آب مروارید در سالمندان

آب مروارید یکی از علل اصلی اختلال بینایی در سنین بالا است. این یکی از مهمترین دغدغه‌های سلامتی در سنین بالاست. از همین رو مجموعه خدمات پرستاری تهران درمان در مقاله زیر به بررسی کامل بیماری آب مروارید در سالمندان پرداخته و سعی کرده تا اطلاعات جامعی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

آب مروارید باعث تیره شدن عدسی چشم شده و مانع دید درست می‌شود. حدود 20 درصد از افراد 65 سال و بالاتر به آب مروارید مبتلا هستند. حدود نیمی از افراد 75 سال به بالا از مشکلات مربوط به آب مروارید رنج می‌برند. تیره شدن عدسی چشم با ضعف، خطر افتادن، افسردگی و اختلالات شناختی همراه است.   آب مروارید در سالمندان یک بیماری پیشرونده و غیرقابل برگشت است که منجر به از دست دادن بینایی با پیامدهای پزشکی، اجتماعی و حتی اقتصادی می‌شود. آب مروارید، به دنبال گلوکوم، عیوب انکساری چشم، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، و رتینوپاتی دیابتی رخ می‌دهد. جراحی چشم برای درمان آب مروارید احتمال سقوط را کاهش خواهد داد و سالمندان مانند گذشته می‌توانند اعتماد به نفس لازم را برای انجام کارهای روزانه خود به دست آورند. این در نهایت می‌تواند از افسردگی و سایر مشکلات روحی و ذهنی سالمند نیز پیشگیری نماید.

با توجه به اهمیت این موضوع و نقش آن در سلامت جسمی و روحی سالمندان بهتر است در صورت هرگونه علائم مشکوکی در بینایی سالمند سریع به پزشک مراجعه نمایید. اما علائم بیماری آب مروارید در سالمندان چگونه ظاهر می‌شود؟ روش‌های تشخیص و درمان آب مروارید چیست؟ ما اینجا هستیم تا با پاسخگویی به این سوالات به شما کمک کنیم چشم انداز درستی از این بیماری داشته تا بهتر بتوانید به ارتقا سطح زندگی سالمندان عزیز خود کمک کنید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

بیماری آب مروارید در سالمندان

وقتی جوان هستید، عدسی یا همان لنزهای چشمان شما معمولاً مانند شیشه شفاف هستند و به شما این امکان را  می‌دهند تا از طریق آنها به وضوح همه چیز را ببینید. لنز یا عدسی یک ساختار شفاف و انعطاف پذیر است که بیشتر از پروتئین‌ها (کریستالین ها) ساخته شده است.

با افزایش سن، این عدسی‌ها مانند شیشه حمام شروع به مات شدن می‌کنند. این آغاز محدود شدن دید است. با بالا رفتن سن، پروتئین‌های عدسی  تجزیه شده و لکه‌های ابری ایجاد می‌کنند که بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ابتدا  لکه‌های ابری روی عدسی  ظاهر می‌شوند. با گذشت زمان این لکه‌ها معمولا بزرگتر شده و باعث تاری، مه آلود شدن دید و در نهایت کوری می‌شوند. در ابتدا ممکن است سالمند احساس کند که از پنجره‌ای کثیف به دنیا نگاه می‌کند.

آب مروارید معمولا در هر دو چشم ظاهر می‌شود. اما ممکن است رشد این بیماری در یک چشم بیشتر باشد یا همزمان هر دو چشم را به یک اندازه درگیر کند. آب مروارید در سالمندان یکی از مشکلات بینایی در سالمندان محسوب شده و می‌تواند بر توانایی آنها برای انجام فعالیت‌های روزانه مانند رانندگی تأثیر بگذارد. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی آب مروارید را بخشی اجتناب ناپذیر از پیری می‌دانند. آب مروارید به صورت مادرزادی، در کودکی یا در اثر ضربه ممکن است به وجود آمده باشد. انواع مختلفی از آب مروارید در سالمنمدان وجود دارد. برای درک این موضوع بهتر از کمی در مورد آناتومی لنز یا عدسی خود بدانید. لنزیا عدسی از چند لایه تشکیل شده است:

  • هسته در مرکز عدسی قرار دارد
  • قشر لایه‌ای است که هسته را احاطه کرده است
  • کپسول عدسی غشای نازک، شفاف و ارتجاعی است که لنز را پوشانده و از آن محافظت می‌کند

 

بیماری آب مروارید در سالمندان

حال که در مورد ساختمان عدسی دانستید به سه نوع رایج آب مروارید مرتبط با افزایش سن می‌پردازیم:

  • آب مروارید اسکلروتیک هسته‌ای که در هسته تشکیل می‌شود.
  • آب مروارید قشری که در لایه بیرونی عدسی چشم ایجاد می‌شود.
  • آب مروارید ساب کپسولار خلفی که در قشر خلفی ایجاد می‌شود. این‌بخش نزدیک‌ترین قسمت به شبکیه چشم (که پشت لنز قرار دارد) است. آب مروارید در لبه خارجی قشر، درست در زیر کپسول عدسی ایجاد می‌شود.

