فیزیوتراپی سیاتیک در منزل

سیاتیک به درد، ضعف، بی‌حسی یا گزگز در پا اشاره دارد. این نوع تجربه‌های ناخوشایند ناشی از آسیب یا فشار بر روی عصب سیاتیک هستند. در این مقاله که توسط مرکز خدمات پرستاری تهران درمان نگارش شده به شما کمک خواهیم کرد تا هرچه بهتر بتوانید به بهبود و مدیریت درد سیاتیک در منزل کمک کنید.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

عصب سیاتیک طولانی‌ترین و قطورترین عصب با عرض ۲ سانتی‌متر است. البته عصب سیاتیک فقط یک عصب نیست. در واقع این یک دسته اعصاب است که از ۵ رشته عصبی تشکیل شده که از نخاع منشعب می‌شوند. در هر طرف بدن یک عصب سیاتیک وجود دارد که از قسمت تحتانی کمر شروع شده و تا زیر زانوها امتداد می‌یابد، از آنجا به بعد به اعصاب دیگری تقسیم شده و به قسمت‌های پایین‌تر پا مانند ساق و انگشتان متصل می‌شود. افرادی که دچار سیاتیک هستند ممکن است درد خفیف تا شدید را در طی طول این رشته عصبی تجربه کنند. برخی علائم بسته به عصبی که تحت فشار قرار گرفته ممکن است از نوک پا تا انتهای کمر ادامه داشته باشند. 

اگر شما یا هر کدام از عزیزانتان درد سیاتیک را تجربه می‌کنید، به طور حتم می‌دانید که این درد چقدر می‌تواند انجام امور روزمره و حتی پیگیری درمان در کلینیک‌ها و مطب پزشک را برای شما مشکل کند. فیزیوتراپی در منزل آنچه شما به آن نیاز دارید. شما با انجام فیزیوتراپی سیاتیک در منزل می‌توانید بدون فشار و آسیب بیشتر به عصب سیاتیک درمانی با موفقیت و آرامش بیشتر را تجربه خواهید کرد. در این مقاله سعی شده فیزیوتراپی سیاتیک در ناحیه کمر و پا مورد بررسی کامل قرار بگیرد تا شما بیشتر با مزایای این روش درمانی آشنا شوید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

فیزیوتراپی سیاتیک چگونه است؟

مسلماً هدف از فیزیوتراپی سیاتیک کاهش درد و بهبود علائم ناخوشایند است. فیزیوتراپیست سیاتیک مانند فیزیوتراپی گردن در منزل از طریق تمرینات کشش ملایمی، تحریک ستون فقرات، تمرینات توانبخشی و… خواهد بود.  یک برنامه فیزیوتراپی ممکن است شامل فیزیوتراپی دستی، تحرک بافت نرم، استفاده از سوزن خشک و ورزش درمانی یا ترکیبی از همه این موارد باشد. اینکه چه تکنیکی بیشتر مورد استفاده باید قرار گیرد بستگی به علت زمینه‌ای سیاتیک، سطح درد و علائم بیمار دارد. در کل فیزیوتراپی سیاتیک مانند فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل از طریق تکنیک‌های زیر دنبال می‌شود:

فیزیوتراپی سیاتیک چگونه است؟

تکنیک‌های ورزشی

  • تمرینات اکستانسیون و خم کردن کمر

این تمرین می‌توان حرکت ستون فقرات را بهبود بخشید. این تمرینات شامل خم شدن و کشش به سمت عقب و جلو هستند. 

  • تمرینات مکنزی

با استفاده از این تمرینات فیزیوتراپیست به شناسایی و درمان منبع درد در ستون فقرات، عضلات و مفاصل کمک می‌کند. هدف از انجام این تمرینات کاهش فشار به ستون فقرات است. در واقع تمرینات مکنزی یک برنامه کلی از استراتژی‌های ارزیابی درمان و پیشگیری از درد سیاتیک است البته تمرینات باید به صورت تخصصی و زیر نظر فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای انجام شوند.

  • تمرینات تقویتی پایین تنه

تمرینات تقویتی مانند بالا بردن ساق پا به تقویت عضلات مرکزی بدن مانند شکم، کمر، باسن و پاها کمک می‌کنند.

  • تمرینات ایزومتریک

این نوع تمرینات مانند پلانک با منقبض کردن عضلات بدون حرکت مفاصل کار می‌کنند.  تمرینات ایزومتریک شامل انقباض عضلات بدون حرکت مفاصل است. نمونه‌هایی از تمرینات ایزومتریک شامل پلانک یا نگهدارنده پل است. این تمرینات را می‌توان با وزنه انجام داد. تمرینات ایزومتریک از آنجا که در یک موقعیت و بدون حرکت انجام می‌شوند اثربخشی خوبی روی نقطه هدف و ناحیه خاص تحت درمان خواهند داشت.

