آیا فیزیوتراپی ضرر دارد؟

فیزیوتراپی و توانبخشی برای درمان بیماری های مختلف عصبی، قلبی، ریوی، مشکلات استخوان و مفاصل انجام می شود. پزشکان و فیزیوتراپیست ها بر اساس نیازهای هر بیمار برنامه های درمانی را تنظیم  می کنند.  یک فیزیوتراپ در قبال هر بیمار مسئولیت دارد و باید علائم و نشانه های او را به طور کامل ارزیابی کند تا در نهایت بتواند به  بهبود سلامت جسمانی فرد کمک کند. ممکن است در طول جلسه فیزیوتراپی به دلایل مختلفی از جمله، آشنایی ناکافی فیزیوتراپیست با نوع بیماری، نظارت ناکافی یا خرابی تجهیزات، عدم رعایت نکات ایمنی و مراقبتی توسط بیمار، صدمات یا جراحاتی ایجاد شود. عوارض فیزیوتراپی می تواند برای مدت ها ادامه داشته و مشکلاتی اضافی برای بیمار به همراه داشته باشد.

به همین دلیل فیزیوتراپی در منزل باید توسط مراکز خدمات پرستاری قابل اطمینان و معتبر مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان انجام شود. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده در حین دریافت خدمات فیزیوتراپی هستید، درک ضرورت پزشکی این روش درمانی و خطرات مرتبط با آن مهم است. آشنایی با عوارض فیزیوتراپی باعث می شود تا شما با انتخاب یک فیزیوتراپیست حرفه ای بتوانید از بروز صدمات و آسیب های احتمالی پیشگیری کنید. مهمترین عوارض فیزیوتراپی چیست؟ آیا استفاده از برق یا لیزر در روش درمانی ضرر دارد؟

این مقاله با هدف پاسخگویی به این سوال که آیا فیزیوتراپی ضرر دارد یا خیر نگارش شده است، پس با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

عوارض فیزیوتراپی چیست؟

با کمک فیزیوتراپی می توان تحرک، قدرت، انعطاف پذیری، هماهنگی و استقامت را بهبود بخشید. در واقع هدف اصلی فیزیوتراپی بازیابی، حفظ یا ارتقا عملکرد فیزیکی بدن است. با این حال، مانند هر درمانی، عوارض جانبی بالقوه ای وجود دارد. شایع ترین عوارض جانبی فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

  • سفتی عضلات و ماهیچه ها: ممکن است بعد از درمان کمی سفتی احساس کنید. وقتی ماهیچه‌ ها و مفاصل بیشتر از آنچه که عادت دارند، کار کنند، این مشکل رخ می دهد و پس از گذشت چند روز از بین خواهد رفت.
  • کبودی: این عارضه زمانی که درمان شامل ماساژ بافت عمیق باشد، مشاهده خواهد شد. کبودی معمولا جدی نیست و باید ظرف یک یا دو هفته از بین برود.
  • تورم: این معمولاً به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه تحت درمان است و تا چند روز ادامه خواهد داشت.
  • قرمزی: ممکن است کمی قرمزی در محل فیزیوتراپی مشاهده کنید. این طبیعی است و باید ظرف یک یا دو روز از بین برود.

اکثر عوارض جانبی فیزیوتراپی خفیف و موقتی هستند. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی شدید تری مانند درد شدید مفاصل، اسپاسم عضلانی، درد عصبی، سوزن سوزن شدن یا بی حسی را تجربه کنند. با کمک یک فیزیوتراپیست ماهر می توان این عوارض را به حداقل رساند. اگر فیزیوتراپی در بارداری انجام می دهید، باید نسبت به هرگونه علائم یا هرگونه تحریک آزار دهنده حساس بوده و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض فیزیوتراپی چیست؟

آیا فیزیوتراپی درد دارد؟

اگر فیزیوتراپی به درستی و توسط یک پزشک متخصص انجام شود، بیمار با راحتی بیشتری می تواند روند درمان را طی کند، با این وجود انجام تمرینات ممکن است با کمی ناراحتی و درد همراه باشد، زیرا هنگام انجام تمرینات عضلات مقدار مشخصی استرس را تجربه می‌ کنند که این ممکن است با تحریک و درد همراه باشد. احساس درد پس از درمان طبیعی است، به خصوص اگر تمرینات شامل کشش یا تحرک ناحیه آسیب دیده باشند. این درد یک یا دو روز به طول می انجامد. اگر بعد از فیزیوتراپی دست در منزل یا هر نوع تمرینات توانبخشی درد، دامنه حرکتی محدود یا مشکلات دیگری را تجربه کردید باید تمرینات را متوقف کرده و با درمانگر خود صحبت کنید تا برنامه درمانی شما را تغییر دهد.

