فیزیوتراپی زانو در منزل

زانو درد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد ممکن است در سنین مختلف تجربه کنند. دلایل متعددی برای زانو درد وجود دارد، از  پوکی استخوان گرفته تا آسیب مفاصل و دلایل متعدد دیگری که باعث می شوند، جابجا شدن و حرکت سخت تر شود. اگر به پزشک مراجعه کرده باشید، ممکن است برای کمک به بهبود شرایط، فیزیوتراپی زانو در منزل یا کلینیک های معتبر به شما پیشنهاد شود. اگر شما یک پرستار سالمند و یا افراد معلول هستید، یا خودتان از مشکلات مربوط به زانو رنج می برید، می‌ توانید برای سهولت درمان درخواست ویزیت پزشک در منزل را از مراکز خدمات پرستاری معتبر مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان داشته باشید.

فیزیوتراپی در منزل برای افرادی که توانایی حرکتی محدودی دارند و مرتب از درد زانو شکایت می کنند، گزینه درمانی عالی است که باعث سهولت روند بهبودی می شود. این مقاله با هدف بررسی چگونگی فیزیوتراپی زانو در منزل و معرفی حرکات اصولی جهت بهبود مشکلات مربوط به این عضو مهم حرکتی، نگارش شده است. پس با ما همراه باشید تا به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

فیزیوتراپی زانو چگونه است؟

زانو بزرگترین مفصل بدن است که به شکل لولا بوده و  از استخوان ساق پا و استخوان ران تشکیل شده است. کشکک یا کاسه زانو در جلوی زانو قرار دارد. زانو توسط چهار رباط حمایت می شود. دو ضربه گیر که هر کدام منیسک نامیده می شوند در داخل زانو قرار دارند.

درد در زانو می تواند ناشی از ضربه، فشار مکرر یا آسیب به قسمت های مختلف این عضو باشد. گاهی اوقات بدون دلیل ظاهری، ممکن است درد را تجربه کنید. در برخی موارد زانو درد با محدودیت های عملکردی مانند مشکل در راه رفتن، بلند شدن و نشستن،  بالا و پایین رفتن از پله ها همراه است. اگر برای زانو درد به فیزیوتراپی  ارجاع می‌ شوید، ویزیت اولیه جهت اطمینان از تشخیص صحیح و مدیریت مناسب شرایط خواهد بود. پس از آن که فیزیوتراپیست در مورد سوابق، عوامل تحریک کننده و تشدید کننده درد و سابقه پزشکی شما اطلاعات لازم را به دست آورد، فیزیوتراپی به شکل های زیر انجام خواهد شد:

  • ارزیابی نحوه راه رفتن: فیزیوتراپیست ها در مراحل مختلف راه رفتن متوجه تغییرات کوچک در حرکت اطراف زانو می شوند و بر این اساس تمرینات درست را برنامه ریزی می کنند.
  • لمس زانو و اطراف آن: لمس ساختارهای مختلف اطراف زانو برای تشخیص ناهنجاری ها یا ارزیابی میزان دردناک بودن ناحیه توسط فیزیوتراپیست انجام می شود.
  • اندازه گیری دامنه حرکتی: دامنه حرکت به میزان خم شدن یا صاف شدن زانو اشاره دارد. برای فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک ها ممکن است از ابزارهای خاصی جهت اندازه گیری حرکت زانو استفاده شود تا درمان بهتر و دقیق تر انجام شود. 
  • اندازه گیری قدرت: اتصالات عضلانی زیادی در اطراف زانو وجود دارند. اندازه گیری قدرت می تواند به تعیین اینکه آیا ضعف یا عدم تعادل عضلانی باعث درد زانو می شود یا خیر، کمک کند.
  • ارزیابی تعادل: اگر تعادل مختل شود، استرس و فشار بیش از حد ممکن است باعث درد شود. تمرینات تعادل می توانند به شناسایی دقیق تر مشکل کمک کنند.
  • بررسی میزان تورم: گاهی اوقات ممکن است پس از آسیب، تورم در مفصل زانو وجود داشته باشد. فیزیوتراپیست ممکن است میزان تورم را برای کمک به درمان مستقیم بررسی کند.

