پایین آوردن تب کودک

توجه به رشد و سلامت کودک یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی والدین است. با آغاز فصل سرما و همه گیر شدن بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا نگرانی‌های والدین برای مراقبت از کودکان خود بیشتر می‌شود. یکی از مهمترین مشکلاتی که در اثر سرماخوردگی ایجاد می‌شود، تب است که می‌تواند خطرناک و نگران‌کننده باشد. تب به معنی بالا رفتن دمای بدن از حد نرمال و استاندارد است. به طور معمول دمای بدن در صبح کمترین میزان و در طول روز کمی بیشتر می‌شود. البته دمای بدن افراد متفاوت است. در نوزادان و کودکان دمای بدن بین ۳۶. ۶ تا ۳۷. ۲ درجه سانتیگراد متغیر است. هرگونه تغییر دمایی در این محدوده می‌تواند یک هشدار جدی باشد.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

 

کودکانی که دچار تب می‌شوند به مراقبت‌های شبانه روزی نیاز دارند. هر گونه تغییر ناگهانی در دمای بدن می‌تواند خطرناک باشد و به تشنج و سایر مشکلات مربوط به آن منجر شود. اگر به دلایل متعدد نمی‌توانید به صورت مرتب و شبانه روزی از کودک خود مراقبت کنید، کافیست با یکی از مراکز خدمات پرستاری قابل اعتماد و معتبر مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس بگیرید تا در اسرع وقت پرستار کودک در منزل مراقبت و نگهداری فرزند شما را به عهده بگیرد.

درمان خانگی تب کودک چگونه است؟ سریع‌ترین راه برای پایین آوردن تب کودک چیست؟ این مقاله با هدف پاسخ به این سؤالات و ارائه اطلاعات کامل در مورد درمان خانگی تب کودک شما نگارش شده است. پس با ما همراه باشید تا درباره بهترین روش‌ها برای کاهش تب کودک بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

پایین آوردن سریع تب کودک

برای آنکه اطمینان حاصل کنید کودک شما تب دارد یا خیر؟ باید از دماسنج استفاده کنید. دماسنج دیجیتال و جیوه‌ای برای اندازه‌گیری دمای بدن استفاده می‌شوند. دماسنج‌های رکتال که برای اندازه‌گیری دمای بدن از مقعد استفاده می‌شوند، دقیق‌ترین نوع اندازه‌گیری دمای بدن کودکان هستند. استفاده از این دماسنج برای نوزادان کاربرد بیشتری دارد. دماسنج‌های معمولی در زیر بغل یا روی پیشانی نیز دمای بدن را نشان می‌دهند. پس از اطمینان از تب می‌توانید درمان خانگی تب کودک را جهت کاهش سریع دمای بدن او به شکل زیر دنبال کنید:

  • لباس‌های کودک را کمتر کرده و به او لباس سبک یا نخی بپوشانید. پوشیدن لباس بیش از اندازه می‌تواند گرما را به دام بیندازد و موجب بالا رفتن دمای بدن شود.
  • هنگام خواب یک مرحله یا پتوی سبک روی کودک بیاندازید.
  • بدن کودک را هیدراته نگه دارید و تا می‌توانید به او مایعات بدهید. انواع آبمیوه‌های طبیعی توصیه می‌شود. اگر کودک زیر یک سال است، خوردن شیرمادر و شیرخشک به کاهش تب کمک خواهد کرد.
  • کودک را پاشویه کنید. برای این منظور یک دستمال نخی را در آب ولرم قرار داده و آن را روی پا‌های کودک و شکمش قرار دهید. به هیچ وجه الکل به آب اضافه نکنید. این می‌تواند خطرناک باشد.
  • مصرف دارو سریع‌ترین راه برای پایین آوردن تب کودک است. دارو‌های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کودکان بالای شش ماه توصیه می‌شوند. البته بهتر است دراین مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  • گلاب یک درمان خانگی تب کودک است. بنابر وزن یا سن کودک، یک یا دو قاشق گلاب در آب ریخته و به او بنوشانید. گلاب به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک نماید.
  • پیاز دیگر درمان خانگی تب کودک است. برای این منظور یک پیاز را از وسط نصف کرده و کف پای کودک را با آن ماساژ دهید. پیاز خاصیت ضدعفونی دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند.

روش های پایین آوردن سریع تب کودک

علت قطع نشدن تب در کودکان

تب، افزایش دمای بدن بیش از حد طبیعی است. دمای بدن در طول روز متغیر است. به طور معمول صبح هنگام بیدار شدن از خواب دمای بدن در کمترین حالت خود قرار دارد و در طول روز دمای بدن کمی بالا می‌رود. البته اینذ افزایش دما از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. دمای بالای  37.5 نشان‌دهنده تب و بروز یک مشکل پزشکی در کودکان است. علت قطع نشدن تب در کودکان می‌تواند هر کدام از موارد زیر باشد:

