دیسک کمر در سالمندان

دیسک کمر در سالمندان یکی از بیماری های سالمندان است که به مراقبت‌های بهداشتی جهت کنترل و بهبود شرایط نیاز دارد. این عارضه باعث می‌شود تا اکثر افراد سالخورده دچار کمردرد و مشکل در حرکت و جابجایی شوند. با بالا رفتن سن، ستون فقرات درست مانند سایر اعضای بدن ضعیف‌تر می‌شود. این می‌تواند باعث انحطاط و تخریب دیسک شود.

ستون فقرات از مهره‌های استخوان شکلی تشکیل شده که روی هم قرار گرفته‌اند. دیسک‌های نرم و لاستیکی که بین مهره‌ها قرار دارند مانند یک ضربه گیر عمل کرده و موجب انعطاف‌پذیری کمر می‌شوند. قسمت بیرونی و اطراف هر دیسک از غضروف ساخته شده و داخل آن با ماده‌ای ژله مانند به نام هسته پر شده است. دیسک‌ها به مرور زمان با افزایش سن ضعیف شوند. این می‌تواند خطر فتق دیسک را افزایش دهد که به آن پارگی دیسک نیز می‌گویند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ماده هسته ژله‌ای که از آب و کلاژن ساخته شده به کانال نخاع نشت می‌کند و به اعصاب فشار می‌آورد. این می‌تواند باعث ضعف پا، گزگز و بی حسی و دیسک کمر در سالمندان شود.

اگر عزیزان سالمند که شما مراقبت از آن‌ها را به عهده دارید از چنین شرایطی رنج می‌برد بهتر است، اقدامات درمانی را سریع شروع نمایید. اگر به دلیل مشکلات حرکتی نمی‌توانید سالمند را به مراکز درمانی ببرید، می‌توانید درخواست ویزیت در منزل توسط پزشک داشته باشید. تماس با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان کمک می‌کند تا در اولین فرصت پزشک متخصص و حاذق به محل اعزام شود. اما دیسک کمر در سالمندان چگونه درمان می‌شود؟ این مقاله با هدف بررسی کمردرد و درمان دیسک کمر در سالمندان نگارش شده است با ما همراه باشید تا به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

کمردرد در سالمندان

به طور متوسط در سنین پیری هر ۱۰ سال یکبار حدود یک سانتی‌متر از قد افراد کوتاه‌تر می‌شود. کاهش قد بعد از هفتاد سالگی بیشتر شده و این باعث فشار به ستون فقرات و کمر درد در سالمندان می‌شود. کمردرد یکی از مشکلات ناتوان‌کننده در میان افراد مسن ۶۰ سال به بالا است. کمردرد در این گروه سنی بیشتر به دلیل تحلیل مفاصل در ستون فقرات اتفاق می‌افتد. دو مورد از شایع‌ترین علل کمردرد در افراد مسن استئوآرتریت و تنگی ستون فقرات است. به طور معمول فشار روی عصب سیاتیک باعث ایجاد درد می‌شود. عصب سیاتیک از قسمت پایین کمر و باسن به سمت پا‌ها منشعب می‌شود. دیسک کمر در سالمندان می‌تواند باعث فشار به این عصب و ایجاد درد ناتوان‌کننده شود.

کمر درد در افراد مختلف باعلائم خفیف تا شدید ظاهر می‌شود. درد ممکن است به تدریج شروع شده و سپس به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کند. این همچنین می‌تواند باعث تیر کشیدن در پا‌ها شود. در برخی افراد مسن ممکن است درد در اطراف کمر به تدریج شدت پیدا کند و هفته‌ها طول بکشد. در صورتی که با گذشت زمان شدت درد بیشتر شود در اسرع وقت باید با پزشک تماس بگیرید.

کمردرد در سالمندان

درمان دیسک کمر در سالمندان

برای درمان دیسک کمر در سالمندان ابتدا باید علت اصلی ایجاد درد تشخیص داده شود، بنابراین یک معاینه کامل پزشکی انجام خواهد شد، آسیب یا شرایط قبلی و عادت‌های نامناسب زندگی همگی بررسی می‌شوند. سپس معاینه فیزیکی برای تعیین منبع درد ضعف یا بی حسی عضلات انجام خواهد شد. در نهایت برای اطمینان پزشک تصویربرداری با اشعه ایکس، (MRI) و… را درخواست می‌کند. با مشخص شدن دلیل دیسک کمر، درمان آغاز می‌شود. درمان دیسک کمر در سالمندان به صورت زیر خواهد بود:

