درمان زخم بستر در منزل

مراقبت از والدین یا سایر عزیزان سخت است. مراقبت به خصوص زمانی سخت تر خواهد شد که شما به تنهایی بخواهید تمام مسئولیت ها مانند حمام کردن فرد، تعویض پوشک بزرگسالان، درمان زخم بستر در منزل را به عهده بگیرید. در بین تمام وظایف شخصی و نظافتی، مراقبت از عزیزانی که دچار زخم یا جراحت هستند، اهمیت زیادی دارد. مراقبت درست از زخم باعث میشود تا از گسترش عفونت به دیگر نقاط بدن  و حتی قطع عضو جلوگیری شود. این بسیار مهم است، به ویژه برای سالمندان که به دلیل مشکلات جسمی و ناتوانی حرکتی مجبورند ساعت های طولانی در رختخواب باشند. بنابراین درمان زخم بستر در منزل باید با وسواس و حساسیت بیشتری دنبال شود.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

 زخم بستر نوعی زخم پوستی است که در اثر صدمات به پوست و بافت آن به دلیل فشار طولانی مدت بر ناحیه خاصی از بدن ایجاد می شود. هر جایی که استخوان ممکن است فشار فیزیکی را تجربه کند، احتمال زخم بستر وجود دارد. از همین رو احتمال زخم بستر در پاشنه پا، مچ پا و پوست پشت زانو، کمر، پشت بازوها،  پاها و کناره های سر، باسن، کمر یا دنبالچه بیشتر وجود دارد. اگر شستشو و پانسمان زخم در منزل برای شما دشوار است، می توانید با یک مرکز خدمات پرستاری معتبر و نام آشنا مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت دریافت خدمات درمانی و پزشکی تماس بگیرید. این مقاله با هدف بررسی راهکارها و روش های درمان زخم بستر در منزل نگارش شده است پس با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

بهترین و سریعترین درمان زخم بستر

بهترین و اولین اقدام برای مقابله با زخم بستر این است که از ایجاد آن جلوگیری کنید. موقعیت فرد را مرتب تغییر دهید یا آنها را بچرخانید، از نواحی که تحت فشار بیشتری هستند با بالشتک محافظت کنید، چکاپ منظم پوست را انجام دهید. شستشو و نظافت پوست فراموش نشود. اینها مهمترین نکات جهت پیشگیری از زخم بستر هستند، اما در صورت ایجاد زخم بستر چه اقداماتی را جهت درمان باید انجام داد؟ در  صورت مشاهده به موقع زخم می توان آنها را در خانه درمان کرد فقط کافیست از یک پرستار سالمند کمک گرفت تا مراقبت های بهداشتی از زخم ها با دقت بیشتری رسیدگی شوند. برای این منظور استراتژی های زیر را دنبال کنید:

درمان زخم بستر در منزل

  1. فشار را در ناحیه مورد نظر کاهش دهید: این ممکن است شامل استفاده از پدهای فوم یا بالش برای نگه داشتن نواحی آسیب دیده و تغییر موقعیت بدن باشد.
  2. زخم ها را تمیز کنید و شستشو دهید: زخم های بسیار جزئی را به آرامی با آب و صابون ملایم بشویید. زخم های باز را هر بار با محلول نمکی تمیز کنید و شستشو دهید.
  3. زخم ها را با پانسمان بپوشانید: پانسمان زخم در منزل از زخم محافظت می کند و بهبودی را تسریع می بخشد.
  4. از پمادهای موضعی استفاده کنید: پمادهای ضد باکتری می توانند به مبارزه با عفونت ها کمک کنند، این پمادها می توانند از پوست آسیب دیده یا آسیب پذیر محافظت کنند.
  5. بافت مرده را بردارید: این می تواند به بهبود بهتر زخم کمک کند. برای منظور ممکن است به ابزار خاصی مانند ابزار جراحی نیاز باشد.
  6. از تشک مخصوص استفاده کنید: برخی از تشک ها، مانند تشک های آبی یا بادی به کاهش فشار در ناحیه زخم شده کمک می کنند. تشک های بادی برای این منظور بهتر هستند، زیرا برخی از آن ها دارای پمپی هستند که جریان ثابت هوا را به داخل تشک وارد می کنند.
  7. آنتی بیوتیک مورد نیاز را مصرف کنید: ممکن است پزشک این آنتی بیوتیک ها را برای درمان عفونت های پوست، استخوان یا خون تجویز کند.
  8. رژیم غذایی سالمی را برنامه ریزی کنید: شواهد کمی وجود دارند که نشان می‌ دهند رژیم غذایی می تواند به درمان زخم های فشاری کمک کند. با این حال این نیز یک راهکار دیگر برای درمان زخم بستر در منزل است. مکمل‌های پروتئین، مواد غذایی حاوی ویتامین cو مصرف مایعات سرعت بهبودی را افزایش داده و به کاهش اندازه زخم کمک می کنند.
  9. گزینه های جراحی نیز موثر هستند: برداشتن بافت مرده، تمیز کردن زخم و بستن لبه ها اقداماتی هستند که از طریق جراحی جهت بهبود و ترمیم بافت آسيب دیده انجام می شوند.

