آرتروز در سالمندان

یکی از بیماری های شایع در سالمندان که ممکن است با بالا رفتن سن به آن مبتلا شوند، آرتروز است. طبق اعلام CDC بیش از 60 میلیون نفر از بزرگسالان و افراد مسن از آرتروز رنج می برند. این میزان تا سال 2040 به 80 میلیون نفر خواهد رسید. آرتریت یکی از مهمترین علل ناتوانی جسمی و حرکتی است که افراد مسن با آن دست و پنجه نرم می کنند. این بیماری نه تنها می تواند به دردهای مزمن منجر شود، بلکه افسردگی و اختلالات خواب نیز به همراه دارد. بنابراین آرتروز در سالمندان می تواند علاوه بر مشکلات جسمی مشکلات روحی را نیز در پی داشته باشد. شناخت علائم و درمان های به موقع  می تواند به بهبود این شرایط و بالا بردن کیفیت زندگی سالمندان کمک کند.

اگر مسئولیت مراقبت و نگهداری از افراد مسن را در منزل بر عهده دارید و در مورد ابتلا این عزیزان به آرتروز مشکوک هستید، به طور حتم، اولین اقدام شما مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات و آزمایشات لازم است. اگر به هر دلیلی مانند مشکلات حرکتی سالمند، درگیری های شخصی و شغلی خود یا ده ها دلیل دیگر نمی توانید مراقبت های لازم و کافی را از سالمند خود انجام دهید، می توانید با مراکز خدمات پرستاری معتبر و شناخته شده مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت استخدام پرستار سالمند تماس حاصل نمایید.

این مقاله با هدف بررسی علل و درمان آرتروز در سالمندان نگارش شده است. اگر به دنبال اطلاعات مفید در این زمینه هستید، با ما همراه باشید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

علت آرتروز در سالمندان

آرتروز یک بیماری خود ایمنی است که  باعث التهاب، تورم مفاصل و سایر اندام های داخلی بدن می‌ شود. آرتروز انواع مختلفی دارد. استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتروز است که بیشتر در زنان مشاهده می شود. آرتریت می تواند با علائم مختلفی از جمله خستگی، تب، بثورات پوستی و… ظاهر می شود. اما دلایل ابتلا به آرتروز در سالمندان چیست؟ ترکیبی از عوامل درونی بدن و محیط اطراف در ابتلا فرد به آرتروز نقش دارند. علاوه بر این:

  • بالا رفتن سن
  • فشار بیش از حد به مفصلی که قبلاً آسیب دیده است
  • قرار گرفتن نامناسب مفاصل
  • اضافه وزن
  • مشکلات ژنتیکی
  • تغذیه نامناسب

علت آرتروز در سالمندان چیست؟

آرتروز گردن در سالمندان

‏اسپوندیلوز گردن، که با نام آرتریت گردن نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین انواع آرتروز در سالمندان است. بیش از ۸۵ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال از این عارضه رنج می برند. آرتروز گردن ناشی از تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات است که با افزایش سن رخ می دهد. ستون فقرات از ۲۴ استخوان به نام مهره تشکیل شده است. این مهره ها طوری کنار هم قرار گرفته اند که با ایجاد کانالی از نخاع محافظت می کنند. هفت مهره کوچک از این ۲۴ مهره از پایه جمجمه شروع شده و گردن را شکل می‌ دهند. در فاصله بین مهره ها دیسک‌های بین مهره‌ای انعطاف پذیر قرار دارند.

با افزایش سن مهره های ستون فقرات دچار برآمدگی شده و محتوای آب خود را از دست می دهند. این باعث می‌شود تا فضای دیسک ها از بین رفته و مهره های گردن روی هم قرار گیرند و اصطکاک بین آن ها ایجاد شود. در برخی موارد برای جبران این اصطکاک، بدن شروع به ساخت استخوان جدید می کند تا از این طریق به حمایت مهره ها کمک نماید(خار استخوان). با گذشت زمان، رشد بیش از حد استخوان فضای عبور اعصاب و نخاع را محدود کرده و منجر به کاهش دامنه حرکتی در  گردن خواهد شد. اگر ویزیت دکتر در منزل یا مراکز درمانی به موقع انجام شود می توان از صدمات بیشتر پیشگیری نمود.

