بهترین روش برای جرم گیری گوش

بهترین روش برای جرم گیری گوش
جرم گیری گوش در منزل

گوش اندام شنیداری است که سلامت و بی عیب بودن آن نقش مهمی در برقراری ارتباط هر چه بهتر با جهان اطراف دارد، اما گاهی به دلایل مختلف مانند عفونت، جابجا شدن موم گوش و..، شنوایی تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر با چنین وضعیتی مواجه شده باشید به احتمال زیاد اولین اقدام شما استفاده از سواب پنبه ای جهت کاهش خارش یا پاک کردن جرم گوش است. این اقدام شاید در ابتدا موثر به نظر برسد، اما به مرور و در صورت آلوده بودن سواب می‌تواند شرایط را حادتر کند.

بنابراین بهترین گزینه جرم گیری گوش است. این کار  توسط پزشک گوش و حلق و بینی در مراکز درمانی و حتی در منزل امکان پذیر است. اگر به هر دلیل نمی توانید سریع به پزشک مراجعه کنید، می توانید از مرکز خدمات پرستاری و درمانی تهران درمان درخواست پزشک نمایید. ممکن است برای تمیز کردن گوش خود از درمان های خانگی استفاده کرده باشید، مراجعه به پزشک بهترین روش برای جرم گیری است، زیرا پزشک در محیطی کاملا استریل و ایمن جرم گیری گوش شما را انجام خواهد داد. این مقاله با هدف بررسی نحوه و انواع جرم گیری گوش نگارش شده است تا شما بتوانید به اطلاعات کافی در این زمینه دست پیدا کنید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان با کارشناسان تهران درمان، فرم زیر را پر کنید. (ما نگرانی شما را درک می کنیم و فوری تماس می گیریم)

تلفن تماس با مرکز پرستاری تهران درمان: 02177531124 و 02177530617

نحوه جرم گیری گوش

جرم گوش در کانال گوش ایجاد می شود و وظیفه آن محافظت از گوش در برابر ورود باکتری ها، اشیا خارجی، آب یا هر عامل خارجی دیگر است. اما گاهی تولید بیش از اندازه آن باعث می شود تا کم شنوایی، احساس درد و خارش ایجاد شود. به همین منظور جرم گیری گوش توسط پزشک انجام می شود. برای این کار، پزشک ابتدا وضعیت گوش بیمار را به دقت مورد بررسی قرار می‌ دهد تا عفونت، میزان آسیب پرده صماخی و… را مشخص نماید. سپس اقدامات اساسی قبل از شروع تمیز کردن گوش را برای بیمار شرح می دهد. 

 گاهی برای روان تر شدن جرم گوش یا درمان عفونت لازم است بیمار از قطره جرم گوش استفاده نماید. قطره کلرامفنیکل، بتامتازون، کلوتریمازول، لامیژکس، سیپروفلوکساسین، الکل بوریکه، اتودالر و… با توجه به وضعیت بیمار تجویز خواهند شد، اما بهترین قطره برای جرم گوش قطره گلیسیرین فنیکه است. این قطره علاوه بر خواص ضد باکتری و قارچی که دارد به روان شدن جرم داخل گوش کمک می‌ کند. این باعث می‌شود تا شستشوی گوش راحت تر انجام شود. پس از اینکه بیمار 3 تا ۵ روز از قطره گوش استفاده کرد، شستشو کانال گوش با استفاده از دستگاه یا به وسیله سرنگ انجام خواهد شد. استفاده از هر روش، به تشخیص پزشک بستگی دارد.

هنگامی شستشوی گوش ابتدا مقداری آب ولرم به داخل گوش با استفاده از سرنگ یا دستگاه مخصوص با فشار متعادل وارد می شود. شستشو از طریق آب باعث می شود تا جرم به راحتی از گوش خارج شود.

تمیز کردن گوش
شستشوی گوش و تخلیه جرم گوش اضافی با ساکشن

 آیا جرم گیری گوش ضرر دارد؟

حال آنکه با نحوه تمیز کردن جرم از گوش آشنا شدید، ممکن است سوال بپرسید آیا جرم گیری خطراتی به همراه دارد؟ عوارض جرم گیری گوش چیست؟ این گونه سوالات یکی از مهم ترین دغدغه ها و چالش های افرادی است که جهت تمیز کردن گوش خود به پزشک مراجعه می کنند. عوارض جرم گیری گوش به ندرت مشاهده می شوند، مگر در صورتی که شستشو بدون توجه به عفونت و یا میزان آسیب پرده گوش انجام شود. اگر پزشک از آگاهی و تجربه کافی برخوردار نباشد، جرم گیری گوش می تواند شنوایی بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و حتی در مواردی که عفونت به پرده گوش آسیب رسانده باعث ناشنوایی شود. از طرفی اگر فرد به صورت مکرر و ناشیانه خود در منزل اقدام به شستشوی گوش کرده باشد، دوباره همین آسیب ها، گوش او را تهدید خواهند کرد. بنابراین جهت کاهش این گونه خطرات حتما باید به پزشکی مجرب کرد یا فارغ از شلوغی مطب یا کلینیک شستشوی گوش در خانه توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی حرفه ای و کاربلد باید انجام شود.

