مقایسه مهد کودک با پرستار کودک

امروز یکی از مهمترین چالشهای پیشروی خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند، نگهداری و مراقبت از کودک می‌باشد. والدین امروز بیش از گذشته درگیر مسائل کاری خود هستند. برخی از والدین مجبور هستند، ساعات طولانی از روز را خارج از منزل برای مسئولیت اجتماعی و شغلی باشند. این موضوع باعث شده تا آنها مرتب دغدغه مراقبت و نگهداری از کودک خود را داشته باشند. شاید اولین گزینه ای که برای رهایی از این استرس به نظر برسد، بردن کودک به مهدکودک باشد. گزینه دیگر مراقبت از کودک در منزل توسط پرستار است. اما سوالی که ذهن خانواده‌ها را درگیر کرده، این است که کدام یک بهتر است مراقبت از کودک در منزل یا مهد کودک؟ 

برای پاسخ به این سوال باید همه جوانب را سنجید. اینکه شما چه هدفی از استخدام پرستار کودک دارید؟ آیا تنها به دنبال دریافت خدمات مراقبتی برای کودک خود هستید یا نیاز به خدمات اضافی دارید؟ آیا فرزند شما شرایط سلامتی خاصی دارد که بهتر است در منزل تحت مراقبت قرار بگیرد؟ آیا حضور در کنار کودکان دیگر شرایط بهتری را برای فرزند شما ایجاد میکند یا نه؟ همگی باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. مقایسه مهد کودک با پرستار کودک و بررسی معایب و مزایای هرکدام باعث می‌شود تا شما با توجه به شرایط شغلی و خانوادگی خود بتوانید بهترین تصمیم را برای نگهداری و مراقبت از فرزند دلبندتان خود بگیرید. برای راهنمایی و مشاوره می توانید از مرکز خدمات پرستاری تهران درمان کمک بگیرید.

در اینجا ما سعی کرده ایم هر آنچه که شما باید در این مورد بدانید را بیان کنیم. به خواندن ادامه دهید تا اطلاعات مفیدی در زمینه مقایسه مهد کودک با پرستار کودک کسب نمایید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

مهد کودک بهتره یا پرستار

تفاوت اصلی بین مهدکودک و پرستار کودک در این است که مهدکودک یک رویکرد آموزشی است که به کودکان بین چهار تا پنج سال آموزش رسمی می‌دهد، در حالی که مراقبت از کودک توسط پرستار زمانی که والدینشان سر کار هستند یا زمانی که آنها به هر دلیل دیگری مشغول هستند، سرپناهی برای کودکان فراهم می‌کند تا در محیط امن و آرام خانه مراحل رشد خود را طی کنند. در ادامه برای مقایسه مهد کودک با پرستار کودک، شرایط کودک را در هر کدام جداگانه بررسی میکنیم:

نگهداری از کودک در مهد

مهد کودک در بسیاری از نقاط جهان به عنوان اولین مرحله از سیستم آموزشی کودک استفاده می‌شود. در واقع مهد نقش یک مسیر گذرا برای انتقال کودک از محیط خانه به سیستم آموزشی رسمی است. یادگیری در مهدکودک با فعالیت‌های آموزشی همراه با بازی و سرگرمی ساختار یافته همراه است. در مهد تجربه عملی به کودکان در یک محیط آموزشی رسمی داده می‌شود و در عین حال آنها برای سیستم یادگیری حرفه ای آماده می‌شوند. مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی هر دو از طریق فعالیتهای سازمان یافته شده،  توسعه می‌یابند. البته رویکردهای آموزشی اتخاذ شده در مهدکودک‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

 مهدکودک آموزش رسمی را زیر نظر معلمان آموزش دیده ارائه می‌دهد. برای تحصیل در مهدکودک محدودیت سنی وجود دارد. در مهد کودک‌ها، فعالیت‌های آموزشی به گونه‌ای طراحی شده است که بتوان مهارت‌های تحصیلی کودکان را توسعه داد. اگرچه مراکز مراقبت از کودکان از فعالیت های آموزشی استفاده می‌کنند، اما روش یادگیری رسمی ندارند. در این مراکز عمدتا آموزش و یادگیری بر فعالیت‌های مناسب سن تمرکز دارد. بچه‌ها تا زمانی که والدینشان بیایند در مهد می‌مانند.

