بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایع در سالمندان است و انتظار می‌رود با افزایش سن این مشکل شدت بیشتری پیدا کند. این به کیفیت پایین زندگی (QoL)، اختلالات عملکردی در فعالیت‌های روزمره زندگی، و بدتر شدن سلامت روانی و جنسی کمک می‌کند. بی اختیاری ادرار به دلیل مشکلات موجود در مثانه اتفاق می‌افتد. مثانه اندام تحتانی بدن است که در زیر شکم واقع شده است. این عضو بخش مهمی از سیستم ادراری بدن می‌باشد. برای اینکه دفع ادرار از بدن صورت بگیرد، در ابتدا باید ماهیچه‌های این قسمت منقبض شده تا بتوانند ادرار را به مجاری لوله شکل یا همان مجاری ادرار انتقال دهند، از طرفی عضلات مجاری ادرار شل‌تر شده و کمک می‌کنند تا خروج ادرار انجام شود. زمانی که در عملکرد این عضلات اختلال ایجاد شود، ممکن است ناخواسته دفع صورت گیرد. دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد. یکی از مهمترین دلایل افزایش سن و ضعیف شدن عملکرد عضلات است که باعث می‌شود بی اختیاری ادرار در سالمندان رخ دهد.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

درمان این عارضه بستگی به نوع بی اختیاری، علت، شدت علائم، اثرات بر کیفیت زندگی و شرایط بیمار دارد. گزینه‌های درمانی شامل درمان فعال و مهار غیرفعال است. با این حال، بهترین گزینه برای درمان این مشکل وجود ندارد. شما می‌توانید با استخدام پرستار سالمند پیگیری بهتری برای مراقبت ودرمان عزیز سالمند خود داشته باشید. برای این منظور کافی است با مراکز خدمات پرستاری مجرب و حرفه‌ای در این زمینه مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید.

ناتوانی به موقع به دستشویی رفتن یا از دست دادن کنترل مثانه به طور غیرمنتظره می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. اما علت این شرایط چیست و برای درمان چه باید کرد؟ در این مقاله هر آنچه که باید در مورد بی اختیاری ادرار در سالمندان بدانید را مرور می‌کنیم.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

بی اختیاری ادرار در سالمندان نشانه چیست؟

همانطور که گفته شد دلایل متعددی می‌تواند برای بی اختیاری ادرار در سالمندان وجود داشته باشد از جمله مهمترین این دلایل می‌توان به عفونت واژن یا یبوست اشاره کرد. اما دلایل بی اختیاری ادرار در سالمندان چیست؟ در زیر به مهم‌ترین این دلایل اشاره شده است:

  • بیماری‌هایی مانند‌ام اس، دیابت یا پارکینسون با وارد آوردن آسیب به اعصاب مثانه باعث عدم کنترل ادرار خواهند شد.
  • ضعیف شدن عضلات مثانه یا کف لگن باعث نشت ناخواسته ادرار می‌شوند.
  • اندام لگن شامل مثانه، رکتوم یا رحم می‌باشند. در زنان آسیب یا افتادگی اندام لگن باعث می‌شود تا این اندام از مکان طبیعی خود به داخل مجد واژن یا مقعد جابجا شوند. زمانی که این اندام‌ها در جای خود قرار نگیرند، عملکرد طبیعی مثانه و مجرای ادرار با مشکل مواجه خواهد شد و نشت ادرار اتفاق می‌افتد.
  • در مردان یکی از مهمترین دلایل بی اختیاری در ادرار به غده پروستات مربوط می‌شود. زمانی که این غده دردناک، ملتهب یا دچار آسیب شود، می‌تواند بر روی دفع ادرار تأثیر بگذارد. از طرفی غده پروستات که علت اصلی هیپرپلازی خوش خیم پروستات است نیز با افزایش سن بزرگتر شده و موجب بی اختیاری ادرار در سالمندان مرد می‌شود.

راههای درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان

برای اینکه بهترین درمان برای بی اختیاری ادرار در سالمندان انتخاب شود قبل از هر چیز مهم است که دلیل اصلی این مشکل تشخیص داده شود. اگر جابجایی سالمند به مراکز درمانی و کلینیک‌های پزشکی به دلیل مشکلات حرکتی دشوار است، می‌توانید تقاضای ویزیت دکتر در منزل را داشته باشید. پس از تشخیص علت بیماری، درمان آغاز می‌شود. انتخاب نوع درمان بستگی به میزان پیشرفت بیماری و مشکلات مرتبط با مثانه دارد. درمان نه تنها از طریق دارو بلکه با تغییر در روش و سبک زندگی نیز خواهد بود. بنابراین ترکیبی از درمان‌ها می‌تواند به کنترل بهتر بی اختیاری ادرار در سالمندان کمک کند. تمرینات و نکات درمانی زیر نقش مهمی در درمان این اختلال دارند.

درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در سالمندان

تقویت ماهیچهها و عضلات لگن: برای تقویت این ماهیچه‌ها و عضلات تمرینات مختلفی داده می‌شود. تمرینات کگل، مهم‌ترین آن‌ها هستند که باعث تقویت مثانه شده و از نشت ادرار جلوگیری می‌کنند. این تمرینات ممکن است توسط پزشک فیزیوتراپیست انجام شوند.

