آب رفتن در گوش

دوش گرفتن، رفتن به استخر، آب بازی به ویژه در فصل تابستان همگی می‌توانند باعث آب رفتن در گوش شود. در این مقاله که توسط مرکز خدمات پرستاری تهران درمان نگارش شده است درباره علائم، عوارض و نحوه درمان آب رفتن در گوش صحبت خواهیم کرد.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

در حالی که آب پاشیدن در استخر یک راه عالی برای غلبه بر گرما است، اما این سرگرمی برای بچه‌ها و بزرگسالان میتواند باعث رفتن آب به داخل کانال گوش شود. آب ممکن است در طول هر نوع فعالیتی مانند دوش گرفتن تا شنا یا موج سواری که با آب سروکار دارد در گوش شما حبس شود.حتی اگر کمی موم در مجرای گوش خود داشته باشید، آب ممکن است با موم مخلوط شده یا پشت آن گیر کند و تخلیه مایعات گوش را بسیار سخت کند. برخی افراد مجرای گوش باریکی دارند. زمانی که مجرای گوش خیلی باریک باشد، آب بیشتر به دام می افتد.

در ابتدا هنگام آب رفتن در گوش ممکن است مشکل خاصی به وجود نیاید، اما با گذشت چند روز ممکن است فرد دردناکی، عفونت، خارج شدن ترشح زرد رنگ و صدای سوت یا زنگ را تجربه کند، البته این امر برای همه اتفاق نمی‌افتد. استفاده از گوش پاک کن به طور صحیح قبل از ورود کامل آب به مجرای گوش میتواند از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری نماید.

در این مقاله ضمن بررسی مشکلات ناشی از آب رفتن در گوش، نکات مفیدی برای حذف ایمن آب از گوش و نحوه درمان مشکلات مرتبط با آن جمع آوری کرده‌ایم تا بتوانید بهتر از آفتاب تابستانی لذت ببرید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

آیا آب رفتن در گوش باعث عفونت میشود؟

از آنجا که گوش یکی از اندام حساس ظریف و آسیب‌پذیر است می‌تواند به راحتی در معرض عفونت و سایر مشکلات مربوط به آن قرار بگیرد، البته همیشه آب رفتن در گوش باعث عفونت نمی‌شود. کودکان به دلیل مجرای گوش باریک‌تر بیشتر در معرض این نوع عارضه قرار دارند. افرادی که دچار گوش شناگر هستند نیز مستعد ابتلا به عفونت در اثر ورود آب به داخل گوش می‌باشند. گوش شناگر،  اصطلاحی است برای افرادی که مرتب به دلیل ورود آب دچار عفونت داخل گوش میشوند. این افراد مستعد عفونت در مجرای گوش خارجی هستند.  مجرای گوش خارجی همانطور که از نامش پیداست از گوش خارجی شروع شده و تا پرده گوش امتداد دارد.  طول این کانال یا مجرا حدود دو و نیم سانتی متر است. هنگام وارد شدن آب در داخل مجرای گوش شرایط برای ایجاد عفونت باکتریایی فراهم خواهد شد. این عفونت زمانی ایجاد می‌شود که آب برای مدت طولانی در کانال گوش خارجی باقی بماند. باقی ماندن آب در کانال گوش محیط مرطوبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم میکند.

استفاده از انگشتان، سواب‌های پنبه‌ای یا سایر اشیاء برای خاراندن گوش می‌تواند با آسیب رساندن به لایه نازک پوستی که مجرای گوش را پوشانده، منجر به گوش شناگر شود. اوتیت خارجی نام دیگری است که به گوش شناگر اطلاق می‌شود. پس از تشخیص درمان باید به سرعت آغاز شود تا از آسیب رسیدن به پرده گوش و مشکلات شنوایی جلوگیری شود. گاهی نیز بعد از درمان عفونت برای رفع انسداد، جرم گیری گوش توصیه می‌شود.

