هر آنچه که باید در مورد وظایف پرستار کودک در منزل بدانید

پیدا کردن یک پرستار کودک در منزل می تواند یک گزینه عالی برای والدین پرمشغله ای باشد که در حین انجام سایر امور زندگی، به کمک یک فرد جهت مراقبت از کودک خود نیازمند هستند. استخدام پرستار کودک در منزل باید توسط یک مرکز خدمات پرستاری معتبر مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان انجام شود. این مرکز با در اختیار داشتن کادر حرفه‌ ای از پرستاران و پزشکان آموزش دیده می تواند شما را در مراقبت و نگهداری بهتر از کودک خود یاری کند. استخدام پرستار کودک در منزل که به وظایف خود به طور کامل و متعهدانه عمل می کند، باعث می شود تا کودکان بتوانند در محیط امن و آرام خانه از خدمات یک پرستار به صورت اختصاصی بهره مند شوند. آگاهی از وظایف پرستار کودک در منزل باعث می شود تا چالش ها و نگرانی هایی که والدین در این مورد دارند تا حد زیادی از بین برود. با ادامه مقاله زیر همراه باشید تا در مورد مسئولیت های یک پرستار کودک در منزل بیشتر بدانید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

شرح وظایف پرستار کودک در منزل

وظایف پرستار کودک در منزل بر اساس سن کودک و نیازهای او متفاوت است. همچنین ممکن است والدین انتظارات و درخواست های دیگری نیز از پرستار خود مانند خرید، رسیدگی به امور منزل و… داشته باشند. همه این موارد هنگام مشاوره با مرکز خدمات پرستاری باید عنوان شوند. در کل مسئولیت های یک پرستار کودک در منزل به شرح زیر است:

ویژگی های پرستار کودک در منزل

  • حفظ ایمنی و سلامت کودک

یکی از مهم ترین وظایفی که پرستار کودک در منزل به عهده دارد، توجه و مراقبت کامل از کودک است تا دچار آسیب و صدمه نشود. دور نگه داشتن کودک از وسایل خطرناک، نظارت مداوم، قرار دادن وسایل و مواد آسیب زا در قفسه های دور از دسترس کودک، مهم ترین اقداماتی هستندکه توسط پرستار کودک برای این منظور باید انجام شوند. 

  • تهیه غذا و میان وعده های غذایی سالم

کودکان برای داشتن رشد جسمی و ذهنی کامل به تغذیه با مواد غذایی سالم و تازه نیاز دارند. یک پرستار خوب باید نسبت به تهیه و پخت غذاهای متناسب با سن کودک آگاهی کامل داشته باشد. همچنین باید لیستی از غذاهایی که کودک نسبت به آنها آلرژی دارد، توسط والدین در اختیار پرستار قرار داده شود. 

  • توجه به برنامه دارویی کودک

در صورتی که کودک از بیماری خاصی رنج ببرد، باید داروها به موقع مصرف شوند. چگونگی مصرف دارو و تنظیم برنامه دارویی از دیگر وظایف پرستار کودک در منزل است. 

  • استحمام کودک و توجه به نظافت شخصی

پرستار باید هر چند وقت یکبار و با رعایت نکات ایمنی کودک را به حمام برده و شستشو دهد. چک کردن دمای آب و حساسیت های پوستی کودکان موقع استحمام باید مورد توجه قرار گیرند. گرفتن ناخن ها نیز از دیگر وظایف نظافتی پرستار کودک است. 

  • انجام تفریحات سالم، بازی و سرگرمی کردن کودک

بازی با کودک می تواند در منزل و یا در پارک انجام شود. کودکان شاد به تفریحات سالم، بازی و سرگرمی نیاز دارند و این وظیفه پرستار است که در برنامه مراقبتی خود این نوع سرگرمی های سالم و شاد را قرار دهد.

مسئولیت های یک پرستار کودک در منزل

  • شستن لباس ها و پوشاندن آنها 

شستن لباس ها  و پوشاندن آنها به کودک از دیگر وظایفی است که پرستار کودک در منزل باید انجام دهد.

