شرح وظایف پرستار سالمند

پرستاری سالمند یکی از شاخه‌های مهم پرستاری است که به مراقبت از افراد مسن می‌پردازد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی سالمندان بر روی مسائلی تمرکز می‌کنند که افراد مسن را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهند، بیماری آلزایمر، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و ریوی و… در افراد مسن شیوع بیشتری دارند. با افزایش سن مشکلات پزشکی و بیماری‌های مزمن نیز شدت بیشتری پیدا می‌کنند به خصوص برای سالمندانی که دچار اضافه وزن زیاد بوده و سیگار می‌کشند. یک پرستار سالمند باید بتواند مراقبت‌های صحیح و اصولی را در راستای حفظ سلامت، بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از شرایط جدی‌تر ارائه دهد.

پرستار سالمند می‌تواند در مراکز مراقبت‌های بهداشتی مانند خانه سالمندان، بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها و منزل مراقبت و نگهداری از سالمند بپردازد. پرستاران با همکاری پزشکان، برنامه مراقبتی را هماهنگ کرده، سوابق دقیق بیماری سالمند را بررسی کرده و در نهایت خدمات بهداشتی و مراقبتی لازم را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند. پرستاران سالمند نه تنها مسئول سلامت جسمی بیماران خود هستند، بلکه مسئول سلامت روانی و عاطفی آن‌ها نیز می‌باشند. پرستاران اغلب به عنوان رابط بین بیماران، اعضای خانواده و پزشکان عمل می‌کنند.

اگر سالمند عزیز شما هم به مراقبت بهداشتی و پزشکی در منزل یا سایر مراکز درمانی نیاز دارد و شما به تنهایی نمی‌توانید از پس تأمین نیاز‌های سلامتی او برآیید، می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. این مقاله با هدف بررسی وظایف پرستار سالمند نگارش شده است با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

وظایف پرستار سالمند

پرستار سالمند باید از مسئولیت و تعهد بالایی برخوردار باشد تا بتواند خدمات را به بهترین شکل به سالمندان ارائه دهد در زیر به برخی از مهمترین وظایف پرستار سالمند اشاره شده است:

  • مدیریت دارو: سالمندان بر اساس شرایط پزشکی و جسمی خود ممکن است دارو‌های خاصی مصرف کنند مهمترین وظیفه پرستار سالمند مدیریت و زمانبندی درست دارو‌ها است تا از تداخل دارو‌ها جلوگیری شود.
  • کمک به بیماران در انجام تمرینات تقویت و گسترش دامنه حرکتی: انجام روزانه فعالیت‌های بدنی به منظور حفظ تحرک عملکردی بیمار بسیار مهم است. تمرینات می‌تواند به کمک یک فیزیوتراپی طراحی شده باشد. انجام ماساژ و سایر برنامه‌های توانبخشی توسط پرستار نیز موجب افزایش خونرسانی، تقویت عضلات و بافت ماهیچه‌ها می‌شود و می‌تواند به استقلال سالمند جهت انجام فعالیت‌های روزانه خود کمک کند.
  • ارائه آموزشهای لازم به خانوادهها: استخدام پرستار به صورت پاره وقت ممکن است انجام شود. در این صورت آموزش‌های لازم توسط پرستار به خانواده‌ها داده می‌شود تا در صورت عدم حضور او، خانواده‌ها بتوانند به موقع شرایط و امور را کنترل نمایند.
  • کمک به سالمندان برای در رفت و آمد و ملاقات با پزشک: اگر لازم است هر چند وقت یکبار فرد سالمند تحت معاینه پزشک قرار گیرد، پرستار باید این وظیفه را بر عهده داشته و معاینات پزشکی را به موقع انجام دهد. رفت و آمد برای انجام آزمایشات تجویز شده نیز به عهده پرستار خواهد بود.
  • اندازهگیری و ثبت منظم علائم حیاتی: این به ویژه برای سالمندانی از اهمیت برخوردار است که دچار فشار خون و بیمار‌های قلبی هستند.

مهمترین وظایف پرستار سالمند

وظایف پرستار سالمند در منزل

پرستار سالمند به عنوان واسطه‌ای برای سالمندان، خانواده‌های آن‌ها و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های مختلف بهداشتی عمل می‌کند. مسئولیت‌های زیر نیز به عهده او خواهد بود:

