فیزیوتراپی سالمندان در منزل

با افزایش سن به مرور تغییرات در بخش های مختلف بدن آغاز می شود. تغییر شکل بدن، کاهش سوخت و ساز، ضعف عضلات، عدم هماهنگی صحیح بین اندام های مختلف، از دست دادن تعادل، عدم واکنش سریع و… همگی برخی از مشکلاتی هستند که با افزایش سن رخ می دهند و باعث می شوند تا خانواده ها و سالمندان با چالش های مختلفی روبه رو شوند. یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان برای بهبود این شرایط انجام داد، فیزیوتراپی سالمندان در منزل است. فیزیوتراپی می تواند بیماری های مزمن قلبی، آرتروز، پوکی استخوان، بیماری های عصبی و دیگر شرایط پزشکی سالمند را بهبود بخشد و با تقویت قدرت جسمانی موجب استقلال و افزایش اعتماد به نفس هر چه بیشتر سالمند شود. روند پیری اجتناب ناپذیر است و نمی توان از تاثیرات آن بر بدن غافل شد، به همین دلیل بهتر است حتی قبل از اینکه علائم این نوع بیماری ها ظاهر شوند، پیشگیری های های لازم به عمل آید. تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب،  تمرینات ورزشی و انجام فیزیوتراپی در منزل اصلی ترین راهکار ها در این زمینه هستند.

فیزیوتراپی  نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری ها و ناتوانی های جسمی سالمندان دارد، زیرا شامل طیف وسیعی از مهارت هاست که می تواند شرایط فیزیکی و روحی سالمند را بهترین شکل بهبود بخشد. اگر مسئولیت مراقبت و نگهداری از سالمندان  را در منزل به عهده دارید و به  دنبال دریافت بهترین خدمات  جهت رفاه حال آن ها هستید، می توانید با یک مرکز خدمات پرستاری  مطمئن مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا  علاوه بر فیزیوتراپی سالمندان در منزل از کمک های پرستار سالمند نیز بهره مند شوید.، این مقاله با هدف بررسی این موضوع نگارش شده است،  پس با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

فیزیوتراپی و توانبخشی سالمندان در منزل

افراد مسن نیازهای سلامتی خاصی دارند و گاهی ممکن است به دلیل وضعیت پزشکی ارزیابی و مدیریت مشکلات به تنهایی امکان پذیر نباشد. در این صورت کمک از پزشکان و فیزیوتراپیست‌ ها می‌ تواند باعث مدیریت مشکلات و توسعه مهارت های سالمند جهت ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی او شود. توانبخشی و فیزیوتراپی سالمندان در منزل نمی تواند روند پیری را  متوقف کند، اما بر کاهش تاثیر آن بر بدن کمک می کند. فیزیوتراپیست با ارزیابی توانایی های فرد و شناسایی عوامل ایجاد مشکل سعی می کند تا با برنامه ریزی دقیق به بهبود قدرت تعادل، هماهنگی، انعطافپذیری و تناسب اندام سالمندان کمک کند. مهمترین هدف از تمرینات ایجاد تحرک بیشتر است که باعث می‌ شود، سالمندان به سهولت روی تخت، صندلی و زمین جابجا شوند و کارهای شخصی و روزانه خود را بدون کمک دیگران انجام دهند. این علاوه بر تقویت عضلات و مفاصل روحیه آن ها را نیز  تقویت می کند. افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحیه دقیقا همان چیزهایی هستند که سالمندان را در مسیر بهبودی قرار می دهند.

فیزیوتراپی و توانبخشی سالمندان در منزل

فیزیوتراپی سالمندان در منزل چگونه انجام می شود؟

فیزیوتراپی و توانبخشی سالمندان در منزل باید توسط فیزیوتراپیست های حرفه‌ای انجام شود. آنها در ابتدا نیازهای فیزیکی سالمندان را شناسایی کرده و سپس با تجزیه و تحلیل بهترین برنامه را جهت رفاه و سلامتی سالمندان تنظیم می کند. اصلی ترین اهداف این برنامه ها تقویت عضلات، ارزیابی تحرک وآموزش عادت های صحیح راه رفتن و پیاده روی است.  از طرفی گاهی به دلیل آسیب دیدگی مفاصل یا ضعف عضلات، انجام تمرینات کمی دشوار به نظر می رسد. از همین رو فیزیوتراپیست ها در کنار برنامه ریزی مناسب ترین ورزش برای سالمندان، حرکات کششی، ماساژ درمانی، تکنیک های کنترل و تحرک سریع، آب درمانی، کمپرس سرد و گرم و… ممکن است از دستگاه های مخصوص جهت کنترل حرکات  استفاده کنند. دستگاه‌های اولتراسوند جهت کاهش انقباض عضلانی، لیزر برای کاهش درد بخشی تنها بخشی از دستگاه هایی هستند که فیزیوتراپیست جهت افزایش توان حرکتی سالمندان و تقویت عضلات آن ها به کار می‌ برد.

