آی سی یو در منزل (پرستاری ویژه)

برای بیماران نیازمند به ICU در منزل، این موسسه با اعزام پرسنل ماهر آی سی یو کار گوشه ای از منزل شما را با تمام تجهیزات (دستگاه تنفس مصنوعی " وینتیلاتور "، مانیتورینگ، ساکشن، اکسیژن، تخت، تشک مواج و...) تبدیل به یک ICU می نماید.

حذف رفت و آمد خانواده بیمار به بیمارستان، جلوگیری از خطر عفونت های بیمارستانی، کاهش هزینه های درمان، آرامش خاطر بیمار در طی دوره درمان و… از فواید نگهداری و پرستاری بیمار در منزل است.که امروزه در نظام درمانی کشورها درحا گسترش و توسعه است.

دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت خدمات آی سی یو در منزل

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

خدمات آی سی یو (ICU) در منزل

چرا خدمات آی سی یو (ICU) در منزل، اهمیت دارد؟ امروزه با توجه به شیوع بیماری همه گیر کرونا و به دلیل کمبود تجهیزات در بخش های بیمارستانی، تخت های کمتری برای نگهداری و مراقبت از بیماران در بخش آی سی یو وجود دارد. بنابراین دریافت اینگونه خدمات در منزل باعث می شود، تا استرس و نگرانی کمتری برای بیمار و خانواده او وجود داشته باشد و بیمار بتواند در شرایطی آرام تر و به صورت تخصصی روند بهبودی و درمان خود را ادامه دهد. اگر شما هم به هر دلیلی نیاز به دریافت خدمات آی سی یو در منزل دارید، می توانید با یک مرکز معتبر و مطمئن مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا از دانش و تجربه کادر درمان حرفه ای آن برخوردار شوید. در ادامه مقاله زیر همه آنچه که شما باید در این باره بدانید آمده است.

خدمات icu برای چه بیمارانی است؟

آی سی یو برای چه بیمارانی است؟

ICU، به مراقبت های ویژه و 24 ساعته ای گفته می شود که باید توسط تیمی از متخصصان آموزش دیده، برای بیمارانی که دارای شرایط حساس و تهدید کننده زندگی هستند، ارائه شود. تحت حمایت های شبانه روزی و دریافت خدمات آی سی یو (ICU) در منزل، می توان وضعیت پزشکی بیمار را کنترل کرد و به حالت طبیعی برگرداند.

همانطور که گفته شد، مراقبت‌های ویژه و حیاتی آی سی یو برای بیماران است که در هر سنی با مشکلات سلامتی جدی روبرو هستند و به مراقبت و نظارت دائم پزشکی نیاز دارند. اما چه افرادی در شرایط بحرانی هستند و نیاز به دریافت خدمات آی سی یو (ICU) در منزل یا بیمارستان دارند: 

  • افرادی که جراحی های حساس و مهمی را مانند عمل قلب انجام داده‌اند.
  • اشخاصی که پس از یک سانحه مانند تصادف با اتومبیل یا سوختگی شدید، سطح هوشیاری آنها پایین آمده است.
  • بیمارانی که از نارسایی قلبی یا کلیوی سالهاست که رنج می برند و دچار حمله قلبی شده اند.
  • امروز بیماران کرونایی بستری در آی سی یو به دلیل مشکلات تنفسی و بیماری های پیشرفته ریوی رو به افزایش است.
  • بیمارانی که به دلایل مختلف دچار ضربات شدید به مغز، نخاع، قفسه سینه، دنده و اندامهای حساس خود شده اند.
  • عفونت های جدی مانند پنومونی و سپسیس نیز احتمال بستری شدن بیماران را در بخش آی سی یو (ICU) می‌دهد
  • اگر نوزادی نارس یا با یک بیماری جدی متولد شود، معمولاً به ICU ویژه نوزادان به نام NICU منتقل می شود.

