فیزیوتراپی در بارداری

در دوران بارداری زنان به مراقبت بیشتری نیاز دارند، زیرا تغییرات در هورمون ها ممکن است باعث نرم شدن رباط های حمایت کننده و ایجاد کشش بیشتر شود. مشکلات این چنینی ممکن است حتی تا ۶ ماه پس از تولد نوزاد نیز ادامه داشته باشند. از طرفی هنگام رشد جنین در بدن، شکم و عضلات کف لگن کشیده می‌ شوند و هرچه به ماه های آخر بارداری نزدیک شوید، کشیدگی در عضلات نیز بیشتر می شود و در صورت عدم حمایت مناسب از مفاصل، احتمال آسیب رسیدن به کمر و لگن بسیار زیاد خواهد بود.

تمرینات توانبخشی و اصولی در بارداری می‌ تواند برای بهبود ناراحتی‌ های رایج این دوران مانند کمردرد مفید باشد. همچنین این امر به افزایش توانایی بدن برای داشتن بارداری ایمن تر و زایمان بهتر منجر می شود. از این رو استفاده از فیزیوتراپی در بارداری مفید خواهد بود. انجام فیزیوتراپی در منزل برای زنان باردار می‌ تواند با راحتی به آسودگی بیشتری همراه باشد. برای این منظور باید با مراکز خدمات پرستاری معتبر و شناخته شده مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید.

این مقاله با هدف بررسی بیشتر فیزیوتراپی در بارداری به نگارش درآمده است، با خواندن مطالب زیر اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب خواهید کرد.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

فیزیوتراپی در سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری زمانی است که مادر به مرور تغییرات مختلفی بارداری را تجربه خواهد کرد. فعالیت بدنی، رژیم غذایی و فیزیوتراپی همگی کمک می کنند تا مادر به این تغییرات عادت نماید. فیزیوتراپی در سه ماه اول بر وضعیت بدنی، چالش های خانه و محل کار و مشکلات اسکلتی عضلانی قبلی یا مشکلات جدید عضلانی تمرکز دارد.  فیزیوتراپی در اوایل بارداری کاملا بی خطر است و می تواند راهی موثر برای به حداقل رساندن دردهای مرتبط با بارداری باشد. این همچنین می‌تواند به بهبود تحرک شما کمک کرده و باعث شود تا بارداری و زایمان راحت‌ تری داشته باشد. با این حال، قبل از انجام فیزیوتراپی لگن در منزل یا هر نوع فیزیوتراپی دیگر باید به پزشک و تکنسین مربوطه درباره بارداری خود بگویید.

قبل از انجام فیزیوتراپی پا در منزل یا هر نوع فیزیوتراپی دیگر باید به پزشک و تکنسین مربوطه درباره بارداری خود بگویید. حتی اگر احساس درد در کمر لگن و سایر اندام های بدن دارید هم این موارد را باید به پزشک خود گزارش دهید. بر این اساس فیزیوتراپیست یک برنامه تمرینی و تقویتی مطابق با نیازهای بدن تنظیم می کند. در اکثر موارد  پیلاتس ریفرمر، تمرینات با تشک و توپ در نظر گرفته می شود همچنین ممکن است از دستگاه های فیزیوتراپی جهت بهبود قدرت و عملکرد عضلانی استفاده شود.

فیزیوتراپی در سه ماهه اول بارداری

عوارض فیزیوتراپی با برق در بارداری

فیزیوتراپی با برق از طریق دستگاه الکتروتراپی انجام خواهد شد. این روش درمانی با تولید پالس های الکتریکی و هدایت آن به ناحیه آسیب دیده باعث تسکین درد، بهبود جریان خون، تقویت عضلات و بافت ها می شود. استفاده از این شیوه درمانی در زنان باردار باید با احتیاط بیشتری انجام شود، به خصوص زنانی که در هفته های پایانی بارداری خود هستند.

فیزیوتراپی با برق هنگامی که پوست زنان به دلیل بزرگ شدن شکم دچار کشیدگی شده، می تواند با حساسیت و احساس سوزن سوزن شدن همراه باشد. همچنین  تحریک الکتریکی ممکن است باعث انقباضات رحمی می شود. بنابراین فیزیوتراپی در بارداری بهتر است زیر نظر تکنسین و متخصص زنان انجام شود.

فیزیوتراپی کمر در دوران بارداری

هدف اصلی فیزیوتراپی در بارداری کمک به بدن برای مقابله با مشکلات مربوط به تحرک، کشش عضلانی، گردش خون و تنفس است که از طریق تمرینات مختلف و حتی با استفاده از دستگاه انجام خواهد شد.  البته این به یک برنامه ریزی موثر و کامل نیاز دارد تا تمرینات مناسب و با توجه به نیاز های زنان و وضعیت آنها طراحی و مدیریت شود.

کمردرد شایع ترین وضعیتی که در دوران بارداری تجربه می شود، کمردرد پس از سه ماهه سوم با جابجایی مرکز ثقل افزایش می یابد. در مراحل اولیه بارداری، بدن خود را برای سازگاری با رشد جنین آماده می کند. به همین جهت رباط های کشیده و نرم می شوند. همزمان با رشد کودک در شکم، وزن مادر نیز افزایش می یابد. این افزایش وزن، موجب جابجایی مرکز ثقل بدن شده و فشار مضاعف به کمر وارد می کند. فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل و ورزش در دوران بارداری می تواند به بهبود این شرایط و کاهش کمردرد کمک کند.

