تقویت سیستم ایمنی سالمندان

تقویت سیستم ایمنی سالمندان
افزایش سیستم ایمنی سالمند

سیستم ایمنی بدن انسان با افزایش سن دستخوش تغییرات چشمگیری می‌شود. تقویت سیستم ایمنی سالمندان باعث می‌شود تا آنها در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف آسیب پذیری کمتری داشته باشند. در این مقاله که توسط مجموعه خدمات پرستاری تهران درمان نگارش شده راه‌های تقویت سیستم ایمنی سالمندان مورد بحث قرار گرفته است.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

 سیستم ایمنی به مرور با افزایش سن به ویژه در دوران پیری توانایی محافظت در برابر عفونت‌ها و سرطان را از دست میدهد و به خوبی نمی‌تواند به درمان زخم‌ها پاسخ دهد. افزایش سن با افزایش بروز بیماری‌های التهابی، به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. بسیاری از بیماری‌های دژنراتیو سالمندان، مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و استئوآرتریت، از نوع بیماریهای التهابی آسیب رسان به بافت هستند. در این بین بیماری مزمن انسدادی ریه و بیماری مزمن کلیوی، روند پیری را تسریع کرده و در نهایت منجر به تحلیل عضلانی، پوکی استخوان، و پیری عروق می‌شوند. بنابراین بسیار مهم است که  سیستم ایمنی سالمندان به درستی تقویت شود تا آنها از ابتلا زود هنگام به بیماری‌های مختلف در امان باشند. اما روش‌های تقویت سیستم ایمنی سالمندان چیست؟ چگونه می‌توان به افراد مسن کمک کرد تا بهتر بتوانند خود را در برابر چالش‌های سلامتی پیش رو محافظت کنند؟ پاسخ این سوالات برای افرادی که نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل را بر عهده دارند بسیار مهم است.

ما اینجا هستیم تا هر آنچه که باید در مورد تقویت سیستم ایمنی سالمندان بدانید را برای شما بیان کنیم. پس تا آخر مقاله به خواندن ادامه دهید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

مزایای تقویت سیستم ایمنی سالمندان

فعال ماندن، خوردن غذاهای تازه و مقوی، گذراندن زمانی بیرون از خانه و زیر نور خورشید و خواب با کیفیت تا حد امکان میتوانند به حفظ سلامت سیستم ایمنی افراد در هر سنی کمک کنند. سیستم ایمنی سالم برای سلامت کلی سالمندان بسیار مهم است. افراد سالخورده برای مبارزه با عفونت‌ها، ویروس‌ها و سایر بیماری‌ها به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارند. این می‌تواند مزایای زیادی برای سالمندان داشته باشد. مزایای تقویت سیستم ایمنی سالمندان به شرح زیر است:

مزایای تقویت سیستم ایمنی سالمندان

احساس سلامتی بیشتر

تقویت سیستم ایمنی سالمندان باعث می‌شود تا آنها در برابر بیماری‌های عفونی محافظت شوند در این صورت احساس سلامتی بیشتری در طول زندگی خود خواهند داشت. یک سیستم ایمنی قوی همچنین از ورود مهاجمان یا آنتی ژنهای مسری به بدن و ایجاد بیماری جلوگیری می‌کند.

بهبودی سریعتر زخم‌ها

سالمندانی که سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، سریع‌تر از یک آسیب بهبود می‌یابند، زیرا ایمنی آنها روند بهبودی را تحریک می‌کند. کسانی که ایمنی ضعیفی دارند دوران بهبودی انها ممکن است بیشتر طول بکشد.

خستگی کمتر

هنگامی که سیستم ایمنی بدن قوی‌ باشد، احساس خستگی کمتری خواهید داشت. یکی از مواردی که می تواند سیستم ایمنی بدن سالمندان را بهبود بخشد و باعث فعال ماندن آنها شود، ورزش است. ورزش برای سالمندان در منزل باعث تناسب اندام، کاهش احساس ضعف و تقویت سیستم ایمنی آنها خواهد شد.

مبارزه بهتر با عفونت‌ها و بیماری‌ها

سیستم ایمنی قوی نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها ایفا می‌کند. سیستم ایمنی، گلبول‌های سفید، پروتئین‌ها و سایر مواد شیمیایی را برای حمله و از بین بردن عوامل بیماری تولید میکند.

