اهمیت تغذیه در سالمندان

انسان در طول زندگی به تغذیه جهت رشد و سلامتی بدن خود نیاز دارد. تغذیه بدن در سنین مختلف متفاوت است. با افزایش سن نیازهای تغذیه ای بدن نیز تغییر کرده و افراد باید برنامه غذایی متناسب با سن خود را دریافت کنند. تغذیه سالمندان مانند دیگر مسائل سلامتی و بهداشتی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. برخورداری از یک رژیم غذایی سالم باعث می شود تا بدن بتواند همه مواد مغذی را جهت عملکرد بهتر خود تامین کند.  در برنامه تغذیه سالمندان باید انواع کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب قرار بگیرد. 

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

تغذیه سالم باعث می شود تا علاوه بر تامین انرژی به کنترل وزن کمک شده و سالمند از بیماری های فراگیر در این دوره مانند پوکی استخوان، فشار خون، بیماری قلبی، آلزلیمر، دیابت نوع ۲ و سرطان در امان باشد. اما ممکن است که همه افراد فرصت و دانش کافی برای برنامه ریزی غذایی سالمند خود نداشته باشند، استخدام پرستار سالمند از مراکز خدمات پرستاری حرفه ای و معتبر در این زمینه مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان به شما کمک می کند تا علاوه بر برنامه غذایی بتوانید برنامه های ورزشی متناسب با شرایط و وضعیت پزشکی سالمند خود را دریافت نماید.  ادامه مقاله زیر همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

تماس بگیرید
مشاوران ما در مرکز خدمات پرستاری تهران درمان آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان در مورد اهمیت تغذیه در سالمندان به شما مشتریان عزیز می باشند.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان تهران درمان، فرم زیر را پر کنید. (ما نگرانی شما را درک می کنیم و فوری تماس می گیریم)

تلفن تماس با مرکز پرستاری تهران درمان: 02177530617 و 02177531124

اصول تغذیه صحیح در سالمندان

اگر می خواهید با افزایش سن خود یا سالمندتان، سالم بمانید باید اصول تغذیه در سالمندان را به شکل صحیح بدانید. برنامه غذایی سالمند باید حاوی مواد مغذی زیاد بدون کالری اضافی باشد، مانند:

  • انواع میوه ها و سبزیجات به خصوص کرم برکلی، توت فرنگی، اسفناج و…
  • غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، نان سبوس دار و برنج قهوه ای
  • شیر و پنیر بدون چربی یا کم چرب، شیر سویا، شیر غنی شده با ویتامین D
  • غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، مرغ و تخم مرغ
  • انواع آجیل و مغزها

نکته مهم: افراد مسن باید از مصرف غذاهایی که ارزش تغذیه کمی دارند و کالری بالا مانند چیپس نوشابه شکلات و شیرینی پرهیز کنند. غذایی که در لیست برنامه تغذیه سالمندان قرار می‌گیرند باید دارای کلسترول و چربی بسیار پایینی باشند. مصرف زیاد مایعات پرهیز از غذاهای رستورانی و فست فودی، انجام فعالیت های بدنی همگی می توانند به سلامت سالمند و تامین انرژی مفید برای او کمک کنند.

اصول تغذیه صحیح در سالمندان

برنامه غذایی هفتگی سالمندان

مطالعات نشان داده اند که افراد مسن باید مصرف پروتئین خود را در مقایسه با بزرگسالان جوان افزایش دهند، اما میزان کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین ها جزء اصلی و مورد نیاز سلول ها هستند. این بدان معناست که به ساخت، ترمیم و حفظ بافت‌ها و در نتیجه افزایش قدرت، افزایش عملکرد فیزیکی و دستیابی به توده عضلانی بدون چربی کمک می‌ کنند. بنابراین باید در برنامه غذایی هفتگی سالمندان گنجانده شوند. در زیر لیست غذاهایی که سالمندان می توانند در برنامه هفتگی خود در وعده های مختلف صبحانه، نهار و شام میل کنند، آورده شده است. می توان هر یک از از این مواد غذایی را به دلخواه انتخاب کرد و در وعده های غذایی روزانه گنجاند. 

تغذیه در سالمندان؛ صبحانه

  • بلغور جو دوسر گرم، انواع توت ها، شیرکم چرب، تخم مرغ آب پز سفت با نان تست گندم و میوه پنکیک دانه چیا با انواع توت‌های تازه
  • ماست با آجیل و میوه
  • غلات پر فیبر با شیر بدون چربی و یک لیوان آب میوه

تغذیه در سالمندان؛ نهار

  • ماهی قزل آلا و سبزیجات، سالاد توت فرنگی و اسفناج همراه با روغن زیتون،
  • ساندویچ مرغ با نان سبوس دار
  • سیب زمینی پخته شده با روغن زیتون سبزیجات و پنیر رنده شده
  • املت

تغذیه در سالمندان؛ شام

  • ماکارونی سبزیجات
  • سیب زمینی
  • برنج و لوبیا
  • سالاد مرغ

در کنار همه این غذا ها می توان از آب لیموی تازه، پودر ریحان و دیگر سبزیجات خشک استفاده کرد. میزان مصرف هر وعده غذایی بر اساس وزن و شرایط سالمندان متفاوت خواهد بود.

