مراقبت از کودک بعد از واکسن

ایمن ترین راه برای محافظت از سلامت کودکان در برابر بیماری ها، واکسیناسیون به موقع آن ها در دوران نوزادی و خردسالی است. واکسن ها از کودک در برابر بیماری های جدی و خطرناک مانند فلج اطفال، سرخک و سیاه سرفه محافظت می کنند. در واقع واکسن به بدن پیامی جهت تولید پروتئین های خونی به نام آنتی بادی می دهد. این پروتئین ها باعث می شوند تا بدن کودک برای مبارزه با بیماری ها آماده شود. واکنش های خفیف پس از واکسن طبیعی است و علامت آن است که بدن کودک شما به درستی پیام را دریافت کرده و در حال تولید آنتی بادی های جدید است. البته جای نگرانی نیست، این واکنش ها پس از چند روز خود به خود از بین می روند. مراقبت از کودک بعد از واکسن باعث می‌ شود تا واکنش های ایجاد شده مانند حساسیت و قرمزی در محل تزریق، تورم، تب و مشکل خواب در مدت زمان کوتاه تری از بین بروند و کودک کمتر احساس ناراحتی داشته و بی قراری کند. 

اگر تجربه و دانش کافی درباره مراقبت از کودک بعد از واکسن ندارید، می توانید با یک مرکز خدمات پرستاری مطمئن مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت استخدام پرستار کودک در منزل تماس بگیرید تا شما را در نگهداری هر چه بهتر از کودک تان کمک کند. این مقاله با هدف مراقبت از کودک بعد از واکسن نگارش شده است با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

مراقبت بعد از واکسن پنجگانه

کودکان در سنین مختلف واکسن های متفاوتی می زنند. تزریق واکسن ها از بدو تولد آغاز می شود. در سنین دو ماهگی، چهار ماهگی، شش ماهگی، 1 سالگی، ۱۸ ماهگی و ۶ سالگی کودک باید مرتب واکسن‌های توصیه شده را دریافت کند. واکسن پنج گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت ب، همو فیلوس) در دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی باید برای کودک تزریق شوند. از آنجا که واکسن پنج گانه در سه دوره برای کودک تزریق می شود، بسیار مهم است که درباره مراقبت از کودک بعد از واکسن پنج گانه بدانید. این مراقبت ها شامل موارد زیر هستند:

  • فرزند را در آغوش بگیرید و آرام کنید.
  • با کودک بازی کنید و سعی کنید او را تشویق کنید تا دست یا پای خود را تکان دهد.
  • با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید واگر لازم است، برای کاهش درد و تب داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را به کودک بدهید. این داروها علاوه بر کاهش درد به کاهش تب و تورم در محل تزریق واکسن نیز کمک می کنند.
  • اگر کودک تب دارد لباس ها او را کمتر کنید و لباس نازک به او بپوشانید.
  • در صورت قرمزی دست و پا بعد از واکسیناسیون از یک پارچه مرطوب و خنک به عنوان کمپرس سرد جهت کاهش این علائم استفاده کنید.
  • در ۲۴ ساعت اولیه پس از واکسیناسیون بهتر است کمپرس یخ هر ساعت یکبار روی محل تزریق گذاشته شود و در 24 ساعت بعدی کمپرس گرم استفاده شود.
  • یکی دیگر از نکات مربوط به مراقبت از کودک بعد از واکسن هیدراته نگه داشتن بدن اوست، بنابراین به اندازه کافی به کودک مایعات بنوشانید.

نکته مهم: واکنش های آلرژیک به واکسن بسیار نادر هستند، اما ممکن است در موارد نادر کودک احساس تنگی نفس، خس خس قفسه سینه، گرفتگی در گلو، درد شدید مفاصل و یا حتی تشنج داشته باشد. در صورت مشاهده هر کدام از این موارد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت بعد از واکسن پنجگانه