آیا آب رفتن در گوش باعث عفونت میشود؟

درد گوش در اثر آب رفتن

یکی از مهمترین علائمی که پس از آب رفتن در گوش ممکن است باعث ناراحتی  شود، درد گوش است. مهمترین علت درد گوش می‌تواند عفونت ایجاد شده در کانال گوش باشد. برای کنترل درد می‌توان از کمپرس گرم استفاده کرد، اما بهترین راه مراجعه به پزشک است تا میزان عفونت به درستی تشخیص داده شود. گاهی عفونت پیشروی کرده و می‌تواند به پرده گوش آسیب برساند و با کم شنوایی و حتی ناشنوایی دائمی همراه باشد، بنابراین قبل از استفاده از هر نوع روشی مانند شمع گوش، استفاده از سواب پنبه‌ای و شستشوی گوش بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید تا از آسیب بیشتر به گوش جلوگیری شود.

علائم آب رفتن در گوش

در اینجا به برخی از علائمی است که ممکن است هنگام ورود آب به داخل گوش و ایجاد عفونت در آن  تجربه کنید، اشاره شده است:

  • درد در گوش و مجرای گوش
  • قرمزی در کانال گوش
  • خارش
  • ناراحتی در گوش
  • تورم در کانال گوش
  • ایجاد بوی بدی در گوش
  • ترشح مایع
  • کاهش شنوایی
  • احساس انسداد در گوش

اگر دائماً دچار انسداد گوش می‌شوید اما مشکوک هستید که وارد شدن آب علت آن باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. دلایل زیادی برای ایجاد انسداد گوش  وجود دارد. از آنجایی که انسداد همیشه بسیار ناراحت کننده است، باید سریع توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

علائم آب رفتن در گوش نوزاد

نوزادان بین شش ماه تا دو سال به دلیل سیستم ایمنی در حال رشد، اندازه و شکل شیپور استاش، بیشتر از کودکان بزرگتر و بزرگسالان مستعد ابتلا به عفونت گوش ناشی از آب رفتن در گوش هستند. عفونت گوش بعد ورود آب توسط یک باکتری یا ویروس ایجاد شده و منجر به تجمع مایع در شیپور استاش میشود که در نهایت مانع  تخلیه طبیعی مایعات از گوش میانی خواهد شد. عفونت گوش همچنین زمانی رخ میدهد که کودک سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا آلرژی داشته باشد. نوزادان و کودکان نوپا مهارت های زبانی برای بیان کلامی دردهای گوش خود را ندارند، بنابراین بهتر است با  علائم آب رفتن در گوش و عفونت گوش آنها اشنا باشید. این علایم عبارتند از :

علائم آب رفتن در گوش نوزاد چیست؟

  • کشیدن گوش: در تلاش برای کاهش درد، کودکان گوش خود را ‌میکشند. نوزادان زیر یک سال ممکن است به گوش خود ضربه بزنند، زیرا در تشخیص درد گوش مشکل دارند.
  • مشکل در خوابیدن یا دراز کشیدن: تغییر فشار دردناک و ناراحت کننده ناشی از عفونت، خوابیدن یا دراز کشیدن را برای کودکان دشوار میکند.
  • خروج مایع یا چرک از گوش: اگرچه همه کودکان آن را تجربه نمی‌کنند، اما مایع غلیظ، زرد یا خونی نتیجه پارگی و عفونت پرده گوش است.
  • گریه بیش از حد معمول: به دلیل درد و فشار ناشی از عفونت، کودک ممکن است گریه کند یا بیش از حد معمول تحریک پذیر باشد.
  • مشکل شنوایی: در صورت عفونت ناشی از ورود آب نوزادان و کودکان نوپا قادر به صحبت کردن نخواهند بود یا ممکن است به دلیل گرفتگی گوش به صداها واکنش نشان ندهند.
  • تب: این نشان دهنده تلاش بدن برای مقابله با عفونت گوش است.
  • از دست دادن تعادل: فشار و تجمع مایعات ناشی از عفونت در گوش ممکن است باعث سرگیجه، بی ثباتی یا کلافگی شود.
  • اسهال، استفراغ، کاهش اشتها: ویروسی که باعث عفونت گوش می‌شود بر دستگاه گوارش نیز تأثیر میگذارد و معده را ناراحت می‌کند. عفونت گوش به دلیل ورود باکتری در آب همچنین جویدن و بلعیدن را برای نوزادان و کودکان دشوار میکند.