ایا جرم گیری گوش ضرر دارد؟
تخلیه جرم گوش سالمند توسط دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

روش های جرم گیری گوش

برای رفع کیپ شدن گوش و جرمگیری آن از روش های مختلفی استفاده می شود. در زیر به برخی از روش هایی که به جز شستشو باعث جرم گیری گوش و تمیز کردن آن می شوند، اشاره شده است:

جرم گیری گوش با دستگاه

 این روش که ساکشن گوش نیز نامیده می‌ شود، توسط دستگاه مخصوص و ابزارهایی مانند میکروسکوپ یا آندوسکوپ انجام می شود. امروزه این روش نسبت به تکنیک های قدیمی بیشتر مورد توجه است، زیرا به دلیل مکش دستگاه، رطوبتی در گوش باقی نمی ماند و احتمال بروز عفونت و تورم مجدد بسیار کمتر خواهد بود. برای انجام ساکشن گوش، ابتدا پزشک با استفاده از میکروسکوپ میزان جرم، تجمع و محل انسداد را ارزیابی می کند. استفاده از آندوسکوپ نیز بسیار کاربردی تر است. زیرا این دستگاه دارای دوربین بسیار ریز و قوی است که به وسیله نور در بخش ابتدایی خود ارزیابی کانال گوش راحت تر و با دقت بالاتری انجام خواهد شد. ساکشن نیاز شما را به شستشو های مرتب گوش کمتر خواهد کرد.

جرم گیری گوش با شمع

متاسفانه استفاده از این روش طرفداران خاص خود را دارد. با این وجود استفاده از شمع یک روش غیر اصولی جهت تمیز کردن گوش است. برای این منظور به اشتباه، از شمع هایی با جنس پارافین یا موم زنبور عسل استفاده می‌ شود. که طولی حدود ۳۰ سانتیمتر دارند. شمع درون ظرف مخصوص قرار گرفته که جنس پارچه، کاغذی یا آلومینیومی دارد. روی ظرف را سوراخ کرده، طوری که قسمت انتهایی شمع از ظرف عبور کرده و داخل گوش فرد قرار بگیرد. سپس شمع روشن می شود. برخی مردم معتقدند حرارت ایجاد شده توسط شمع مانند یک مکش عمل می کند که جرم و آلودگی های گوش را به سمت بیرون هدایت می نماید در حالی که این تصور اشتباه هست. علاوه بر غیر اصولی و غیر علمی بودن این شیوه تمیز کردن گوش، خطراتی به همراه دارد. هنگامی که شمع را خاموش میشود احتمال اینکه  که قطرات آب شده به داخل گوش فرد وارد شود و باعث سوختگی و آسیب گردد بسیار است. فراموش نکنید، استفاده از هر تکنیکی نیاز به دقت و تجربه بالا دارد. در غیر این صورت می تواند صدمات جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشد. روش های جرم گیری گوش به صورت غیر علمی و با شمع از نظر علمی و پزشکی، قابل قبول نیست و کاملا رد شده است. استفاده غیر اصولی و بدون مشورت پزشک از روش های درمان خانگی می تواند شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

جرم گیری گوش با شمع
تخلیه جرم گوش با وارد کردن پارافین داغ شمع در مجرای گوش!

جرم گیری گوش در خانه

جرم گیری گوش را می توان با استفاده از تکنیک های ذکر شده پزشکی، در خانه یا مراکز درمانی انجام داد. اگر به هر دلیلی امکان حضور در مراکز درمانی جهت پاکسازی و تمیز کردن گوش برای شما وجود ندارد، می توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا از مزایای پرستاران و پزشکان با تجربه و حرفه ای آن بهره مند شوید. این مرکز با هدف کسب رضایت متقاضیان و اولویت قرار دادن سلامت بیماران توانسته نام خود را در صدر مراکز خدمات درمانی قابل اطمینان و حرفه ای ثبت کند. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و یا از طریق شماره های موجود در سایت (صفحه تماس با ما) اقدام نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content