برنامه غذایی کودک

تغذیه سالم برای سلامت، رشد و تکامل کودک شما ضروری است، بنابراین برنامه غذایی کودک باید با دقت زیادی پیگیری شود. در این مقاله‌ که توسط یکی از بهترین مراکز خدمات پرستاری در ایران یعنی مجموعه خدمات پرستاری تهران درمان نگاری شده، اطلاعات کامل و مفیدی در  این زمینه آورده شده است.

 تغذیه سالم در دوران کودکی به این معنی است که کودکان کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، چاقی و برخی سرطان‌ها خواهند داشت. از طرفی یک برنامه غذایی سالم باعث می‌شود تا آنها احساس بهتری داشته باشند و از یک زندگی شاد و سالم بیشتر لذت ببرند.  نکته کلیدی برای  سالم ماندن و حفظ وزن مناسب این است که کودکان از نظر بدنی فعال باشند و مقدار مناسبی از مواد مغذی مصرف کنند.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

دستورالعمل‌های رژیم غذایی که توسط متخصصان تغذیه توصیه میشود شامل  غذاهای متنوعی از همه گروه‌های غذایی است. آنچه کودکان در سال‌های اولیه می‌خورند و می‌نوشند، نقش مهمی بر سلامت آن‌ها درسال‌های آینده دارد. عادات غذایی عمومی در چند سال اول زندگی شکل می‌گیرد، بنابراین مهم است که فرزندان خود را به خوردن غذاهای مغذی تشویق کنید. کودکان در ماه‌ها و سال‌های اول زندگی خود نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند. برای نوزادانی که هنوز از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌کنند شروع غذاهای جامد باید با احتیاط بیشتر انجام شود. زیرا نوزاد به دلیل سیستم گوارشی در حال رشد  هنوز قادر به دریافت و هضم بسیاری از مواد غذایی نیست و حتی ممکن است نسبت به بعضی از آنها واکنش‌های آلرژیک داشته باشد.

بر همین اساس در ادامه برنامه غذایی نوزادان بالای شش ماه بیشتر مورد بررسی قرار گرفته تا شما بتوانید به اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه دست پیدا کنید.

برنامه غذایی کودک شش ماهه

کودکان خردسال برای رشد سالم و تقویت ذهن و جسم هر روز به غذای مغذی کافی نیاز دارند. در شش ماهگی رشد کودک سرعت بیشتری پیدا می‌کند از همین رو کودکان برای تامین انرژی بدن خود به مواد مغذی نیاز خواهند داشت. شیر مادر یا شیر خشک به تنهایی نمی‌تواند نیازهای تغذیه‌ و رشد او را تامین کند، بنابراین به تدریج باید مصرف غذاهای جامد آغاز شود. در شش ماهگی معده نوزاد بسیار کوچک است بنابراین غذاهای نرم و مغذی باید در وعده‌های کم و به تدریج به کودک داده شوند. شیردهی همچنان باید ادامه داشته باشد و در فواصل بین آن از غذاهای نرم و پوره شده مانند حریره بادام و فرنی استفاده کرد. برای طعم دادن به غذای نوزاد خود می‌توانید از پوره هویج، سیب زمینی شیرین،  گلابی و…. نیز استفاده کنید. برنامه غذایی کودک ۶ ماهه بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد به عنوان مثال نوزادان شش ماهه مجاز به خوردن عسل یا آب پرتقال نیستند. توصیه می‌شود برای دریافت یک برنامه غذایی کامل و اصولی بر اساس نیازهای جسمی و شرایط سلامتی کودک خود به متخصص تغذیه مراجعه نمایید. استخدام پرستار کودک  که مهارت‌، دانش کافی و تخصصی در زمینه تغذیه نوزادان داشته باشد نیز به شما بسیار کمک خواهد کرد.

جدول برنامه غذایی کودک شش ماهه

 

روزهای هفته صبح میان وعده صبح ظهر میان وعده عصر شب
شنبه شیر مادر یا شیر خشک شیر مادر یا شیر خشک حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری شیر مادر یا شیر خشک شیر مادر یا شیر خشک
یکشنبه شیر مادر یا شیر خشک شیر مادر یا شیر خشک حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری یا یک قاشق مرباخوری پوره هویج حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری
دوشنبه شیر مادر یا شیر خشک حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری
سه شنبه حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی یک قاشق مرباخوری
چهارشنبه حریره بادام یا فرنی دو قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی دو  قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی دو قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی دو قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی دو قاشق مرباخوری
پنجشنبه حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری یا ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری

یا ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر

حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری

یا ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر

حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری

یا ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر

حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری

یا ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر

جمعه حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری یا ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری، ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر یا سه قاشق مرباخوری حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری، ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر یا سه قاشق مرباخوری سوپ رقیق شده حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری یا ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر حریره بادام یا فرنی سه قاشق مرباخوری، ترکیب پوره کدو حلوایی و شیر یا سه قاشق مرباخوری سوپ رقیق شده

نکته مهم: جدول برنامه غذایی کودک شش ماهه بر اساس وزن او متغیر است.