روش‌های تقویت سیستم ایمنی سالمندان

در زیر روش‌های تقویت سیستم ایمنی سالمندان با ایجاد تغییرات مثبت در  سبک زندگی آنها آورده شده است:

انجام تمرینات ورزشی منظم

ورزش منظم باعث حفظ عملکرد سیستم ایمنی در سطوح بالا می‌شود. هنگامی که افراد مسن از نظر بدنی فعال هستند، بهتر می‌توانند عوامل بیماری زا را از ریه‌ها و مجاری تنفسی خود دور نگه دارند و احتمال ابتلا به بیماری را به حداقل برسانند.

کاهش استرس

سالمندانی که مرتب در محیط و شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، زیرا استرس باعث خواهد تا هورمون کورتیزول آزاد شود. این التهاب را تقویت کرده و به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند و باعث می‌شود تا کارایی آن کمتر شود. مطالعات نشان می‌دهند کسانی که استرس کمتری دارند کمتر در معرض ابتلا به عفونت قرار خواهند گرفت.

داشتن خواب کافی

خواب کافی نه تنها به این معنی است که سالمندان باید ساعت‌های مشخصی از روز را بخوابند بلکه اقدامات اساسی مانند دور نگه داشتن گوشی، خاموش کردن تلویزیون یک ساعت قبل خواب، خوردن شام سبک و… را نیز باید انجام دهند. خواب با کیفیت نقش بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی سالمندان خواهد داشت.

محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های الکل دار

 مطالعات نشان داده مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های حاوی الکل منجر به افزایش عفونت‌های تنفسی و اختلال در پاسخهای ایمنی میشود. در لیست غذا برای سالمندان نباید نوشابه‌های قندی و الکل دار گنجانده شوند. 

ترک سیگار

به عنوان یک قاعده کلی، هر چیز اضافی در ریه‌ها احتمال عفونت تنفسی را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. 

داشتن تغذیه سالم

برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان تغذیه سالم مهم است. روده سالم به شما این امکان را میدهد تا به طور موثرتری با عفونت‌ها مبارزه کنید. با افزودن غذاهای غنی از ویتامین‌های A، C و D و همچنین روی به رژیم غذایی سالمند از سیستم ایمنی آن‌ها حمایت کنید. انواع مواد غذایی مانند سبزیجات پروتئین‌ها، حبوبات، غلات و لبنیات باید در لیست برنامه غذایی سالمند قرار بگیرند.

داشتن تغذیه سالم

صبحانه مقوی برای سالمندان

سالمندان ممکن است در خوردن وعده‌های غذایی مانند صبحانه به دلایل مختلفی از جمله مشکلات مربوط به جویدن و بلعیدن برخی از مواد خوراکی مشکل داشته باشند. این امر افراد مسن را در معرض خطر بیشتری برای سوء تغذیه قرار می‌دهد. این می تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی و کیفیت پایین زندگی شود. با این حال، غذاهای ارزان و آسانی وجود دارند که عزیزان سالمند شما می توانند بخورند. در اینجا برخی از سالم ترین غذاهای صبحانه برای سالمندان آورده شده است:

بلغور جو دوسر

این ماده غذایی به دلیل فیبری که دارد فشار خون را کاهش داده و سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند. از همین رو بلغور جو دو سر نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی سالمندان خواهد داشت. 

میوه‌های تازه

میوه‌های تازه مانند کیوی، بلوبری، موز و هلو سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که با تقویت سیستم ایمنی سالمند از شرایط مختلف مرتبط با افزایش سن مانند از دست دادن حافظه، بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگيري می‌کنند.

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین است و تهیه آن آسان است. پروتئین موجود در تخم مرغ میتواند کلسترول سالمند را کاهش داده  و از حمله قلبی یا سکته جلوگیری کند. جویدن و بلعیدن تخم مرغ برای افراد مسن آسان است. همچنین این ماده غذایی منبع غنی کلسیم است که باعث افزایش قدرت استخوان و عضله میشود. از همین رو نقش مهمی در تقویت عضلات پا در سالمندان دارد.

آجیل و محصولات لبنی کم چرب

انتخاب های غذایی خوبی برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان هستند. ترکیب آجیل و محصولات لبنی کم چرب، پروتئین، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز برای محافظت از بینایی، حفظ حافظه و افزایش قدرت عضلانی  سالمندان فراهم میکند. 