دفع مرتب و به موقع ادرار: یکی دیگر از راهکار‌های درمانی این است که برای دفع ادرار سالمند یک برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. این برنامه می‌تواند بر اساس ساعت تنظیم شود. به عنوان مثال از عزیز سالخورده خود بخواهید هر چند ساعت یکبار در طول روز دفع ادرار را انجام دهد. این می‌تواند به کنترل مثانه کمک نماید.

افزایش مصرف منیزیم: اگر سالمند بیماری و مشکل خاصی ندارد می‌توان میزان منیزیم غذای او را از طریق مصرف شیر، جو دوسر، پرتقال و… افزایش داد. این به ویژه برای کنترل بی اختیاری ادرار در سالمندان زن مفید است.

کاهش وزن: افرادی که اضافه وزن بالایی دارند نسبت به دیگران بیشتر مستعد بیش فعالی مثانه هستند. این در نهایت می‌تواند با بی اختیاری استرسی مثانه همراه باشد. کاهش وزن می‌تواند نقش مهمی در کنترل این شرایط داشته باشد.

انجام یوگا و تمرینات آرام بخش: کاهش استرس نقش مهمی در بهبود این اختلال دارد برای این منظور می‌توانید از یک متخصص برای انجام تمرینات کمک بگیرید. نفس کشیدن‌های آرام، پرت کردن حواس، ثابت نگه داشتن و فشردن عضلات کف لگن از مهمترین تمریناتی هستند که برای کنترل بی اختیاری ادرار در سالمندان توصیه می‌شوند. چای سبز، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین دی، گیاهان دارویی از جمله ریشه پنیرک و… از دیگر درمان‌های خانگی هستند که توسط پزشک برای بهبود این شرایط توصیه می‌شوند.

داروی بی اختیاری ادرار در سالمندان

علاوه بر درمان‌های خانگی ذکر شده درمان‌های پزشکی به شکل قرص، کرم و… نیز در درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان مؤثر هستند. دارو‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

کرم استروژن واژینال: استفاده از این کرم برای زنان سالمند دیواره‌های واژن و بافت مجرای ادرار را تحت تأثیر قرار داده و بی اختیاری ادراری که ناشی از اضطراب و استرس است را تسکین می‌دهد.

تحریک الکتریکی عصب: با استفاده از دستگاه‌های مخصوص امواج الکتریکی خفیفی به اطراف مثانه فرستاده می‌شوند که می‌توانند در کنترل ادرار و رفلکس‌های مثانه بسیار مؤثر باشند.

استفاده از کاتتر برای تخلیه مثانه: اگر بی اختیاری به دلیل سریز شدن ادرار باشد، ورود کاتتر به تخلیه ادرار از مثانه کمک کرده و مانع بروز عفونت‌های مکرر می‌شوند. این نوع عفونت در صورت عدم درمان می‌توانند آسیب‌های جدی برای کلیه‌ها به همراه داشته باشد.

داروی بی اختیاری ادرار در سالمندان

قرص بی اختیاری ادرار سالمندان

در کنار درمان‌های مختلف پزشکی استفاده از قرص نیز توسط پزشک برای کنترل بی اختیاری ادرار در سالمندان تجویز می‌شود. برخی از مهمترین این قرص‌ها عبارتند از:

ترازوسین و تامسولوسین: اگر بزرگ شدن پروستات باعث بی اختیاری ادرار در سالمندان شده باشد مصرف این قرص‌ها می‌تواند انسداد‌های ناشی از بزرگی شدن حجم این غده را کاهش دهد.

داریفناسین: این دارو یک ضد اسپاسم می‌باشد که برای کنترل مثانه بیش فعال توسط پزشک تجویز می‌شود. عملکرد دارو از طریق شل کردن عضلات مثانه و کنترل بهتر دفع ادرار می‌باشد. این می‌تواند به کاهش بی اختیاری ادرار بسیار کمک کند.

دولوکستین: این دارو برای درمان بی اختیاری ادرار ناشی از استرس تجویز می‌شود.

پرستار سالمند در زعفرانیه، ونک، سعادت آباد یا هر نقطه دیگری از تهران بزرگ پل ارتباطی خوب و حرفه‌ای بین سالمند و پزشک خواهد بود. این در نهایت باعث می‌شود تا سالمند شما بهترین شیوه درمانی را پیگیری نماید.

قرص بی اختیاری ادرار در سالمندان

کلام پایانی

بی اختیاری ادرار در سالمندان انواع مختلفی دارد. بی اختیاری استرسی، اضطرابی، بی اختیاری عملکردی و بی اختیاری به دلیل بیماری آلزایمر از مهمترین دلایل این اختلال هستند. بیماری‌های مختلف، ضعیف شدن عضلات لگن، عفونت و… دلایل متعددی هستند که در ابتلا به این اختلال نقش دارند. ویزیت سالمندان در منزل یا مراکز درمانی کمک می‌کند تا علت به درستی شناسایی شده و درمان با دقت و اطمینان بیشتری انجام شود. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید سالمند خود را به مراکز درمانی انتقال دهید می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. در این مرکز مجموعه‌ای از پرستاران، پزشکان، فیزیوتراپیست‌ها و درمانگران متعهد و متخصص گرد هم آمده‌اند تا هر آنچه نیاز درمانی و مراقبتی سالمند شماست به بهترین شکل تحقق پیدا کند. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content