مراقبت از کودک تب دار

تب کودکان یکی از نگرانی ها و دغدغه‌ های های والدین است. اگر دست خود را روی پیشانی فرزندتان گذاشته و احساس گرما می کنید به طور حتم اولین  اقدامی که انجام می دهید، قرار دادن دماسنج و اندازه گیری تب فرزندتان است. اما این موضوع نباید باعث شود تا شما دستپاچه شده و نتوانید به خوبی مراقبت از کودک تب دار را انجام دهید. تب در واقع دفاع بدن در برابر عفونت است در بیشتر مواقع دمای بدن کودک به دلیل مبارزه با میکروب ها افزایش پیدا می کند. مبارزه بدن کودک با بیماری ممکن است تا 3 روز به طول بیانجامد.

اگر احساس می کنید نگرانی شما باعث شده تا نتوانید به خوبی مراقبت از کودک تب دار را به عهده بگیرید، بهتر است یا یک مرکز خدمات پرستاری شناخته شده در این زمینه مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس بگیرید.  اعزام پرستار کودک در منزل، ویزیت پزشک انجام تزریقات و وصل سرم در منزل از مهم‌ ترین خدماتی هستند که شما می توانید از آن ها جهت بهبود هرچه بهتر بیماری کودک خود بهره مند شوید. با ادامه مقاله زیر همراه باشید تا در مورد تب کودکان، علت، نحوه تشخیص و درمان آن بیشتر بدانید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

علت تب بی دلیل در کودکان

 تقریباً همه تب ها به دلیل عفونت جدید ایجاد می شوند. ویروس ها 10 برابر بیشتر از باکتری ها باعث ایجاد عفونت می شوند. صدها میکروب می توانند به راحتی باعث عفونت شده و ایجاد تب کنند. مهمترین نکته قبل مراقبت از کودک تب دار شناسایی علت تب است. در زیر به مهمترین علت تب در کودکان اشاره شده است:

عفونت های ویروسی

سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی شایع ترین علت تب کودکان هستند. تب ممکن است تنها علامت بیماری باشد که در 24 ساعت اول خود را نشان می دهد. شروع علائم ویروسی (آبریزش بینی، سرفه، مدفوع شل) اغلب به تاخیر می افتند.

عفونت های باکتریایی

عفونت مثانه شایع ترین علت تب بی دلیل در کودکان دختر است. گلودرد استرپتوکوکی نیز یکی از علل شایع تب غیر قابل توضیح است.

عفونت سینوس

این مشکل ناشی از سرماخوردگی است. عفونت سینوس با تب، احتقان سینوسها و درد همراه است. رنگ ترشحات بینی برای این تشخیص چندان مفید نیست.

تب واکسن

تب با اکثر واکسن ها در عرض 12 ساعت شروع می شود. 2 تا 3 روز طول می کشد. این طبیعی و بی ضرر است و نشان دهنده تاثیر واکسن می باشد.

مننژیت

عفونت باکتریایی غشایی استکه نخاع و مغز را می پوشاند. علائم اصلی آن سفتی گردن، سردرد و گیجی است. بچه های کوچکتر که به این عارضه مبتلا می شوند، آنقدر بی حال وتحریک پذیر هستند که نمی توان آنها را تسلی داد. اگر درمان به موقع انجام  نشود، ممکن است کودک  دچار آسیب مغزی شود.

گرمازدگی

تب ناشی از گرمازدگی ممکن است در طول تشدید موج گرما یا پوشیدن بیش از حد لباس رخ دهد. دما در عرض چند ساعت پس از انتقال به مکان خنک‌ تر کاهش می یابد.

عفونت گوش و عفونت کلیه نیز با تب همراه هستند.

علت تب بی دلیل در کودکان

تب در کودکان زیر دو سال

مراقبت از کودک تب دار در سنین بالاتر آسان تر است. استامینوفن چه به صورت شربت و چه قرص می تواند دمای بدن کودک را کاهش دهد.  اما تب در سنین زیر دو سال یا همان تب نوزادی موضوع جدی تری است.  

تبی که در 3 ماه اول زندگی رخ می دهد، باید تحت درمان سریع قرار بگیرد. همه این نوزادان باید در اسرع وقت ویزیت شوند. تب ممکن است به دلیل سپسیس (عفونت جریان خون) باشد. عفونت های باکتریایی در این گروه سنی می توانند به سرعت به شرایط حاد تری تبدیل شود. از همین رو نیاز به درمان سریع  است. اگر فرزند شما حداقل 6 ماهه باشد، گزینه دیگر ایبوپروفن است.