تغذیه کودک بعد از واکسن

تغذیه کودک بعد از واکسیناسیون بسیار مهم است، به ویژه برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند. شیر مادر علاوه بر اینکه مایعات و مواد مغذی لازم را جهت تقویت و سلامت بدن کودک فراهم می کند، باعث افزایش احساس آرامش و امنیت در کودک می شود و تحمل درد برای او آسان تر خواهد شد. کودکانی که از غذاهای کمکی استفاده می کنند، باید بعد واکسیناسیون غذاهایی مانند سوپ ماهیچه با هویج، حریره بادام، فرنی و… را جهت بهبود قوای جسمی در برنامه غذایی خود داشته باشند. در کنار تغذیه سالم، مصرف نوشیدنی ها و انواع آب میوه هایی که کودک مجاز به استفاده از آنها می باشد، برای کاهش تورم و بهبودی هرچه سریعتر علائم بعد از واکسن توصیه می شود. 

پایین آوردن تب نوزاد بعد از واکسن دو ماهگی

بعد از تزریق واکسن دمای بدن کودک خود را با دقت بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا تب دارد یا خیر. دقیق ترین راه برای انجام این کار، اندازه گیری دما از طریق مقعد است. پس از اطمینان از بالا بودن دمای بدن کودک، اقدامات اساسی زیر را جهت مراقبت از کودک تب دار انجام دهید:

  • به کودک خود نوشیدنی و مایعات فراوان بدهید
  • لباس های او را کم کنید و لباس های نازک و نخی به او بپوشانید.
  • دستها و پاهای کودک را با استفاده از یک دستمال نخی تمیز مرطوب کنید
  • حمام با آب ولرم مفید است.
  • از شربت استامینوفن، ایبوپروفن، شیاف پاراستامول یا دیگر داروهای تجویز شده توسط پزشک جهت کنترل تب استفاده کنید. توجه کنید که این داروها با توجه به سن کودک در دوزهای مختلفی تجویز می شوند، بنابراین از مصرف خودسرانه یا زیاد آن ها خودداری کنید.

پایین آوردن تب نوزاد بعد از واکسن دو ماهگی

استحمام نوزاد بعد از واکسن دو ماهگی

استحمام یکی دیگر از نکات مهم جهت مراقبت از کودک بعد از واکسن است. حمام کردن کودک بهتر است یک روز قبل از واکسیناسیون انجام شود. متخصصان توصیه می‌کنند که در صورت وجود تب و تورم استحمام کودک، 48 ساعت بعد انجام شود، زیرا میکروب های موجود در آب لوله کشی ممکن است باعث ایجاد عفونت در سوراخ ایجاد شده به وسیله سوزن واکسن شوند. 

مراقبت بعد از واکسن فلج اطفال تزریقی

واکسن فلج اطفال یکی از مهم ترین واکسن های دوران کودکی است. این واکسن برای پیشگیری از بیماری عفونی ناشی از ویروسی است که در گلو و مجرای روده زندگی می کند. همانطور که می دانید واکسن فلج اطفال به دو شکل خوراکی و تزریقی به کودکان داده می‌ شود. عوارض جانبی نوع تزریقی  مانند دیگر واکسن ها ممکن است به شکل تب، تورم، قرمزی پوست، واکنش های آلرژیک خفیف و… مشاهده شود. بنابراین مراقبت از کودک بعد از واکسن فلج اطفال مانند دیگر واکسن ها خواهد بود. 

نکته مهم: اگر کودک دچار سرماخوردگی شده، باید تزریق واکسن تا بهبودی کامل به تعویق انداخته شود.

مراقبت بعد از واکسن فلج اطفال تزریقی

واکسن کودکان در منزل

سوالی که ممکن است که والدین بخواهند در مورد آن بدان این است که آیا می توان واکسیناسیون کودک را مانند دیگر تزریقات در منزل انجام داد؟ تزریق هر نوع واکسن برای کودک باید در مراکز بهداشت انجام شود تا کودک داروی استاندارد و تاریخ دار دریافت کند. اما اگر کودک شما بیمار است و می خواهید تزریق دیگر داروهای او در منزل انجام شود می توانید جهت تزریقات در منزل، استخدام پرستار، ویزیت در منزل و سایر خدمات با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان به عنوان یک مرکز معتبر و شناخته شده تماس حاصل نمایید تا کودک شما به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد. جهت دریافت بهترین خدمات پزشکی و درمانی از این مرکز می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان و یا شماره تلفن های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content