مراقبت از کودک سرماخورده

با آغاز فصل سرما نگرانی خانواده ها در مورد سرما خوردگی کودکان افزایش پیدا می‌ کند. سرماخوردگی در پاییز و زمستان بیشتر شایع است. در اکثر مواقع سرما خوردگی به دلیل انتقال ویروس به بینی، گلو و سینوس ها ایجاد می‌شود بیش از ۱۰۰ نوع ویروس سرماخوردگی مختلف در اطراف ما وجود دارند، بنابراین اگر کودک در مدرسه، خانه یا هر محیط دیگری با این ویروس ها در تماس باشد بیمار خواهد شد.

مراقبت از کودک سرماخورده یکی از مهمترین چالش هایی است که خانواده یا آن روبرو هستند. این نگرانی به ویژه برای پدران و مادران شاغلی که فرصت کمتری برای ماندن در خانه و مراقبت از کودک خود دارند، بیشتر است. استخدام پرستار کودک در منزل توسط مراکز خدمات پرستاری معتبر و قابل اطمینان مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان باعث می شود تا تمام نیازهای مراقبتی کودک شما به درستی تامین شود. چطور می توان به بهترین شیوه مراقبت از کودک سرما خورده را انجام داد؟ راه های پیشگیری و درمان چیست؟ با خواندن ادامه مطالب زیر شما علاوه بر یافتن پاسخ سوالات خود به نکات مهمی در مورد مراقبت از کودک سرماخورده دست پیدا خواهید کرد.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

پیشگیری بهتر ازدرمان است، جمله ای که بارها و بارها شنیده اید، بنابراین قبل از اینکه بخواهیم به راه های کنترل، درمان و مراقبت از کودک سرماخورده بپردازیم، بهتر است در مورد پیشگیری از سرماخوردگی کودکان بدانیم:

  • دست های کودک را مرتب بشویید: ویروس ها و آلودگی های مرتبط با سرماخوردگی از طریق سطوح به راحتی به بدن انتقال پیدا می کند.
  • کودک را در تماس با افراد بیمار قرار ندهید: قطرات مخاطی که با عطسه یا سرفه از دهان یا بینی بیمار خارج می شوند می توانند به راحتی کودکان را از فاصله نزدیک آلوده کنند.
  • مواد سالم و مغذی را در برنامه غذایی کودک قرار دهید: رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، میوه ها، پروتئین ها و… باعث می شوند تا بدن کودک در برابر بیماریها ایمن شود.
  • مصرف مایعات مختلف را فراموش نکنید: مصرف مایعات مختلف مانند آب، نوشیدنی های طبیعی و… باعث می شود، اگر ویروس به مخاط گلو چسبیده باشد، سریع تر از بدن خارج شده و کودک از ابتلا به سرما خوردگی مصون باشد.
  • کودک را واکسینه کنید: در صورت عدم آلرژی می توانید واکسن آنفولانزا را جهت پیشگیری از سرماخوردگی کودک تزریق نمایید. البته مشاوره در مورد تزریق این واکسن بهتر است زیر نظر پزشک باشد.

پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

غذای مناسب کودک سرماخورده

اگر باز هم در صورت رعایت موارد فوق کودک دچار سرماخوردگی شد، می توان با تغذیه رژیمی و اصولی به بهبود شرایط و مراقبت از کودک سرماخورده کمک کرد. غذای مناسب کودک سرماخورده شامل:

  • سوپ مرغ و قارچ : آمینو اسید موجود در سوپ مرغ می تواند به رقیق کردن مخاط کمک کرده و با تقویت و کنترل گلبول های سفید به درمان احتقان کمک کند. شما می توانید رشته فرنگی، برنج و مواد غذایی زود هضم را نیز به سوپ خود اضافه کنید.
  • ماست پروبیوتیک: این ماسک حاوی باکتری های مفیدی است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با ویروس سرماخوردگی دارند.
  • سوپ گوشت و سبزیجات: تهیه سوپ از گوشت گوساله به همراه سبزیجاتی مانند کلم بروکلی می تواند با تامین پروتئین و مواد مغذی بدن، سیستم ایمنی را تقویت نماید.
  • مایعات و دمنوش های گرم: کم آبی می تواند علت قطع نشدن تب در کودکان باشد. آب جوش به همراه لیمو و عسل، چای کم رنگ، آب میوه های طبیعی و… در کاهش تب و علائم سرماخوردگی بسیار موثر هستند، بنابراین در طول سرماخوردگی بدن کودک را هیدراته نگه دارید و به اندازه کافی به او بنوشانید.
  • میوه: انواع میوه های نرم مانند پرتقال، لیمو شیرین، توت فرنگی و… به دلیل غنی بودن از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند به سلامت و ایمنی کودک کمک کنند.