برنامه غذایی کودک یک ساله

در یک سالگی، غذاهای جامد  از جمله میان وعده‌های سالم منبع اصلی انرژی و تغذیه کودک شما هستند. کودک شما میتواند سه تا چهار بار در روز بین سه چهارم تا یک فنجان غذا به اضافه یک تا دو میان وعده غذایی بخورد. شیردهی را تا زمانی که فرزندتان می خواهد، حداقل تا 2 سالگی ادامه دهید.

در این سن، شیر مادر هنوز هم تغذیه مهم برای کودک است که او را در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. شیر مادر همچنین نقش مهمی در پایین آوردن تب کودک دارد.  سایر غذاها منبع اصلی تغذیه و انرژی کودک شما هستند. ابتدا به کودک خود غذاهای سالم بدهید و اگر هنوز گرسنه است به او شیر بدهید. در این سن فرزند شما می‌تواند هر چیزی بخورد، بنابراین می‌توانید مقداری از تمام غذاهایی که برای خانواده‌تان تهیه می‌کننید به او بدهید. فراموش نکنید هر وعده غذایی باید با مواد غذایی مغذی بسته بندی شود.

مطمئن شوید که کودک شما هر روز بخشی از غذاهای حیوانی (شیر، لبنیات، تخم مرغ، گوشت، ماهی و مرغ)، حبوبات ( نخود، عدس)، آجیل، سبزیجات و مرکبات مصرف می‌کند.. کمی روغن یا چربی به غذایشان اضافه کنید تا کالری و انرژی بیشتری داشته باشد. میوه‌های تازه و سالم را در برنامه غذایی کودک بگنجانید.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

 

برنامه غذایی کودک یک ساله کم وزن

در یک سالگی، تقریباً زمانی که بچه‌ها شروع به راه رفتن می‌کنند، برنامه غذایی کودک شما باید شامل چهار تا پنج وعده غذایی در روز، به علاوه دو میان وعده سالم باشد. فرآورده‌های شیری بخش بسیار مهمی از رژیم غذایی کودک شما هستند. به او یک یا دو فنجان شیر در روز بدهید. در این صورت برنامه غذایی کودک یک ساله  به درستی وزن اضافه خواهد کرد.  اگر وزن کودک شما کمتر از انچه باشد که نمودار رشد نشان میدهد باید تغییراتی در عادات غذایی فرزندتان جهت رشد و تکامل بهتر او ایجاد کنید.. اگر کودک شما کم وزن است، ممکن است کالری کافی بر اساس سن خود دریافت نکند. در این مرحله، او باید غذای مغذی بخورد تا رشد و تکامل خود را به مسیر اصلی بازگرداند. نکات زیر در افزایش وزن کودکان یک ساله بسیار موثرهستند:

  • به کودک خود یک رژیم غذایی با پروتئین بالا شامل تخم مرغ، گوشت، پروتئین سویا و آجیل بدهید
  • غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند نان سبوس دار، پاستا و… را در رژیم غذایی او بگنجانید
  • میوه‌های پرکالری مانند موز و انبه را به کودکان بدهید
  • یک فضای آرام برای غذا خوردن ایجاد کنید
  • یک روال برای زمان غذا خوردن کودک خود تنظیم کنید
  • مصرف کالری را افزایش دهید
  • مکمل‌های افزایش وزن برای کودکان را امتحان کنید
  • میان وعده‌های سالم به او بدهید

 با استخدام مربی کودک در منزل تهران یا دیگر شهرها  میتوانید به صورت دقیق‎تری نظارت بر تغذیه کودک خود داشته باشید.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

برنامه غذایی کودک یک ساله شیرخشکی

کودکان یک ساله که از شیر خشک یا شیر مادر  تغذیه می‌کنند برای داشتن استخوان‌های قوی و رشد و بهتر جسمانی به کلسیم، ویتامین D و آهن نیاز دارند. بنابراین باید موادی که در برنامه غذایی آنها گنجانده می‌شود این نیازهای کودک را تامین نماید. کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند نسبت به کودکانی که شیر مادر می‌خورند باید در فواصل معینی به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز را از همه گروه‌های مواد غذایی دریافت نمایند. نکته مهم این است که غذاها در حجم کم به کودک داده شوند، زیرا معده آنها کوچک است و گنجایش مقدار زیادی غذا را ندارد.