فیزیوتراپی کمر در دوران بارداری

مزایای فیزیوتراپی در بارداری

همانطور که گفته شد، فیزیوتراپی برای زنان باردار مفید است. فیزیوتراپی در بارداری مزایای بلند مدت و کوتاه مدت به همراه دارد. برخی از این مزایای عبارتند از:

تسکین کمردرد

در مراحل اولیه بارداری، بدن خود را برای سازگاری با رشد جنین آماده می کند. به همین جهت رباط های کشیده و نرم می شوند. همزمان با رشد کودک در شکم وزن مادر نیز افزایش می یاد. این افزایش وزن، موجب جابجایی مرکز ثقل بدن شده و فشار مضاعف به کمر وارد می کند. فیزیوتراپی و ورزش در دوران بارداری می تواند به بهبود این شرایط و کاهش کمردرد کمک کند.

تقویت عضلات کف لگن

در دوران بارداری افزایش جریان خون بیشتر خواهد شد و این باعث می شود تا کلیه ها بیش از گذشته کار کرده و مایعات اضافی را خارج کنند، این در نهایت منجر به افزایش ادرار خواهد شد. اما گاهی ضعیف شدن عضلات کف لگن نیز می توانند باعث بی اختیاری ادرار شوند. فیزیوتراپی لگن در منزل با تقویت عضلات و انجام تمرینات لگن می‌تواند در بهبود این شرایط بسیار موثر باشد و انعطاف پذیری خوبی برای بدن به همراه داشته باشد.

آماده شدن برای زایمان

برای زایمان راحت و آسان تر بدن باید از قدرت و انعطاف پذیری خوبی برخوردار باشد. از همین رو طیف وسیعی از تمرینات کف لگن موجب خواهد شد تا آمادگی بیشتری برای زایمان ایجاد شود.

مزایای فیزیوتراپی در بارداری

کمک به تغییر وضعیت بدن

همانطور که در بالا توضیح داده شد، مرکز ثقل ممکن است در طول بارداری جابجا شود. افزایش فشار بر روی کمر می تواند باعث شود رحم کمی به سمت جلو حرکت کند. به طور مشابه، ضعیف شدن عضلات کمر می تواند باعث شود که شانه ها، گردن و وسط کمر به جلو خم شوند. فیزیوتراپی گردن در منزل و دیگر انواع تمرینات توانبخشی از جمله فیزیوتراپی شانه در منزل، ابزار پزشکی موثر هستند که به اصلاح وضعیت بدن در دوران بارداری کمک می کنند.

رهایی از سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یکی از عوارض جانبی شایع بارداری است. این یک وضعیت پزشکی است که باعث بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در دست و بازو می شود. افزایش حجم خون در بارداری می تواند منجر به فشردگی عصب، به ویژه در ناحیه مچ دست شود. این فشردگی عصب می تواند باعث بی حسی، درد و سوزن سوزن شدن دست و بازو شود. فیزیوتراپی دست در منزل با تمرکز بر مدیریت درد و جریان خون ثابت به سندرم تونل کارپال می‌پردازد.

آیا فیزیوتراپی برای زن باردار ضرر دارد؟

فیزیوتراپی در بارداری مزایای کاملاً مشخصی دارد و در صورت بهره مندی از مهارت پزشک متخصص و تمرینات اصولی کاملا بدون خطر است.

در بدن زنان و مردان هورمونی به نام ریلاکسین تولید می کند. تولید این هورمون در زنان باردار مانع آسیب به بدن زن در هنگام زایمان می شود. تولید ریلاکسین به طور قابل توجهی در سه ماهه دوم افزایش می یابد. هدف اصلی این هورمون شل کردن کانال زایمان و آماده سازی بدن برای زایمان است. با این حال، علاوه بر کانال زایمان، سطوح بالای ریلاکسین منجر به شل شدن رباط‌ های دیگر بدن می‌ شود. در حالی که ریلاکسین از یک سو جریان خون را تسهیل می کند، از سوی دیگر منجر به درد عضلانی، مفاصل و بدن می شود. این عارضه جانبی ریلاکسین دلیل اصلی کمردردهای بارداری است.

فیزیوتراپی برای زن باردار

فیزیوتراپی در بارداری یک رویکرد مفید برای مقابله با درد ناشی از افزایش ریلاکسین است. این تمرین می تواند به کاهش درد عضلانی از طریق تمرینات و ماساژهای خاص کمک کند. تمرینات هدفمند نه تنها به کاهش درد کمک می کنند، بلکه قدرت ماهیچه ها را نیز افزایش می دهند.  در اکثر موارد منبع درد و ناراحتی در زنان باردار افزایش سطح ریلاکسین است. با این حال، محل درد می تواند منحصر به فرد باشد. نقش فیزیوتراپی در بارداری، شناسایی محل دقیق درد و کمک به رفع یا به حداقل رساندن درد است.

کلام اخر

فیزیوتراپی علم حرکت جهت ارتقاء سلامتی، بهبود مشکلات متعدد ماهیچه ای و اسکلتی است که  شامل طیف گسترده ای از تمرینات و انواع ماساژ می باشد، در حالی که هر فردی، صرف نظر از سن و جنسیت، می تواند از این تکنیک بهره مند شود. بارداری یکی از حساس‌ترین دورانی است که زنان ممکن است در طول زندگی خود آن را تجربه کنند. انجام انواع مراقبت ها و از جمله فیزیوتراپی در بارداری می تواند به کاهش دردهای بارداری و زایمان بهتر کمک کند. تماس با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان کمک می‌ کند تا زنان باردار بتوانند انواع مراقبت های قبل و بعد از زایمان را زیر نظر پزشکان و پرستاران حرفه ای و مجرب این مجموعه دریافت کنند. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content