فیزیوتراپی زانو چگونه است؟

حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل

پس از تکمیل معاینه، فیزیوتراپی در منزل برای شروع درمان آغاز می شود. فعال بودن و درگیر بودن در برنامه بسیار مهم است. اغلب، تمریناتی برای کمک به تقویت و بهبود تحرک زانو انجام می شوند. ورزش باید ابزار اصلی برای درمان زانو درد باشد. تمرینات ورزشی وجود دارند که می توانید در خانه انجام دهید تا زانوها را تقویت کرده و درد را کاهش دهید. تقویت عضلات سرینی، چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا ضروری است، زیرا هر یک از این عضلات از مفصل زانو حمایت می کنند. حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل که عضلات اطراف مفصل زانو را تقویت می‌ کنند، نه تنها بهترین راه برای تقویت زانوها هستند، بلکه باعث جلوگیری از آسیب‌های بیشتر نیز می شوند. برخی از این تمرینات و حرکات به شرح زیر هستند:

بالا آوردن یک پا در حالت دراز کش

بالا آوردن یک پا در حالت دراز کش بهترین تمرین برای شروع فیزیوتراپی زانو در منزل است. این حرکت عضله چهار سر را درگیر می کند. برای شروع به پشت دراز بکشید. یک پا را از زانو خم کنید. پای دیگر باید مستقیم به سمت جلو تا ارتفاع زانوی خم شده بالا بیاید. این حرکت ده بار باید انجام شود.

 اسکات نیمه

اسکات نیمه راهی عالی برای تقویت عضلات باسن، همسترینگ و عضلات چهار سر ران بدون وارد کردن فشار زیاد به زانوها است. در حالت اسکوات ایستاده و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. دستان خود را روی باسن خود قرار دهید یا بازوهای خود را مستقیماً به سمت جلو دراز کنید. نیم تنه را صاف نگه دارید. به آرامی به سمت پایین بنشینید. طوری که زاویه بین ساق و ران پا بیشتر از 90 درجه باشد. سپس به حالت ایستاده برگردید. 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

بالا بردن ساق پا

روی یک سطح صاف به پهلو دراز بکشید. هر دو پا باید صاف و روی هم قرار گیرند. پای بالایی را تا جایی که راحت هستید بالا بیاورید. پس از کمی مکث، پای خود را پایین بیاورید تا به حالت اولیه برگردد. این کار را 10 بار تکرار کنید و سپس به طرف دیگر برگردید و دوباره این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.

فیزیوتراپی زانو در منزل

کشش همسترینگ

به پشت روی زمین دراز بکشید. یک پای خود را به سمت جلو به صورت مستقیم دراز کرده و پای دیگر را بالا و مستقیم نگه دارید. حال دست ها را دور ران حلقه کرده و پا را به سمت جلو و داخل شکم حرکت دهید. این تمرین موجب کم شدن درد زانو و شل شدن عضلات سفت در این ناحیه می شود.

نشستن به پشت روی دیوار

نشستن روی دیوار برای ایجاد استقامت در عضلات سرینی، چهارسر ران و ساق پا است و یکی دیگر از تمرینات عالی برای تقویت زانو می باشد. پشت به دیوار بنشینید، طوری که باسن و زانوهای شما زاویه 90 درجه داشته باشند. پشت خود را صاف روی دیوار به مدت 10 ثانیه نگه دارید.

فیزیوتراپی برای خم شدن زانو

طیف وسیعی از تمرینات حرکتی برای بهبود خم شدن زانو وجود دارند. استفاده از وسایل ورزشی مختلف و انجام حرکات اصولی که توسط فیزیوتراپیست انجام می شود به بهبود این شرایط کمک می کند. علاوه بر تمرینات ورزشی، ماساژ درمانی، لیزر درمانی، اوزون تراپی، مغناطیس درمانی، سونوگرافی با استفاده از دستگاه اولتراسوند و… همگی بخشی از اقدامات درمانی فیزیوتراپی زانو در منزل هستند. اما بهترین روش فیزیوتراپی زانو در منزل چیست؟  پاسخ این سوال به نظر و تجویز پزشک متخصص و فیزیوتراپیست بستگی دارد. مانند فیزیوتراپی گردن در منزل یا هر نوع فیزیوتراپی دیگری این پزشک متخصص است که باید تمرینات و تکنیک های اصولی را چه با دستگاه و چه بدون دستگاه برای بیمار تجویز نماید.

