مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

سکته مغزی یکی از آسیب‌های مغزی است که باعث ایجاد اختلال جریان خون در بخشی از مغز می‌شود. با توجه به اینکه مغز از حساس‌ترین اعضای بدن به شمار می‌رود، این اختلال می‌تواند بر سایر اعضای بدن نیز اثرات قابل توجهی داشته باشد. افرادی که دچار این عارضه می‌شوند با داشتن آگاهی و مراقبت‌های لازم می‌توانند تا سال‌های طولانی به زندگی خود ادامه دهند.

با انجام مراقبت‌های تخصصی توسط اعضای خانواده و همچنین کمک گرفتن از پرستاران خبره، شرایط بیماری این گروه افراد می‌تواند تحت کنترل قرار بگیرد و سطح سلامتی جسمی و ذهنی بهتری را پس از عارضه تجربه نمایند.

اگر نگهداری از بیمار سکته مغزی در خانه از دغدغه های شماست، با ادامه مقاله زیر از تیم تهران درمان همراه باشید تا همه نکات اساسی در این زمینه برای شما بیان شود.

همه آنچه که باید در مورد مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل بدانید

سکته مغزی، در اثر قطع یا کاهش خون رسانی به بخشی از مغز اتفاق می افتد. این عارضه باعث فلج، ختلال در بلع، تکلم، فلجی ایجاد مشکلات ارتباطی، خستگی، مشکلات حافظه و تمرکز می  شود. همچنین می تواند اثرات عاطفی مانند افسردگی و اضطراب به همراه داشته باشد و در نهایت به تغییرات رفتاری منجر شود. این تغییرات می تواند تأثیر زیادی بر همه افراد خانواده داشته باشد. مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل، اگر به طور صحیح و اصولی انجام شود، می تواند در بهبود شرایط کمک کند. برخی افراد پس از سکته  مغزی تنها به مراقبت های کمی نیاز دارند، اما برخی دیگر نیازهای پیچیده تری دارند. ایجاد یک برنامه برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل باید  بر اساس نیازهای آنها باشد.

مراقبت از افرادی با این عارضه در منزل نیازمند آگاهی و مراقبت بیشتر است و پرستار فرد بیمار می‌بایست با دقت کافی وضعیت بیمار را به صورت منظم ارزیابی و کنترل نماید و مراقبت‌ها و هشدارهای لازم را در صورت رخداد هرگونه مشکل به انجام برساند. با توجه به اینکه سکته مغزی می‌تواند برای بیماران مشکلات کوتاه‌مدت و گاهی بلندمدت به همراه داشته باشد، آگاهی پرستار از این اتفاقات و روش مقابله با آن‌ها بسیار ضروری است.

 

نگهداری از بیمار سکته مغزی در خانه

مسئولیت و مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل، وظیفه ای سنگین است که به آگاهی و توانایی روحی و جسمی در این زمینه نیازدارد. برای اینکه بهترین شرایط را برای مراقبت از بیمار سکته مغزی فراهم کنید، سعی کنید تمام اطلاعات لازم را از پزشک و متخصصان دریافت نمایید. اگرچه ممکن است در چند روز اول با اطلاعات جدید بمباران شده باشید، اما سعی کنید تا آنجا که می توانید از سطح مراقبتی که عزیزتان نیاز دارد، استفاده نمایید. طبیعی است که در ابتدا احساس ناراحتی کنید و مطمئن نباشید که چه کاری باید انجام داد، بنابراین در صورت نیاز به دنبال مشاوره پزشکی و یک  مراقب خوب برای کمک به خود در نگهداری از بیمار سکته مغزی در خانه باشید. اگر نمی‌ توانید به اندازه‌ ای که نیاز است از محل کار مرخصی بگیرید، در صورت عدم حضور در منزل با  یک مرکز ارائه‌ دهنده خدمات پرستاری حرفه‌ ای، برای کمک بیشتر تماس بگیرید.

بهترین دارو برای بیماران سکته مغزی

سکته مغزی به دلایل مختلفی از جمله فشار خون بالا، لخته شدن خون در شریان ها یا پارگی رگ های خونی اتفاق می افتد. مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل باید شامل یک برنامه داروی منظم  باشد. داروهایی که برای بیماران سکته مغزی تجویز می شود، به شکل زیر دسته بندی می شوند :

  • داروهای فشار خون
  • داروهای ضد انعقاد
  • داروهای فیبریلاسیون دهلیزی
  • داروهای کلسترول
  • داروهای دیابت

بهترین دارو برای درمان سکته مغزی، سربرولایزین است. این دارو در بیشتر مواقع برای درمان سکته مغزی ناشی از لخته خون تجویز می شود. این دارو حاوی پروتئین های طبیعی است که در مغز انسان وجود دارند، بنابراین می تواند به محافظت و ترمیم سلول‌ های مغزی کمک نماید. 

نکته مهم: تمامی دستورات دارویی باید با نظر پزشک متخصص انجام شوند.

