نحوه تزریق سرم وریدی

تزریق سرم وریدی، باعث انتقال دارو در جریان خون می شود. این یکی از سریع ترین راه ها برای ورود دارو به بدن است. تزریق از طریق قرار دادن یک لوله یا کاتتر نازک در ورید انجام می شود. این روش به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا چندین دوز از دارو یا انفوزیون های دارویی را بدون نیاز به تزریق مجدد سوزن برای تحویل هر دوز، وارد جریان خون کنند.

استفاده از تزریق سرم وریدی زمانی که وضعیت بیمار اورژانسی است و نمی تواند داروهای تجویز شده را به صورت خوراکی دریافت کند، توسط پزشکان تجویز می شود. اگر به دلیل شرایط اضطراری پزشکی، بدحالی بیمار، ترافیک، آلودگی هوا و… امکان حضور در مراکز درمانی را جهت تزریق سرم ندارید، می توانید از یک مرکز خدمات پرستاری قابل اطمینان مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تزریقات در منزل را درخواست نمایید. اگر می خواهید درباره نحوه تزریق سرم وریدی به شکل صحیح بدانید و با مشکلات و روش های اصولی آن آگاه شوید با ادامه مقاله زیر همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

نحوه تزریق سرم با آنژیوکت

قبل از سرم تراپی یا تزریق سرم، پرستار یا متخصص مراقبت های بهداشتی باید رگ را به درستی جهت تزریق پیدا کند. وریدهای  پشت دست و ساعد، رگ های جلوی آرنج بهترین قسمت جهت تزریق سرم وریدی هستند البته برای رگ گیری کودکان و نوزادان بهتر است، رگ های پشت پا یا رگ های بزرگ قوزک پا انتخاب شوند. برای انجام تزریق سرم وریدی با آنژیوکت باید مراحل زیر دنبال شوند:

1- قبل از هر چیز پرستار باید دست های خود را به صورت کامل شستشو دهد یا از دستکش استریل استفاده کند.

2- پیدا کردن رگ یا همان رگ گیری مهمترین و اساسی ترین کار در این قسمت است که از طریق لمس توسط انگشتان، گارو یا تورنیکه انجام می شود. تورنیکه باید ۱۵ سانتی متر بالاتر از قسمتی که برای رگ گیری انتخاب می شود، بسته شود. قرار دادن دست به سمت پایین و کشیدن پوست باعث می شود تا رگ بهتر پیدا شود.

3- محلی که قرار است آنژیوکت وارد شود راباید با الکل ضدعفونی کرد.

4- پس از پیدا کردن رگ، آنژیوکت وارد می شود. باله های اطراف آنژیوکت طوری گرفته می شود که سوراخ سوزن به سمت بالا در زاویه ۱۰ تا ۳۰ درجه پایین تر از ورید وارد شود. در این مرحله مقدار خون در اتاقک چنبه جمع می شود. این برای اطمینان از وجود سوزن در رگ است. نوک فلزی آنژیوکت مقداری بیرون کشیده می شود تا سوزن پلاستیکی به راحتی وارد رگ شود.

5- برای تثبیت آنژیوکت روی دست چسب زده می شود. یک چسب روی انتهای آنژیوکت زده و چسب دوم از زیر قسمت پروانه ای آنژیوکت به صورت به اضافه روی چسب اول قرار می گیرد. حالا در پوش آنژیوکت وصل می شود.

6- در این مرحله از تزریق سرم وریدی ‌ ماندرن آنژیوکت را خارج کرده و دوباره با چسب آنژیوکت آن را به خوبی تثبیت می کنند. حالا به راحتی سر سرم را به آنژیوکت وصل می کنند.

نکته مهم: قبل از تزریق سرم وریدی به رنگ سرم  و تاریخ انقضا آن توجه کنید و در صورت تغییر رنگ از مصرف آن خودداری نمایید.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

هواگیری سرم چگونه است؟

یکی از مهمترین نکات جهت تزریق سرم وریدی هواگیری سرم می باشد، اما این کار چگونه انجام می شود؟ برای این منظور ست سرم را آماده کرده و سر مخروطی آن درون سرم قرار داده می شود. مایع داخل کیسه سرم باید تا یک سوم در محفظه بالایی ست که به کیسه سرم وصل شده، بریزد. پس از آن برای هواگیری کلمپ باز شده، تا محلول مایع از سرم خارج شود. اگر این اتفاق بیفتد، هواگیری به درستی انجام شده است. اگر در جریان عبور مایع از ست سرم حباب هوایی دیده شده با یک ضربه می توان راه خروج بهتر مایع را فراهم کرد.

هواگیری سرم چگونه است

علت نرفتن سرم در رگ

یکی از سخت ترین مراحل تزریق سرم وریدی، وارد کردن سرم در رگ است. این به اندازه و شکل رگ ها تا حدود زیادی بستگی دارد. رگ های کوچک و چرخشی، کم آبی بدن، انقباض ورید ها به دلیل استرس و ترس بیمار از تزریق و… مهمترین علل نرفتن سرم در رگ هستند. برای حل این مشکل راهکارهای مختلفی وجود دارد.

اگر نرفتن سرم در رگ به دلیل انقباض ورید است، باید از طریق گرم کردن به افزایش جریان خون و گشاد شدن رگ کمک کرد. انتخاب سوزن های مناسب، هیدراته ماندن، ماساژ دادن ناحیه مورد نظر از مهم‌ ترین اقداماتی هستند که برای این منظور می توان انجام داد.