چگونه آب را از گوش خارج کنیم؟

تکنیک های زیر به شما کمک می کند تا از شر آب احتباس شده در گوش خلاص شوید:

  • تکنیک جاذبه: روی زمین دراز بکشید و گوش آسیب دیده خود را موازی با زمین قرار دهید، سر خود را کج کنید و لاله گوش را تکان دهید. نیروی جاذبه کمک خواهد کرد تا آب از گوش خارج شود. پس از آن میتوانید از یک سواب پنبه ای برای حذف آب باقی مانده در قسمت بیرونی گوش خود استفاده کنید.
  • بستن بینی و دمیدن: این به کاهش فشار گوش و تخلیه آب درون آن کمک میکند.
  • تکنیک خلاء: قرار دادن کف دست روی گوش و فشار ملایم برای چند ثانیه اثر مکشی ایجاد می‌کند که به خروج آب از کانال‌ گوش کمک می‌کند. تا زمانی که آب خارج شود، این کار را تکرار کنید.
  • استفاده از سشوار: در کمترین درجه حرارت و هدف قرار دادن آن به سمت گوش (خیلی نزدیک نشوید) به تبخیر آب و خشک شدن مجرای گوش کمک می کند.
  • تکنیک کشش گوش: به آرامی قسمت بیرونی گوش خود را با دست مخالف بکشید. این کار مجرای گوش را صاف می کند و اجازه میدهد آب از آن خارج شود.
  • جویدن و خمیازه کشیدن: حرکت دادن دهان و فک به یکسان شدن فشار در شیپور استاش کمک می‌کند. سعی کنید آدامس بجوید و خمیازه بکشید تا آب انباشته شده تخلیه شود. تکان دادن سر بعد از جویدن و خمیازه کشیدن کمک بیشتری به خروج آب از گوش میکند.

پوشیدن گوش بند هنگام شنا یا حمام کردن نیز میتواند به کاهش خطر ورود آب به عمق کانال گوش کمک کند.

آب داخل گوش را چگونه خشک کنیم؟

تمیز و خشک نگه داشتن گوش می تواند به کاهش احساس گرفتگی که در گوش شناگر رخ میدهد، کمک کند. برای خشک کردن آب داخل گوش میتوانید روشهای زیر را دنبال کنید:

  • چکاندن الکل یا الکل و سرکه

چکاندن چند قطره الکل یا مخلوطی مساوی از الکل و سرکه میتواند به خشکی گوش کمک کند.

  • قطره گوش

برخی قطره‌های گوش برای حذف آب از گوش و خشک کردن آن طراحی شده‌اند. افرادی که پرده گوش آسیب دیده دارند نباید از قطره گوش استفاده کنند.

چگونه آب داخل گوش را خشک کنیم؟

نکته مهم: برخی از ابزارهای رایج مانند شمع و سنجاق که برای حذف آب، جرم و رفع گرفتگی گوش در بازار عرضه میشوند ممکن است غیر استاندارد بوده و حتی باعث کاهش شنوایی شوند. این ابزارها می‌توانند موم گوش را بیشتر به داخل فشار داده  و باکتری‌ها، گرد و غبار یا کثیفی جدیدی را وارد گوش کنند. در این صورت شاید نیاز به ساکشن گوش برای رفع جرم و الودگی‌های گوش باشد.

