سرگرمی برای سالمندان

به همان اندازه که سلامت جسمی سالمند اهمیت دارد توجه به نیازهای روحی و ذهنی او نیز بسیار مهم هستند به همین دلیل پرستار سالمند یا هر کسی که وظیفه مراقبت از این عزیزان را برعهده دارد باید بتواند علاوه بر برنامه‌های مراقبتی و درمانی نیازهای مختلف سالمند از جمله نیاز به تفریح و سرگرمی را نیز مورد توجه قرار دهد. سرگرم نگه داشتن سالمندان می‌تواند زندگی آنها را معنادارتر کند. اگرچه سالمندان اغلب در زندگی اشتیاق زیادی نسبت به انجام فعالیت‌های سرگرم کننده دارند، اما ممکن است در یافتن راه‌هایی برای مشغول ماندن در طول روز مشکل داشته باشند. سالمندانی که چالش‌های سلامتی جدیدی را تجربه می‌کنند، ممکن است نیاز داشته باشند منابع سرگرمی متناسب با توانایی‌هایشان پیدا کنند.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

سرگرمی برای سالمندان باید هدفمند انتخاب شود تا بتواند ذهن او را به خوبی درگیر کند و از بیماری‌هایی مانند زوال عقل جلوگیری کرده یا مدیریت آنها را بهبود دهد. از طرفی انتخاب سرگرمی مناسب می‌تواند به بهبود و تقویت خلق و خوی سالمندان کمک کرده و آنها را از افسردگی و مشکلات مرتبط با آن در امان نگه دارد. برای این که بتوانید بهتر نیازهای ذهنی و روحی سالمند خود را از طریق سرگرمی های متنوع تامین کنید، می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران تماس حاصل نمایید تا علاوه بر ویزیت در منزل، در اسرع وقت پرستاران حرفه‌ای و آموزش دیده در امور مختلف سالمندان به شما کمک کنند. در این مقاله به بررسی بهترین سرگرمی‌ها برای سالمندان می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

بهترین سرگرمی برای سالمندان

استراتژی های زیر این امکان را فراهم می‌کنند که یک فرد مسن را سرگرم کنید و در عین حال از زمانی که با هم می‌گذرانید لذت ببرید.

از الکترونیک جهت سرگرمی و تقویت راه‌های تعاملی سالمند استفاده کنید

گاهی سالمندانی فقط می‌خواهند بنشینند، تلویزیون تماشا کنند و با وسایل الکترونیکی خود کارکنند، در این صورت می‌توانید آنها را متقاعد کرد که با این وسایل میتوان کارهای دیگری انجام دهند. به عنوان مثال، می‌توانید عزیزان مسن خود را به خواندن کتاب الکترونیکی تشویق کنید یا میتوانید آنها را که در یک باشگاه کتاب عضو کنید تا بهتر بتوانند نظرات خود را درباره کتاب بیان کرده و از تعامل با دیگران احساس لذت کنند. ممکن است عزیز سالمند شما از انجام یک بازی ویدئویی تعاملی که نیاز به حرکت دارد نیز لذت ببرد. رسانه‌های اجتماعی یکی دیگر از گزینه‌های سرگرمی برای سالمندان است که می‌توانید از آن برای ارتباط بهتر با محیط بیرون استفاده کرد.

از الکترونیک جهت سرگرمی و تقویت راه‌های تعاملی سالمند استفاده کنید

برای گردش سالمند در خارج از منزل برنامه ریزی کنید

بیرون آوردن والدین پیر از خانه گزینه‌های سرگرمی برای سالمندان را بهتر در اختیار شما قرار می‌دهد، از طرفی گردش در بیرون باعث می‌شود تا سالمندان فعال بمانند. به فرد مورد علاقه خود کمک کنید، دوست یا همراهی پیدا کند تا او را در گردش های مسافرتی طول هفته همراهی نماید. به این ترتیب، والدین شما می‌توانند از رفتن به سینما، تئاتر یا حتی موزه بیشتر لذت ببرند. گذراندن زمانی خارج از خانه به فرد سالخورده کمک می‌کند تا با افراد دیگر ارتباط برقرار کرده و کمتر احساس خستگی کند.