فیزیوتراپی برای خم شدن زانو

دستگاه فیزیوتراپی زانو در منزل

همانطور که اشاره شد فیزیوتراپی در منزل را می توان با دستگاه انجام داد. در واقع دستگاه های مختلفی برای این منظور وجود دارند که هر کدام از آنها بر اساس نوع مشکل، تورم، آسیب و دیگر مشکلات زانو انتخاب می شوند. به عنوان مثال:

دستگاه اولتراسوند

این دستگاه با به کارگیری امواج ماوراء صوت می تواند مشکلات مربوط به کشش عضلات زانو را برطرف نماید.

دستگاه الکتروتراپی

دستگاه های الکتروتراپی یکی از دستگاه های رایج برای فیزیوتراپی زانو در منزل یا مراکز درمانی هستند که از طریق تحریک اعصاب به وسیله پد های الکتریکی کار می کنند و موجب تحریک ماهیچه ها، بهتر شدن گردش خون، از بین رفتن التهاب و تورم در ناحیه تحت درمان می شوند. این دستگاه ها علاوه بر فیزیوتراپی زانو برای فیزیوتراپی دست در منزل نیز کاربرد دارند.

دستگاه مگنت تراپی

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی با ایجاد یک میدان مغناطیسی و ارسال سیگنال به ناحیه مورد نظر به بهبود و کاهش درد زانو کمک می‌ کند.

فیزیوتراپی زانو بعد از عمل

اگر به هر دلیلی نیاز به جراحی پیدا کردید، ممکن است پزشک برای تسریع روند بهبودی با توجه به سن، وزن و سلامت عمومی شما فیزیوتراپی زانو در منزل یا مراکز درمانی را تجویز کند. انجام فیزیوتراپی توصیه شده بسیار مهم است، زیرا می تواند از لخته شدن خون و ذات ریه بعد از جراحی پیشگیری نماید. در واقع تحرک بعد از جراحی به بازیابی قدرت و دامنه حرکتی فرد کمک می کند.

 به طور معمول انجام فیزیوتراپی حدود ۶ هفته بعد از جراحی توصیه می‌ شود، البته این بازه زمانی به تشخیص پزشک، شدت و نوع جراحی نیز بستگی دارد. اگر فیزیوتراپی با درد همراه باشد، پزشک مسکن های قوی تجویز می کند. کمپرس سرد یا گرم نیز از دیگر راهکارهایی است که جهت انجام بهتر فیزیوتراپی زانو در منزل بعد از عمل توصیه خواهد شد.

فیزیوتراپی زانو بعد از عمل

بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد؟

بعد از فیزیوتراپی زانو در منزل و کلینیک ممکن است کمی احساس سفتی یا درد داشته باشید. در مورد هر مشکل آزار دهنده بعد از فیزیوتراپی با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید. البته انجام تمرینات منظم باعث می شود تا این دردها کاهش پیدا کنند. استراحت نکته مهم دیگری در روند بهبودی است. همانطور که شرکت در تمرینات توانبخشی باعث قدرت و تحرک در ناحیه آسیب دیده می شوند، استراحت کافی بعد از انجام هر فیزیوتراپی موجب می شود تا پیشرفت روند درمان بهتر باشد. به طور معمول قبل از انجام تمرینات فیزیوتراپی از کمپرس گرم استفاده شود و بعد از انجام تمرینات کمپرس سرد توصیه می شود. در واقع کمپرس گرم باعث شل شدن بافت ها و آماده سازی برای انجام بهتر فیزیوتراپی است. کمپرس سرد نیز باعث می شود تا آسیب بافتی بعد از فیزیوتراپی به حداقل برسد. 

هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل

بهره‌ مندی از خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی به ویژه فیزیوتراپی سالمندان در منزل مزایای بسیاری به همراه دارد، اما یکی از چالش‌ های مهم پیش روی خانواده ها، هزینه دریافت این گونه خدمات در منزل است. هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل مانند سایر خدمات فیزیوتراپی به فاکتورهای مهم زیر بستگی دارد:

  • تعداد جلسات
  • تعداد نواحی تحت درمان
  • نوع دستگاه مورد استفاده
  • نوع تکنیک و خدمات
  • دوری مسافت
  • مهارت و تخصص فیزیوتراپیست
  • ویزیت پزشک

 با مراجعه به مرکز خدمات پرستاری تهران درمان می توانید خدمات درمانی با کیفیت را زیر نظر کادر حرفه ای از پزشکان و پرستاران دریافت کنید. این مجموعه خود را متعهد می‌ داند تا بالاترین سطح از خدمات را با قیمتی مصوب و قانون مند در اختیار متقاضیان قرار دهد. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان با ما در ارتباط بوده و یا با شماره تلفن های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content