سرم تراپی در بارداری

دوران بارداری یکی از حساس ترین و پر مخاطره ترین دورانی است که بانوان در طول زندگی خود تجربه خواهند کرد. از همین رو نگرانی ها و دغدغه زیادی در مورد رژیم غذایی، مصرف انواع داروهای درمانی و تقویتی دارند. گاهی با توجه به وضعیت پزشکی و جسمی فرد پزشک دستور تزریق سرم را خواهد داد. سرم تراپی در بارداری به دلایل مختلفی انجام می شود. افزایش مایع داخل وریدی یا افزایش آب امنیو تیک از مهمترین دلایل انجام سرم تراپی در منزل هستند. گاهی نیز سرم تراپی با هدف درمان افت فشار مادر یا رساندن املاح مورد نیاز به بدن او انجام می شود.

 سرم تراپی در منزل یک گزینه بسیار عالی برای زنان باردار به ویژه افرادی است که به دلیل حاد بودن شرایط بارداری باید استراحت بیشتری داشته باشند و کمتر تردد کنند. برای این منظور شما می توانید با یک مرکز خدمات پرستاری مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت انواع تزریقات در منزل تماس بگیرید. اگر شما یا هر کدام از اطرافیان تان دغدغه سرم تراپی در بارداری را دارید، با ادامه مقاله زیر همراه باشید. این مقاله با هدف بررسی تزریق سرم در بارداری نگارش شده است.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

سرم تقویتی در بارداری

در طول دوران بارداری ممکن است پزشک انواع مختلفی است مکمل ها و قرص های ویتامین مانند قرص کلسیم، ویتامین دی، اسید فولیک و ید را برای زنان باردار ضروری بداند. ویتامین ها و مکمل ها می توانند به تولید انرژی و بهبود ساخت بافت کمک کنند. اما برخی از بانوان به دلیل تهوع شدید یا دیگر شرایط پزشکی خود، امکان مصرف این داروها را به صورت خوراکی ندارند. از همین رو پزشک سرم تقویتی در بارداری را تجویز خواهد نمود تا املاح و ویتامین های مورد نیاز جهت رشد جنین فراهم شود. با این وجود برخی از زنان در دوران بارداری نگران هستند و مرتب می پرسند آیا سرم تراپی در بارداری خطرناک است؟ آیا این  می تواند به سلامت جنین آسیب برساند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچ اقدامی به صورت خودسرانه در طی این دوران حساس نباید انجام شود و فرد باید تحت نظر پزشک باشد. زنان بارداری که به دلیل حالت تهوع یا ویار در دوران بارداری نمی‌ توانند به خوبی از مزایای ویتامین های طبیعی بهره مند شوند و دچار کاهش وزن هستند، نباید درباره تزریق سرم تقویتی در بارداری نگران باشند. پزشک با توجه به وضعیت فرد و میزان مواد تقویتی و املاحی  که باید دریافت کند، سرم مورد نیاز را تجویز می کند.

سرم تراپی در بارداری

سرم زدن در سه ماهه اول بارداری

همان طور که می دانید، دوران بارداری شامل سه بخش، سه ماهه اول، سه ماهه دوم  و سه ماهه سوم است. هر کدام از این دوره ها نیاز به مراقبت،رژيم غذايي، سونوگرافی و آزمایشات مخصوص به خود دارند. سرم  تراپی در بارداری به ویژه در سه ماهه اول جهت تزریق داروهای ضد تهوع و استفراغ استفاده می شود. تهوع زیاد باعث می شود تا آب و املاح بدن مادر کم شده و این برای مادر و جنین اصلاً خوب نیست. البته اگر مادر بتواند از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کند، می توان به بهبود این شرایط کمک کرد. اما برخی از زنان باردار به دلیل مشکلات گوارشی و حساسیت به مواد غذایی در بارداری و… نمی توانند آب و مواد مغذی را به درستی دریافت کنند، به همین دلیل پزشک جهت تامین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن مادر سرم تراپی در بارداری را پیشنهاد خواهد کرد.

عوارض تزریق سرم در بارداری 

سرم تراپی در بارداری مادامی که تحت نظر پزشک باشد، مشکلی به وجود نخواهد آورد، زمانی با عوارض تزریق سرم، آمپول عضلانی و مصرف دیگر داروها مواجه خواهید شد که در مصرف دارو زیاده روی شده یا فرد حساسیت خاصی به نوعی از سرم داشته باشد. برای زنان بارداری که دچار قند بارداری شده و میزان قند خون بالا دارند یا دچار فشار خون هستند، تزریق سرم در دوران بارداری باید با احتیاط بیشتر انجام شود.

