هر آنچه که باید در مورد پرستار سالمند آلزایمری بدانید

اگر شما هم در منزل افراد مسنی دارید که از این بیماری رنج می برند، به طور حتم از مشکلات آنها با خبر هستید و می دانید مراقبت و در کنار آنها بودن نیازمند صبر و حوصله و مسئولیت پذیری بالاست. اما گاهی وضعیت زندگی شخصی و اجتماعی فرد، باعث می شود تا نتوان آنگونه که سالمند به مراقبت نیاز دارد در کنار او بود، از همین رو مراجعه به مرکز خدمات پرستاری مطمئن و با سابقه مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان که بتواند نگهداری از سالمند آلزایمری را به صورت حرفه ای و دلسوزانه به عهده گیرد، بسیار مهم است. این مقاله با هدف بیان نکات اساسی جهت پرستاری از بیمار آلزایمری نگارش شده است. اگر می خواهید در این باره و استخدام پرستار سالمند آلزایمری بیشتر بدانید با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

بیماری آلزایمر در سالمندان

 آلزایمر، یک بیماری مغزی است که به سرعت می تواند برخی عملکرد های مغز مانند قدرت اندیشیدن، تفکر و در نهایت حافظه را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری غیر قابل برگشت، می تواند باعث شود تا فرد حتی نتواند فرد کارهای ساده روزانه و روتین خود را به درستی انجام دهد. بیماری آلزایمر در سالمندان شایع است. با افزایش سن احتمال زوال عقل و مشکلات مربوط به سلامت مغز بیشتر می‌شود. به همین دلیل، وجود پرستار سالمند برای کمک به رفع مشکلات سالمند و بهبود و ارتقاء سطح زندگی او اهمیت بیشتری پیدا می کند.

همانطور که گفته شد، آلزایمر به دلیل زوال عقل در سالمندان اتفاق می افتد و به عنوان یکی از مهم ترین علت های مرگ و میر در جهان شناخته می‌ شود. افراد بالای ۶۰ سال در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. این یک اختلال مغزی پیشرونده است که درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. عوامل شناخته شده و ناشناخته بسیاری در ابتلا به بیماری آلزایمر در سالمندان دخیل هستند. پزشکان از بین رفتن ارتباط بین نورون های مغز را یکی دیگر از دلایل ابتلا افراد مسن به این بیماری می دانند.‌ آلزایمر از نظر روانشناسی به عدم کنترل اختلالات رفتاری گفته می شود که در کنار درمان های پزشکی برای بهبود آن می توان از گفتار درمانی، کاردرمانی، روان درمانی و… استفاده نمود. از دیگر راه هایی که می توان برای این بیماران توصیه کرد، درمان های موقتی است که علائم زوال عقل را کاهش می‌ دهند و بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند مبتلا به آلزایمر کمک می‌ نمایند. درمان و مراقبت از بیماران هرچه سریع تر آغاز شود، به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک خواهد کرد.

افراد مسنی که با این مشکل مواجه هستند، به مرور عملکرد شناختی، تفکر، قدرت استدلال و کنترل توانایی های رفتاری خود را از دست می دهند. به این ترتیب فرد به مرور برای انجام فعالیت های روتین و روزمره خود به دیگران وابسته خواهد شد. ضعیف شدن قدرت بلع و به طبع آسپیراسیون و عفونت ریه از دیگر عوارض آلزایمر در سالمندان است. به همین دلیل استخدام پرستار سالمند آلزایمری یکی از بهترین راهکارها برای کمک به این بیماران می باشد.

بیماری آلزایمر در سالمندان

مراقبت پرستاری بیماری آلزایمر

نگهداری از سالمند آلزایمری، با دشواری هایی همراه است. مراقبت از افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می برند، به صبر، حوصله، زمان و انعطاف پذیری نیاز دارد. از همین رو استخدام پرستار سالمند آلزایمری می تواند کمکی خوبی برای افرادی باشد که به هر دلیل فرصت کافی برای نگهداری از افراد مسن را در منزل ندارند. استخدام پرستار سالمند آلزایمری می‌ تواند یک شرایط امن را برای نگهداری از سالمند شما ایجاد کند. بنابراین به دنبال پرستاری باشید که از مسئولیت پذیری بالایی برخوردار بوده، انعطاف پذیر است، توانایی مدیریت و برنامه ریزی مشخص و منعطف جهت انجام مراقبت های دارویی و غذایی بیمار را دارد و می‌ تواند به افزایش اعتماد به نفس و روحی بیمار کمک کند. در کل وظایف پرستار سالمند آلزایمری باید بر جنبه های مختلفی از زندگی بیمار تمرکز داشته باشد. او باید بتواند با دانش خود نقاط ضعف و مشکلات بیمار را شناسایی کرده و جهت رفع مشکلات با پزشک متخصص مشورت و روش های درمانی را به موقع دنبال کند. فراموش نکنید، مراقبت و پرستاری درست و اصولی به افزایش طول عمر بیماران آلزایمری کمک خواهد کرد.