خشکی مفاصل در سالمندان

خشکی مفاصل یکی از دلایل آرتروز در سالمندان است. با افزایش سن، غضروف هایی که از قسمت انتهایی استخوان محافظت می کنند، به مرور سفت شده و خشکی مفاصل اتفاق می افتد. از طرفی تولید مایع سینوویال با افزایش سن کمتر میشود این مایع مانند روغن عمل کرده، از اصطکاک مفاصل پیشگیری کرده و باعث می شود تا مفاصل حرکت آرام و روانی داشته باشند. علاوه بر افزایش سن، آسیب ها و تصادفات نیز می توانند به غضروف آسیب زده و باعث مالش  استخوان ها روی یکدیگر شوند. در این صورت مفصل خشک، سفت، متورم و دردناک خواهد شد. فیزیوتراپی سالمندان در منزل می تواند تا حدودی به ترمیم غضروف های آسیب دیده کمک نماید.

آرتروز در سالمندان

پیشگیری از آرتروز در سالمندان

افزایش سن، جنسیت (زن بودن) یا داشتن سابقه خانوادگی آرتریت عوامل غیر قابل کنترل آرتروز در سالمندان هستند. با این وجود می توان اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به آرتریت یا تاخیر در شروع آن انجام دهید:

جلوگیری از اضافه وزن: داشتن اضافه وزن به مفاصل تحمل کننده وزن مانند لگن و زانو فشار وارد می کند. 

کنترل قند خون: دیابت و قند خون بالا می تواند باعث سفت شدن بافتی شود که از مفاصل حمایت می کند. در نتیجه آنها تحریک پذیر و حساس تر خواهند شد.

انجام تمرینات ورزشی:  فقط 30 دقیقه ورزش پنج بار در هفته به مفاصل کمک می کند تا نرم بمانند و ماهیچه هایی که از زانو و باسن حمایت می کنند، تقویت شوند. روی تمرینات کم فشار مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا تمرکز شود.

انجام حرکات کششی: کشش ملایم می تواند دامنه حرکتی شما را بهبود بخشد و مفاصل را صاف نگه دارد. 

ترک کردن سیگار: سیگار بر بافت هایی که از مفاصل محافظت می کنند، استرس وارد کرده و منجر به آرتروز در سالمندان می شود. 

قرار دادن ماهی در لیست برنامه غذایی: دو بار در هفته  ماهی های سرشار از امگا 3 مانند سالمون، قزل آلا و ماهی خال مخالی باید در لیست برنامه غذایی سالمند قرار بگیرند.

روش های پیشگیری از آرتروز در سالمندان

درمان آرتروز در سالمندان

درمان آرتروز در سالمندان به صبر و پیگیری مراقبت های توصیه شده توسط پزشک و فیزیوتراپ بستگی دارد. برنامه های درمانی جهت بهبود و کنترل آرتروز شامل موارد زیر هستند:

  • تمرینات ورزشی متناسب با شرایط سالمند
  • استراحت و مراقبت از مفاصل
  • مصرف دارو جهت تسکین درد
  • کنترل وزن
  • رویکردهای درمانی به روش جراحی
  • استفاده از انواع کرم ها و پمادهای موضعی
  • فیزیوتراپی و توانبخشی
  • استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و واکر
  • درمان پوکی استخوان در افراد مسن از طریق تغذیه، دارو و انواع مکمل ها

درمان آرتروز زانو در سالمندان

برنامه های درمانی برای آرتروز زانو  به سن، میزان درد و شرایط دیگر بیمار بستگی دارد. به طور حتم جبران غضروف از دست رفته ممکن نیست، اما می توان از آسیب و درد بیشتر پیشگیری نمود. ورزش برای زانو درد سالمندان یکی از اساسی ترین اقداماتی است که در این زمینه انجام می شود، البته هر نوع تمریناتی که جهت بهبود قدرت و دامنه حرکتی است باید زیر نظر فیزیوتراپ متخصص باشد. کاهش وزن، ایجاد مهارت برای ثبات و تعادل بیشتر در مفاصل، مصرف انواع داروها و تزریق اسید هیالورونیک جهت کنترل درد و التهاب و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و واکر  می توانند به بهبود آرتروز در سالمندان کمک کنند.

درمان آرتروز زانو در سالمندان

جمع بندی 

کنترل و پیشگیری از هر بیماری بهترین راه برای درمان آن است. آرتروز در سالمندان نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. حضور مراقبان بهداشتی در کنار سالمندان باعث می شود تا آنها از تغذیه، ورزش و هر آنچه که به سلامت شان کمک می کند، به خوبی بهره مند شوند. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان سالها تجربه و تخصص خود را جهت ویزیت سالمندان در منزل زیر نظر مجموعه حرفه ای و کاربلد خود در اختیار مددجویان و متقاضیان قرار داده تا آن ها با آسودگی خیال بیشتر روند درمان خود را پیگیری کنند. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content