انتقال بیمار از آی سی یو به منزل

 

چگونگی انتقال بیمار از آی سی یو به منزل

وجود خطوط، لوله‌ها، سیم‌ها و تجهیزات مانیتورینگ می‌تواند هم برای فرد بستری و هم برای افراد خانواده دلهره‌آور باشد. از طرفی اگر بیمار زمان بیشتری برای درمان و بستری شدن نیاز داشته باشد، طولانی شدن مدت زمان بستری در آی سی یو، برای او و اعضای خانواده‌اش خسته کننده است. دریافت خدمات آی سی یو در منزل، یک گزینه عالی برای افرادی است که به هر دلیلی می خواهند بیمار خود را سریعتر از بیمارستان ترخیص نمایند. قدم بعدی چگونگی انتقال بیمار از آی سی یو به منزل است. این کار نیز توسط مراکز خدمات پرستاری مانند تهران درمان انجام می شود. آنها با اعزام کادر درمان و پرستاران آموزش دیده به همراه دستگاه های ویژه و مراقبتی، بیمار را تحت نظارت و مراقبت کامل به منزل انتقال می دهند.

خدمات پرستاری آی سی یو در منزل

 

خدمات پرستاری آی سی یو در منزل یا آی سی یو خانگی چگونه است؟

بیمارانی که به خدمات آی سی یو در منزل نیاز دارند، باید به دستگاه هایی مانند مانیتور قلب و ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی دسترسی داشته باشند. دستگاه ونتیلاتور در ای سی یو به بیماران برای تنفس بهتر کمک می کند. این یک وسیله ضروری برای بیمارانی است که نمی توانند به راحتی نفس بکشند.  هر بیمار معمولاً یک پرستار متخصص خواهد داشت که به طور مرتب، تجهیزات و هرگونه سیستم پشتیبانی از زندگی بیمار را در منزل بررسی می کند. تمام تجهیزات آی سی یو بیمارستانی در منزل قابل راه اندازی هستند. بنابراین جای نگرانی نیست،  اکثر مراکز خدمات پرستاری آی سی یو در منزل، همه آنچه که باید جهت نظارت و کنترل علائم حیاتی بیمار و سلامتی او وجود داشته باشد، را دارند.

مراقبت از بیمار آی سی یو

چگونگی استفاده از تجهیزات آی سی یو، مهمترین نکته‌ای است که هنگام مراقبت از بیماران با شرایط خاص باید مورد توجه قرار بگیرد. چگونگی راه اندازی وسایل نیاز به تخصص پرستار مراقبت‌های ویژه دارد. پرستاران آموزش دیده در بیمارستان‌ها با چگونگی استفاده از این تجهیزات آشنایی کامل دارند. آنها به طور کلی مسئول نیازهای پزشکی روزانه بیمار مانند دادن دارو، مشاوره با پزشک، تزریقات، پیگیری پیشرفت روزانه و کار با تمام تجهیزات پزشکی هستند. یک کادر پرستاری پشتیبان می‌تواند به بهبودی سریع بیمار کمک کند.

پرستاری واحد مراقبت‌های ویژه (ICU)، تخصصی است که بر مراقبت از بیماران با شرایط ناپایدار و افراد مسن دارای بیماری مزمن متمرکز است. افرادی که پس از جراحی نیاز به مراقبت دارند و سایر افرادی که در معرض خطر بیماری‌ها و آسیب‌های تهدیدکننده زندگی هستند نیز به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.

مراقبت از بیمار آی سی یو

 مراقبت های ICU در منزل

خدمات آی سی یو (ICU) در منزل، باید توسط یک تیم مراقبت ویژه متشکل از پرستار، پزشک، درمانگر تنفسی، فیزیوتراپیست و… باشد. تا رسیدگی به بیماران با دقت و نظارت حرفه‌ ای انجام شود. انجام طیف وسیعی از خدماتی که نیاز به تخصص بالینی دارند، از جمله مراقبت های پرستاری تخصصی از بیمارانی است که نیاز به حمایت از ونتیلاتور تهاجمی دارند. مراقبت های ICU در منزل شامل مراقبت از تراکئوستومی، مراقبت های پس از جراحی، مراقبت های سکته مغزی و… هستند. در زیر  لیستی از مراقبت های ICU در منزل که توسط تیم پزشکی انجام می شود، آورده شده است:

