گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی اختلالات گفتار و مشکلات ارتباطی را ارزیابی و درمان می‌کند. این به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌هایی مانند درک، وضوح، صدا، روانی و تولید صدا را توسعه دهند. گفتار درمانی می‌تواند اختلالات گفتاری دوران کودکی یا اختلالات گفتاری بزرگسالان ناشی از سکته مغزی، آسیب مغزی یا سایر شرایط را درمان کند. اگر کودک شما از هر نوع اختلال گفتاری رنج میبرد، می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت ویزیت پزشک در منزل و بررسی وضعیت گفتاری او تماس بگیرید.

معمولاً در حالت عادی بیشتر کودکان با افزایش سن فرآیند‌های رشد، حرکت، گفتار، زبان و… را مرحله به مرحله طی می‌کنند. در این بین ممکن است برخی کودکان سریعتر یا کندتر نسبت به همسالان خود این مراحل را طی کنند. کند شدن مسیر رشد می‌تواند باعث نگرانی خانواده‌ها شود. تشخیص و ارزیابی فرایند رشد کودک بسیار مهم است و هرگونه تاخیر باید به موقع پیگیری شود. کودک از حدود ۶ ماهگی شروع به حرف زدن می‌کند، اما واژگان به درستی ادا نمی‌شوند. در حدود دوازده ماهگی کودک واژگان را صحیح‌تر ادا کرده و به مرور جملات کوتاه را بیان می‌کند. اگر تا ۱۸ ماهگی کودکان نتوانند واژگان را ادا کنند باید برای گفتار درمانی کودکان اقدام نمود.

گفتار درمانی چگونه است با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ این مقاله با هدف پاسخگویی به این سوالات و بررسی کامل گفتار درمانی کودکان نگارش شده است با ما همراه باشید تا بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

گفتار درمانی کودکان چگونه است؟

برای بهبود و درمان مشکلات گفتاری و ارتباطی کودکان باید به گفتار درمانگر مراجعه نمایید تا اختلالات گفتار و مشکلات ارتباطی به درستی تشخیص، ارزیابی و درمان شوند. گفتار درمانی همچنین نگرانی‌های حرکتی دهان مانند جویدن، بلع، و بیان، پردازش شنوایی و مهارت‌های اجتماعی را درمان می‌کند.

یک گفتاردرمانگر که به آن آسیب‌شناس گفتار زبان نیز می‌گویند، در اولین گام چالش‌هایی که فرزند شما با آن روبه رو است را شناسایی می‌کند. سپس در جلسات مشاوره که حدود نیم ساعت ممکن است به طول بیانجامد برنامه‌ای جهت انجام تمرینات و روش‌های درمانی تنظیم می‌شود. گفتاردرمانگر همچنین سعی می‌کند، جهت تشویق و تقویت مهارت‌های ارتباطی کودکان نوپا رویکردی فعالانه را به جای رویکرد‌های واکنش‌گرایانه به خانواده‌ها آموزش دهد. برای این منظور خانواده‌ها باید زمان بیشتری را در کنار کودکان خود سپری کنند.

گفتار درمانی کودکان چگونه است؟

روشهای گفتار درمانی کودکان

اهداف گفتار درمانی شامل بهبود تلفظ، تقویت عضلات مورد استفاده در گفتار و یادگیری صحیح صحبت کردن است. گفتار درمانی را می‌توان برای بسیاری از مشکلات و اختلالات گفتاری مختلف، از مشکلات کوچکتر مانند صدای خشن گرفته تا از دست دادن نسبی گفتار به دلیل آسیب مغزی استفاده کرد.

گفتار درمانی در کودکان بسیار شبیه رفتن به کلاس موسیقی برای نواختن ساز، کلاس هنر برای یادگیری طراحی، یا کلاس ریاضی برای یادگیری نحوه کار با اعداد است. روش‌های مختلفی برای درمان آسیب‌های گفتاری و ارتباطی کودک انجام می‌شود از فعالیت‌های و تمرینات زبانی گرفته تا بازی‌های مختلف هدفمند همگی تکنیک‌هایی هستند که برای گفتار درمانی کودکان از آن‌ها استفاده می‌شود.

تمرینات گفتار درمانی کودکان

تمرینات گفتار درمانی کودکان به روش‌های زیر انجام می‌شود:

تمرینات جهت تقویت مهارتهای زبانی: برای این منظور گفتاردرمانگر از فلش کارت‌ها، کتاب‌ها، ، اشیا و یا حتی فعالیت‌های مورد علاقه کودک جهت ایجاد تعامل با هدف تحریک رشد زبانی کودک استفاده می‌کند. واژگان و دستور زبان با استفاده از تمرینات مختلف و تکراری جهت ایجاد مهارت‌های زبانی مدلسازی می‌شوند.

تمرینات جهت بیان و تولید صدا و آواهای مختلف: برای انجام این تمرین درمانگر از فعالیت‌های مختلف و بازی‌های متناسب با سن کودک استفاده می‌کند تا صدا‌ها و هجا‌ها را هنگام ادای کلمات و جملات کودک اصلاح نماید. در این گونه تمرینات از کودک خواسته می‌شود تا صدا‌های خاص مانند « ر » را همانگونه که آموزش می‌بیند تلفظ نماید. در واقع درمانگر نحوه حرکت زبان را برای تولید صدا‌های خاص به کودک آموزش می‌دهد.