عوارض آب رفتن در گوش

آب رفتن در گوش می‌تواند باعث گرفتگی، انسداد، از دست دادن تعادل، وزوز گوش، آبریزش بینی یا گلو درد شود. اگر ورود آب در گوش باعث عفونت‌های مکرر شود. عدم درمان به موقع عفونت میتواند با عوارض زیر همراه باشد:

  • کاهش یا از دست دادن شنوایی: از دست دادن شنوایی در صورتی که عفونت‌ها به طور مکرر اتفاق بیفتند یا هرگز به طور کامل بهبود نیابند، ممکن است به وجود بیاید.
  • ماستوئیدیت: عفونت استخوان‌های پشت گوش است. ماستوئیدیت میتواند به عنوان یک عفونت خفیف پتانسیل تبدیل شدن به یک بیماری جدی را داشته باشد. علائم آن شامل قرمزی یا تورم در استخوان پشت گوش، متورم شدن لاله گوش و سردرد است.
  • آبسه مغزی: هنگامی که عفونت درمان نشده ناشی از ورود آب در مغز تجمع پیدا کند، آبسه مغزی ممکن است رخ دهد.
  • پارگی پرده گوش: اگر آب رفتن در گوش باعث عفونت شود و این عفونت در اثر عدم درمان پیشروی کند می‌تواند باعث پارگی پرده گوش شود.

درمان آب رفتن در گوش

اغلب برای درمان آب رفتن در گوش به شما توصیه میشود که گوش را تا حد امکان خشک نگه دارید و از شنا کردن خودداری کنید. عفونت گوش میانی ناشی از ورود آب معمولاً در عرض چند روز بدون درمان برطرف میشود. گاهی ممکن است به دلیل عفونت چرکی مزمن به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. آموکسی سیلین و پنی سیلین بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش بزرگسالان هستند. البته به شرط آنکه یک باکتری در آب عامل عفونت باشد.  همچنین میتوانید از مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن برای کاهش درد استفاده کنید. قبل از هر اقدامی با پزشک گوش، حلق و بینی مشورت نمایید.

درمان خانگی رفتن آب در گوش

  • پراکسید هیدروژن: از سه تا چهار قطره پراکسید هیدروژن استفاده کنید. قبل از اینکه سر خود را کج کنید، آن را یک تا دو دقیقه در گوش خود بگذارید تا مایع خارج شود.
  • قطره گوش بدون نسخه : اگر قطره گوش بدون نسخه را انتخاب می‌کنید، حتماً دستورالعمل‌های روی بسته را دنبال کنید. قطره گوش باید از یخچال خارج شده و به دمای محیط برسد. اگر خیلی سرد باشد، ممکن است وقتی آنها را در گوش خود قرار میریزید دچار سرگیجه شوید.
  • بخار آب: داخل یک ظرف مقداری آب داغ بریزید و سرتان را در حالی که با حوله پوشانده به سمت بخار بچرخانید، طوری که بخار وارد گوش آسیب دیده شود. این باعث خواهد شد تا لوله استاش بازتر شده و خروج آب از گوش آسان‌تر شود.
  • نمک: مقداری نمک را حرارت داده و در پارچه تمیزی قرار دهید، سپس آن را به مدت چند دقیقه نزدیک مجرای بیرونی گوش خود بگذارید. نمک قابلیت بالایی در جذب آب دارد.

درمان گرفتگی گوش در اثر آب رفتن

اگر آب رفتن در گوش باعث گرفتگی و کیپ شدن گوش شده باشد، با استفاده از ‌روشهای ذکر شده می‌توانید علاوه بر خروج آب به درمان انسداد گوش خود نیز کمک کنید. این راهکارها نه تنها برای درمان گرفتگی گوش بلکه برای درمان وزوز گوش در منزل بر اثر آب رفتن در گوش  نیز توصیه می‌شوند.

کلام پایانی

آب رفتن در گوش می‌تواند باعث ایجاد عفونت، انسداد و مشکلات شنوایی شود. بنابراین بهتر از هرچه سریع‌تر اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص انجام شو.د مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با در اختیار داشتن کادر حرفه‌ای از پزشکان و پرستاران شبانه روزی آماده پاسخگویی به نیازهای شما عزیزان می‌باشد. ویزیت پزشک، ساکشن و شستشوی گوش در منزل تنها بخشی از خدماتی است که شما می‌توانید جهت درمان مشکلات مربوط به گوش خود از آن بهره‌مند شوید.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content