چاقی در سالمندان

چاقی یک بیماری مزمن است که افراد را در هر گروه سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه بیش از گذشته چاقی افراد مسن را تهدید میکند. این باعث می‌شود تا آنها به راحتی در معرض مشکلات سلامتی دوران پیری قرار بگیرند. اما چه عواملی سالمندان را در معرض چاقی قرار می‌دهند؟ عادات نادرست تغذیه‌ای و فعالیت بدنی همراه با تغییرات فیزیولوژیکی (سارکوپنی) که با پیری بدن انسان همراه است، منجر به چاقی در سالمندان می‌شوند. این به کاهش کیفیت زندگی در سالمندان منجر خواهد شد. تغییرات فیزیولوژیکی در طول پیری منجر به از دست دادن توده عضلانی و توده استخوانی می‌شوند و در نهایت باعث می‌شود تا نیاز بدن به انرژی کاهش یابد، یعنی با مصرف همان میزان غذا قبلی، توده چربی افزایش می‌یابد. توده چربی در داخل عضلات و کبد تجمع می‌یابد و باعث چاقی در سالمندان می‌شود.

رویکرد برخورد با سالمندان چاق، به دلیل تغییرات متابولیکی خاص که بر ترکیب بدن تأثیر می‌گذارد متفاوت از افراد جوان سالم خواهد بود. اتخاذ روش نادرست برای کاهش وزن در سالمندان منجر به از دست دادن بیشتر توده عضلانی می‌شود که این میتواند احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را تسریع کند. بنابراین بسیار مهم است که پرستار سالمند در منزل یا هر فردی که مسئولیت نگهداری و مراقبت از سالمند را برعهده دارد در مورد برنامه ریزی غذایی برای سالمند آگاهی داشته باشد. اگر به دنبال مشاوره و اتخاذ تصمیم درست در مورد سلامت سالمند عزیز خود هستید، می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد چاقی سالمندان، راههای پیشگیری و درمان آمده است. پس با ما همراه باشید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

جلوگیری از چاقی در سالمندان

در اینجا پنج راه برای کاهش خطر ابتلا به چاقی در سالمندان آورده شده است:

روش های جلوگیری از چاقی در سالمندان

میزان کالری دریافتی باید تنظیم شود

برای جلوگیری از چاقی در سالمندان باید کالری دریافتی آنها تنظیم شود. افراد مسن باید از رژیم‌های غذایی پر از میوه، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل پیروی کنند. آنها همچنین باید از غذاهای ناسالم که می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی شوند، مانند گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و غلات تصفیه شده اجتناب کنند.

عادات غذایی باید اصلاح شوند

سالمندانی که اضافه وزن دارند احتمالاً هر روز کالری زیادی مصرف می‌کنند. برای کاهش احتمال پرخوری، سالمندان باید غذاهای سالم و سیر کننده مانند مرغ، آجیل، سیب، تخم مرغ و ماست یونانی را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از مصرف تنقلات بدون کالری مانند چیپس، سیب زمینی، محصولات پخته شده و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنند. افراد مسن در صورت حذف صبحانه بیشتر احتمال دارد پرخوری کنند. اگر آنها صبحانه سالم و مقوی بخورند در اواسط ظهر کمتر گرسنه خواهند شد. از دیگر راههای برای جلوگیری از پرخوری و چاقی در سالمندان خوردن وعده‌های کوچک، آهسته غذا خوردن و غذا خوردن در خانه به جای رستوران است. همچنین تهیه معجون مقوی برای سالمندان میتوانند از پرخوری و ریزه خواری در طول روز جلوگیری نماید.

تمرینات ورزشی متناسب با شرایط سالمند در نظر گرفته شوند

برای کاهش خطر ابتلا به چاقی، فعالیت بدنی منظم نیز ضروری است. با این حال، این بدان معنا نیست که سالمندان باید برای پیشگیری از چاقی، یک برنامه تمرینی سخت را آغاز کنند. در عوض، سالمندان باید به راحتی ورزش کنند و به بدن اجازه دهند تا با فعالیت و تمرینات سازگار شود. سالمندان می‌توانند با قدم زدن‌‌های شبانه هر شب بعد از شام شروع کنند. وقتی این کار خیلی آسان شد، می‌توانند سوار دوچرخه ثابت شوند یا حتی برای کلاس ایروبیک ثبت‌نام کنند.

رعایت بهداشت خواب ضروری است

هشت ساعت خواب روزانه برای کنترل چاقی در سالمندان توصیه می‌شود. خواب ناکافی ممکن است کاهش وزن را دشوار کند. کمبود خواب باعث می‌شود بدن هورمون استرس کورتیزول را بیش از حد تولید کند که این می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. برای خواب بهتر، سالمندان باید یک محیط خواب ایده آل ایجاد کرد. دمای اتاق باید خنک باشد، چراغ‌ها باید خاموش باشند و صدا باید حداقل باشد. آنها همچنین باید یک ساعت قبل از خوابیدن به صفحه نمایش و وسایل الکترونیکی نگاه نکنند. یک جلسه مدیتیشن یا خواندن کتاب قبل از خواب به برخی از سالمندان کمک می‌کند تا راحت به خواب بروند.

تلویزیون را خاموش کنید

وقتی سالمندان سبک زندگی کم تحرکی دارند، در معرض خطر بیشتری برای چاقی و شرایط سلامت مرتبط با آن قرار دارند. برای کاهش این خطر، سالمندان باید مدت زمان و تعداد دفعات نشستن خود در مقابل صفحه نمایش تلویزیون را کمتر کنند. زمانی که سالمندان به عادات و سبک زندگی خود توجه داشته باشند، فعال شدن، حفظ رفتارهای سالم و کاهش وزن آسان‌تر می‌شود.