تمرینات حرکتی دهان و ماساژ صورت: گاهی مشکلات گفتاری به ضعف عضلات و مفاصل دهان، فک و زبان مربوط است. در این صورت گفتار درمانگر با انجام ماساژ‌ها و تمرینات مختلف تلاش می‌کند تا عضلات دهان و فک‌ها را جهت ادای بهتر اصوات و کلمات تقویت نماید.

تمرینات گفتاردرمانی کودکان

گفتار درمانی کودکان بیش فعال

افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی معمولاً مشکلات و تأخیر‌هایی در گفتار، زبان و ارتباطات خود دارند. در واقع از علائم بیش فعالی در کودکان مشکلات گفتاری و عدم ارتباط صحیح اجتماعی است. اختلالات گفتار در کودکان بیش فعال بر نحوه ایجاد صدا‌ها برای تشکیل کلمات تأثیر می‌گذارد. کودک بیش فعال مبتلا به اختلال گفتار ممکن است در تولید صحیح صدا‌های گفتاری، حذف، اتصال یا تحریف صدا‌ها و فرآیند‌هایی که برای تولید صحیح گفتار استفاده می‌شوند، مشکل داشته باشند. بسیاری از اختلالات گفتاری این کودکان می‌توانند به رشد کندتر و مشکل یادگیری در مدرسه منجر شوند.

گفتار درمانی در بهبود، حمایت و رفع هرگونه مشکل گفتاری، زبانی یا ارتباطی این نوع کودکان بسیار مفید است. گفتار درمانی با کار روی مهارت‌های اجتماعی و سایر مشکلات کلامی که کودک مبتلا به بیش فعالی دارد، سعی می‌کند تا مهارت‌های او را در مسیر صحیح هدایت کند.

گفتار درمانی کودکان در منزل

والدین نقش موثری در درمان مشکلات گفتاری کودکان دارند، اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید ساعت‌های مفید روز را در کنار فرزندتان باشید می‌توانید با استخدام پرستار کودک در منزل روند درمانی کودک خود را دنبال کنید. انجام تمرینات و فعالیت‌های زیر توسط والدین یا پرستار کودک می‌تواند به تسریع روند درمان کمک کند:

گفتار درمانی کودکان در منزل

به فعالیتهای مورد علاقه کودک توجه کنید

فعالیت‌ها، رویداد‌ها یا بازی‌های مورد علاقه باعث می‌شود تا کودک نسبت به آن عکس العمل نشان دهد. این واکنش‌ها می‌توانند به صورت تکان دادن و حرکت دست‌ها، پا‌ها، و تغییر حالت صورت و استفاده از کلمات و اصوات باشند. در واقع وقتی کودک از درک شما نسبت به علاقمندی‌های خودش آگاه می‌شود، تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند ارتباط بیشتری با شما یا پرستار خود داشته باشد.

در مورد اتفاقات روزمره با کودک خود صحبت کنید

صحبت کردن در مورد رویداد‌ها و اتفاقات روزمره به‌خصوص اگر کودک تجربه جذاب و جالبی از آن‌ها داشته باشد می‌تواند باعث می‌شود تا او با انگیزه و رغبت بیشتری بخواهد صحبت کند. برای این منظور شما می‌توانید از او بپرسید، دوست داری چه بازی در پارک انجام دهیم؟ کدام اسباب بازی را می‌خواهی به مهدکودک ببری؟ برای تهیه کدام کیک به من کمک می‌کنی، کیک شکلاتی یا میوه‌ای؟

بازیهایی که درمانگر توصیه میکند در خانه با کودک خود انجام دهید

استفاده از انواع فلش کارت‌های تصویری، لی لی بازی، قایم موشک و… از مهمترین بازی‌هایی هستند که کودکان به آن‌ها علاقه دارند. سعی کنید در حین بازی هر بار یک کلمه را تکرار کنید و برای ادامه بازی از کودک بخواهید تا کلمه جدید را با شما تکرار کند.

تمریناتی که به تقویت حرکات دهان و لبها کودکان کمک میکند، را فراموش نکنید

استفاده از از نی برای خوردن نوشیدنی‌ها، پر کردن دهان با هوا، فوت کردن، گرد کردن لب‌ها، ساخت حباب استفاده از سازدهنی و… باعث می‌شوند تا علاوه بر اشتیاق کودک برای انجام آن‌ها عضلات لب‌ها و دهان تقویت شده و بتواند اصوات را با قدرت بیشتری ادا کند. برای آموزش آشنایی بیشتر با اینگونه تمرین‌ها با درمانگر کودک خود در ارتباط باشید.

هزینه گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی جز خدماتی است که نمی‌توان یک بازه و محدوده مشخص برای آن تعریف کرد، زیرا کودکان مشکلات گفتاری متفاوتی نسبت به هم دارند و در سنین مختلف نوع مشکلات متفاوت است، بر همین اساس ممکن است تعداد جلساتی که برای گفتار درمانی کودکان لازم است، متفاوت باشد. در کل هزینه گفتار درمانی در کودکان به فاکتور‌های زیر بستگی دارد:

  • مدت زمان و تعداد جلسات درمانی
  • نوع خدمات مورد نیاز
  • میزان مهارت و تجربی درمانگر
  • مکان جغرافیایی

هزینه گفتار درمانی کودکان

اگر می‌خواهید بهترین خدمات گفتار درمانی کودکان را با تعرفه‌های قانونی و زیر نظر متخصصان ماهر و آموزش دیده دریافت کنید می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. در این مجموعه سعی شده، بهترین‌های پرستاری و پزشکی کنار هم قرار بگیرند تا به خوبی پاسخگوی نیاز‌های درمانی بیماران در بخش‌های مختلف باشند. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content