روش صحیح استفاده از گوش پاک کن

تمیز کردن گوش با گوش پاک کن
گوش پاک کن

وسایل مختلفی وجود دارند که افراد برای تمیز کردن گوش خود از آنها استفاده می کنند. از گیره، میله خودکار، سنجاق مو گرفته تا اپلیکاتور پنبه ای؛ اما در این بین سواب پنبه دار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از گوش پاک کن یا سواب پنبه ای ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما زمانی که مرتب برای تمیز کردن گوش استفاده می شود، می تواند خطرناک باشد. برخی از افراد برای حذف جرم گوش اضافی و مواد زائد از مجرای گوش خود مرتب از گوش‌پاک کن استفاده می کنند و به دلیل مشاهده جرم روی سواب اطمینان پیدا می کنند که کار خود را درست انجام داده اند. اما این یک روش نادرست است. مراجعه به پزشک درست ترین اقدامی است که برای از بین بردن جرم گوش باید انجام داد.

 اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به پزشک را ندارید و دوست دارید جرم گیری گوش در خانه را انجام دهید می توانید با مرکز خدمات پرستاری معتبر مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید، تا درمان های صحیح پزشکی برای این منظور انجام شوند. بنابراین بهتر است، در مورد وارد کردن گوش پاک کن، بیشتر فکر کنید. در این مقاله سعی شده تا استفاده از گوش پاک کن بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. پس با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

استفاده از گوش پاک کن

کانال گوش دارای سلول های تخصصی است که سرومن تولید می کند و معمولاً به عنوان موم گوش شناخته می شود. موم گوش برای برخی افراد بسیار سریعتر از دیگران تولید می شود، این تولید سریع جرم گوش می تواند به تجمع جرم گوش منجر شود. این می تواند در نهایت باعث کاهش توانایی شنوایی و در برخی موارد درد های شدید گوش شود. وارد کردن گوش پاک کن، هیچ کمکی به حذف جرم های عمقی گوش نمی کند. حذف جرم های سطحی قسمت بیرونی گوش با استفاده از گوش پاک کن مشکلی ندارد به شرط آنکه جرم گوش با استفاده از سواپ پنبه ای به سمت داخل فشار داده نشوند، زیرا این باعث می شود جرم به عقب رانده شده و پرده گوش آسیب ببیند.

استفاده از گوش پاک کن
روش استفاده از گوش پاک کن بصورت صحیح

آیا پزشکان استفاده از گوش پاک کن را مجاز میدانند؟

متخصصان پزشکی هشدار می دهند که استفاده از گوش پاک کن را برای از بین بردن جرم مومی داخلی گوش امتحان نکنید، این مورد می تواند باعث فرو رفتن گوش پاک کن در گوش به صورت ناگهانی شود و این عوارض جبران ناپذیری مانند سوراخ شدن پرده گوش، عفونت و بسیاری مشکلات دیگر به همراه دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا به صورت اصولی شستشوی گوش انجام شود و شما از خارش و هرگونه ناراحتی مرتبط با جرم آسوده شوید. شستشوی گوش در منزل یکی از خدماتی است که متخصصان موسسه پرستاری تهران درمان، در کمترین زمان و به بهترین نحو برای شما انجام می دهند.

عوارض استفاده از گوش پاک کن

استفاده از گوش پاک کن باعث می شود تا سواب به راحتی به پرده گوش برسد. از آنجایی که پرده گوش بسیار ظریف است، می توان به راحتی با استفاده از حداقل فشار هنگام وارد کردن گوش پاک کن، آن را پاره کرد. این یک تجربه ناخوشایند است و ممکن است باعث نشت مایع شفافی از گوش شود. مهم ترین عوارضی که پس از وارد کردن گوش پاک کن، رخ می دهند، عبارتند از:

چرا نباید از گوش پاک کن استفاده کرد
عوارض استفاده نادرست از گوش پاک کن

خونریزی گوش در اثر گوش پاک کن

زخم کوچک یکی از شایع ترین علل خونریزی گوش است که بیشتر در اثر وارد کردن گوش پاک کن، برای تمیز کردن گوش ایجاد می شود. سوراخ شدن پرده گوش یا صدمات شدید به آن نیز در وارد کردن سواب، می توانند منجر به خونریزی گوش شوند.

اگر در گوش خود دچار درد ناگهانی، نشت مایعات، وزوز یا کاهش شنوایی شده اید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پرده گوش را با گوش پاک کن سوراخ کرده باشید. این می تواند باعث عفونت گوش و خطرات جدی دیگر شود.

گوش درد ناشی از گوش پاک کن

همانطور که گفته شد، استفاده از گوش پاک کن علاوه بر سوراخ کردن پرده گوش، می تواند باعث درد شدید گوش شود. درمان های پزشکی باعث می شوند تا پس از مدتی درد گوش بهبود یابد. داروهای ضد درد و التهاب مانند ایبوپروفن یا استامینوفن به کاهش درد کمک می کنند، اما اگر بعد از مصرف دارو همچنان درد گوش باعث ناراحتی شما می شود، می بایست برای درمان کیپ شدن گوش و گوش درد به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. اگر گوش پاک کن منجر به آسیب جدی پرده گوش شده باشد، در نهایت می تواند منجر به کاهش شنوایی شود.

فرو رفتن گوش پاک کن در گوش
گیر کردن گوش پاک کن در مجرای گوش

نحوه استفاده از گوش پاک کن فنری

استفاده از گوش پاک کن فنری یک روش جدید و نوآورانه جهت حذف جرم گوش به روشی ایمن و مطمئن نسبت به سوآپ های پنبه ای است. سر این نوع گوش پاکن ها از جنس سیلیکون بوده که نرم و انعطاف پذیر است و به سادگی و با چرخاندن نوک شیاردار مارپیچی آن در گوش می توان جرم گوش را خارج کرد. البته در صورتی که جرم به عمق مجرای گوش حرکت نکرده باشد.

سخن پایانی

اگر با تجمع موم قابل توجه در کانال های گوش خود مواجه هستید و این تجمع جرم باعث درد و ناراحتی شما شده یا اگر فکر می کنید که موم می تواند بر شنوایی شما تأثیر بگذارد به یک کلینیک شنوایی مراجعه کنید. پزشک می تواند به راحتی موم گوش را با کمی پراکسید مخلوط با آب و از طریق شستشو و ساکشن گوش خارج کند. این فرآیند تقریباً بدون درد است و در از بین بردن موم نهفته موثر است. در صورت تکرر تولید جرم و تجمع بیش از حد معمول موم گوش در مجرای گوش، پزشک با استفاده از اتوسکوپ، داخل گوش را با دقت مشاهده می کند، وضعیت را ارزیابی کرده و بهترین اقدام را انجام می دهد.

اگر به هر دلیلی شرایط حضور در کلینیک های پزشکی را ندارید، می توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. این مرکز مجموعه ای از پزشکان و پرستاران حرفه‌ای و مجرب را جهت ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات در کنار هم قرار داده تا به خوبی پاسخگوی همه نیازهای درمانی شما باشد. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی و مشاوره رایگان آنلاین، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content