  • خودمراقبتی: یکی از اولین اقدامات اساسی جهت درمان کمر درد است. برای این منظور از بیمار خواسته می‌شود تا از پوشیدن لباس‌های تنگ و بلند کردن اجسام سنگین خودداری نماید. در برخی از افراد که سابقه دیسک کمر ندارند و دچار آسیب یا مشکل خاصی نیستند، کمپرس یخ یا کمپرس گرم استفاده از دارو‌های مسکن بدون نسخه می‌تواند به کاهش درد کمک نماید. به طور معمول درد‌های ناگهانی و خفیف کمتر از یک ماه ادامه خواهند داشت.
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSADs): جهت شل کردن عضلات تجویز می‌شوند. آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و سلکوکسیب از مهمترین این دارو‌ها هستند در صورتی که اسپاسم عضلانی موجب دیسک کمر شده باشد ممکن است روباکسین، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین برای کنترل این شرایط تجویز شوند.
  • تزریق استروئیدی: راه دیگری برای کمک به کاهش درد کمر در افراد مسن است. تزریق کورتیکواستروئید‌ها برای کاهش تورم و التهاب اعصاب است و تسکین موقتی به همراه دارد. مدت زمان تسکین درد بنا بر شرایط پزشکی افراد متفاوت است. نتایج موقت این درمان ممکن است هفته‌ها یا سال‌ها به طول بیانجامد.
  • فیزیوتراپی و انجام تمرینات توانبخشی: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل و تمرینات مختلف جهت تقویت عضلات و ماهیچه‌ها توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند. این تمرینات می‌توانند با اصلاح وضعیت بدنی، آموزش صحیح راه رفتن، تقویت عضلات کمر، ساق پا و شکم علاوه بر بهبود دیسک کمر در سالمندان از عود مجدد بیماری پیشگیری نمایند. از طرفی انجام تمرینات ورزشی می‌تواند انعطاف‌پذیری خوبی در ستون فقرات کمر و پا‌ها ایجاد می‌کند و سالمندان هنگام حرکت و راه رفتن کمتر دچار مشکل و درد خواهند شد. فیزیوتراپی در منزل می‌تواند از طریق دستگاه لیزر، اولتراسوند و… انجام شود و در کنار درمان‌های دیگر مانند طب سوزنی، رژیم غذایی سالم، مدیتیشن و کاهش وزن تأثیر دوچندان داشته باشد.

علل دیسک کمر در سالمندان

ورزش برای کمر درد سالمندان

تمرینات ورزشی بر اساس شرایط سالمند برای کمک به درمان نقاط آسیب دیده و اصلاح وضعیت در نواحی دردناک و تحت فشار انجام می‌شوند، بنابراین ممکن است تمریناتی که برای افراد مختلف تجویز می‌شوند، متفاوت باشند.  ورزش برای سالمندان در منزل اگر ترکیبی از تمرینات قدرتی، انعطاف‌پذیری و تمرینات هوازی باشد می‌تواند به توانبخشی کمردرد مزمن بسیار کمک کند. به عنوان مثال:

  • تمرینات قدرتی: موجب افزایش قدرت عضلانی مرکزی شده و می‌توانند به حمایت از ستون فقرات کمری کمک کنند.
  • تمرینات کششی: این تمرینات با بهبود انعطاف‌پذیری تاندون‌ها و رباط‌های عضلانی در پشت و کمر، دامنه حرکتی را افزایش داده و به حرکت عملکردی بیمار کمک می‌کنند.
  • تمرینات هوازی: ورزش هوازی باعث افزایش جریان خون و مواد مغذی به بافت‌های نرم پشت می‌شوند، روند بهبودی را بهبود می‌بخشند و سفتی عضلات را که منجر به کمردرد می‌شوند، کاهش خواهند داد. علاوه بر این 30 تا 40 دقیقه ورزش هوازی تولید اندورفین را در بدن افزایش می‌دهد. این یک ماده شیمیایی در مغز است که به گیرنده‌های سیستم کنترل درد در مغز و نخاع متصل شده و به کاهش درد کمک می‌کند.

بنابراین بسیار مهم است که سالمندان تمرینات ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهند. نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل توسط پرستار کمک می‌کند تا این گونه اقدامات مراقبتی و درمانی درست و صحیح پیگیری شوند.

ورزش برای کمر درد سالمندان

عمل دیسک کمر در سالمندان

اگر هیچکدام از درمان‌های محافظه‌کارانه بالا در بهبود دیسک کمر در سالمندان تأثیر قابل توجهی نداشته باشند، درمان به شکل تهاجمی و از طریق جراحی انجام خواهد شد. دیسککتومی یک گزینه درمانی است که در صورت حاد شدن علائم، آسیب‌های عصبی شدید و از دست دادن حس در انگشتان پا انجام می‌شود. بهتر است عمل دیسک کمر در سن بالا انجام شود، زیرا در سنین پایین‌تر افراد راحت‌تر می‌توانند از مزایای درمان محافظه‌کارانه و غیر تهاجمی بهره ببرند.

برای جراحی دیسک کمر در سالمندان، پزشک جراح یک برش کوچک در وسط کمر ایجاد می‌کند. تا از این طریق بهتر بتواند ماهیچه‌های ستون فقرات را جدا کرده و به مهره آسیب دیده دسترسی داشته باشد. پس از دسترسی به دیسک و اعصاب آسیب دیده، اقدامات مختلف جهت ترمیم دیسک‌های آسیب دیده انجام می‌شود. بنا به نوع آسیب ممکن است پزشک از ابزار وتجهیزات مخصوصی استفاده نماید.

دیگران می خوانند: چاقی در سالمندان

کلام آخر

دیسک کمر در سالمندان با علائم مختلفی ظاهر می‌شود. تشخیص دقیق علت درد از طریق معاینات پزشکی و تصویر‌برداری خواهد بود. درمان به صورت تهاجمی و غیرتهاجمی با توجه به شرایط جسمی و میزان آسیب انجام خواهد شد. اگر به دلیل درد شدید و کاهش توانایی حرکتی امکان جابجایی و انتقال سالمند به کلینیک‌های درمانی سخت است، می‌توانید درخواست ویزیت پزشک در منزل را داشته باشید. مجموعه خدمات پرستاری تهران درمان با در اختیار داشتن کادری مجرب و حرفه‌ای از پرستاران، پزشکان، فیزیوتراپیست‌ها و سایر درمانگران تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا بتواند بهترین خدمات و اقدامات درمانی را متناسب با علم روز دنیا در اختیار عزیزان شما قرار دهد. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content