نگهداری از کودک در مهد

پرستار کودک در منزل

پرستار کودک به فردی اطلاق می‌شود که در هنگام غیبت والدین به هر دلیلی یا حضور آنها در محل کار مراقبت و نگهداری از کودک را بر عهده می‌گیرد. محدوده سنی مراقبت از کودک از نوزادی شروع می‌شود و تا هجده سالگی ادامه دارد. برای استخدام مراقبین حرفه ای و آموزش دیده باید با موسسات خدمات پرستاری تماس بگیرید. این موسسات دارای پرستاران حرفه‌ای، مجرب و آشنا با کمک‌های اولیه هستند. علاوه براین دوره‌های آموزشی و تخصص مراقبت از کودک را نیز گذرانده‌اند. بنابراین آنها فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم می‌کنند تا در منزل بتوانند در کنار رشد سالم، مهارت‌های خود را نیز توسعه دهند. کودک در منزل زیر نظر پرستار می‌تواند آموزش و مراقبت‌ها را به صورت خصوصی دریافت نماید. وظایف پرستار کودک در منزل شامل تنظیم برنامه غذایی، نظافت، حمام کردن، بردن کودک به دستشویی، بازی با کودک و انجام فعالیت‌های سرگرم کننده و آموزشی است.

مزایا و معایب نگهداری از کودک در مهدکودک

برای مقایسه مهد کودک با پرستار کودک باید مزایا و معایب آنها را به طور جداگانه بررسی کرد. مهدکودک، فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم می‌کند تا در تمام زمینه های رشدی موفق باشند و پایه ای قوی برای سفر آموزشی آنها ایجاد شود. مهد تجربیاتی را برای رشد و تکامل کودکان از طریق بازی و تعامل با همسالان فراهم می‌کند. همچنین به کودکان اجازه می‌دهد تا در محیطی امن و حمایت شده به یادگیرندگان با اعتماد به نفس تبدیل شوند و چارچوبی از تعلق، بودن و شدن را فراهم می‌کند. در زیر نگهداری کودک در مهد بیشتر بررسی شده و در کنار مزایا به معایب آن نیز اشاره شده است:

مزایا نگهداری از کودک در مهدکودک 

  • مهدکودک، دانش و ارتباط کودکان را در مورد خود، خانواده، فرهنگ، محیط خود و جامعه گسترده‌تر توسعه می‌دهد.
  • برنامه های مهدکودک برای گسترش رشد کودک شما در زمینه‌های کلیدی طراحی شده‌اند.
  • کودکان احساس هویت و استقلال پیدا کرده و فرصت‌هایی برای کشف احساسات و روابط خود با دیگران پیدا خواهند کرد.
  • کودکان با درگیر شدن در فعالیت بدنی، یادگیری تمرین احساس خوبی از سلامتی خواهند داشت. در ضمن از این طریق کودک فرصت‌هایی برای تقویت مهارت‌ تصمیم‌گیری خواهد داشت.
  • کودکان با طیف وسیعی از وسایل کمک آموزشی آشنا می‌شوند و در کنار سایر دوستان خود می‌توانند مهارت‌هایشان را به چالش بکشند. این نقش مهمی در تقویت هوش کودکان، ایجاد انگیزه برای تحقیق و کاوش در آنها خواهد داشت.

معایب نگهداری از کودک در مهدکودک

در کنار تمام مزایایی که مهد کودک به همراه دارد، معایب و چالشهای نیز خواهد داشت. به عنوان مثال:

  • دور شدن کودک از خانه می‌تواند موجب اضطراب و نگرانی او شود. هنگام مقایسه مهد کودک با پرستار کودک به این مورد توجه داشته باشید. اضطراب می‌تواند علائم فیزیکی و همچنین عاطفی داشته باشد. به عنوان مثال کودک ممکن است به طور ناگهانی دچار سردرد، ناراحتی معده یا یبوست شود.
  • عصبانیت یا بدخلقی از دیگر مشکلاتی است که ممکن است کودک به دلیل دوری از والدین خود و تجربه جدیدش نشان دهد.
  • غذا نخوردن در طول ناهار از دیگر مشکلات کودک در مهد است. کودکان به دلیل وابستگی به والدین، نداشتن مهارت‌های حرکتی ظریف و… از خوردن امتناع می‌کنند.
  • بالا بودن قیمت نگهداری کودک در مهد از دیگر چالش‌هاست. والدین باید هزینه تردد و رفت و آمد کودک به مهد را نیز به این هزینه‌ها اضافه کنند.