مزایای فیزیوتراپی سالمندان در منزل

همانطور که گفته شد، فیزیوتراپی سالمندان در منزل کمک می کند تا سالمندان بهبودی سریع تری بعد از آسیب، بیماری یا جراحی های خود داشته باشند و بتوانند  قدرت، انعطاف پذیری و تحرک را بهبود بخشند. اما این ها تنها بخشی از مزایای فیزیوتراپی هستند. فیزیوتراپی سالمندان در منزل مزایای زیادی دارد و به بهبود شرایط متعدد زیر کمک می کند: 

  • بهبودی از صدمات ایجاد شده مانند شکستگی لگن
  • آرتروز
  • درد
  • سرگیجه
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری آلزایمر
  • سکته
  • دیابت
  • بی اختیاری
  • اسکلروز چندگانه
  • فلج مغزی
  • بیماری انسدادی مزمن ریه ( COPD )

مزایای فیزیوتراپی سالمندان در منزل

دیگر فواید فیزیوتراپی سالمندان در منزل عبارتند از:

  • خطر سقوط را کاهش می دهد.
  • قدرت و تعادل را بهبود می بخشد.
  • تکنیک های جلوگیری از سقوط را آموزش می دهد.
  • خطر آسیب را کاهش می دهد.
  • ثبات را می آموزد.
  • به کاهش درد ناشی از بیماری های مزمن کمک می کند.
  • به تسکین درد و ناراحتی ناشی از شرایطی مانند آرتریت یا پوکی استخوان کمک کند.
  • نیاز به داروها را کاهش می دهد.
  • استقلال سالمندان را تقویت می کند.
  • هرچه فرد سریعتر از آسیب یا بیماری بهبود یابد و بهتر بتواند درد را مدیریت کند، توانایی بیشتری برای داشتن یک سبک زندگی فعال و مستقل دارد.

روش های فیزیوتراپی سالمندان در منزل

همانطور که پیشتر ذکر شد، فیزیوتراپی سالمندان در منزل با روش های مختلفی انجام می شود که در این قسمت به شرح مفصل ها می پردازیم:

ماساژ درمانی

فیزیوتراپیست از دستان خود برای آرام کردن بیمار، کاهش درد و بهبود انعطاف پذیری استفاده می کند. ماساژ به آرامش، بهبود گردش خون، تسکین درد، شل شدن مفاصل و افزایش انعطاف پذیری کمک می کند. متخصص باید از حرکات سریع و نیرومند برای تسکین درد و تنظیم مجدد مفاصل و استخوان ها استفاده  کند. از این روش در فیزیوتراپی گردن در منزل نیز استفاده می شود.

سرما درمانی

برای تسکین درد، تورم و التهاب استفاده می شود. در این روش درمانی در هر جلسه  از کیسه های یخ به مدت 15 تا 20 دقیقه برای ماساژ در قسمت مورد نظر استفاده می شود.

گرما درمانی

برای شل کردن عضلات و بهبود گردش خون استفاده می شود، به شل شدن مفاصل سفت کمک می کند و همچنین قبل از ورزش عضلات را شل و آماده تمرین می کند.

آب درمانی

از آب برای کمک به بهبود بافت های نرم، افزایش جریان خون و ایجاد آرامش استفاده می شود.

تحریک الکتریکی

فیزیوتراپی سالمندان در منزل با جریان های الکتریکی با هدف کاهش درد یا انقباض عضلات در بیماران سکته مغزی استفاده می شود.

دستگاه‌های اولتراسوند

از امواج صوتی برای کاهش اسپاسم عضلانی و شل کردن عضلات قبل و بعد از تمرین استفاده می کند. تمرینات کششی، پیاده روی و ورزش زانو برای سالمندان نیز از دیگر روش هایی هستند که در فیزیوتراپی سالمندان مورد توجه قرار دارند.

روش های فیزیوتراپی سالمندان در منزل

فیزیوتراپی سالمندان در منزل زمانی اثربخش خواهد بود که تمرینات توسط فیزیوتراپیست و متخصص ماهر به درستی انجام شوند. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با در اختیار داشتن کادری حرفه‌ای از پزشکان، پرستاران و فیزیوتراپیست ها می تواند به خوبی نیازهای شما را در این بخش پاسخگو باشد. فیزیوتراپی دست در منزل برای جوانان و سالمندان نیز یکی دیگر از خدمات این مجموعه می باشد. ارتقاء و بهبود سلامت و کیفیت زندگی سالمندان و بیماران مهمترین اهداف این مجموعه است. شما می توانید جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان با ما در ارتباط باشید و یا با شماره تلفن های موجود در سایت با ما تماس حاصل نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content