عوارض سرم قندی نمکی در بارداری

سرم قندی نمکی که با نام دکستروز سالین نیز شناخته می شود، جهت تامین انرژی، مایعات و الکترولیت های مورد نیاز بدن مادر تجویز می شود. مصرف اصولی این سرم مشکلی ایجاد نمی‌ کند، اما مصرف بی رویه آن می تواند مشکلاتی مانند افزایش قند، کاهش هوشیاری، کاهش میزان فسفات و تورم ریه ها را در بر داشته باشد. البته این عوارض نادر هستند و در صورت مصرف خودسرانه و بیش از اندازه سرم مشاهده خواهند شد.

عوارض سرم قندی نمکی در بارداری

سرم های مجاز در بارداری 

سرم ها انواع و ترکیبات مختلفی هستند که هر کدام از آنها خاصیت درمانی متفاوتی دارند. انواع سرم شامل، سرم نمکی، سرم رینگر، سرم قندی نمکی، سرم قندی، سرم آمینو اسیدی،سرم و… هستند. با توجه به نیاز بدن زنان باردار و شرایط پزشکی آنها تجویز می شوند. در اکثر موارد زنان باردار می توانند از مزایای انواع سرم ها بهره مند شوند، به شرط آنکه آلرژی، بیماری خاص و شرایط حاد پزشکی نداشته باشند. ویزیت پزشک در منزل یا درمانگاه بهترین گزینه برای دریافت سرم مجاز در بارداری است. سرم تراپی در بارداری باید زیر نظر متخصص زنان و زایمان انجام شود تا سلامت مادر و جنین به بهترین شکل مطلوب تأمین شود.

نکته مهم: دریافت انواع سرم تقویتی بدون تجویز پزشک برای فرد باردار نه تنها نمی تواند موثر باشد، بلکه حتی اگر این کار بدون بررسی وضعیت مادر و به صورت خودسرانه انجام شود، می تواند تهدید کننده جدی برای سلامت مادر و جنین باشد، بنابراین قبل از هر گونه تزریق سرم در دوران بارداری با پزشک خود مشورت نمایید.

سرم رینگر در بارداری برای چیست؟

باردار شدن با احساسات بی شماری از جمله هیجان، ترس، تغییرات هورمونی و… همراه باشد. همه اینها می‌توانند سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار داده و آن را با چالش‌هایی روبرو کنند. یکی از این موارد تهوع و کم آب بدن است که در موارد حاد ممکن است باعث از دست رفتن مایعات و الکترولیت‌های لازم برای بدن شود.

تهوع صبحگاهی  یک علامت شایع بارداری در سه ماهه اول است که از حدود هفته ششم شروع می شود اما تا هفته 16 یا 18 به تدریج از شدت آن کاسته می‌شود. این معمولاً طبیعی است. اما، تهوع صبحگاهی زمانی شدید تلقی می شود که به طور مداوم چندین بار در طول روز رخ دهد و باعث کاهش وزن یا کم آبی مادر شود. در صورت عدم درمان، می تواند در رشد نوزاد و سلامت مادر اختلال ایجاد کند.

سرم تراپی به تامین ویتامین‌ها، مواد مغذی و هیدراتاسیون مورد نیاز برای داشتن یک بارداری شاد و سالم کمک می‌کند. این به معکوس کردن اثرات کم آبی بدن کمک کرده و مواد مغذی لازم برای رشد جنین فراهم می‌کند. با این حال هیچ دارویی چه به صورت خوراکی چه به صورت سرم یا آمپول نباید خودسرانه مصرف شود. سرم رینگر نیز از آن دسته داروهایی است که باید زیر نظر پزشک و با احتیاط مصرف شود تا اثر سوء بر سلامت مادر و جنین نداشته باشد.

سرم رینگر یک محلول ایزوتونیک از الکترولیت‌ها است که برای جراحی، شستشوی چشم جهت جلوگیری از خشکی قرنیه، درمان اسهال، سوختگی و… استفاده می‌شود.  ترکیبات محلول تزریقی رینگر و غلظت آنها به گونه ای طراحی شده است که با پلاسما مطابقت داشته باشد. خواص فارماکودینامیک این محلول مربوط به اجزای آن (آب، سدیم، پتاسیم، کلسیم و کلرید) است.