آیا فیزیوتراپی درد دارد؟

آیا برق فیزیوتراپی ضرر دارد؟

الکترو تراپی به معنی استفاده از برق در دستگاه های فیزیوتراپی می باشد. این موضوع کمی ترسناک به نظر برسد، اما این روش مزایای بسیاری جهت درمان روماتیسم، آرتروز، فلج صورت و… دارد و از آن برای فیزیوتراپی گردن در منزل و دیگر انواع تمرینات تمام بخشی استفاده می شود. با این وجود استفاده نادرست از دستگاه می تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • تحریک یا سوختگی پوست
  • درد عضلانی، تورم یا کبودی
  • خستگی وسرگیجه القایی
  • گسترش بافت های عفونی یا سرطانی

نکته مهم: برق فیزیوتراپی برای زنان باردار یا کودکان مناسب نیست.

آیا لیزر در فیزیوتراپی ضرر دارد؟

 فیزیوتراپی با لیزر برای تسکین درد، تسریع بازسازی بافت و کاهش التهاب کاربرد دارد. از این فناوری برای فیزیوتراپی شانه، صورت، لگن و…استفاده می شود. استفاده از لیزر در فیزیوتراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی است که در آن از فوتون های نوری با طول موج مشابه برای درمان استفاده می‌ شود. استفاده از لیزر می تواند با انبساط رگهای خونی به کاهش استرس عروق کمک کرده و با خون رسانی بیشتر درمان را تسریع بخشد. بنابراین در حالت کلی استفاده از این تکنیک خطری به همراه ندارد، با این وجود در افرادی که دارای تومور هستند، کودکان و زنان باردار به دلیل حساسیت بافت ها بهتر است فیزیوتراپی با لیزر با احتیاط بیشتری انجام شود.

در موارد نادر به دلیل استفاده غیر اصولی از لیزر قرمزی، حساسیت، عفونت و خونریزی ممکن است مشاهده شود.

آیا لیزر در فیزیوتراپی ضرر دارد؟

علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی

اگر فیزیوتراپی پا در منزل را انجام داده اید ممکن است پس از انجام تمرینات مقداری تورم در پاها مشاهده کنید. هنگامی که عضلات تحریک شوند یا تحت فشار قرار گیرند، مقداری ورم در بخش های مختلف پا مانند ساق یا مچ مشاهده می شود.  در واقع ورم پاسخ بدن به انجام حرکات یا فعالیت های درمانی است و بخشی از روند بهبودی محسوب می شود. تورم جزئی بعد از فیزیوتراپی حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

برای بهبود این شرایط استفاده از کمپرس یخ به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه توصیه می شود. همچنین اگر رژیم غذایی مناسب و کم نمک داشته باشید، می توانید هرچه بهتر این شرایط را کنترل نمایید.

آیا فیزیوتراپی برای زن باردار ضرر دارد؟

فیزیوتراپی در اوایل بارداری کاملاً امن و بی خطر است و مزايای زیر را به همراه دارد:

  • این روش می تواند درد های مرتبط با بارداری را کاهش داده و با تقویت و بهبود تحرک به گذراندن بهتر دوران بارداری کمک کند.
  • انجام تمرینات فیزیوتراپی باعث می‌ شود تا زنان باردار با انجام تمرینات تثبیت کننده متمرکز بر عضلات کمر درد کمتری را تجربه نمایند.
  • تقویت عضلات کف لگن از دیگر مزایای تمرینات توانبخشی که به درمان بی اختیاری ادرار مادران باردار کمک می کند.
  • زایمان آسان تر نیز از دیگر مزایای فیزیوتراپی در بارداری می باشد.

با این وجود، تمرینات در ماه های پایانی بارداری باید با دقت و احتیاط بیشتری انجام شوند تا مادر و جنین بتوانند در سلامت کامل از مزایای آن بهره مند شوند.

آیا فیزیوتراپی برای زن باردار ضرر دارد؟

سخن پایانی

انجام هر نوع فیزیوتراپی در منزل اگر توسط تکنسین و پزشک متخصص و مجرب انجام شود، می تواند مزایای سلامتی بسیاری برای بیماران به همراه داشته باشد. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان سالها تجربه و تخصص خود را در زمینه های مختلف درمانی در اختیار بیماران قرار داده تا آنها بتوانند زیر نظر پزشکان و پرستاران این مجموعه انواع خدمات درمانی حرفه ای و باکیفیت را دریافت کنند. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content