مراقبت پرستاری بیماری آلزایمر

نکات مهم در پرستاری از بیمار آلزایمری

 پرستاری از بیمار آلزایمری، به مهارت و تجربه بالا نیاز دارد، بنابراین هنگام استخدام پرستار سالمند آلزایمری حتماً در این باره جستجو کنید. در زیر نکات مهم در پرستاری از بیمار آلزایمری آمده است:

  • برنامه ریزی برای تغذیه سالم

اولین نکته که پرستار سالمند آلزایمری باید در نظر بگیرد، برنامه‌ریزی برای تغذیه سالم فرد سالمند است. خوردن غذا های سالم برای همه افراد مفید است، این امر برای بیماران مبتلا به آلزایمر از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین بهتر است رژیم غذایی این افراد سرشار از سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل باشد. غذاهای با مزاج سرد مانند ماست و پنیر باید از لیست غذایی این افراد حذف شود. از طرفی باید مراقب وزن و عادات غذایی بیمار بود. میزان غذا باید به خوبی کنترل شود تا منجر به ضعف، کم آبی یا فشار خون پایین بیمار نشود.

  • کمک به حمام کردن لباس پوشیدن و نظافت بیمار

افراد سالمند جهت مسواک زدن، شانه کردن و لباس پوشیدن خود ممکن است کمک نیاز داشته باشند. حمام کردن فرد مبتلا به آلزایمر کمی دشوار است. این امر نیاز به ایجاد شرایط ایمن و آرام قبل، بعد و حین حمام کردن دارد. حتماً حمام سالمندان آلزایمری باید دو نفره انجام شود (یک نفر باید به پرستار کمک کند). 

  • کمک به تغییر در مهارت های ارتباطی

بیمار آلزایمری به دلیل مشکلات ارتباطی دچار افسردگی خواهد شد، بنابراین پرستار سالمند آلزایمری باید بتواند با تماس چشمی، نگاه کردن، تشویق برای گفتگوی دو نفره، لمس رفتار گرم و محبت آمیز و… مهارت های ارتباطی بیمار را تقویت نماید.

  • کمک به کنترل و مدیریت تغییرات شخصیتی

عدم ارتباط درست با دنیای اطراف می‌تواند فرد سالمند را تنها تر کند و این به مرور باعث افسردگی او خواهد شد. علاوه بر این تنهایی می تواند با احساسات مانند اضطراب، غم و ترس همراه باشد. پرستار سالمند آلزایمری باید بتواند یک برنامه روزانه مشخص برای بیمار داشته باشد و روی احساسات او تمرکز نماید. استفاده از موسیقی، نقاشی و آواز خواندن می تواند موجب شود تا حواس بیمار پرت شده و کمتر به تنهایی خود بیاندیشد.

نکات مهم در پرستاری از بیمار آلزایمری

  • کنترل و مدیریت مشکلات خواب

یکی از مشکلات بیماران آلزایمری بی خوابی یا خواب زیاد است. پرستار سالمند آلزایمری باید بتواند فعالیت‌هایی را برنامه ریزی کند که منجر شود بیمار در ساعت مشخصی به رختخواب برود. فعالیت های مانند ورزش، پخش موسیقی، محدود کردن کافئین می توانند مفید باشند.

  • مدیریت داروها

پزشک برای درمان تغییرات خلقی و دیگر مشکلات بیمار، داروهای مختلفی را تجویز می‌کند. پرستار سالمند آلزایمری باید به خوبی با میزان دوز مصرفی، عوارض جانبی و چگونگی استفاده از دارو آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند دستورات پزشکی را به درستی انجام دهد.

  • کمک به خانواده جهت درک و تعامل با بیمار

پرستار سالمند آلزایمری می تواند نحوه ارتباط بیمار آلزایمری را به خانواده و و آشنایان او آموزش دهد. بازی و سرگرمی برای بیماران آلزایمری به همراه خانواده و دوستان می توانند، نقش مهمی در تقویت روحیه و اعتماد به نفس فرد سالمند داشته باشند و مهارت های ارتباطی و کلامی او را تقویت نمایند.

  • مراقبت و ایمنی خانه

یکی از مهمترین مشکلات افراد سالمند مبتلا به آلزایمر این است که دچار سرگردانی و آشفتگی هستند، به همین دلیل خیلی در معرض خطر قرار دارند. پرستار سالمند آلزایمری باید محیط اطراف و خانه را برای فرد سالمند ایمن کند. به عنوان مثال دور نگه داشتن وسایل نظافتی، ابزار خطرناک مانند چاقو و قیچی جابجایی اثاثیه، گذاشتن نرده برای پله ها، محدود کردن تعداد آینه ها، استفاده از دستگیره های ایمن گذاشتن و… جهت ایمن سازی خانه توصیه می شوند.