  • کمک به سالمندان برای رفع نیازهای روزانه خود: پرستار باید به سالمند برای لباس پوشیدن، حمام کردن، استفاده از دستشویی و… کمک کند.
  • تمیز نگه داشتن لباس و رختخواب: نظافت و تمیز نگه داشتن لباس‌ها و رختخواب و سایر وسایل سالمند نیز بر عهده پرستار است.
  • کمک به حفظ سلامت روانی و اجتماعی: پرستار باید برنامه‌هایی جهت جلوگیری از انزوا و افسردگی سالمند طراحی کند. پیاده روی، انجام تفریحات مورد علاقه، حل جدول، بردن سالمند به پارک و… همه این‌ها می‌توانند به سلامت روحی و اجتماعی سالمند کمک کنند.
  • مشاوره در مورد پیشگیری از بیماری و نکات ایمنی شخصی: پرستار سالمند باید نکات ایمنی در مورد پیشگیری از بیماری‌های مختلف را به سالمند و خانواده او آموزش بدهد. همچنین باید شرایط ایمنی را در منزل برای تردد سالمند ایجاد کند.
  • برنامهریزی برای یک رژیم غذایی سالم: پرستار باید بتواند بر اساس شرایط سلامتی سالمند یک برنامه غذایی سالم و متعادل برای او برنامه‌ریزی نماید.

وظایف پرستار سالمند در منزل

مهم‌ترین ویژگی‌های پرستار سالمند

یک پرستار سالمند خوب، پرستاری است که بهترین خود را برای ارتقا نتایج مثبت سلامتی سالمند در کنار سایر مراقبین بهداشتی ارائه می‌دهد. مانند سایر مشاغل، پرستاری نیاز به مجموعه مهارت‌های خاص و انگیزه برای رشد و توسعه این مهارت‌ها دارد. پرستاران از اعضای مهم تیم مراقبت‌های بهداشتی هستند. آن‌ها از سالمندان و خانواده‌هایشان حمایت می‌کنند. یک پرستار خوب چندین ویژگی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • توانایی برقراری ارتباط عالی با سالمند و خانواده او: ارتباط عالی در پرستاری به ارائه مراقبت با کیفیت و بهبود نتایج کمک می‌کند. هنگامی که پرستار مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد، در مورد مدیریت بیماری‌ها، دارو‌ها و درمان‌ها مجهزتر می‌شود. ارتباط خوب تداوم مراقبت را ارتقاء می‌بخشد و خطر خطا یا قصور در مراقبت ازسالمند را کاهش می‌دهد.
  • داشتن همدلی: این می‌تواند توانایی دیدن، درک و به اشتراک گذاشتن نظرات را بدون قضاوت یا تلاش برای تغییر افکار و احساسات سالمند تقویت کند.
  • توجه کردن به جزئیات: جزئیات محور بودن به معنای توجه به تمام جنبه‌ها یا جزئیات مراقبت از سالمند است. تشخیص اینکه چه وظایفی ضروری هستند یا باید بر دیگری مقدم باشند باعث می‌شود ت هیچ گونه اشتباه و خطایی رخ ندهد.
  • انعطافپذیر بودن: انعطاف‌پذیری باعث تطبیق، انطباق، اصلاح یا تغییر ایده‌ها، افکار یا رفتار‌ها است. مراقبت‌های بهداشتی همواره در حال تغییر، تکامل و گسترش است. پرستار باید خود را با این گونه تغییرات وفق دهد تا خدمات به شکل مطلوب‌تری ارائه شوند.
  • برخورداری از مهارت و تخصص: پرستار سالمند خوب باید بتواند نیاز‌های مراقبتی سالمند را به خوبی شناسایی کرده و متناسب با آن بهترین اقدامات را انجام دهد. به عنوان مثال سالمندانی که دچار آسپیره می‌شوند، تنگی نفس دارند، دچار حملات قلبی می‌شوند و… باید به سرعت مراقبت‌های اورژانسی برای آن‌ها انجام شود. پرستاری که از مهارت و تخصص لازم برخوردار باشد، می‌تواند با حفظ خونسردی شرایط را کنترل کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های پرستار سالمند

چرا باید برای استخدام پرستار سالمند با تهران درمان تماس گرفت؟

با افزایش سن سالمندان دیگر توانایی‌های جسمی گذشته را ندارد. از طرفی مشکلاتی روحی و ذهنی به مرور می‌تواند سالمندان و خانواده‌هایشان را درگیر کند. استخدام پرستار سالمند عنوان یک مراقب و همراه می‌تواند بسیاری از نیاز‌های درمانی و بهداشتی سالمند شما را مرتفع سازد. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان مفتخر است که توانسته تیم حرفه‌ای از پرستاران و پزشکان را کنار هم گرد آورد تا بتواند به بهترین شکل خدمات مراقبتی را به عزیزان سالمند شما ارائه دهد. مهارت و تخصص بالای نیرو‌های مراقبتی و درمانی و آموزش‌های مستمر و به روز باعث شده تا این مجموعه در لیست بهترین مراکز خدمات پرستاری قرار بگیرد. اگر به دنبال خدمات با کیفیت و مطلوب هستید، جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content