  • واکسیناسیون
  • بیماری‌های عفونی مانند عفونت ادراری، عفونت کلیه، عفونت گوش، مننژیت و…
  • بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • التهاب بدن به دلیل آرتریت
  • گرمازدگی
  • تزریق خون
  • اختلالات در مغز
  • برخی از انواع سرطان
  • برخی از بیماری‌های خود ایمنی

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

درمان تب و لرز کودکان در خانه

تب و لرز در کودکان به دلایل مختلف از جمله واکسیناسیون، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی اتفاق می‌افتد. بنابراین شناسایی علت بیماری یک گام اساسی جهت پایین آوردن تب کودک است. استرس نداشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید بهترین اقدام را برای کودک خود انجام دهید. درمان خانگی تب کودک می‌تواند در این زمینه نیز مؤثر باشد. علاوه بر این، نکات زیر به درمان تب و لرز کودکان در خانه کمک می‌کنند:

  • سوپ مرغ گرم به دلیل داشتن مواد مغذی و پروتئین می‌تواند علاوه بر تأمین مایعات به کاهش تب و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک کند.
  • هنگام تب و لرز سعی کنید مایعات بیشتری به کودک بدهید تا جبران الکترولیت‌ها و کم آبی بدن باشد. سرم زدن به کودک در مواردی که کودک از خوردن مایعات اجتناب می‌کند یا تب بالاست، یک راهکار مؤثر است که توسط پزشک تجویز خواهد شد.
  • هرگز برای کاهش تب به کودک خود آسپرین ندهید. این می‌تواند باعث یک بیماری جدی به نام سندرم ری شود. این عارضه با استفراغ، کاهش هوشیاری، تشنج و حمله‌های عصبی همراه است.
  • دوش آب ولرم نیز به بهبود شرایط کمک می‌کند.
  • اگر کودک شما لرز دارد، آن را با پتو یا لباس ضخیم نپوشانید.
  • آب پرتقال، لیمو شیرین و دیگر مرکبات روزانه چند بار به کودک داده شود.
  • دمنوش‌های گیاهی نیز مفید هستند، البته به شرط آنکه کودک حساسیت غذایی نداشته باشد. دمنوش زردچوبه و گیاه چوب صندل درمان خانگی تب کودک هستند.

درمان تب و لرز کودکان در خانه

پایین آوردن تب کودک در خواب

قابل درک است که وقتی فرزندتان تب دارد، نگران باشید. اگر کودک شما می‌تواند بخوابد، او را فقط برای اندازه‌گیری دمای بدن یا دادن داروی تب بیدار نکنید. مگر اینکه علائم شدید بوده و نیاز به ویزیت دکتر باشد. داشتن یک خواب خوب شبانه می‌تواند به بهبودی بهتر کمک کند. زمان کودک را بیدار کنید که نفس‌های او سریعتر از حد طبیعی و نامنظم باشد. در این صورت با پاشویه و درمان خانگی تب کودک، به کاهش دمای بدن او کمک کنید.

پایین آوردن تب کودک با گلاب

تب در کودکان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن بسیار روبرو می‌شوند. در این مقاله مجموعه خدمات پرستاری تهران درمان به عنوان یکی از برترین مراکز خدمات پرستاری راهکارهای مفیدی را برای کنترل تب در کودکان ارائه می‌دهد.

 تلاش برای پایین آوردن تب کودک از مهم‌ترین چالش‌هایی والدین هنگام سرماخوردگی، اسهال، عفونت و سایر بیماری‌ها است. تب در کودکان به دلیل بیماری‌های مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد، بنابراین بهترین راه قبل از شروع درمان‌های خانگی مراجعه به پزشک برای تشخیص علت تب است. پس از آن و در کنار درمان‌های دارویی می‌توانید از روش‌های خانگی جهت پایین آوردن تب کودک استفاده کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از گلاب می‌باشد. گلاب یک آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب است که خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد از همین رو برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی، آسم، گرفتگی عضلات و… توصیه می‌شود.

خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی گلاب باعث شده تا یک درمان خانگی بسیار خوب برای کاهش دمای بالای بدن کودکان باشد. روش‌های مختلفی برای استفاده از گلاب به شرح زیر وجود دارند:

  • یک تا دو قاشق مرباخوری به کودک گلاب بدهید، البته اگر کودک دچار اسهال است این کار باید با احتیاط بیشتری انجام شود. شما می‌توانید گلاب را در نصف فنجان آب رقیق کنید و سپس ان را به کودک بخورانید.
  • مقداری گلاب را در یک تشت ریخته و با آب ترکیب کنید. سپس کودک را با آن پاشویه نمایید.
  • گلاب و کمی سرکه را به یک کاسه آب سرد اضافه کرده و سپس پنبه یا دستمال تمیز را به کمپرس سرد ایجاد شده، آغشته نمایید و آن را روی پیشانی کودک به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قرار دهید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

پایین آوردن تب کودک با پیاز

یکی دیگر از روشهای پایین آوردن تب کودک استفاده از پیاز است. پیاز به باز شدن رگهای خونی و عروق کمک می‌کند. در نتیجه خون بهتر می‌تواند در بدن گردش پیدا کند. این خاصیت پیاز نقش بسیار مهمی در کاهش تب کودکان دارد.  برای پایین آوردن تب کودکان با پیاز می توانید مطابق زیر عمل کنید:

  • پیاز را از وسط برش داده 2 تا ۳ برش پیاز را روی پای کودک بمالید. این کار را در روز دو تا سه مرتبه انجام دهید.
  • پیاز را رنده کرده و با روغنهای طبی مخلوط کرده و روی بدنی کودکی که تب دارد، بمالید.