مراقبت و ایمنی خانه

استحمام بیمار آلزایمری

موسسه پرستاری تهران درمان در زمینه پرستاری سالمندان آلزایمری در تلاش است که به بیماران و خانواده آنان در کنترل بیماری کمک نماید. استحمام سالمند آلزایمرى باید به طور منظم و حداقل ۲ بار در هفته انجام شود.

استحمام سالمند توسط پرستار سالمند آلزایمری علاوه بر پاکیزگی ظاهر، خطر عفونت پوست و ناحیه تناسلی را کاهش می‌دهد. تا جایی که ممکن است سالمند آلزایمرى باید خود لباسهایش را بپوشد، اما اگر خسته یا مستاصل شد پرستار سالمند آلزایمری به ایشان کمک کند.

برای تسهیل در کار، پرستار سالمند آلزایمرى لباسهایی که قرار است بپوشد را به ترتیب از چپ به راست بچیند .پرستار سالمند آلزایمری باید توجه داشته باشد از لباس هایی که پوشیدن آن‌ها برای بیمار راحت تر است استفاده کند.

سایر نکات در نگهداری از بیمار آلزایمری

پرستار سالمند آلزایمری باید به این موضوع توجه کند کفش هایی که با نوار چسب دار بسته می شود راحتتر از کفش های بندی هستند. پرستار سالمند آلزایمری توجه داشته باشد اگر بیمار الزایمری فقط یک مدل لباس را هر بار می پوشد، اشکالی ندارد، بیمار آلزایمری از تنوع گریزان است.

شاید مشکل ترین مسئله پرستار سالمند آلزایمری ، غذا دادن به بیمار باشد. بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است فراموش کنند که چه موقع غذا خورده اند، یا غذایی که در دهانشان گذاشته می شود را تف کنند، یا ممکن است طرز استفاده از قاشق و چنگال را فراموش کرده باشند.

مساله دیگر که ممکن است پرستار سالمند آلزایمری با آن روبرو شود این است که ممکن است بیمار آلزایمری غذا را در جاهای عجیب و غریب مخفی کند.

قیمت پرستار سالمند آلزایمری

اگر سلامت بیمار آلزایمری برای شما در اولویت هست، باید به دنبال استخدام پرستار سالمند آلزایمری باشید که دلسوزانه و با مهارت کافی از فرد سالمند در منزل مراقبت نماید. به طور حتم استخدام چنین پرستاری با هزینه هایی همراه خواهد بود. در تهیه  هزینه نهایی و تعرفه نگهداری از سالمند آلزایمری عوامل مختلفی دخیل هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقطع زمانی که قرار است فرد سالمند مورد مراقبت و نگهداری قرار گیرد. نگهداری به صورت پاره وقت یا شبانه روزی تعرفه های مختلفی دارد.
  • خدماتی که فرد سالمند باید به صورت روتین دریافت نماید این خدمات شامل تغذیه، نظافت، انجام فعالیت های بدنی و… است.
  • محل زندگی بیمار نیز فاکتور مهم دیگری است که در نرخ گذاری نهایی استخدام پرستار سالمند آلزایمری، مورد توجه قرار می گیرد.

مراکز نگهداری بیماران آلزایمری

اگر به هر دلیلی امکان نگهداری از بیماران آلزایمری را در منزل خود ندارید، می توانید به یکی از مراکز نگهداری بیماران آلزایمری مراجعه کنید. در این مراکز سعی شده تا شرایط و محیطی امن برای بیماران به وجود آید تا آنها با آرامش بهتری بتوانند روند درمان خود را دنبال کند. استفاده از خدمات پزشکی، به کارگیری پرستاران ماهر، انجام فعالیت‌های اجتماعی و سرگرم کننده، کمک به نظافت بیماران و غیره از جمله خدماتی هستند که در این مراکز انجام می‌شوند.

مراکز نگهداری بیماران آلزایمری

مراکز نگهداری بیماران آلزایمری در تهران

اهمیت نگهداری از بیماران آلزایمری در شهرهای بزرگ مانند تهران بیشتر است، زیرا به دلیل شلوغی، ترافیک، ساعت های کاری فشرده و… افراد کمتر می توانند در کنار اعضای خانواده خود باشند و مراقبت و نگهداری از سالمند خود را به عهده بگیرند. جهت آشنایی با مراکز نگهداری بیماران آلزایمری در تهران، می توانید به صورت مجازی و آنلاین به لیستی از این مراکز دست پیدا کنید. 

اگر به دنبال استخدام پرستار سالمند آلزایمری در منزل هستید، به شما یکی از معتبرترین مراکز خدمات پرستاری یعنی مرکز خدمات پرستاری تهران درمان پیشنهاد می‌ شود. با مراجعه به این مرکز شما می‌توانید با پزشکان و پرستاران متبحر و حرفه ای جهت نگهداری و مراقبت از بیمار سالمند خود آشنا شوید و از کمک آنها استفاده نمایید. جهت تماس با این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده یا از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت جهت مشاوره و راهنمایی تماس حاصل نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content