غذای مناسب کودک سرماخورده

بهترین صبحانه برای کودک سرماخورده

صبحانه یکی از وعده های غذایی مهمی است که نه تنها هنگام مراقبت از کودک سرماخورده، بلکه در طول سال هم باید مورد توجه قرار گیرد. با این وجود زمانی که کودک سرما می خورد، توجه به این وعده غذایی اهمیت بیشتری دارد. شما می توانید غذاهای زیر را به عنوان صبحانه برای کودک در نظر بگیرید:

  • سوپ عدس یا عدسی: در صورت عدم آلرژی مقداری کمی سیر به سوپ اضافه کنید. خواص آنتی اکسیدانی بالای این سوپ به جلوگیری از عفونت و تسریع روند بهبودی کمک می کند.
  • پوره هویج: هویج سرشار از ویتامین A و آنتی اکسیدان است و می‌ تواند به رفع گرفتگی مجرای بینی و تسهیل تنفس کمک کند.
  • پوره اسفناج و کلم بروکلی: این یک ماده غذایی غنی از آنتی اکسیدان است که بهبود سرفه های ناشی از سرماخوردگی کمک می کند.
  • فرنی: با ترکیب شیر کم چرب و برنج میتوانید یک ماده مغذی ضروری جهت بهبودی کودک خود تهیه نمایید.

صبحانه برای کودک سرماخورده

درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

تغییرات آب و هوایی مهمترین علت سرماخوردگی در کودکان است. برخی کودکان ممکن است در طول سال 8 تا 12 بار دچار سرماخوردگی شوند. برخی از این سرماخوردگی ها با سرفه های شدید همراه هستند.

از همین رو دانستن درمان های خانگی می تواند یکی از راه های مراقبت از کودک سرماخورده باشد. این درمان ها شامل انواع جوشانده ها و دیگر مواد غذایی در دسترس هستند. که در ادامه به آن می پردازیم.

جوشانده برای سرماخوردگی کودکان

جوشانده زنجبیل: این یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی است که با کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی به درمان بیماری کمک می کند. 

جوشانده آب اجواین: این جوشانده به راحتی مشکل سرفه و سرماخوردگی کودکان را درمان می کند. خواص ضد ویروسی موجود درآب اجواین به خلاص شدن از شر بیماری های فصلی کمک می کند.

جوشانده آویشن و نبات: این گیاه غنی از پتاسیم می تواند با ضدعفونی کردن گلو روند درمان سرماخوردگی در کودکان را بهبود بخشد.

جوشانده بابونه: این دمنوش ضد باکتری بوده و به درمان انقباض ماهیچه ها کمک می‌کند. این یکی از بهترین دمنوش ها برای مراقبت از کودک سرماخورده از گلودرد شدید رنج می برد.

جوشانده گل میخک: این جوشانده به رفع مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی کمک کرده و از طرفی ادرار آور است و می‌ تواند تب و سایر علائم ناشی از سرماخوردگی مانند سرفه و آبریزش را بهبود دهد.

روش های درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

سایر درمان های خانگی

در کنار انواع جوشانده شما می توانید از عصاره عسل و ریحان تازه نیز برای مراقبت از کودک سرماخورده خود استفاده کنید .برای تهیه عصاره عسل و ریحان، آب دو تا سه برگ ریحان تازه را بگیرید. حالا عصاره ریحان را در یک قاشق با چند قطره عسل مخلوط کنید. دادن عسل و ریحان سرفه کودک را تسکین می دهد. استفاده از بخور گیاهان دارویی مانند بخور اکالیپتوس نیز می تواند درمان خانگی موثری برای سرماخوردگی کودکان باشد.

نکته مهم: تمام درمان های ذکر شده باید زیر نظر پزشک متخصص باشد، بنابراین پس از ویزیت پزشک در منزل یا مراکز درمانی در این مورد حتماً بپرسید.

درمان سریع سرماخوردگی کودکان

اگر نگران سرماخوردگی کودک خود هستید و می خواهید درمان با سرعت بیشتری همراه شود، نکات زیر را جهت مراقبت از کودک سرماخورده خود مورد توجه قرار دهید:

  • کودک را هیدراته نگه دارید و مرتب و با فاصله از آبگوشت رقیق، آبلیمو گرم و عسل جهت رفع احتراق و جلوگیری از کم آبی بدن استفاده نمایید.
  • رطوبت هوای خانه را تنظیم کنید برای این منظور می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • کودک باید استراحت کافی داشته باشد، بنابراین از بازی و فعالیت هایی که موجب تعریق و خستگی کودک می‌ شود، پرهیز کنید.
  • داروها به موقع و سر ساعت باید به کودک داده شود. حتی ممکن است در برخی موارد نیاز به تزریقات و سرم زدن به کودک باشد.
  • ویزیت پزشک در منزل توصیه می شود. همچنین بهتر است تزریقات در منزل انجام شود تا کودک در محیط های عمومی و آلوده مراکز درمانی و کلینیک‌ها قرار نگیرد.