اسموتی

اسموتی حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامتی سالمند  است. اسموتی با پروتئین بالا نیازی به جویدن ندارد. در نتیجه سالمند میتواند ویتامین‌ها، فیبر و پروتئین مورد نیاز خود را برای حفظ جریان خون و اکسیژن و همچنین تقویت عضلات دریافت کند.

معجون تقویتی برای سالمندان

معجون و نوشیدنی‌ها با پروتئین بالا می‌توانند راهی موثر برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان باشند تا آنها پروتئین مورد نیاز خود را به روشی آسان و خوشمزه دریافت کنند. معجون تقویتی برای سالمندان مکملی عالی برای دریافت روزانه مواد مغذی آنهاست. معجون تقویتی با کیفیت بالا حاوی آب پنیر و پروتئین‌های گیاهی انرژی‌زا بوده و نیازهای تغذیه‌ای سالمند را به خوبی تامین می‌کند. معجون‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سالمندانی که به دنبال یک سبک زندگی سالم هستند بسیار توصیه می‌شود. انواع معجون مقوی برای سالمندان را می‌توان شکل قرص یا  پودر از داروخانه‌ها تهیه کرد. البته مصرف خودسرانه آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. پس از  ویزیت در منزل یا مراکز درمانی سالمند مجاز به استفاده از این معجون‌ها خواهد بود.

معجون تقویتی برای سالمندان

آمپول تقویتی برای سالمندان

انواع آمپول تقویتی از جمله آمپول نوروبیون که حاوی ویتامین ب ۱۲، ب۶ و ب ۱ می‌باشد برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان توصیه می‌شود. آمپول ب کمپلکس نیز به هدف بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. 

بهترین مولتی ویتامین برای سالمندان

بهترین مولتی ویتامین برای سالمندان باید نیازهای تغذیه‌ای و ویتامین‌های مورد نیاز آنها از جمله منیزیم، کلسیم، اسیدهای چرب امگا3، ویتامینB، ویتامینC و… را تامین کند. قرص یوروویتال برای خانم‌ها ، مولتی مینرال برای آقایان، لوتئین نکستایل و… از جمله بهترین مولتی ویتامین‌ها برای افراد سالمند هستند .

آیا سالمندان برای تقویت سیستم ایمنی خود باید از مکمل‌ها استفاده کنند؟

افراد مسن میتوانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذاها دریافت کنند. اما اگر مطمئن نیستید، همیشه با پزشک یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا ویتامین یا مواد معدنی مهمی برای تقویت سیستم ایمنی در سالمندان نیاز است یا خیر. مهم است بدانید که برخی از مکمل‌ها می‌توانند عوارض جانبی مانند افزایش خطر خونریزی داشته باشند. مکمل‌ها همچنین می‌توانند با برخی داروها  تداخل داشته و مشکلاتی ایجاد کنند. به عنوان مثال، ویتامین K می‌تواند توانایی وارفارین (رقیق کننده معمول خون) را برای جلوگیری از لخته شدن خون کاهش دهد. اگر سالمند شما نیاز به مکمل رژیم غذایی دارد با ویزیت سالمندان در منزل توسط یک پزشک حاذق نیازهای تغذیه آنها را تامین نمایید.

سخن نهایی

اگر تقویت سیستم ایمنی سالمندان از مهم‌ترین اولویت‌های مراقبتی آنها در منزل است، بهتر است با تغییر سبک زندگی، انتخاب برنامه غذایی سالم و فعال نگه داشتن آنها به تقویت و بهبود سیستم ایمنی‌شان کمک کنید. استفاده از انواع قرص‌ها، آمپول‌ها و سایر مکمل‌ها بدون تجویز و تشخیص پزشک توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای افراد مسن به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است با پزشکان حاذق و مجرب مشورت نمایید. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با در اختیار داشتن کادر حرفه‌ای و با تجربه از پزشکان و پرستاران خدمات مراقبتی و درمانی مختلفی از جمله روانشناسی، مشاوره، فیزیوتراپی  سالمندان و… را با هدف ارتقا سلامتی و بهبود کیفیت زندگی متقاضیان ارائه می‌دهد.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content