تکنیک‌های ورزشی در فیزیوتراپی سیاتیک

بازآموزی برای بهبود عملکرد

در این تکنیک سعی شده تا عملکردهایی مانند بلند کردن اجسام، خم شدن، جابجایی یا چمباته زدن به درستی و طبق الگوهای صحیح حرکتی آموزش داده شده و از سر گرفته شوند.

تکنیک‌های درمان دستی 

در این روش فیزیوتراپیست از مهارت دستان خود برای تشخیص و کاهش درد مفاصل استفاده می‌کند. در کل فیزیوتراپی سیاتیک در منزل یا مراکز درمانی با تحریک عصب از طریق ماساژ و دستکاری مفاصل خواهد بود. 

سوزن خشک

برای کاهش تنش و فشار ماهیچه‌های تحریک پذیر از سوزن خشک استفاده می‌شود. این باعث می‌شود تا انقباض عضلانی کاهش پیدا کرده و درد بهبود یابد.

اصلاح وضعیت بدن و شیوه زندگی 

استفاده از صندلی‌های مناسب، اصلاح وضعیت نشستن، راه رفتن، خوابیدن در وضعیت درست و… همگی به کمک متخصصان فیزیوتراپی آموزش داده می‌شوند تا نتایج درمانی همچنان در دراز مدت ادامه داشته باشند. 

تحریک الکتریکی

یکی دیگر از روش‌های درمان سیاتیک تحریک الکتریکی از طریق دستگاه است. سیم‌ها و الکترودهای دستگاه به ناحیه دردناک متصل شده تا با ایجاد یک تحریک الکتریکی، تنش‌ها و انقباضات عضلانی بهبود یابند.

فیزیوتراپی سیاتیک کمر در منزل

از آنجا که سیاتیک به عنوان رادیکولوپاتی کمری نیز شناخته می‌شود، تمام نکاتی که در مورد فیزیوتراپی سیاتیک در منزل به آن اشاره شد در مورد سیاتیک کمر نیز کاربرد دارند. سیاتیک کمر ممکن است ناشی از خار استخوان در ستون فقرات یا فتق دیسک باشد که به عصب فشار می‌آورد. اکثر افراد دارای برخی ناهنجاری‌های کوچک در ستون فقرات هستند. به همین دلیل، پزشکان برای تشخیص سیاتیک کمر به آزمایش‌های تصویربرداری تکیه نمی‌کنند. آنها ممکن است به شما دستورالعمل‌هایی برای مراقبت از خود بدهند و تمرین‌هایی را به شما پیشنهاد کنند. در بیشتر مواقع، این اقدامات موثر است و درد بعد از گذشت چند هفته بهبود می‌یابد. اما اگر در بیش از این مدت ادامه داشته باشد، درمان محافظه کارانه ممکن است بهترین گزینه نباشد و بیمار نیاز به جراحی داشته باشد.  فیزیوتراپی سیاتیک کمر در منزل با تمرینات زیر دنبال می‌شود:

  • کشش زانو به سمت سینه

این کشش ساده قسمت پایین باسن و قسمت بالای ران را هدف قرار می‌دهد. 

به پشت دراز بکشید و پاهای خود را خم کنید و صاف روی زمین بگذارید

یکی از زانوها را به سمت قفسه سینه بیاورید و پای دیگر را روی زمین نگه دارید

پایین کمر را روی زمین به مدت 30 ثانیه فشار دهید

سعی کنید 2 تا 4 تکرار در هر طرف داشته باشید

  • کشش همسترینگ ایستاده

این یک تمرین موثر نه تنها برای سیاتیک کمر بلکه برای فیزیوتراپی زانو در منزل نیز توصیه می‌شود

صاف بایستید و یک پا را روی یک سطح کمی بلند مانند پله یا استپ قرار دهید

ساق پا را روی استپ صاف کنید و انگشتان پا را به سمت بالا بگیرید 

کمی به جلو خم شوید و پشت را صاف نگه دارید

20 تا 30 ثانیه در این وضعیت بمانید

این کار را با پای دیگر تکرار کنید.

  • تمرین شیب لگن قدامی

این یکی دیگر از تمرینات ساده است که برای سیاتیک مفید است. به همین دلیل در برنامه فیزیوتراپی سالمندان در منزل گنجانده می‌شود. 