تب شبانه کودک نشانه چیست؟

مراقبت از کودک تب دار در شب سخت تر به نظر می رسد. اما تب شبانه کودک نشانه چیست؟ به طور معمول، دمای مرکزی بدن در صبح پایین است و تا عصر چند درجه افزایش می یابد. بنابراین، تبی که در طول روز خفیف بود، به راحتی می تواند تا شب افزایش یابد. علاوه بر این، کورتیزول به عنوان پاسخی به عفونت آزاد می شود. اعتقاد بر این است که این یک مکانیسم حفاظتی در برابر فعال شدن بیش از حد سیستم التهابی بدن است. در طول شب، این مکانیسم حفاظتی به دلیل سطح پایین کورتیزول از بین می رود و تب به دلیل فعال شدن سیستم التهابی افزایش می یابد.

تب شبانه کودک نشانه چیست؟

علت قطع نشدن تب در کودکان

مراقبت از کودک تب دار به زمان و حوصله نیاز دارد. در برخی موارد تب کودکان تا چند روز ادامه دارد و به راحتی نمی توان دمای بدن کودک را کاهش داد. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد که از جمله آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عفونت دستگاه تنفسی

2- واکنش آلرژیک به بعضی داروها

3- عفونت دستگاه ادراری

4- استرس و نگرانی های روحی و عاطفی

5- وجود بیماری های خود ایمنی

6- عفونت ناشی از باکتری سل

تشخیص پرستاری تب در کودکان

تشخیص صحیح تب، نکته مهم دیگری در مراقبت از کودک تب دار است. اگر دمای بدن فرزند سه ماهه شما ۳۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر است یا در سنین سه تا شش ماهگی تب بالای ۳۹ درجه دارد، باید این موضوع جدی گرفته شده و اقدامات درمانی آغاز شود. دیگر نشانه های درجه حرارت بالا در کودکان عبارتند از:

  • بثورات پوستی
  • کم اشتها شدن
  • کمتر خیس شدن پوشک
  • بی حالی و ضعف
  • گودی زیر چشم
  • گریه بدون اشک

تشخیص پرستاری تب در کودکان

درمان تب و لرز کودکان در خانه

از آنجا که کودکان در حال رشد هستند و سیستم دفاعی و اندام های آنها تکامل نیافته، درمان بیماری آنها از حساسیت بیشتری برخوردار است، بنابراین از درمان‌های خودسرانه باید پرهیز کرد. ویزیت پزشک در منزل یا مراکز درمانی باعث می شود تا مراقبت از کودک تب دار به صورت اصولی دنبال شود. پس از معاینه و تجویز دارو شما می توانید دیگر اقدامات درمانی به شرح زیر برای پایین آوردن تب کودک انجام دهید:

  • کمپرس خنک روی سر کودک بگذارید. پاشویه، استفاده از پارچه خیس در نواحی زیر بغل، بازو و ران نیز به کاهش دمای بدن بسیار کمک می کند.
  • اتاق را در دمای متوسط نه خیلی گرم و نه خیلی سرد ​​نگه دارید
  • لباس سبک به او بپوشانید
  • حمام ولرم خنک نیز توصیه می شود
  • بدن کودک را هیدراته نگه دارید
  • آنتی بیوتیک ها و داروها را به موقع و سر ساعت به کودک بدهید
  • اگر کودک تب شدید دارد، کمپرس یخ روی کبد قرار دهید. احتیاط کنید، زیرا این ممکن است منجر به تشنج شود.

سرم تراپی در منزل برای کودکان

مراقبت از کودک تب دار در صورتی که او به دلیل شدت بیماری قادر به خوردن مایعات و داروها نباشد، از طریق سرم تراپی در منزل یا مراکز درمانی انجام می شود. البته جای نگرانی نیست، زیرا کودک می‌ تواند مایعات، مواد مغذی و درمانی را از طریق تزریق سرم وریدی به سرعت دریافت کند. حتی آمپول ها تقویتی و آنتی بیوتیک ها نیز درون سرم تزریق می شوند. 

اگر فکر می کنید که به راحتی نمی توانید مراقبت از کودک تب دار را به عهده بگیرید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت پزشکان و پرستاران آموزش دیده و با تجربه به منزل شما اعزام شوند. تعهد، دانش و مهارت کادر درمانی این مجموعه رضایت و سلامت بیمار شما را تضمین خواهد نمود. برای ارتباط با ما می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان اقدام کرده و یا با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content