موسیقی مورد علاقه سالمند را پخش کنید

موسیقی یک منبع آسان سرگرمی برای سالمندان است. این همچنین می‌تواند ابزاری برای ابراز وجود به سالمندان بدهد. شما می‌توانید عزیز سالمند خود را به رقصیدن یا تکان دادن دست‌ها و بدن با موسیقی تشویق کنید. اگر ترانه‌ای انتخاب کنید که افکار او را به گذشته پیوند دهد، ممکن است فرد انگیزه بیشتری برای اشتراک خاطرات با شما داشته باشد.

یک پروژه بلند مدت برای سالمند طراحی کنید

یک پروژه طولانی مدت می‌تواند چیزی به سادگی نوشتن خاطرات یا سازماندهی برخی عکس‌ها در یک آلبوم باشد. ممکن است فرد مورد علاقه شما نیز بخواهد چیز کمی پیچیده تر را انتخاب کند، مانند ساختن خانه پرندگان از چوب، بافتن شال و کلاه، تعمیر لوازم خانه و… کار بر روی پروژه های این چنینی حس هدفمندی را در سالمند با انجام یک فعالیت لذت بخش فراهم می‌کند.

از انجام سرگرمی های کودکانه و شاد نترسید

یکی از دلایل اصلی سرگرم کردن سالمندان شاد نگه داشتن آنهاست. سعی کنید چند فعالیت کودکانه و ساده را برنامه ریزی کنید که کودک درون سالمند شما را بیدار کند. می‌توانید با هم بادکنک‌هایی به شکل حیوانات درست کنید، یا در یک روز آفتابی از ساخت حباب با یکدیگر لذت ببرید. سالمندانی که مشکلات حرکتی دارند می‌توانند از ساده‌ترین فعالیت‌ها لذت ببرند.

بهترین سرگرمی برای سالمندان

سرگرمی برای سالمندان در خانه

افراد مسن بدون انجام فعالیت‌های سرگرم کننده دچار افسردگی، تحریک پذیری، افزایش وزن و سایر مسائل روحی می‌شوند. اگر از عزیزان مسن خود مراقبت می‌کنید، مهم است که به آنها کمک کنید راه هایی برای سرگرم ماندن پیدا کنند. به عنوان مثال:

استفاده از اینترنت را به آنها آموزش دهید

اگر سالمند شما به فن‌آوری آشنا نیست به آنها در مورد نحوه استفاده از اینترنت آموزش بدهید. از رسانه‌های اجتماعی، وب گردی و سرویس‌های چت آنلاین گرفته تا فیلم‌های آموزشی و موسیقی، دنیایی از سرگرمی برای سالمندان است. از طرفی این میتواند باعث شود تا سالمند با خانواده و دوستان در ارتباط باشد.

بازیهای رومیزی انجام دهید

انجام بازی‌های رومیزی نه تنها سرگرم کننده است، بلکه انجام آنها مغز را تحریک کرده و از کاهش حافظه جلوگیری می‌کند. بازی با کارت، شطرنج و چکرز همیشه برای سالمندان خوب است، در حالی که بازی‌های ویدیویی تعاملی مانند Wii هم ذهن و هم بدن را تمرین می‌دهند. بسیاری از بازی‌های آنلاین در حال حاضر در دسترس هستند که حتی در صورت عدم حضور شما میتوانند سالمند را سرگرم نگه دارند.

برای آنها یک مراقب اختصاصی پیدا کنید

نه تنها متخصصان آموزش دیده می‌دانند که چگونه سالمندان را در خلوت خانه خود ایمن و راحت نگه دارند، بلکه ایده‌های سرگرمی زیادی نیز دارند که باعث می‌شود والدین عزیز شما شاد باشند و لبخند بزنند.

وسایل سرگرمی سالمندان

برای سرگرمی سالمندان می‌توان از وسایل مختلفی استفاده کرد مانند:

انواع کاغذ رنگی برای ساخت اوریگامی

شاید این ساده ترین وسیله باشد که با استفاده از آن می‌توانید سرگرمی برای سالمندان را در محیط خانه ایجاد کنید. سالمند از این طریق آن‌ها می ‌تواند ساعت‌ها مهارت خلاقانه خود را به کار ببرد تا چیزی جدید خلق کند.

بوم و ابزار نقاشی

انواع ابزار نقاشی مانند مداد رنگی، مداد شمعی، رنگ روغن می‌توانند باعث شوند تا سالمندان سرگرمی آرام بخشی برای اوقات فراغت خود داشته باشند. نقاشی روی بوم، دیوار یا حتی نقاشی میز و سایر وسایل خانه میتواند باعث می‌شود تا ساعت‌ها ذهن آنها آزاد و رها باشد.