معایب نگهداری از کودک در مهدکودک

مزایای پرستار کودک در منزل

وظیفه اصلی پرستار کودک مراقبت از فرزندان و حفظ امنیت آنهاست، اما داشتن پرستار کودک در خانه مزایای دیگری نیز دارد. این مزایا را بررسی کنید، زیرا می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری صحیح ومقایسه مهد کودک با پرستار کودک کمک کنند:

  • انعطاف بیشتر در برنامه والدین

داشتن یک پرستار بچه در نزدیکی خانه به این معنی است که اگر جلسات یا سفرهای کاری غیرمنتظره یا برنامه‌ریزی نشده دارید، لازم نیست نگران فرزندان خود باشید، زیرا می‌دانید که فردی برای مراقبت از فرزندان کوچک خود در خانه دارید.

  • داشتن زمان با کیفیت با همسرتان

شکی نیست که داشتن بچه‌ها، به خصوص نوزادان و بچه‌های کوچک می‌تواند شما را در خانه مشغول کند. آنها از لحظه ای که صبح از خواب بیدار می‌شوند تا زمانی که می‌خوابند به توجه کامل شما نیاز دارند. این ممکن است باعث شود تا شما به همسرتان کمتر توجه کنید. با داشتن پرستار بچه می‌توانید اوقات با کیفیت و آرام تری را با همسرتان داشته باشید.

  • آرامش خاطر بیشتر

یک پرستار کودک قابل اعتماد می‌تواند چیزی را به شما بدهد که با پول نمی‌توان خرید و آن آرامش خاطر است. وقتی می‌دانید که بچه‌هایتان در کنار فرد مطمئنی هستند، حتی زمانی که شما در کنارشان نیستید، این یک تسکین بزرگ است که باعث می‌شود تا استرس یا احساس گناه نداشته باشید.

  • تعامل بهتر کودک با دیگران خارج از دایره خانواده

حضور شخصی در خانه شما با پیشینه ( نژاد، فرهنگ، مذهب) متفاوت به فرزندان شما کمک می‌کند تا با دیگران خارج از دایره خانواده تعامل داشته باشند. اگر اجازه دهید، پرستار می‌تواند فرزندان شما را با فرهنگ، غذا و حتی زبان جدیدی آشنا کند و کل تجربه فرزندان شما را در معرض تنوع قرار دهد.

  • درگیر نگه داشتن کودک

امروزه بسیاری از بچه‌ها سه ساعت یا بیشتر را جلوی صفحه نمایش به بازی یا تماشای برنامه های مورد علاقه خود می‌گذرانند. یک پرستار بچه می‌تواند به سازماندهی فعالیت‌های داخل یا خارج از خانه کمک کند تا بچه‌ها را درگیر و تحریک کند و زمان کمتر را جلوی صفحه نمایش باشند.

  • آموزش سرگرمی‌ها و مهارت های جدید

بسیاری از پرستاران کودک در زمینه‌های مختلف با استعداد و ماهر هستند و می‌توانند آن را به فرزندان شما نیز منتقل کنند و از این طریق به تقویت هوش کودکان کمک کنند. برخی از پرستاران کودک در صنایع دستی، هنر و بسیاری موارد دیگر مهارت دارند و میتوانند این مهارت‌ها را به کودک شما آموزش دهند.

نکته مهم: هنگام مقایسه مهد کودک با پرستار کودک به این نکته توجه داشته باشید داشتن یک پرستار می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی و فرزندان شما داشته باشد. پرستار کودک آموزش دیده می‌تواند به کودکان شما در انجام فعالیت های روزانه و نیازهای شخصی آنها مانند حمام کردن، لباس پوشیدن برای مدرسه، خوردن وعده های غذایی و غیره کمک کند. از سوی دیگر، پرستار کودک می‌تواند به کاهش وظایف و مسئولیت‌های شما در انجام کارهای مربوط به کودک کمک زیادی کند.

آموزش سرگرمی‌ها و مهارت های جدید برای کودک

سخن آخر

اگر پس از مقایسه مهد کودک با پرستار کودک تصمیم به استخدام پرستار گرفته‌اید، با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. کلیه خدمات مراقبتی و درمانی، ویزیت در منزل در این مجموعه به بهترین شکل ارائه می‌شوند. پزشکان، پرستاران و سایر درمانگران این مجموعه به صورت حرفه ای آموزش دیده اند. تعهد، مسئولیت پذیری، ارائه خدمات با کیفیت باعث شده تا نام این مجموعه در لیست بهترین مراکز خدمات پرستاری قرار بگیرد.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content