عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن

عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن
سرگیجه ناشی از عفونت گوش

گوش میانی درست بعد از گوش خارجی درون حفره صماخی قرار دارد. در واقع این بخش از گوش توسط پرده تمپان یا همان پرده گوش از گوش خارجی جدا می شود. ماهیچه ها، استخوانچه، ورودی شیپور استاش و… از مهمترین اندام های گوش میانی هستند. مهمترین وظیفه گوشی میانی انتقال اصوات از گوش خارجی به گوش داخلی است. گوش میانی می تواند تحت تاثیر بیماری ها در کودکی یا بزرگسالی دچار آسیب شود. پارگی پرده گوش و عفونت اصلی ترین دلایلی هستند که عملکرد گوش میانی را تحت تاثیر قرار می‌ دهند و این در نهایت می تواند بر شنوایی فرد تاثیر بگذارد.

عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن به دلیل وجود باکتری یا ویروس در کودکی یا بزرگسالی رخ می دهد. بسیاری از این عفونت های گوش خود به خود درمان می شوند و نیازی به دارو ندارند، اما در موارد حاد که عفونت گوش و سرگیجه حاصل از آن همزمان با هم رخ می دهند، برای درمان مشکل پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می کنند. البته تجویز آنتی بیوتیک و داروهای دیگر به علت و میزان پیشرفت عفونت بستگی دارد. شستشوی گوش در منزل یا مطب پزشک اقدام دیگری است که برای درمان این مشکل انجام می شود. البته درمان چه به صورت تجویز آنتی بیوتیک و چه به صورت شستشوی گوش همگی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود، اما اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به مطب پزشک را ندارید، می توانید با یک مرکز خدمات پرستاری حرفه ای مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت ویزیت پزشک در منزل تماس حاصل نمایید. علت عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن چیست؟ راههای تشخیص و درمان چه هستند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ادامه مقاله زیر همراه داشت.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

علت عفونت گوش میانی و سرگیجه چیست؟

عفونت گوش میانی که با نام اوتیت میانی حاد یا عفونت ناگهانی در گوش میانی نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به ویژه کودکان به مطب پزشک است. در واقع عفونت گوش میانی، عفونتی است که در فضای پشت پرده گوش ایجاد می‌ شود. به طور معمول عفونت گوش و سرگیجه حاصل از آن پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا یا سایر عفونت های تنفسی شروع می شود. باکتری یا ویروس از طریق شیپور استاش به گوش میانی می رود. شیپور استاش، گوش میانی را به پشت گلو متصل می‌ کند. زمانی که باکتری یا ویروس از این شیپور عبور کند می تواند باعث التهاب و انسداد لوله استاش شود. این در نهایت باعث می‌شود تا مایعات تولید شده در پشت پرده گوش در گوش میانی جمع شده و منجر به عفونت شوند.

علت عفونت گوش میانی و سرگیجه
دلیل التهاب و عفونت گوش

از آنجا که طول و شیب شیپور استاش در کودکان نسبت به بزرگسالان کوتاه تر است، احتمال به دام افتادن ویروس و باکتری در پشت پرده گوش بیشتر است. از همین رو کودکان بیش از بزرگسالان از این مشکل رنج می برند.

التهاب مزمن گوش میانی

التهاب مزمن گوش میانی یکی از شایعترین عفونت هایی است که ممکن است کودکان تا سن ۶ سالگی به دلیل ورود باکتری به گوش میانی تجربه کنند. التهاب مزمن گوش میانی به دلیل تورم و انسداد شیپور استاش به وجود می آید، همچنین زمانی که میکروب ها و ویروس ها به داخل گوش میانی وارد شوند، محیط مناسبی برای رشد میکروب ها فراهم شده و این در نهایت با التهاب گوش میانی همراه خواهد شد. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به پرده گوش آسیب رسانده و موجب ناشنوایی یا کم شنوایی گوش در دوران کودکی شود.

عفونت گوش میانی در بزرگسالان و سرگیجه

عفونت گوش میانی در بزرگسالان با علائم مختلفی همچون درد گوش، تخلیه و ترشح مایع زرد یا قهوه ای رنگ از گوش، گلو درد، کاهش شنوایی، تحریک پذیری، تب و سرگیجه همراه است. در این بین عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن بسیار آزاردهنده است. سرگیجه با تهوع، استفراغ عدم تعادل و سقوط همراه است. همگی این شرایط می‌ توانند زندگی روزمره فرد را با مشکل مواجه نمایند. اما دلیل سرگیجه بعد عفونت گوش میانی چیست؟ اگر عفونت از گوش میانی به گوش داخلی سرایت کند آنوقت می تواند باعث شود تا سنگریزه های کلسیمی به مایع گوش داخلی وارد شده و به آن آسیب برساند. هر زمان که سر تکان داده می شود، مایع داخل گوش و سنگریزه هایی که در آن رسوب کرده اند نیز جابجا می شوند و می تواند گیرنده های تعادل را تحریک کرده و سرگیجه اتفاق بیفتد.

