگی می‌توانند میزان دستمزد پرستار را بالاتر ببرند.

حقوق و دستمزد نگهداری از سالمند پوشکی

سخن پایانی

اگر نگهداری از سالمند پوشکی برای شما سخت است و نیاز به کمک دارید می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. در این مرکز انواع خدمات مراقبتی از ویزیت در منزل گرفته تا سایر خدمات پرستاری توسط پرسنل حرفه ای و مجرب ارائه می‌شود. پزشکان و پرستاران آموزش دیده این مرکز تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا نگهداری از سالمند عزیز شما به بهترین شکل انجام شود. ارائه خدمات متنوع برای بیماران، کودکان و سایر افراد نیز در این مجموعه به صورت کاملا اصولی و تخصصی ارائه می‌شود.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

 

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content