فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

مهره های ستون فقرات توسط دیسک محافظت می شوند. در واقع این دیسک ها مانند بالش های کوچک و گرد عمل می کنند و دارای یک لایه بیرونی سخت و حلقه ای شکل هستند. دیسک هایی که بین هر یک از مهره های ستون فقرات قرار دارند، به عنوان ضربه گیر برای استخوان های ستون فقرات عمل می کنند و مانع آسیب به مهره ها می شوند، اما گاهی به دلایل مختلف دیسک دچار لرزش یا پارگی شده و به اعصاب ستون فقرات فشار وارد می کند. این در نهایت باعث ایجاد درد شدید در ناحیه پا و کمر می شود.

اگر چنین دردی را تجربه کرده‌اید، به طور حتم اولین اقدام شما مراجعه به پزشک متخصص است. روش های درمانی متفاوتی توسط پزشک توصیه خواهد شد، اما یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از هرگونه روش تهاجمی توصیه می شود، فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل یا مراکز درمانی است. برای افرادی که به دلیل دردهای شدید در ناحیه ستون فقرات توانایی حرکتی محدود دارند، انجام فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل پیشنهاد می شود. برای انجام هر نوع فیزیوتراپی در منزل شما می توانید با مراکز خدمات درمانی معتبر و شناخته شده مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. اگر می خواهید در مورد فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل بیشتر بدانید، با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

فتق، پارگی و مشکلات مربوط به دیسک می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شوند. دیسک در قسمت تحتانی کمر شایع‌ تر است، اما در ستون فقرات گردنی نیز رخ می‌ دهد. فیزیوتراپی گردن در منزل می تواند به بهبود مشکلات مربوط به قسمت فوقانی ستون فقرات در ناحیه گردنی کمک کند. به طور کلی به هر قسمت یا ناحیه ای از ستون فقرات که فشار وارد شود، فرد درد شدیدی را تجربه خواهد کرد. این درد می تواند ناشی از فشار به عصب سیاتیک نیز باشد. در واقع سیاتیک یک بیماری التهابی بسیار شایع و دردناک است که بر روی عصبی که از انتهای ستون فقرات به سمت پایین هر پا به نام عصب سیاتیک می رود، تأثیر می گذارد. فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل  به کاهش درد و جلوگیری از تشدید آن کمک می کند.

 فیزیوتراپی به کاهش فشار در مفاصل ستون فقرات، کاهش تنش عضلانی در باسن، پاها و کمر کمک می‌ کند و باعث می‌ شود تا فرد دوباره بتواند توانایی حرکتی خود را بازیابی کند. فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل یا مراکز درمانی می تواند به اصلاح وضعیت بدن، کشش مکانیکی، بهبود تحرک و کیفیت عصب، حرکت مفاصل و… کمک کند. البته تشخیص نوع تمرینات و حرکات کششی باید توسط فیزیوتراپیست متخصص ارائه شود تا بیمار بتواند به بهترین نتیجه درمانی دست پیدا نماید.

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر

در همه موارد مرتبط با دیسک نمی توان به تنهایی از فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل جهت بهبود شرایط استفاده کرد. گاهی پزشک از طریق روش های تهاجمی اقدام به تصحیح و درمان دیسک آسیب دیده می کند. اقدامات درمانی پس از جراحی مانند انواع تمرینات فیزیوتراپی کمک می کنند تا بیمار با تقویت عضلات کمر و بهبود دامنه حرکات بتواند دوران بهبودی خود را بهتر و سریعتر طی کند. از جمله مهمترین تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر عبارتند از:

پیاده روی

انجام این ورزش در منزل یا بیرون نه تنها برای درمان مشکلات کمر بلکه به‌ عنوان بخشی از تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل نیز توصیه می شود، زیرا با بهبود جریان خون می تواند اکسیژن و مواد مغذی را به عضلات و بافت های ستون فقرات و دیگر مفاصل برساند.

بالا بردن یک پا

برای انجام این تمرین باید بیمار روی شکم خود دراز کشیده عضلات شکم را سفت کرده و به آرامی یک پا را به سمت بالا بلند کند. پس از ۲ ثانیه پا باید به آرامی پایین آورده شود. این کار باید 10 تا ۱۵ بار انجام شود. سپس با پای دیگر تمرین تکرار شود.

تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر

خم کردن کمر به پشت( فلکشن کمر)

بیمار باید به پشت دراز کشیده زانوهای خود را خم کند و به آرامی زانو های خود را به سمت قفسه سینه بلند کند و با هر دو دست زانو های خود را بگیرد و به سمت قفسه سینه بکشد و حدود ۱ تا ۲ ثانیه در این وضعیت بماند. پس از آن زانوها پایین آورده شده و به حالت اولیه برمی‌گردند. این تمرین باید ۱۰ بار تکرار شود.