  • کنترل راه‌های هوایی
  • چک کردن علائم حیاتی به صورت منظم
  • کنترل وضعیت همودینامیک بیمار
  • کمک به کنترل و کاهش درد
  • نصب سوند ادراری
  • تنظیم و بررسی برنامه دارویی بیمار
  • جابجایی و تغییر وضعیت بیمار و کمک به او جهت انجام فعالیت‌های حرکتی
  • چک کردن وضعیت تنفسی بیمار
  • ساکشن و پاکسازی ترشحات تنفسی
  • کنترل مداوم بیمار جهت اتصال یا جدا کردن او از دستگاه ونتیلاتور
  • کنترل منظم میزان هوشیاری
  • ارزیابی و کنترل شرایط همودینامیک

مراقبت از بیمار آی سی یو در منزل

فردی که مسئولیت مراقبت از بیماران با شرایط ویژه را برعهده می‌گیرد باید در مورد تمام تجهیزات بیمارستانی و تجهیزات آی سیو آموزش ببیند تا بتواند بهترین خدمات را برای بیمار ارائه دهد. از طرفی فردی که تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد به آرامش و دریافت به موقع خدمات پزشکی نیاز دارد تا دوران نقاهت را با سرعت بیشتری طی کند.

یکی از دلایل اصلی نگرانی در مورد نگهداری بیمار ICU در منزل این است که ممکن است بیمار دچار زخم بستر شود. در صورت عدم توجه، زخم بستر می‌تواند منجر به عفونت شدید برای بیمار شود و روند بهبودی او را مختل کند. درمان مناسب زخم بستر با استفاده از تشک آلفا ضروری است. همچنین پانسمان باید 2 تا 3 بار در روز تعویض شود. نکته مهم دیگر توجه به وضعیت و تحرک بیمار بستگی دارد. ماساژ، انجام تمرینات فیزیوتراپی، استفاده از سایر تجهیزات پزشکی در این زمینه کمک می‌کنند تا بیمار شرایط بهتری در طی دوران درمان داشته باشد.

 مدت زمان بستری در ای سی یو

مدت زمان بهبودی پس از یک دوره مراقبت‌های ویژه به موارد زیادی بستگی دارد، از جمله سن، سلامت قبلی، میزان بیماری، نوع جراحی و… بنابراین نمیتوان زمان مشخصی را مدت زمان بستری در ای سی یو بیان کرد. درجراحی برنامه ریزی شده معمولاً بیمار مدت کوتاهی در بخش مراقبت‌های ویژه خواهد بود. گاهی لازم است فرد یک روز در بخش مراقبتهای ویژه باشد و گاهی ممکن است مدت بستری چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد.

مدت زمان بستری در ای سی یو

مزایای استفاده از پرستار ای سی یو در منزل

آشنایی با مزایای خدمات ICU در منزل باعث می شود تا شما با اطمینان بیشتری از از این خدمات استفاده کنید در زیر به برخی از مزایای استفاده از پرستار ای سی یو در منزل اشاره شده است:

  • بیمارانی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند علائم حیاتی آنها باید مرتب چک و ثبت شود. در بیمارستان، پرستاران مسئول و مراقب چند بیمار به طور همزمان هستند، اما دریافت خدمات آی سی یو (ICU) در منزل باعث می شود تا یک پرستار به صورت اختصاصی بیمار را تحت مراقبت و نظارت قرار دهد و این در واقع مهمترین مزایای استفاده از خدمات آی سی یو (ICU) در منزل است.
  • استفاده از پرستار ای سی یو، باعث می شود تا شما و دیگر اعضای خانواده بتوانید به کارهای روزانه خود نیز رسیدگی کنید.
  • هزینه دریافت خدمات آی سی یو در منزل، نسبت به بیمارستان کمتر است و بسیار مقرون به صرفه می باشد. هزینه آی سی یو در منزل یک پنجم تا یک دهم هزینه آن در بیمارستان است. امروزه خدمات بهداشتی پیشرفته بسیاری کرده اند بنابراین شما می توانید با صرف هزینه کمتر و در شرایط استاندارد از بیمار خود در منزل مراقبت کنید.
  • خطر عفونت های بیمارستانی وجود نخواهد داشت.
  • در مقایسه با محیط بی روح و ناآشنای آی سیو بیمارستانی، بیمار در محیط آشنا و در کنار خانواده مراقبت می شود.
  • دیگر نیازی به رفت و آمد و تردد خانواده به بیمارستان نخواهد بود.