دیگران می خوانند: علت ورم پا در سالمندان

غذاهای چاق کننده سالمندان

داشتن یک رژیم غذایی سالم همیشه ایده خوبی است، اما با بالا رفتن سن، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند. با کاهش یا اجتناب از مصرف غذاهای زیر می‌توان چاقی در سالمندان را کنترل کرد:

  • خوردن غذای فرآوری شده یا فست فود: این دسته از غذاها سرشار از چربی و قند می‌باشند.
  • نوشابههای الکل دار: الکل حاوی کالری زیادی است. نوشیدن بیش از حد آن باعث افزایش وزن و چاقی در سالمندان می‌شود.
  • غذاهای رستورانی: غذاهای پخته شده در رستوران به دلیل نوع طبخ، چربی و قند بیشتری نسبت به غذاهای طبخ شده در منزل دارند.
  • نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌ها به دلیل قند بالایی که دارند نه تنها باعث چاقی در سالمندان شده، بلکه خطر ابتلا به دیابت را نیز افزایش می‌دهند.

نکته مهم: برخی از سالمندان ممکن است برای تسکین شرایط روحی و استرسی که دارند، به غذاهای ناسالم روی آورند. از طرفی تغییرات در جامعه نیز رژیم غذایی سالم را دشوارتر کرده است. غذاهای پر کالری ارزان تر شده و به راحتی در دسترس هستند و روز به روز هم تبلیغ می‌شوند. بنابراین توجه و کنترل شرایط این چنینی نیز بسیار مهم می‌باشد.

عوارض چاقی در سالمندان

شاخص توده بدنی (BMI) را می‌توان برای تخمین اضافه وزن و چاقی در سالمندان استفاده کرد. با این حال، همه افراد مسن دارای اضافه وزن در معرض خطرات بیماری‌های مرتبط با چاقی قرار ندارند. در واقع، کسانی که BMI بالای 30 دارند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات مرتبط با چاقی و کاهش طول عمر هستند. چاقی در سالمندان با خطر ابتلا به بیماری های مزمن غیر عفونی (CNID)، بیماری ریفلاکس معده (GERD)، آپنه خواب، بی اختیاری ادرار، زوال عقل، سرطان، آرتروز و دیگر مشکلات سلامتی همراه است که استقلال سالمندان را به شدت کاهش داده و نیاز به مراقبت را افزایش می‌دهد.

حفظ وزن، رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی منظم و کافی توصیه برای پیشگیری از این شرایط به شدت توصیه می‌شود.

درمان چاقی در سالمندان

چاقی به عنوان یک بیماری متابولیک تعریف می‌شود که برای درمان چاقی در این گروه سنی باید ارزیابی تغذیه، اندازه‌گیری ترکیب بدن، برآورد نیاز به کاهش وزن و هدف درمان را در نظر گرفت. از طرفی توجه به بیماری سالمند، کنترل شرایط سلامتی و نظارت بر ترکیب بدن او هنگام اتخاذ رویکرد درمانی درست ضروری است. توصیه‌های کلی برای درمان چاقی در سالمندان به شرح زیر است:

درمان چاقی در سالمندان

  • مصرف متعادل و توزیع مناسب مواد مغذی و پروتئینی با کیفیت بالا باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. سالمندان باید 1.2 تا 1.5 گرم از این مواد را به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود دریافت کنند.
  • مصرف کربوهیدرات‌های ساده و چربی‌های اشباع شده باید محدود شوند.
  • کلسیم و ویتامین D3 باید به صورت مکمل یا ماده غذایی در دسترس سالمند باشند.
  • فعالیت بدنی منظم و کافی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به حفظ توده عملکردی و در نتیجه قدرت و تعادل کمک می‌کند و در عین حال مهارت‌های حرکتی فرد را بهبود می‌بخشد و تأثیرات مثبتی بر کاهش وزن و سلامت سالمندان دارد.
  • شرکت دادن سالمند در گروه همسالان برای پیگیری روند کاهش وزن اقدام مهم دیگری برای کنترل و درمان چاقی در سالمندان است.

نتیجه گیری

هنگام درمان چاقی در سالمندان باید تعادلی بین خطرات و مزایای کاهش وزن پیدا کرد. خطرات شامل احتمال سوءتغذیه به معنای دریافت نادرست مواد مغذی و از دست دادن توده عضلانی و توده استخوانی است. از سوی دیگر، کاهش وزن مناسب باعث بهبود عوامل خطر بیماری مزمن، رفاه روانی و عملکرد حرکتی می‌شود که به طور مفیدی بر میزان طول عمر افراد چاق بسیار تاثیر می‌گذارد. تحقق درست اهداف کاهش وزن سالمندان باید زیر نظر متخصصان تغذیه باشد. اگر سالمند شرایط جسمی خاصی داشته باشد پزشکان و پرستاران نیز باید در در این مسیر به عزیز سالمند شما کمک کنند. از همین رو بسیار مهم است که شما با مراکز خدمات پرستاری قابل اطمینان مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان برای دریافت اینگونه خدمات تماس حاصل نمایید. پزشکان و پرستاران مجرب آموزش ایده این مجموعه شبانه روزی پاسخگوی نیازهای شما در بخش‌های مختلف درمانی هستند.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content