برنامه غذایی هفتگی سالمندان

رژیم لاغری برای سالمندان

هر چه سن  بالاتر می رود، کاهش وزن پیچیده تر می شود. نه تنها کاهش وزن برای افراد دارای اضافه وزن  یک اولویت است، بلکه عضله سازی و حفظ کیفیت استخوان برای قوی ماندن نیز یک چالش دیگر است. از همین رو تغذیه سالمندان باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. طبق تحقیقات انجام شده خوردن پروتئین بیشتر باعث می شود تا افراد برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند و کمتر به سراغ میان وعده ها و مواد غذایی مضر مانند کلوچه، اسنک و… بروند. مصرف انواع سبزیجات و میوه های تازه نیز باید در برنامه غذایی سالمندان قرار بگیرند. در این صورت کاهش وزن سریعتر اتفاق می افتد.

معجون مقوی برای سالمندان

تغذیه صحیح و پیروی از رژیم غذایی سالم برای همه سالمندان امکان پذیر نیست. برخی از سالمندان به دلیل مشکل در بلع، سوء هاضمه و… به راحتی نمی توانند همه مواد غذایی مفید را دریافت کنند. اینگونه افراد به دلیل عدم تغذیه سالم دچار مشکلاتی مانند ضعف عضلات، ضعف درسیستم ایمنی، عدم تمرکز، مشکل در تعادل در راه رفتن و… می شوند. بنابراین چاره چیست؟ 

برای تامین نیازهای تغذیه سالمندان می توان از انواع مکمل ها و مولتی ویتامین ها کمک گرفت. معجون مقوی برای سالمندان نیز یک روش بسیار عالی جهت تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد اندام های بدن مانند کبد، کلیه و قلب است. از طریق معجون های مقوی می توان تمام نیازهای تغذیه بیمار را تا حد بسیار زیادی تامین نمود. البته بسیاری از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و سایر مواد مورد نیاز بیماران به صورت انواع مکمل ها به شکل پودر، قرص و شربت ارائه می شوند. تهیه این مکمل ها باید زیر نظر پزشک باشند. علاوه بر این شما می توانید از انواع معجون های خانگی که ترکیبی از لبنیات، میوه ها، سبزیجات سالم، مغزها و… هستند، استفاده کنید. ترکیب این مواد باید نیز باید زیر نظر متخصص تغذیه سالمندان باشد.

معجون مقوی برای سالمندان

تغذیه سالمندان آلزایمری 

یکی از بیماری هایی که با افزایش سن در سالمندان شایع است، بیماری زوال عقل یا آلزایمر می باشد. تاکنون درمان خاصی برای این بیماری معرفی نشده است. اما عادات غذایی سالم و مصرف برخی مواد غذایی می توانند در پیشگیری و درمان این بیماری تا حد بسیار زیادی موثر باشند. برای این منظور باید غذاهای مدیترانه ای که غنی از آنتی اکسیدان ها، فیبر، اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ هستند، باید در برنامه تغذیه سالمندان گنجانده شوند. همچنین در برنامه تغذیه سالمندان غذاهای سرد مانند ماست و پنیر باید حذف شوند.

 تغذیه و ورزش در سالمندان 

به همان اندازه که توجه به تغذیه سالمندان در سلامت و بهبود قوای جسمی و حتی تقویت روحیه آنها تاثیر دارد، ورزش نیز می‌ تواند در کنار تغذیه سالم هر چه سریع تر و بهتر سالمندان را به اهداف سلامتی و درمان شان نزدیک کند. 

افزودن فعالیت بدنی به یک رژیم غذایی سالم بسیار مفید است. در سالمندانی که ورزش می کنند، تراکم استخوان افزایش یافته، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی و ابتلا به زوال عقل کاهش می یابد و این افراد اعتماد به نفس و استقلال بیشتری خواهند داشت. از طرفی ورزش از یبوست جلوگیری می کند. یبوست خود عامل مهمی در بروز دیگر مشکلات در پیری است.  اگر فرد سالمند به طور منظم ورزش نمی کند، شروع یک برنامه ورزشی می تواند کمی سخت باشد. به همین منظور بهتر است برنامه های ورزشی با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز شروع شوند و به تدریج زمان آنها تا ۳۰ دقیقه افزایش پیدا کند. ۳۰ دقیقه پیاده روی در طول روز  یا تقسیم آن به ۳ بخش ۱۰ دقیقه‌ ای می‌تواند علاوه بر سلامت قلب به تقویت مفاصل نیز کمک کند. 

اگر تامین نیازهای تغذیه ای و ورزشی سالمندان به هر دلیلی برای شما مقدور نیست، می توانید یک برنامه اصولی ورزش برای سالمندان در منزل را از طریق متخصصان مرکز خدمات پرستاری تهران درمان درخواست نمایید این مرکز با در اختیار داشتن پزشکان، فیزیوتراپیست ها، پرستاران و دیگر نیروهای متخصص به راحتی می تواند پاسخگوی نیازهای تغذیه ای و سلامتی.سالمندان شما باشد. برای بهره مندی از این مزایا می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان و یا شماره های موجود در سایت اقدام نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content