مزایای استفاده از پرستار آی سی یو در منزل

 

شرح وظایف پرستار icu

پرستارانی که در بخش مراقبت های ویژه آی سی یو (ICU) فعالیت می کنند، با چالش ها و مسئولیت های بیشتری نسبت به دیگر پرستاران برخوردار هستند. در زیر لیستی از این وظایف و مسِولیت ها آورده شده است:

  • چک کردن علائم حیاتی مانند ضربان قلب، تنفس، سطح هوشیاری، فشار خون و… 
  • بررسی وضعیت فیزیکی بیمار
  • مراقبت از وضعیت تنفس با دستگاه در آی سی یو
  • نمونه گیری از خون و دیگر ترشحات بیمار
  • انجام آزمایشات تجویز شده به صورت روتین و مرتب
  • ارزیابی و بررسی اختلالات حسی حرکتی بیمار
  • بررسی، تنظیم و کنترل تجهیزات پزشکی مورد استفاده
  • اتصال و جداسازی به موقع بیمار از ونتیلاتور
  • آمادگی و هوشیاری به‌موقع برای به کارگیری دستگاه C شوك
  • تعویض لوله تراکئوستومی و همچنین ساکشن ترشحاتی که منجر به انسداد راه‌های هوایی می شوند.
  • انجام اقدامات اساسی جهت جلوگیری از بروز عفونت
  • کنترل شرایط محیطی و تهویه صحیح
  • انجام اکسیژن درمانی
  • بررسی وضعیت تغذیه بیمار

تجهیزات آی سی یو در منزل

در برخی موارد بسیار بحرانی و اورژانسی، بیمار باید برای مدت طولانی تحت مراقبت‌های ویژه باشد. این امر می‌تواند از نظر روحی و عاطفی بیمار و همچنین کل خانواده را درگیر کند و از نظر مالی نیز هزینه‌هایی در بر داشته باشد. در چنین مواردی، می‌توان با راه‌اندازی ICU در خانه باعث شد تا بیمار در محیطی آشنا و در کنار عزیزانش بتواند روند درمان را بهتر دنبال کند. برای این منظور به تجهیزات و امکاناتی نیاز است. مهم‌ترین تجهیزات آی سی یو در منزل به شرح زیر می‌باشند:

تجهیزات آی سی یو در منزل

ونتیلاتور

دستگاهی است که برای کمک به تنفس بهتر بیماران ریوی، قلبی وعروقی و بیمارانی که مشکلاتی مانند آسم و تنگی نفس دارند، استفاده می‌شود. این دستگاه به صورت مصنوعی عملکرد دم و بازدم را شبیه سازی میکند. به این ترتیب که باعث عبور و خروج آسان‌تر هوا از ریه‌ها می‌شود.

مانیتورICU

این دستگاه برای نشان دادن علائم حیاتی بیمار مانند ضربان قلب، سرعت تنفس، فشار خون، میزان اکسیژن و… است. هر کدام از این پارامتر‌ها ماژول نامیده می‌شوند. مانیتورهایی که در کنار تخت بیمار قرار داده می‌شوند، از نظر میزان حساسیت، نوع ماژول‌ها و نوع اتصال متفاوت هستند.

لوله تراشه

با نام لوله اندوتراکیال نیز شناخته می‌شود. این یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر است که درون نای قرار می‌گیرد تا از باز بودن راه‌های هوایی بیمار و تنفس بهتر او اطمینان حاصل شود. علاوه بر این لوله تراشه از راه تنفسی در برابر آسپیراسیون محافظت می‌کند.

پمپ انفوزیون داخل وریدی

این وسیله‌ای جهت تزریق مایعات، داروها و مواد مغذی مورد بدن نیاز به بدن بیمار است. از طریق آن می‌توان به صورت داخل وریدی مواد دارویی، غذایی و فرآورده های خونی را به سیستم گردش خون بیمار تزریق نمود.