  • کمک به انجام تکالیف

اگر کودکی که تحت مراقبت است به مدرسه می رود، ممکن است از پرستار خواسته شود تا در انجام تکالیف به کودک کمک کند. پرستار باید یک برنامه برای انجام تکالیف مدرسه کودک در نظر بگیرد. این برنامه می تواند قبل یا بعد از تماشای تلویزیون، خوردن میوه و یا غذا باشد.

  • خواباندن به موقع کودک

به همان اندازه که توجه به نظافت شخصی و تغذیه کودک مهم است، داشتن خواب کافی و مناسب نیز به سلامت بهتر او کمک می کند. بنابراین بسیار مهم است که پرستار یک برنامه مشخص برای خواب کودک در نظر بگیرد.

  • نظافت اتاق و وسایل بازی

تمیز کردن اتاق با وسایل بازی کودک باعث می شود تا از انتقال و گسترش میکروب ها جلوگیری شود. این کار می تواند جهت ایجاد حس مسئولیت و انضباط توسط پرستار و کودک انجام شود.

  • شستن دست ها

از آنجا که کودکان دوست دارند، مرتب بازی کنند و اجسام اطراف خود را لمس کنند، پرستار کودک باید مواظب باشد تا کودک دستان آلوده را داخل دهان نبرد. شستن صحیح دست ها نیز از دیگر وظایف پرستار کودک در منزل که به حفظ سلامت بهتر او کمک می کند.

  • انجام کارهای سبک خانه

خرید و انجام کارهای سبک منزل نیز ممکن است توسط والدین از پرستار درخواست شود.

  • بردن کودکان به مدرسه

تحویل و خروج کودک از مدرسه نیز در لیست وظایف پرستار کودک در منزل قرار دارد.

شرح وظایف پرستار اطفال

وظایف پرستار اطفال تا حد زیادی شبیه پرستار کودک است. تنها تفاوت آن این است که اطفال به تغذیه از شیر مادر یا شیرخشک نیاز دارند. اگر نوزاد با شیر خشک تغذیه می ‌شود باید شیشه شیر و تمام لوازم جانبی آن به دقت تمیز و شسته شود. تعویض پوشک نیز از دیگر وظایفی است که پرستار اطفال بر عهده دارد. شستشو استفاده از دستمال تمیز یا مرطوب پس از هربار تعویض پوشک جهت حفظ سلامت پوست پای کودک نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

شرح وظایف پرستار اطفال در منزل

یک پرستار خوب کودک چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

حال که  با وظایف پرستار کودک در منزل آشنا شدید، بهتر است در مورد ویژگی های پرستار کودک در منزل نیز بیشتر بدانید. زیرا انجام درست وظایف نیاز به مهارت دارد. در زیر به برخی از مهم ترین ویژگی های پرستار کودک در منزل اشاره شده است:

  • داشتن مهارت در ارتباط و گفتگو با کودکان
  • داشتن روحیه شاد و خلاقانه جهت ایجاد و تقویت انگیزه در کودک
  • داشتن صبر و حوصله جهت کمک به حل مشکلات کودک
  • داشتن احساس تعهد و مسئولیت به ویژه درمورد نیازهای سلامتی و دارویی کودک
  • مدیریت در وقت و زمان و حاضر شدن به موقع در محل
  • داشتن تجربه و دانش کافی در زمینه نیازهای جسمی و روحی کودکان در سنین مختلف
  • مشاوره و آگاهی لازم در رابطه با چگونگی تماس و ایجاد ارتباط بین  کودک و دیگر اعضای خانواده 

مرکز خدمات پرستاری تهران درمان با در اختیار داشتن پزشکان و پرستاران ماهر و آموزش دیده در زمینه پرستاری از کودکان و نوزادان می تواند همه نیازهای شما را در این بخش پاسخگو باشد. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و یا از طریق شماره های موجود در سایت اقدام نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content