درمان زخم بستر در سالمندان

ما به طور معمول مدام در حال حرکت هستیم، حتی زمانی که می خوابیم. دائماً موقعیت خود را تغییر می دهیم، به طور ناخودآگاه در حین تماشای تلویزیون، کار پشت میز و حتی در رختخواب خود را جابجا می کنیم. هنگامی که فرد به دلیل افزایش سن، مجبور به جراحی شود یا دچار آسیب نخاعی، آرتریت و هر بیماری دیگر باشد، تحرک کاهش پیدا می کند یا حتی متوقف می شود.  کم تحرکی در سالمندان باعث می شود تا جریان خون در ناحیه تحت فشار کاهش پیدا کرده و پوست آسیب ببیند. از این رو اولین نکته جهت درمان زخم بستر در منزل برای افراد مسن کمک به جابجایی و حرکت آنهاست. همانطور که گفته شد، این یک راه حل اساسی جهت پیشگیری و درمان به موقع زخم بستر است. توجه به نظافت شخصی، لباس ها و ملحفه سالمند، توجه کامل و منظم به برنامه غذایی و دارویی، شستن زخم و پانسمان به موقع از دیگر اقداماتی هستند که جهت درمان زخم بستر در سالمندان در منزل میتوان انجام داد.

درمان زخم بستر در سالمندان

بهترین پماد برای زخم بستر

همانطور که گفته شد، یکی از راهکار ها برای درمان زخم بستر در منزل، استفاده از پماد های ضد عفونی کننده و ضد باکتری است این پمادها ممکن است بر اساس نوع زخم و میزان گسترش آن تجویز شوند. از جمله مهمترین پماد ها برای درمان زخم بستر عبارتند از:

  • پماد سیلور سولفادیازین: این پماد برای درمان عفونت های پوستی باکتریایی تجویز می شود.
  • پماد موپیروسین: این نیز یک پماد جهت درمان زخم بستر در منزل است که برای عفونت های خفیف باکتریایی توصیه می شود.
  • پماد اسید فولیک: با هدف درمان عفونتهای باکتریایی در روی قسمت کوچکی از پوست استفاده می شود.

راه های درمان زخم بستر در منزل

برای درمان زخم بستر در منزل می توان از داروهای طبیعی نیز استفاده کرد. در زیر برخی از این راهکارها اشاره شده است:

راه های درمان زخم بستر در منزل

درمان زخم بستر با عسل

عسل به دلیل خواص فراوانی که دارد برای درمان بیماری ها و بهبود انواع زخم ها توصیه می شود. خاصیت اسیدی، اسمزی، ضد باکتری، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب تنها بخشی از مهمترین خواص این ماده ارزشمند در جهت درمان زخم بستر در منزل هستند. 

درمان زخم بستر با زردچوبه

زردچوبه یکی از مهم ترین ادویه های گیاهی است که خواص درمانی نیز دارد. کمک به بهبود گردش خون، مبارزه با عفونت و تقویت سیستم ایمنی از مهمترین خواص زردچوبه هستند که به بهبود هرچه بهتر زخم بستر کمک می کند. 

آلوئه ورا، چغندر، روغن زیتون، روغن نارگیل از دیگر راهکار ها را برای درمان زخم بستر با طب سنتی محسوب می شوند. ممکن است درباره درمان زخم بستر با شربت معده شنیده باشید. این یک روش کاملا اشتباه است که حتی ممکن است به عفونت بیشتر منجر شود. در واقع هیچ شواهد و منابع علمی برای اثربخشی شربت معده  بر روی زخم بستر وجود ندارد.

کلام آخر

اگر به دنبال دریافت بهترین خدمات جهت درمان زخم بستر در منزل هستید بهتر است با مرکز خدمات پرستاری مطمئن و نام آشنا تهران درمان تماس حاصل نمایید تا از مزایای پرستار و دکتر در منزل بهترین شکل بهره مند شوید. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان اقدام کرده و یا از طریق شماره تلفن های موجود در سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content