سیلندر اکسیژن

اگر بیمار به هر دلیلی مانند مسمومیت، بیماری‌های قلبی و… توانایی تنفس صحیح را نداشته باشد، باید برای تنفس بهتر در کنار تخت او از سیلندر اکسیژنا ستفاده کرد تا بیمار با کمبود اکسیژن و خفگی مواجه نشود. اکثر سیلندرها دارای جریان سنج، پیچ کنترل فشار، مانومتر و شیر تنظیم کننده خودکار هستند.

دستگاه ساکشن

که به آن دستگاه وکیوم پمپ یا دستگاه مکش نیز میگویند از دیگر تجهیزات آی سیو در منزل است که باعث می‌شود تا ترشحات اضافی و خونابه‌هایی که در اثر عمل جراحی ایجاد شده‌اند از بدن بیمار خارج شده و راه‌های تنفسی او با مشکل مواجه نشوند.

تشک آلفا

برای جابجایی راحت بیمار بر روی تخت، کاهش انقباض ناگهانی عضلات و همچنین پیشگیری از زخم بستر از تشک آلفا استفاده می‌شود. 

نبولایزر

این دستگاهی است که باعث می‌شود تا بیمار از طریق استنشاق بتواند دارو را به بخش‌های مختلف دستگاه تنفسی خود وارد کند. این به ویژه برای بیمارانی که از تنگی نفس، فیبروز ریه و آسم شدید رنج میبرند، موثر است. با استفاده از نبولایزر هوا یا اکسیژن فشرده شده به داخل مایع پمپاژ می‌شود تا از این طریق به بخار قابل استنشاق تبدیل شود. این دستگاه به انتقال سریع‌تر دارو به بدن بیمار با حداقل عوارض جانبی کمک می‌کند.

پمپ DVT

این یکی دیگر از تجهیزات آی سیو است که جهت پیشگیری از ترومبوز ورید عمیقی به کار می‌رود. در واقع این پمپ با ایجاد فشار جریان خون مانع لخته شدن آن در رگها می‌شود.

 کاتتر، درایور سرنگ، کیسه احیاگر، سوند تخلیه ادرار، سوند معده و… از دیگر تجهیزات آی سی یو هستند که باید در دسترس بیمار قرار بگیرند.

 

هزینه آی سی یو در منزل

با توجه به شیوع بیماری کرونا، بیش از گذشته، بیماران به مراقبت های ویژه در بخش آی سی یو نیاز پیدا کرده اند. بیمارستان های دولتی بسیار شلوغ هستند و در بیمارستان های خصوصی نیز تخت خالی در این بخش به سختی پیدا می شود، بنابراین بهترین راه دریافت خدمات آی سی یو در منزل است. اما یکی از دغدغه هایی که افراد هنگام تماس با خدمات آی سی یو (ICU) در منزل دارند، هزینه ها و تعرفه هایی است که باید برای این منظور بپردازند. هزینه‌های آی سی یو در منزل بسیار کمتر از بیمارستان است. در کل  این هزینه ها شامل دستمزد پزشک، پرستار، تجهیزات مورد استفاده و… می‌باشد که نسبت به خدماتی که در بیمارستان ارائه می شود، از تعرفه کمتر و کیفیت بالاتری برخوردار هستند. 

کلام پایانی

برای بهره مندی از حداکثر مزایای خدمات آی سی یو (ICU) در منزل باید به دنبال مراکز خدمات پرستاری باشید که دارای پرستارانی با مهارت های بالینی، ارزیابی، ارتباطی و مشاهده ای قوی هستند، حامی بیمار و خانواده او بوده، دارای ابتکار عمل بوده و به موقع تصمیم گیریهای را جهت مراقبت از بیمار به عهده می گیرد، می‌ تواند به‌ عنوان مدیر، سیاست‌گذار یا برنامه‌ ریز استراتژیک عمل کند، از اعتماد به نفس بالا برخوردار بوده و می تواند مستقل فکر و عمل کند. با مراجعه به مرکز خدمات پرستاری تهران درمان شما می توانید از خدمات حرفه ای این پرستاران در منزل بهره‌ مند شوید. در این مرکز، خدمات آی سی یو در منزل با بالاترین کیفیت و تعرفه مناسب و قانونی ارایه می شود. جهت تماس و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید از طریق تماس تلفنی و یا پیام از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان اقدام کنید.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content