ماساژ بیماران سکته مغزی

ماساژ درمانی، از دیگر خدماتی است که باید برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل انجام شود تا به شدت کاهش عوارض کمک کند. مرکز تهران درمان با ارایه این نوع خدمات توسط افراد متخصص در منزل، می تواند به شما در بهبود هرچه بهتر شرایط بیماران کمک کند. ماساژ بیماران سکته مغزی باعث می‌شود تا عملکرد حسی حرکتی، مهارت های حرکتی و کنترل عضلات آنها افزایش پیدا کند. همچنین، ماساژ می تواند به کاهش تورم، التهاب، اضطراب و نگرانی‌ بیماران کمک نماید. این در نهایت به  بهبود سلامت عمومی بیمار و کیفیت زندگی او کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی در منزل

از جمله نیازهای بیماران سکته مغزی، نیاز به فعالیت‌های فیزیوتراپی برای کاهش علائم عارضه و عوارض جانبی آن می‌باشد. همچنین لازم است تا با ماساژ بخش‌های آسیب دیده از بی حسی و ضعف عضلانی بیشتر در این افراد جلوگیری شود.

با توجه به اینکه اغلب حرکت این بیماران به خارج از منزل مشکل است، خدمات فیزیوتراپی در منزل و ماساژ این گروه بیماران نیز به صورت خاص می‌تواند توسط متخصصین مربوط ارائه گردد.

بهترین مرکز فیزیوتراپی سکته مغزی

همانطور که گفته شد مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل، علاوه بر مراقبت روزانه به یک برنامه توانبخشی نیز نیاز دارد. در مراکز فیزیوتراپی، خدمات تخصصی برای توانبخشی و کاردرمانی بیمارانی که از عارضه سکته مغزی رنج می‌برند، در نظر گرفته می شود. از آنجا که در سکته مغزی، عملکرد مغز برای تولید سلول های جدید تحت تاثیر قرار می‌گیرد، فیزیوتراپی می‌تواند به تحریک و تمرین مغز کمک کند تا دوباره توانایی خود را برای تولید سلولهای جدید باز یابد. البته این کار به دانش و مهارت متخصصان و فیزیوتراپیست ها بستگی دارد. آنها باید یک برنامه توانبخشی اختصاصی بر اساس شرایط بیمار طراحی نمایند. با توجه به اینکه انتقال روزانه بیمار به مرکز توانبخشی بسیار دشوار می باشد، مرکز تهران درمان با اعزام فیزیوتراپهای مجرب و مجهز به تجهیزات کامل این خدمت را در منزل به بیمارتان ارائه می دهد.

مراکز نگهداری از بیمار سکته مغزی در خانه

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل، بیش از هر چیز به وقت کافی نیاز دارد، زیرا بیمار علاوه بر مراقبت های روزانه، یک برنامه توانبخشی نیز لازم دارد؛ اما امروزه به دلیل مشغله های زندگی، بسیاری از خانواده ها دور از فردی که سکته کرده، زندگی می کنند و ممکن است،  تعهدات خانوادگی و کاری قابل توجهی داشته باشند. اگر امکان مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل برای شما وجود دارند، باید به مراکز نگهداری از بیمار سکته مغزی در خانه و خدمات پرستاری معتبر در این زمینه مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان مراجعه کنید. در این مرکز پرستاران و متخصصان بهداشت با یک برنامه ریزی دقیق و مراقبت روزانه، استرس و نگرانی شما را در مورد نگهداری از بیمار سکته مغزی در خانه، کاهش می دهند.

نکاتی که برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل باید رعایت کرد

دانستن نکات زیر به شما کمک می کند تا مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل را به بهترین نحو ممکن انجام دهید:

شرایط ایمنی را در منزل برای بیمار به وجود آورید: وسایل خطرناک را از دسترس او دور نگه دارید و با نصب میله اطراف تخت و روی دیوار به حرکت بهتر بیمار کمک کنید.

در مورد عوارض جانبی دارو های مصرفی با پزشک صحبت کنید: مصرف برخی داروها در طولانی مدت، ممکن است، عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشند.

به بهبود شرایط روحی روانی بیمار توجه کنید: مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل، علاوه بر خدمات دارویی و توانبخشی باید با درمان مشکلات روحی و عاطفی بیمار نیز همراه باشد. درک درستی از شرایط روحی بیمار داشته باشید و از نظر روحی و عاطفی او را پشتیبانی کنید.

چکاپ بیمار را هر چند وقت یکبار به صورت منظم انجام دهید: کنترل قند، چربی و فشار خون باید در برنامه روزانه مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل خون گنجانده شود.

علاوه بر نکات ذکر شده، شما باید از سلامت خود نیز مراقبت کنید تا بتوانید با قدرت و توان بیشتری از بیمار خود مراقبت کنید. تماس با یک مرکز خدمات پرستاری معتبر مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان، می‌تواند یک کمک و همراه مطمئن و حرفه‌ ای در کنار شما باشد. برای آگاهی از خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و یا از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت اقدام نمایید. 

اعزام پرستار برای خدمات دوره‌ای یا شبانه‌روزی به بیماران سکته مغزی

چنانچه برای نگهداری شبانه‌روزی یا دوره‌ای از این گروه بیماران در منزل به پرستار نیاز دارید، جهت مشاوره،‌کسب اطلاعات بیشتر و اعزام پرستار، با همکاران ما در موسسه تهران درمان تماس بگیرید.

تماس بگیرید

مشاوران ما در مرکز خدمات پرستاری تهران درمان آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان در مورد مراقبت و نگهداری از بیماران سکته مغزی در منزل و یا در خدمات درمانی به شما مشتریان عزیز می باشند.
مشاوره رایگان
نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content