به پشت دراز بکشید و پاهای خود را خم کنید و دست‌ها را در کنار خود قرار دهید

عضلات شکم خود را سفت کنید، پشت خود را روی زمین فشار دهید و باسن و لگن را کمی به سمت بالا تکان دهید  

بعد از چند ثانیه عضلات را شل کنید

این حرکت را 8 تا 12 تکرار نمایید

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

فیزیوتراپی برای سیاتیک پا در منزل

درد سیاتیک پا به دلیل آسیب‌های ورزشی، فشار ناگهانی روی عضلات پا، سابقه دیسک و… بسیار شایع است. فیزیوتراپی پا مانند  فیزیوتراپی دست در منزل بنا بر شدت آسیب طبق برنامه‌های درمانی زیر دنبال می‌شود:

استفاده از کمپرس یخ و گرم

فیزیوتراپیست ممکن است از شما بخواهد بعد از احساس درد یا آسیب حدود ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را روی پای خود قرار دهید. بعد از ۴۸ ساعت کمپرس گرم برای رفع انقباض عضلانی در این ناحیه توصیه می‌شود. 

تمرینات برای تقویت عضلات

گاهی ضعف عضلانی باعث ایجاد سیاتیک پا می‌شود، از همین رو تمرینات تقویتی برای عضلات پا توصیه می‌شوند.

حرکت اسکات، لانگ به پهلو، اسکوات از جلو با هالتر، استپ با دمبل، پرس پا و… از مهمترین تمرینات برای تقویت عضلات پا هستند.

فیزیوتراپی سیاتیک پای راست

سن، افزایش وزن، رانندگی طولانی مدت حمل بار سنگین همگی در ابتلا به سیاتیک پای راست تاثیرگذار هستند. فیزیوتراپی سیاتیک در منزل برای پا راست باید قبل از هر چیز با اصلاح سبک زندگی دنبال شود. 

اصلاح نشستن، استفاده از تکیه‌گاه برای نشست و برخاست، قرار دادن یک بالش یا حوله زیر زانوها هنگام خواب انجام تمرینات کششی و تقویتی به شرح بالا همگی مهم‌ترین رویکردهای فیزیوتراپی سیاتیک هستند. حتی گاهی ممکن است فیزیوتراپی با لیزر برای بهبودش این شرایط توصیه شود. 

فیزیوتراپی سیاتیک پای چپ

برای فیزیوتراپی سیاتیک پا مانند فیزیوتراپی لگن در منزل درمان ممکن است همزمان با مصرف داروهای مسکن، ضد التهاب، شل کننده و تزریق کورتیکواستروئید دنبال شود. کشش همسترینگ، کشش عضلات کشاله ران، کشش ستون فقرات در حالت نشسته و… مهم‌ترین تمرینات فیزیوتراپی سیاتیک در منزل هستند که می‌توانند عملکرد و تحرک عضلات پا را بازیابی نمایند.

مزایای فیزیوتراپی سیاتیک در منزل

فیزیوتراپی سیاتیک در منزل می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • مهمترین مزیت فیزیوتراپی سیاتیک تسکین درد در قسمت‌های مختلف پایین تنه (قسمت انتهایی کمر، باسن و زانو) است.
  • فیزیوتراپی با انجام حرکات کششی و تقویتی به حرکت بهتر مفاصل کمک می‌کند
  • بیمار می‌تواند بدون احساس درد الگوهای حرکتی و عملکردی خود را بازیابی نماید
  • انقباض عضلانی کاهش پیدا خواهد کرد
  • فشار روی ستون فقرات و عصب کمتر شده و حرکت در قسمت‌های تحتانی بدن بهبود می‌یابد
  • احتمال عود مجدد و مشکلات مربوط به سیاتیک کاهش پیدا می‌کند

 

هزینه فیزیوتراپی سیاتیک در منزل

تعیین قیمت مشخصی فیزیوتراپی سیاتیک، گردن، زانو، کمر، دست و حتی فیزیوتراپی صورت در منزل امکان‌پذیر نیست، زیرا هزینه‌ها به عوامل متعدد زیر بستگی دارند:

  • مهارت و تخصص فیزیوتراپیست و سایر درمانگران
  • ناحیه و مکان جغرافیایی بیمار
  • تعداد جلسات درمان
  • نوع دستگاه و تجهیزات مورد استفاده برای فیزیوتراپی

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد درد سیاتیک معمولا در امتداد مسیر عصب سیاتیک احساس می‌شود. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر به سمت باسن و پاها کشیده شده است. در واقع درد سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که این عصب دچار تحریک، التهاب یا فشردگی شود. این بیماری ممکن است به خودی خود با گذشت زمان، استراحت، درمان‌های خود مراقبتی و  فیزیوتراپی سیاتیک در منزل یا مراکز درمانی بهبود یابد، اما در موارد حاد و شدید ممکن است نیاز به جراحی باشد. بنابراین قبل از اینکه کار به جراحی بکشد بهتر است با انجام مراقبت‌های اصولی مانند فیزیوتراپی سیاتیک در منزل شرایط را کنترل کرد. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با در اختیار داشتن بهترین پزشکان، پرستاران، فیزیوتراپیست‌ها و سایر درمانگران تمام تلاش خود را می‌کند تا نیازهای مراقبتی و درمانی شما را به خوبی پاسخگو باشد.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content