شیب لگن خلفی

در این حرکت پس از دراز کشیدن بیمار به پشت هر دو زانو خم می شوند و به آرامی لگن به سمت عقب تکان داده می شود، مانند اینکه فرد می‌خواهد کمر خود را روی زمین صاف کند. هنگامی که لگن به سمت عقب کج می شود، باید عضلات شکم سفت شده و به مدت ۲ ثانیه در این حالت بمانند. سپس شیب لگن رها شده و به حالت اولیه برمیگردد این تمرین باید ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار شود.

نکته مهم: تمام تمرینات مربوط به فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل باید زیر نظر فیزیوتراپیست های حرفه ای و آموزش دیده انجام شوند.

دستگاه فیزیوتراپی برای دیسک کمر

در کنار تمرینات فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل، از دستگاه های مخصوص نیز جهت فیزیوتراپی استفاده می شود. این دستگاه ها برای انواع فیزیوتراپی مانند فیزیوتراپی دست در منزل نیز کاربرد دارند. به عنوان مثال :

دستگاه اولتراسوند

امواج اولتراسونیک نوعی انرژی صوتی یا انرژی مکانیکی هستند که توسط ارتعاشات مکانیکی با فرکانس بالا تولید می شوند. دستگاه اولتراسونیک برای گرما درمانی استفاده می شود. همچنین این یک درمان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است.

دستگاه اولتراسوند، امواج را به عمق بدن ارسال می کند. این باعث ایجاد گرما در داخل بدن شده و به افزایش گردش خون کمک می کند. گرمای ایجاد شده در نهایت عضلات و بافت های منقبض را شل می کند. بنابراین، بیمار از دردها و گرفتگی‌های عضلانی تسکین می‌ یابد. انواع فیزیوتراپی از جمله فیزیوتراپی صورت در منزل از طریق این دستگاه امکان پذیر است.

دستگاه مادون قرمز

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل با دستگاه مادون قرمز نیز انجام می شود. این یک روش نوآورانه است که از طریق طول موج های خاصی از نور به درمان نواحی آسیب دیده کمک می کند. نور مادون قرمز در عمق ۲ تا ۷ سانتی متری لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و به درمان اختلالات التهابی کمک می کند.

دستگاه الکتروتراپی

الکتروتراپی از طریق  اتصال پدهای الکترودی چسبناک به روی پوست و انتقال جریان الکتریکی ملایم به تحریک عصب و عضله کمک می کند تا از این طریق جریان خون در ناحیه تحت درمان بیشتر شده و بافت ها بتوانند اکسیژن و مواد غذای بیشتری دریافت کنند. از طرفی الکتروتراپی باعث می‌ شود تا هورمون اندورفین آزاد شده و بیمار احساس درد کمتری داشته باشد.

دستگاه فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف

دیسک کمر ممکن است به شکل خفیف یا شدید ظاهر شود. در واقع تمرینات فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل بر اساس میزان آسیب و درد بیمار برنامه ریزی می شوند. در مواردی که دیسک کمر خفیف باشد، ممکن است از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن استفاده شود. استفاده از کفش های استاندارد، بلند نکردن اجسام سنگین، قرار دادن بدن در وضعیت مناسب هنگام خواب یا بلند کردن اشیا و… مهم ترین اقداماتی هستند که می توان برای کنترل این شرایط انجام داد.

 تمرینات فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف می تواند شامل حرکات استقامتی، اصلاح وضعیت بدن  و استفاده از دستگاه های ذکر شده باشد.

فیزیوتراپی دیسک کمر خفیف

سخن پایانی

افرادی که از دیسک کمر و سیاتیک رنج می برند، باید هر چه زودتر اقدامات درمانی را آغاز کنند. سالمندان و بیمارانی که توانایی حرکتی محدودی به دلیل درد ایجاد شده در ستون فقرات دارند باید از خدمات پزشکی و فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند.

فیزیوتراپی سالمندان در منزل می تواند به رفاه شرایط جسمی و روحی آنها کمک کند. برای این منظور کافی است با یک مرکز خدمات پرستاری شناخته‌ شده و معتبر  مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا از خدمات فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل به صورت کاملاً حرفه ای بهره مند شوید. انواع خدمات فیزیوتراپی در این مرکز زیر نظر متخصصان مجرب و آموزش دیده ارائه می شود تا به خوبی بتواند نیازهای بیماران را پاسخگو باشد. شما می توانید جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان با ما در ارتباط باشید و یا با شماره تلفن های موجود در سایت با ما تماس حاصل نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content