پرستاری از سالمند دارای آب مروارید

پرستاری از سالمند به صورت پاره وقت یا نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل به این معنی است که به تمام نیازهای سالمند رسیدگی شود و بیماری‌هایی مانند آب مروارید در سالمندان به صورت هدفمندتری تحت درمان و مراقبت قرار گیرند. پرستاری که از سالمند مراقبت می‌کند باید بتواند مشکلات آب مروارید را به موقع تشخیص دهد و به بیمار آموزش دهد تا بتواند بر بینایی و محدودیت‌های مربوط به آن کنترل داشته باشد. ارائه پشتیبانی برای بهینه‌سازی عملکرد بصری، تنظیم برنامه‌های درمانی، ویزیت و ارتباط با پزشکان از مهمترین وظایف پرستار سالمند است. در کل اولویت‌های پرستاری از سالمندان مبتلا به آب مروارید به شرح زیر می‌باشد:

نظارت بر دقت بینایی و ارائه پشتیبانی برای بهینه‌سازی عملکرد بصری

آب مروارید در سالمندان می‌تواند به طور قابل توجهی بر قدرت بینایی و عملکرد کلی آنها  تأثیر بگذارد. بنابراین پرستار باید به موارد زیر توجه داشته باشد:

  • توانایی بیمار برای دیدن و انجام فعالیت‌ها را ارزیابی کند
  • سالمند را تشویق کند هر چند ماه یکبار به چشم پزشک مراجعه کند
  • نور کافی برای انجام فعالیت‌های سالمند ایجاد کند. نور باید طوری باشد که تابش خیره کننده روی سطوح دیوارها، کتاب و غیره نداشته باشد
  • در صورت لزوم بیمار را برای جراحی آب مروارید آماده کند
  • به بیمار در مورد تغییرات طبیعی بینایی مرتبط با سن، آب مروارید و روش‌های مقابله با تغییرات آموزش دهد

 

نگهداری از سالمند دارای آب مروارید

پیشگیری از صدمات

بیماران مبتلا به آب مروارید به دلیل اختلال در بینایی مستعد آسیب هستند. تغییرات بصری می‌تواند حرکت در محیط اطراف را برای آنها چالش برانگیز کند و منجر به افزایش خطر تصادف، سقوط و برخورد با اشیا یا موانع شود. برای پیشگیری از صدمات پرستار باید نکات زیر را مد نظر داشته باشد:

  • از امن بودن محیط و جابجایی مبلمان به سمت دیوارها اطمینان حاصل کند  
  • تمام فرش‌ها و اشیایی که ممکن است خطرناک باشند را از سر راه سالمند بردارد و در کل یک محیط امن برای کاهش احتمال آسیب فراهم کند
  • به سالمند یا خانواده او در مورد نیاز به حفظ محیط امن آموزش دهد
  • عینک مناسب مانند عینک طبی یا عینک آفتابی را در اختیار سالمند قرار دهد

شروع آموزش به بیمار و آموزش بهداشت

اگر آب مروارید در سالمندان نیاز به جراحی داشته باشد پرستار باید آموزش‌های بهداشتی را به شکل زیر ارائه دهد:

  • اهمیت استفاده صحیح از قطره‌ها، داروهای تجویز شده، از جمله دوز و دفعات صحیح داروها باید به سالمند آموزش داده شود یا خود پرستار مسئولیت تجویز داروها را بر عهده بگیرد
  • در مورد علائم احتمالی عوارض یا عفونت که باید مراقب آنها بود، به سالمند اطلاع رسانی شود
  • پرستار باید قرار ملاقات‌های بعدی با چشم پزشک برای نظارت و مراقبت مناسب را تنظیم کند

علائم آب مروارید در سالمندان

پروتئین‌های عدسی چشم شما در حدود 40 سالگی شروع به تجزیه شدن می‌کنند. اما معمولاً تا 60 سالگی یا بعد از آن متوجه علائم نمی‌شوید. برخی از شرایط پزشکی، مانند دیابت، ممکن است باعث شوند زودتر علائم ایجاد شوند. در کل علائم آب مروارید در سالمندان مرحله به مرحله  به شرح زیر است:

مرحله اول: فقط تغییرات جزئی در چشمان، تفاوت‌های به سختی قابل توجه، کمی تاری دید، سردرد، مشکل در تمرکز

