آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که به راحتی قابل کنترل نیست. در واقع این یک بیماری پیش رونده است که به دلیل از بین رفتن اتصالات بین سلول های عصبی یا همان نورون ها در مغز اتفاق می افتد. این عارضه به تدریج حافظه، قدرت تفکر، اندیشیدن و در نهایت توانایی برای انجام کارهای ساده و روزمره را تحت تاثیر قرار داده و منجر به اختلالات شناختی نیز می شود. آلزایمر در سالمندان بسیار شایع است. این بیماری با افزایش سن شدت بیشتری پیدا می کند. البته این یک بخش طبیعی و جدایی ناپذیر از پیری نیست، بیماری آلزایمر در سالمندان به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

به طور حتم مراقبت و نگهداری صحیح از سالمندان توسط اعضای خانواده یا پرستار سالمند می‌ تواند از بدتر شدن شرایط پیشگیری نماید. توجه به تغذیه، کمک‌ به بهبود توانایی های حرکتی، تقویت روحیه، قرار دادن زمانی برای انجام تفریحات و سرگرمی های فکری و… اقداماتی هستند که به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک می کنند. تماس با مراکز خدمات پرستاری از جمله مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس کمک می کند تا شما به راحتی بتوانید همه نیازهای مختلف سالمند خود را فراهم کنید.

در این مقاله بیماری آلزایمر، علائم، راه های پیشگیری و چگونگی درمان آن مورد بررسی قرار گرفته و نکات کلیدی در این زمینه آورده شده است.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

بیماری آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر در سالمندان به دلیل یک اختلال عصبی پیشرونده به وجود می آید که به مرور باعث کوچک شدن مغز( آتروفی) و در نهایت از بین بردن سلول های مغز می شود. اختلال عصبی که منجر به از بین رفتن اتصال نورون های مغزی می شود، باعث شده تا پیام ها به درستی از مغز به سایر عضلات و اندام های بدن منتقل نشود. بیشترین آسیب در ابتدا مربوط به قسمت هایی از مغز مانند قشر انتورینال و هیپو کامپ است که مسئول حافظه می باشند. به تدریج و با پیشرفت بیماری نواحی در قشر مغز که مسئول زبان، استدلال و رفتار اجتماعی هستند،  تحت تاثیر قرار می‌ گیرند. علائم اولیه بیماری، فراموشی رویدادها یا مکالمات اخیر فرد است. پیشرفت بیماری موجب اختلال شدید حافظه و عدم توانایی انجام کارهای روزمره می شود.

ترکیبی از عوامل مختلف مانند ژنتیک، نوع سبک زندگی، شرایط محیطی، استرس زیاد، ضربه به سر، مصرف الکل، الگوی خواب ضعیف در طول زمان بر مغز تاثیر می گذارند و می توانند به آلزایمر در سنین پیری منجر شوند. برای تشخیص دقیق آلزایمر می توان به کلینیک های معتبر مراجعه کرد یا درخواست دکتر در منزل جهت ویزیت بیمار نمود.

آلزایمر در سالمندان

علائم اولیه آلزایمر در سالمندان

علائم اولیه بیماری آلزایمر در سالمندان به کندی پیشرفت می کند، گاهی اوقات ممکن است این علائم با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شوند، البته برخی بیماری ها یا مصرف بعضی داروها نیز می توانند باعث بدتر شدن شرایط شوند. سرعت پیشرفت علائم برای افراد با توجه به سن و میزان آسیب های مغزی متفاوت است. مهمترین علامت اولیه آلزایمر کم شدن و ضعف حافظه می باشد. از دیگر علائم اولیه این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فراموش کردن گفتگو ها، مکالمات و رویدادهای اخیر
  • قرار دادن اشیا و مواد در جای نادرست فراموش کردن نام صحیح کلمات
  • پرسیدن سوالات تکراری
  • کاهش قدرت تصمیم گیری
  • قضاوت و برخورد ضعیف در موقعیت های مختلف
  • انعطاف پذیری کمتر
  • مردد بودن برای امتحان چیز های جدید تغییرات خلقی
  • افزایش اضطراب، بیقراری و سردرگمی

علائم اولیه آلزایمر در سالمندان

راه های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

علت دقیق بیماری آلزایمر هنوز ناشناخته است، بنابراین هیچ راه قطعی و کامل جهت درمان این بیماری وجود ندارد، اما سبک زندگی سالم می تواند تا حد زیادی به کاهش خطرات جهت ابتلا به این بیماری کمک کند. راههای پیشگیری از آلزایمر در سالمندان به شرح زیر است:

تغییر سبک زندگی و بهبود سلامت قلب و عروق

مطالعات انجام شده، بیماری های قلبی عروقی با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند، به همین دلیل انجام اقداماتی جهت بهبود سلامت قلب و عروق می تواند به بهبود شرایط کمک کند:

  • پرهیز از استعمال دخانیات و سیگار
  • عدم مصرف الکل
  • برخورداری از یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها و سبزیجات
  • انجام تمرینات ورزشی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه همراه با فعالیت های هوازی مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع
  • آزمایشات منظم جهت سلامت و کنترل فشار خون و دیابت

پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

فعال نگه داشتن ذهن و قرار گرفتن در موقیعت های اجتماعی

بر اساس مطالعات انجام شده آلزایمر در افرادی که فعالیت های ذهنی و اجتماعی بیشتری دارند، کمتر مشاهده می شود، بنابراین یکی از راه های پیشگیری از این بیماری انجام فعالیت های ذهنی زیر است:

  • مطالعه کتاب، روزنامه و مجلات مورد علاقه
  • یادگیری زبان های مختلف
  • انجام سرگرمی های ذهنی مانند حل جدول و سودوکو
  • شرکت در کلاس های موسیقی
  • رفتن به باشگاه برای انجام ورزش های تیمی
  • داشتن یک زندگی اجتماعی فعال

راه های پیشگیری از آلزایمر با مصرف  دارو قرص و دمنوش های گیاهی

علاوه بر تغییر سبک زندگی و انجام فعالیت‌های ذهنی، راه های دیگری مانند مصرف انواع قرص ها و گیاهان دارویی وجود دارند که می‌ تواند تا حدودی از زوال عقل پیشگیری کنند. در زیر برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

قرص گیاهی پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

  • کپسول آلزاستاپ: این کپسول حاوی گیاهانی چون فلفل سیاه، زنجبیل، عسل، کندر، سعد کوفی و… است. این قرص با تحریک گیرنده های مغز و کاهش التهاب سلول های مغزی از ابتلا به بیماری آلزایمر در سالمندان پیشگیری می کند.
  • کپسول جینکو بیلوبا: این محصول با افزایش یک گردش خون کاهش رادیکال های آزاد از پیری سلول های مغز جلوگیری کرده و موجب تقویت حافظه و تمرکز می‌ شود.
  • قرص جینسینگ: این قرص فواید بیشماری دارد، ولی مهمترین آنها افزایش قدرت تفکر، یادگیری و تمرکز حواس است.

پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

دمنوش جلوگیری از آلزایمر در سالمندان

  • چای سبز: این دمنوش حاوی کافئین، اسید آمینه و پلی فنول است که می تواند اختلالات شناختی و ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. این به دلیل اثرات محافظت کننده عصبی و خاصیت ضد التهابی آن می باشد.
  • دمنوش نعناع فلفلی: این چای به تقویت حافظه و هوشیاری کمک می کند.
  • دمنوش دارچین و عسل: دارچین به دلیل دارا بودن سینامیک آلدئید و اپی کاتچین از تجمع پروتئین تاو (Tau) که باعث اختلال در ارتباط نورون ها و در نتیجه زوال عقلی می شود، پیشگیری می کند.

داروی پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

در حال حاضر هیچ داروی قطعی جهت پیشگیری آلزایمر وجود ندارد. داروهای موجود در بازار تا حدودی می توانند از پیشرفت ‏آلزایمر جلوگیری کنند. این داروها شامل:

  • آدو کانو ماب: این دارو با کاهش پلاکت های آمیلوئید از ضایعات مغزی مرتبط با زوال عقل پیشگیری می کند.
  • گالانتامین: جهت کنترل مشکلات مربوط به زوال عقل خفیف تا متوسط توصیه می شود.
  • ممانتین و دونپنزیل: این دارو با تقویت حافظه توانایی تفکر و بهبود توانایی های عملکردی می تواند از پیشگیری به آلزایمر جلوگیری نماید.

نکته مهم: هر کدام از این داروها باید به دستور پزشک تجویز شوند مصرف خودسرانه آنها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

درمان آلزایمر در سالمندان

همانطور که گفته شد درمان آلزایمر در سالمندان به صورت قطعی امکان پذیر نیست. درمان آلزایمر بر اساس شدت آن از خفیف تا شدید انجام می گیرد. پس از تصویربرداری از مغز به وسیله سی تی اسکن یا ام آر آی و اندازه گیری مایع مغزی نخاعی جهت بررسی مقدار آمیلوئید بتا، پزشک نوع آلزایمر را تشخیص داده و بر اساس آن داروهای مهارکننده کولین استارز را تجویز می کند. این داروها می توانند تا حدود زیادی از شدت پیشرفت بیماری جلوگیری نمایند. انواع مکمل ها و داروهای گیاهی نیز می‌ توانند در این زمینه موثر باشند.

ویزیت سالمندان در منزل یا مراکز درمانی اگر به موقع انجام شود، می‌ تواند در مهار و کنترل این بیماری نقش مهمی داشته باشد. برای این منظور کافی است با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. این مجموعه با در اختیار داشتن کادر حرفه ای از پزشکان و پرستاران سعی کرده تا نیازهای افراد در همه سنین به ویژه سالمندان را به خوبی شناسایی و خدمات مرتبط را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد. بهره مندی از این خدمات باعث می شود تا سالمندان دوران بازنشستگی و پیری خود را در شرایط مطلوبی سپری کنند. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content