علت نرفتن سرم در رگ

علت پیدا نشدن رگ برای سرم

یکی از مهمترین دلایل نگرانی افراد برای درمان با انواع سرم تزریقی و آمپول های وریدی، سخت  پیدا شدن رگ دست شان است. علت پیدا نشدن رگ برای سرم را می توان به دلیل دسترسی دشوار به ورید دانست. دسترسی دشوار وریدی با وریدهای غیر قابل مشاهده و غیر قابل لمس مشخص می شود. ساختار عروق ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این ممکن است به دلیل عوامل متعددی مانند ویژگی های جمعیت شناختی و بالینی بیماران (سن، جنس، قد، وزن، قومیت، سابقه شیمی درمانی، چاقی مفرط، سابقه مصرف داروهای IV و سابقه پزشکی)، تجربه پرستار، پزشک یا  ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و… بستگی داشته باشد.

اگر ست سرم هواگیری نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

تزریق سرم یکی از حساس‌ترین  اقدامات مراقبتی است که یک پرستار یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی باید در مورد آن بداند. چگونگی تزریق، انتخاب محل مناسب برای تزریق، هواگیری و… همگی مهم‌ترین نکاتی هستند که به انجام یک تزریق خوب و بدون عارضه کمک خواهند کرد. در این بین هواگیری سرم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هنگام تزریق سرم باید انجام شود. در صورت ورود هوا به رگ از طریق سرم عوارض جدی برای فرد ایجاد خواهد شد. عوارضی که می‌تواند تهدید کننده سلامتی و حتی جان فرد باشد.

ورود هوا به رگ از طریق سرم

به طور معمول این اتفاق زمانی می‌افتد که فرد تجربه و تخصص کافی برای تزریق سرم را نداشته باشد. ست سرم از اجزای مختلفی تشکیل شده است. یکی از بخش های اصلی آن گیره غلطکی است. گیره غلطکی که بر روی ست سرم قرار دارد باعث می‌شود تا سرعت ورود مایع برای ورود به رگ تنظیم شود. با بالا و پایین کشیدن این گیره می‌توان سرعت قطرات را تنظیم کرد. از این طریق می‌توان به هواگیری لوله سرم نیز کمک کرد. با حرکت دادن گیره غلطکی و خروج مقداری کمی از مایع سرم به راحتی می‌توان سرم را هواگیری کرد و از ورود هوا به داخل رگ‌ها جلوگیری نمود. بنابراین بسیار مهم است که تزریق سرم توسط یک فرد متخصص و ماهر انجام شود تا به دقت مراحل هواگیری و تزریق سرم انجام شود.

عوارض هواگیری نکردن سرم

اگر به دلیل هواگیری نکردن سرم، مقداری از حباب هوا وارد ورید، سیاهرگ یا شریان‌ها شده و موجب انسداد مسیر جریان خون میشود. به این شرایط آمبولی هوا، آمبولی هوا وریدی یا آمبولی گازی می‌گویند. آمبولی هوا باعث می‌شود حباب‌ها به سمت مغز، قلب یا ریه‌ها حرکت کرده و باعث حمله قلبی سکته مغزی یا نارسایی تنفسی شوند، البته آمبولی هوا نسبتا نادر است. گاهی نیز فقط مقدار کمی هوا وارد رگ‌ها می‌شود. آمبولی هوای جزئی علائم بسیار خفیفی دارد یا ممکن است اصلاً با علائمی همراه نباشد. در کل علائم آمبولی هوا به دلیل عدم هواگیری صحیح سرم شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مشکل در تنفس یا نارسایی تنفسی
  • درد قفسه سینه یا نارسایی قلبی
  • دردهای عضلانی یا مفصلی
  • تغییرات ذهنی و روانی مانند سردرگمی یا از دست دادن هوشیاری
  • فشار خون پایین
  • سکته
  • تغییر رنگ پوست به صورت آبی یا کبود

اگر چنین علائمی را تجربه کردید باید سریع به پزشک مراجعه نمایید تا اقداماتی درمانی برای این کنترل این شرایط انجام شود. اگر پزشک مشکوک به آمبولی هوا باشد، ممکن است یک سونوگرافی یا سی تی اسکن برای شما تجویز شود. در صورت تشخیص زود هنگام وضعیت نشستن شما باید اصلاح  شود تا از حرکت آمبولی به سمت مغز، قلب و ریه‌ها جلوگیری شود.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

 

سخن پایانی

 برای انجام سرم تراپی متخصصان مراقبت های بهداشتی باید تجربیات متنوع و آگاهی درستی در مورد محل رگ و دسترسی عروقی و چگونگی کانولاسیون داشته باشند. اگر می خواهید انواع خدمات ویزیت در منزل و پرستاری را در منزل دریافت کنید، کافیست با یکی از مراکز خدمات پرستاری معتبر در این زمینه مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. از این طریق شما می توانید در منزل تزریق سرم وریدی و سایر خدمات پزشکی و بهداشتی مرتبط را دریافت کنید. این مجموعه پزشکان و پرستاران متخصص و آموزش دیده را گرد هم آورده تا بتواند به خوبی پاسخگوی نیازهای درمانی شما باشد. مشاوره های درمانی، ارائه خدمات با بالاترین کیفیت، اولویت قرار دادن سلامت بیماران و… تنها بخشی از تعهدات این مرکز به متقاضیان است. جهت مشاوره و تماس با موسسه خدمات پرستاری تهران درمان می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان و یا شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content