جدول برنامه غذایی کودک یک ساله

 

صبح میان وعده صبح ظهر میان وعده عصر شام
پنیر مقداری میوه سوپ عدس بستنی کوکو
تخم مرغ 1 عدد مقداری سبزیجات خام خورش کدو اسموتی سالاد سبزیجات
شیر نصف فنجان یک سوم فنجان ماست مرغ پخته شده کلوچه نان ذرت پاستا
پنکک موز 1 یا 2 عدد 2 تا 3 عدد بسکوییت سبوس دار سیب زمینی سرخ شده خرما با گردو آسیاب شده
املت اسفناج دو قاشق غذاخوری ماهی
پنکک موز 1 یا 2 عدد میگو

برنامه غذایی کودک ۴ساله

کودکان 4 ساله  به طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم که شامل 5 گروه غذایی باشند برای رشد سالم نیاز دارند. میزان غذای مورد نیاز کودکان به حجم بدن و سطح فعالیت کودک بستگی دارد. کودکان در این سن به مقدار زیادی آب نیاز دارند. آب ارزانترین و سالم‌ترین نوشیدنی در روزهای گرم یا مرطوب است که کودک زیاد عرق میکند. کودکان در این سن باید از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، آب طعم دار، نوشیدنیهای ورزشی و نوشیدنی‌های انرژی زا خودداری کنند. وعده‌های روزانه باید شامل میوه، سبزیجات، غلات، لبنیات و گوشت باشند. در این سن باید برنامه غذایی کودک به شکل زیر باشد: 

میوه

  • 1 عدد سیب متوسط، موز، پرتقال یا گلابی
  • یا 2 آلو کوچک یا زردآلو
  • یا 1 فنجان میوه خرد شده یا کنسرو شده (بدون شکر اضافه شده)

سبزیجات

  • نصف سیب زمینی متوسط ​​یا ذرت
  • نصف فنجان سبزیجات پخته مانند بروکلی، اسفناج، هویج، کدو تنبل
  • 1 فنجان سالاد سبزیجات

غلات کامل

  • نصف فنجان لوبیا یا عدس پخته، خشک یا کنسرو شده

گوشت

  • 65 گرم گوشت گاو بدون چربی پخته شده
  • 80 گرم مرغ یا بوقلمون بدون چربی پخته شده
  • 100 گرم فیله ماهی پخته شده یا 170 گرم توفوی پخته شده

لبنیات

  • دو و نیم لیوان شیر یا ماست
  • 30 گرم پنیر

شما می‌توانید در هر وعده هر کدام از گزینه‌های بالا را انتخاب کنید. علاوه بر مواد غذایی ذکر شده باید انواع مغزها از جمله بادام زمینی، بادام، تخمه آفتابگردان یا دانه کنجد را نیز در برنامه روزانه کودک قرار داد. 

برنامه غذایی برای چاق شدن کودک ۴ ساله

کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای بیشتری مانند سیب زمینی، نان یا برنج در وعده‌های غذایی کودک خود بگنجانید

کالری دریافتی را با چربی‌های سالم افزایش دهید. پنیر رنده شده را به وعده‌های غذایی کودک اضافه کنید و فرنی را با شیر درست کنید

بین وعده های غذایی به آنها نوشیدنی‌های پرکالری مانند میلک شیک یا اسموتی بدهید

سعی کنید با هم غذا بخورید و کودکان را برای تهیه غذا تشویق نمایید

اگر بین وعده‌های غذایی کودک گرسنه شد، میان وعده‌هایی مانند ماست، نان و ساندویچ‌های کوچک را به او بدهید 

روزانه قطره ویتامین A، C و D باید در برنامه غذایی کودک 6 ماهه تا 5 ساله گنجانده شود تا او ویتامین‌های لازم و کافی را دریافت کند.

کلام آخر

برنامه غذایی کودک از ۶ ماهگی آغاز می‌شود. در این مدت کودکان بر حسب نیازهای بدن، سن و میزان فعالیت باید به مواد غذایی مفید و کافی دسترسی داشته باشند. حضور پرستار کودک کمک می‌کند تا والدین با دغدغه کمتر این بخش از نیازهای کودک خود را تامین نمایند. مرکز خدمات پرستاری تهران درمان یکی از مراکز شناخته شده پرستاری در تهران است که جمعی از نیروهای ماهر و با تجربه در زمینه پرستاری و پزشکی را گرد هم آورده تا به بهترین شکل نیازهای مراقبتی، درمانی و پزشکی متقاضیان را پاسخگو باشد.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content