باز شدن بینی کودک سرماخورده

گرفتگی بینی معمولاً به دلیل عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می شود.  از اسپری های سالین یا مرطوب کننده های برای نرم کردن غشاهای مخاطی خشک شده و مجرای بینی استفاده می شود. اسپری یا قطره های سالین هر چند ساعت یکبار، می تواند به پاکسازی مجرای بینی، نازک شدن مخاط و کوچک شدن بافت های متورم کمک کنند. این نوع داروهای سرماخوردگی، برای نوزادان و کودکان در هر سنی بی خطر هستند. استفاده از دستگاه بخور سرد در شب در اتاق خواب کودک نیز می تواند کمک موثر باشد.

البته درمان های خانگی دیگر مانند بو کردن پیاز، روغن اکالیپتوس، روغن پونه و… نیز برای رفع گرفتگی و انسداد راه های هوایی بینی توصیه می شود.

باز شدن بینی کودک سرماخورده

شربت برای سرما خوردگی کودکان

مراقبت از کودک سرماخورده با مصرف انواع داروها و شربت ها نیز همراه است این داروها بر اساس سن، وضعیت سلامتی، نوع مشکل به وجود آمده و… تجویز می‌شوند بنابراین مصرف خودسرانه آنها باید خودداری کرد. فهرست زیر از داروهای سرماخوردگی می تواند به درمان علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، احتقان، عطسه، گلودرد یا سرفه کمک کند. هیچ یک از این داروها نمی توانند به تنهایی سرماخوردگی را درمان کنند. آنها فقط علائم را تسکین می دهند.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها می توانند عطسه، آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم ناشی از سرماخوردگی را درمان کنند.

داروهای ضد سرفه

مصرف این داروها به‌ ویژه در شب، زمانی که کودک به دلیل سرفه شدید نمی تواند بخوابد، توصیه می شود. داروهای ضد سرفه برای سرماخوردگی کودک، دکسترومتورفان، اکسپکتورانت، گایافترین و برم هگرین  می باشند.

ضد احتقان ها

ضد احتقان ها داروهایی هستند که می توانند به صورت خوراکی یا از طریق اسپری بینی برای مراقبت از کودک سرماخورده مصرف شوند. مصرف برخی از این داروها مانند اسپری ضد احتقان بینی، اکسی متازولین غشاهای متورم بینی را کوچک کرده و به تنفس راحت‌ تر کمک می‌ کنند.

مسکن ها و تب برها

گاهی اوقات، سرماخوردگی می تواند با علائم مختلفی مانند بدن درد خفیف، سردرد و تب همراه باشد. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند شربت ایبوپروفن یا استامینوفن برای پایین آوردن تب کودک توصیه می شوند.

برخی از داروهای ترکیبی سرماخوردگی در حال حاضر شامل استامینوفن یا ایبوپروفن هستند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف مسکن همراه با داروهای سرماخوردگی از پزشک راهنمایی بخواهید.  

اگر شرایط کودک به گونه‌ ای باشد که نتواند داروها را به صورت خوراکی دریافت کند، در این صورت سرم تراپی توسط پزشک درخواست می شود.

بهترین شربت ها برای سرما خوردگی کودکان

بهترین آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی کودکان

اگر سرماخوردگی کودک ویروسی باشد، آنتی بیوتیک هیچ کمکی به بهبودی او نخواهد کرد. آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های باکتریایی توسط پزشک تجویز می‌ شوند. اگر سرفه های کودک شدید شده و بیش از ۲ هفته طول بکشند، دمای بدن بالا برود، ترشحات بینی بهبود پیدا نکنند و کودک در تنفس مشکل داشته باشد سرماخوردگی می تواند به علت یک عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد. در این صورت آنتی بیوتیک هایی مانند، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، آموکسی سیلین، پنی سیلین آزیترومایسین، کوتریموکسازول و… تجویز خواهند شد. از مصرف خودسرانه این دارو ها بپرهیزید، زیرا مصرف و نوع این داروها بر اساس میزان پیشرفت سرماخوردگی و سن کودک متغیر هستند.

کلام پایانی

مراقبت از کودک سرماخورده باید با صبر، حوصله و توجه کامل انجام شود. اگر نمی تواند به هر دلیلی ساعات مختلف روز را در کنار فرزند خود باشید. می توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان جهت اعزام پرستار کودک تماس حاصل نمایید. در این مجموعه پرستاران و پزشکان مجرب و متخصص گرد هم آمده اند تا بتوانند هر آن چه که نیاز مراقبتی و سلامتی بیماران است به بهترین شکل پاسخگو باشند. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content