عفونت گوش میانی در بزرگسالان و سرگیجه
عفونت گوش میانی و سرگیجه ناشی از آن در بزرگسالان

راه های تشخیص عفونت گوش میانی

در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص به درستی انجام شود. راه های تشخیص عفونت گوش میانی به شرح زیر است:

  • برای تشخیص عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن، پزشک از ابزار مخصوصی به نام اتوسکوپ گوش استفاده می‌کند تا وضعیت گوش را برای معاینه، مشاهده و بررسی نماید. پرده گوش سالم به رنگ خاکستری مایل به صورتی و شفاف است. اگر عفونت وجود داشته باشد، ممکن است پرده گوش ملتهب، متورم یا قرمز شود. 
  • برای بررسی مایع گوش میانی ابزار دیگری به نام اتوسکوپ پنوماتیک کاربرد دارد. با استفاده از این ابزار جریان هوا با فشار محدود به درون گوش وارد می‌ شود. پرده گوش پس از ورود هوا کمی به سمت جلو و عقب حرکت می کند. اگر مایع پشت پرده گوش جمع شده باشد، به راحتی حرکت نخواهد کرد.
  • پزشک وضعیت گلو، مجاری تنفسی و مجاری بینی را مورد بررسی قرار خواهد داد. بررسی علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی با استفاده از گوشی پزشکی نیز آزمایش دیگری است که توسط پزشک انجام خواهد شد.
  • تست شنوایی نیز برای تشخیص عفونت گوش میانی انجام می شود، به ویژه برای کودکان و بزرگسالان که مرتب از عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن شکایت دارند.
دیگران می خوانند: درمان گرفتگی گوش

درمان عفونت گوش میانی و سرگیجه

درمان عفونت گوش بستگی به سن، شدت عفونت، تعداد دفعات بروز عفونت و میزان ماندگاری آن بستگی دارد. در مرحله اول پزشک داروهایی را برای تسکین درد و تب توصیه می کند. اگر عفونت گوش خفیف باشد، بسته به سن کودک، پزشک ممکن است قبل از تجویز آنتی بیوتیک، چند روز صبر کند تا عفونت به خودی خود از بین برود. روش صحیح استفاده از گوش پاک کن جهت پاک کردن جرم یا ترشح به بیمار آموزش داده می شود. در نهایت پزشک اقدامات درمانی زیر را انجام خواهد داد:

راه های تشخیص عفونت گوش میانی
معاینه گوش توسط دکتر حلق و بینی

آنتی بیوتیک برای عفونت گوش میانی

اگر تشخیص داده شود که باکتری عامل عفونت گوش باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. برای درمان عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن ممکن است از شما خواسته شود به مدت سه روز یا بیشتر آنتی‌ بیوتیک مصرف کنید. در صورتی که علائم عفونت حاد باشند، پس از تشخیص، مصرف آنتی بیوتیک سریع آغاز خواهد شد. در اکثر موارد کلیندامایسین، آزیترومایسین، افلوکساسین، سیپروفلوکساسین و… تجویز می شوند. 

قطره برای عفونت گوش میانی

علاوه بر مصرف خوراکی یا تزریقی آنتی بیوتیک ها، ممکن است قطره نیز برای درمان عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن تجویز شود. قطره سیپروفلوکساسین و جنتامایسین، قطره بتامتازون و… برای درمان حساسیت، التهاب و عفونت گوش میانی تجویز می شوند.

نکته مهم: نوع دارو و میزان مصرف آن باید توسط پزشک تجویز شود، بنابراین از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید.

عفونت گوش میانی و سرگیجه حاصل از آن می تواند تعادل و عملکرد های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد و امکان مراجعه به پزشک را برای او سخت تر کند. از همین رو تماس با یک مرکز خدمات پرستاری معتبر و شناخته شده مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان می‌تواند شرایط درمان و بهبودی بیمار را  هرچه بهتر فراهم کند. این مرکز مجموعه ای از پرستاران و پزشکان حرفه ای را گرد هم آورده تا به خوبی بتواند نیازهای سلامتی و درمانی افراد را در بخش‌های مختلف درمانی پاسخگو باشد. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می‌تواند از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان با ما در ارتباط باشید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی و مشاوره رایگان آنلاین، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content