مرحله دوم: شروع ابری شدن لنز و دید سخت‌تر،  وضوح کمتر مردمک، تاری دید به خصوص در شرایط کم نور، مشکل در خواندن، نوشتن، مشاهده متن و تصویر گوشی 

مرحله سوم: تغییر مردمک از سیاه عمیق به سبز تیره، ابری شدن بیشتر عدسی، تاری دید شایع‌تر،  مشکل در فعالیت‌هایی مانند رانندگی در شب

مرحله چهارم: زرد و کدر شدن چشم‌ها، تاری دید بسیار، تغییر رنگ چشم

علائم و نشانه‌های کلی آب مروارید شامل دید ابری، تار یا کم نور، مشکلات بینایی حساسیت به نور  و تابش خورشید، نیاز به نور بیشتر برای انجام فعالیت‌هایی مانند مطالعه و نوشتن، دیدن هاله در اطراف لامپ‌ها و دوبینی می‌باشد. ویزیت سالمندان در منزل کمک می‌کند تا این علائم به سرعت شناسایی شده و درمان آغاز شود.

علائم آب مروارید در سالمندان

روش‌های تشخیص آب مروارید در سالمندان

پزشک برای تشخیص آب مروارید در سالمندان  پس از بررسی سابقه پزشکی و علائم بیمار، معاینات را به شکل زیر ادامه می‌دهد:

تست حدت بینایی

 با استفاده از نمودار چشمی میزان خواندن حروف توسط سالمند بررسی می‌شود. با استفاده از نمودار یا دستگاه حروف به تدریج کوچکتر می‌شوند تا میزان بینایی فرد تشخیص داده شود.

افتالموسکوپ لامپ شکاف

 پزشک با استفاده از این دستگاه ساختارهای مختلف چشم مانند قرنیه، عنبیه و عدسی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا هرگونه ناهنجاری کوچک تشخیص داده شوند.

معاینه شبکیه

 برای انجام این معاینه پزشک ابتدا قطره‌هایی را در چشمان می‌ریزد تا مردمک‌ها کاملاً باز شوند. این کار باعث می‌شود تا بررسی پشت چشم یعنی شبکیه آسان‌تر شود. در این صورت پزشک آسان‌تر می‌تواند علائم آب مروارید را بررسی نماید.

تونومتری اپلانیشن

 این یکی از مهمترین آزمایشات برای تشخیص آب مروارید در سالمندان است. تونومتری در واقع یک تست برای تعیین فشار مایع داخل چشم است که با استفاده از دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود.

درمان آب مروارید در سالمندان

برای درمان آب مروارید در سالمندان می‌توان درخواست دکتر در منزل داشته باشید یا به کلینیک‌های چشم پزشکی مراجعه نمایید. هنگامی که آب مروارید برای اولین بار تشخیص داده می‌شود، بیمار می‌تواند با نورهای روشن‌تر و عینک‌های جدید به بهبود شرایط و کاهش سرعت پیشروی بیماری کمک کند. در صورت پیشرفت بیماری، جراحی توصیه خواهد شد. در واقع رایج‌ترین درمان آب مروارید در بیماران مسن جراحی است. جراحی آب مروارید یک روش سریع و آسان است که در مطب یا کلینیک به صورت سرپایی انجام می‌شود. در طول جراحی، لنز کدر از طریق یک برش کوچک در چشم برداشته می‌شود و با یک لنز مصنوعی جایگزین می‌شود. جراحی آب مروارید می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. از جمله استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) انجام شود. با استفاده از این دستگاه عدسی خرد شده و با مکش از چشم خارج می‌شود تا لنز جدید جایگزین شود.

محبوب‌ترین روش جراحی آب مروارید، جراحی با لیزر است که امکان دقت بیشتری را فراهم می‌کند. در حالی که آب مروارید بخشی آزاردهنده از روند پیری است، با فناوری‌های مدرن، درمان و بهبودی ان بسیار آسان‌تر شده است.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

سخن نهایی

آب مروارید در سالمندان می‌تواند زندگی آنها را دچار مشکل نماید. این می‌تواند کیفیت زندگی سالمندان را کاهش دهد و مشکلات جسمی و روحی متعددی برای آنها به همراه داشته باشد، بنابراین بهتر است اقدامات مراقبتی و درمانی به بهترین شکل برای آنها ارائه شود. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان مجموعه‌ای از پرستاران و پزشکان، حرفه‌ای، مجرب و متخصص گرد هم آورده تا مددجویان و متقاضیان بتوانند خدمات با کیفیت و مطلوب پزشکی را در منزل دریافت نمایند.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content