تب بر قوی برای کودکان

همیشه زمانی که کودک تب دارد، لازم نیست از دارو استفاده شود. در صورتی که دمای بدن کمی بالا باشد، پایین آوردن تب کودک در خانه در اکثر موارد مؤثر واقع می‌شود. زمانی که دمای بدن کودک به 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) یا بیشتر می‌رسد، درمان تب با دارو‌های تب بر می‌تواند ایده خوبی باشد. دارو‌های کاهش‌دهنده تب، تولید موادی مانند پروستاگلاندین‌ها را در بدن مهار می‌کنند. این مواد نقش زیادی در افزیش دمای بدن دارند. تب بر قوی برای کودکان مانند استامینوفن (پاراستامول) و ایبوپروفن به شکل شربت، قرص یا شیاف مانع تولید پروستاگلاندین‌ها شده و دمای بدن را تنظیم می‌کنند. دوز دارو بر اساسی وزن و سن کودک توسط پزشک تعیین می‌شود.

نکته مهم: برخی از والدین امیدوارند که بتوانند با دارو از تشنج ناشی از تب جلوگیری کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهند که دارو‌ها نمی‌توانند از تشنج ناشی از تب جلوگیری کنند. گاهی اوقات تشنج ناشی از تب حتی در دمای 38 درجه سانتیگراد (100.4 درجه فارنهایت) رخ می‌دهد.

تب بر قوی برای کودکان چیست؟

شربت تب بر قوی برای کودکان

شربت استامینوفن و شربت ایبوپروفن دارو‌های مؤثر برای کاهش تب کودکان می‌باشند. شربت ایبوپروفن، تب بر قوی‌تری است که با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز از التهاب و افزایش دمای بدن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این در تزیین درد‌های عضلانی نیز مؤثر است. دوز مصرفی دارو بر اساس سن و وزن کودکان متفاوت است. به طور معمول کودکان ۶ تا ۱۲ سال به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می‌توانند ۱۰ میلی گرم از دارو را مصرف کنند. حداکثر میزان مصرف دارو برای کودکان ۴۰ میلی گرم می‌باشد. دارو طبق تجویز پزشک هر ۶ تا ۸ ساعت مصرف می‌شود. مصرف زیاد شربت ایبوپروفن می‌تواند با مسمومیت و مشکلات گوارشی همراه باشد.

علت قطع نشدن تب در کودکان بعد از مصرف دارو می‌تواند به دلیل وجود باکتری در بدن باشد. در این صورت پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

چگونه تب کودک ۷ ساله را پایین بیاوریم؟

تبی که باعث ناراحتی کودک شود باید بلافاصله درمان شود. درمان تب کودک تاثیری در درمان عفونت ندارد. این فقط می‌تواند شرایط عمومی کودک را کمی تسکین دهد. اگر کودک شما تشنج ناشی از تب داشته باشد، احتمال بروز مجدد تشنج وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که روشهای پایین آوردن تب در کودکان رابدانید. برای کمک به پایین آوردن تب کودک این اقدامات را انجام دهید:

  • لباس‌های اضافی گرمای بدن را به دام می‌اندازند و باعث افزایش دما می شود. بنابراین لباس کودک را کم کرده و لباس‌های نخی سبک به او بپوشانید.
  • کودک خود را تشویق کنید که مایعات بیشتری مانند آب و آب میوه بنوشد.
  • حمام ولرم نیز برای پایین آوردن تب کودک بسیار خوب است . دمای آب نباید باعث لرزش یا سرد شدن بدن کودک شود.
  • داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن برای پایین آوردن تب کودک زیر نظر پزشک توصیه می‌شوند.
  • بگذارید کودک استراحت کند. خواب و استراحت کافی باعث میشود تا سیستم ایمنی بدن بهتر با تب مقابله نماید.
  • برای پاشویه از الکل استفاده نکنید.

سخن پایانی

تب در کودکان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. آنفولانزا، واکسیناسیون و… باعث می‌شوند تا دمای بدن کودک به تدریج افزایش پیدا کند. درمان خانگی تب کودک از طریق پاشویه، مصرف مایعات و دارو‌های تب برانجام می‌شود. کنترل تب از طریق مراقبت‌های مداوم و شبانه روزی می‌تواند از حاد شدن شرایط پیشگیری نماید. اگر به تنهایی نمی‌توانید از کودک خود پرستاری و مراقبت کنید، می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت استخدام پرستار کودک در منزل تماس بگیرید.

پرستاران و پزشکان حرفه‌ای و مجرب این مرکز تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا بهترین مراقبت‌های درمانی از کودک شما انجام شود. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content