آلات موسیقی

اگر سالمند شما از کار با ابزار موسیقی لذت می‌برد میتوانید او را در کلاس مورد علاقه ثبت نام کنید یا از یک مربی بخواهید در منزل به او آموزش دهد.

سایر کارهای هنری مانند خیاطی، نجاری، بافتنی و… نیز می‌توانند ایجاد سرگرمی برای سالمندان کمک کنند.

پازل برای سالمندان

پازل یکی از ابزار سرگرمی برای سالمندان است که سالمند می‌تواند به صورت فردی یا همراه با سایر اعضای خانواده آن را انجام دهد. کار کردن با پازل چالش لذت بخشی است که به بهبود حافظه کوتاه مدت، پیشگیری از زوال عقل و تقویت حافظه در سالمندان کمک می‌کند.

جدول ساده برای سالمندان

جدول یک وسیله بسیار عالی برای درمان آلزایمر در سالمندان است. شما با صرف هزینه کمی می‌توانید یک ورزش مفید برای سلامت مغز و ذهن سالمند خود داشته باشید. جدول به صورت کلمات یا اعداد ذهن را درگیر می‌کند و از این طریق به تقویت سلول‌های مغزی کمک خواهد کرد.

جدول ساده برای سالمندان

سرگرمی برای سالمندان بی سواد

فرقی نمیکند چه سالمند شما سواد داشته باشد چه بی سواد می‌تواند از اکثر فعالیت های سرگرمی ذکر شده بالا استفاده نماید. شاید فقط جدول و فعالیت‌هایی که با حروف و اعداد سروکار دارند، برای آنها مناسب نباشد، در عوض می‌توانید از سایر سرگرمی‌ها به شرح زیر استفاده نمایید:

  • آشپزی
  • تمرینات یوگا
  • بافندگی
  • قلاب بافی
  • باغبانی
  • گوش دادن به کتاب های صوتی
  • شرکت در مهمانی‌ها ی مختلف و مراسم خیریه
  • بازی با حیوانات خانگی تماشای فیلم
  • تهیه کلکسیون و آلبوم های مورد علاقه

بازی درمانی در سالمندان

بازی درمانی نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان با هدف ارتباط با محیط و مردم انجام می‌شود . از این طریق سالمندان نیز می‌تواند بهتر یاد بگیرند و با دیگران بهتر ارتباط برقرار نمایند. از طرفی بازی درمانی می‌تواند به پیشگیری یا حل چالش های روانی اجتماعی بسیار کمک کند. از دیگر مزایای بازی درمانی برای سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتماد به نفس ایجاد می‌کند
  • مهارت های اجتماعی را بهبود می‌بخشد
  • همکاری با دیگران را بهتر خواهد کرد
  • عملکرد مغز را بهبود می‌دهد
  • استرس را کمتر کرده و موجب آرامش می‌شود
  • خلق و خو را بهبود می‌بخشد و فرد خوش بین می‌شود
  • باعث تحریک خنده می‌شود
  • عزت نفس را توسعه می‌دهد
  • حرکات بدن را تشویق می‌کند
  • باعث تعادل و هماهنگی بیشتر می‌شود
  • ادراک و حس موقعیت مشترک را بهبود می‌بخشد
  • ذهن را تحریک کرده و خلاقیت را تقویت می‌کند
  • به مقابله با احساسات منفی کمک می‌کند
  • به پذیرش و توسعه راه‌های جدید برای مقابله با ناتوانی یا هر شرایط جسمی کمک می‌کند

سخن آخر

اگر عزیزان سالمند شما به یک همراه نیاز دارند تا اوقات فراغت و تنهایی خود را پر کنند، بهتر است به استخدام یک مراقب حرفه‌ای فکر کنید. کارشناسان مراقبت مرکز خدمات پرستاری تهران درمان برای ارائه مراقبت‌های با کیفیت بالا به سالمندان بر اساس نیازشان در دسترس هستند. خدمات مراقبتی مختلف از ویزیت سالمندان در منزل تا کمک به تحرک، سرگرمی، ورزش و…همگی توسط کادر حرفه ای و مجرب از پرستاران و پزشکان این مرکز ارائه می‌شوند تا سالمندان بتوانند زندگی مستقل و با کیفیتی داشته باشند.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content