سدیم نقش مهمی در انتقال عصبی و الکتروفیزیولوژی قلب و همچنین در متابولیسم کلیوی دارد.

پتاسیم برای بسیاری از فرآیندهای متابولیک و فیزیولوژیکی از جمله هدایت عصبی، انقباض عضلانی و تنظیم اسید-باز ضروری است.

کلسیم برای هدایت عصبی، فعالیت ماهیچه‌ای و انعقاد خون ضروری است.

کلرید عمدتاً یک آنیون خارج سلولی است که با غلظت کم در استخوان و غلظت بالا در برخی از اجزای بافت همبند مانند کلاژن یافت میشود.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

عوارض سرم رینگر در بارداری

با توجه به توضیحات ارائه شده، این سوال مطرح می‌شود که آیا زنان باردار می‌توانند از مزایای سرم رینگر در دوران بارداری خود بهره‌مند شوند؟ آیا سرم رینگر برای زنان باردار عوارضی به همراه دارد؟ سرم رینگر همان سرم نرمال سالین است که به آن دو مورد دیگر یعنی کلسیم و پتاسیم اضافه شده است. از همین رو این سرم باید با احتیاط بیشتری مصرف شود و زنان باردار تا زمانی که پزشک اجازه نداده مجاز به استفاده از سرم رینگر نیستند. عوارض مصرف زیاد  سرم رینگر در بارداری به شرح زیر است:

  • کمر درد
  • تاری دید
  • گیجی
  • کاهش ضربان قلب
  • مشکل در تنفس
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • افزایش تشنگی
  • تحریک پذیری
  • درد یا گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع
  • عصبی بودن
  • گرفتگی گردن
  • دل درد
  • تعریق
  • خستگی یا ضعف غیر معمول
  • ضعف یا سنگینی پاها
  • افزایش وزن

آمپول سدیم کلراید برای بارداری

سدیم یک الکترولیت است که میزان آب را در بدن شما تنظیم می کند. سدیم همچنین در تکانه های عصبی و انقباضات ماهیچه ای نقش دارد. هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا سدیم کلرید به جنین آسیب می رساند یا  خیر. برخی از پزشکان تزریق این دارو را برای آزادسازی تخمک و کمک به بارداری مفید می‌دانند و برخی آن را در دوران بارداری عامل سقط جنین می‌دانند. اگر از این دارو در دوران بارداری استفاده می‌کنید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

سرم سدیم کلراید در بارداری

سرم سدیم کلراید برای جبران آب و نمک از دست رفته در بدن به دلیل شرایط خاص (مانند هیپوناترمی) استفاده میشود. در واقع این سرم برای جبران مایعات از دست رفته و بازگرداندن تعادل کلرید سدیم در بدن استفاده می‌شود. سطح بهینه نمک در گردش خون برای سلامتی ضروری است. سرم سدیم کلراید برای زنان بارداری که به دلیل تهوع زیاد قادر به خوردن مایعات و مواد مغذی از طریق دهان نیستند، تجویز می‌شود. مضرات سرم سدیم کلراید برای زنان باردار به طور دقیق مشخص نشده، مطالعات در این زمینه ادامه دارد. در هر صورت دوز و میزان مصرف سرم سدیم کلراید در بارداری باید توسط پزشک مشخص شود. در حالت کلی مصرف زیاد و  خودسرانه این سرم عوارض زیر را به همراه خواهد داشت:

  • دل درد
  • تورم دست و پا
  • افزایش فشار خون و خونریزی

 

جمع بندی

مرکز خدمات پرستاری تهران درمان در راستای حفظ سلامت بیماران و بهبود شرایط زندگی آنها فعالیت خود را به صورت متعهدانه و حرفه‌ ای دنبال می کند. در اختیار داشتن کادری حرفه ای از پزشکان و پرستاران جهت ارائه انواع خدمات به زنان باردار باعث شده تا آنها بتوانند مهمترین و حساس ترین دوران زندگی خود را با سلامت و ایمنی کامل طی کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سرم تراپی در بارداری و آشنایی و مشاوره با خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده از طریق شماره های موجود در سایت اقدام نمایید.

 

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content