مراقبت از کودکان آسمی

افراد در هر سنی ممکن است به آسم مبتلا شوید، اما کودکان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. این یک بیماری مسری نیست. در طول حمله آسم، مجاری تنفسی هوا را به ریه‌ها برده، متورم و  فشرده کرده و مخاط اضافی تولید می‌کنند که این می تواند تنفس را سخت‌تر ‌کند. علائم آسم می تواند از سرفه ای که برای روزها یا هفته ها ادامه دارد تا ناتوانی ناگهانی و ترسناک در تنفس موثر متغیر باشد. آسم در کودکان یک بیماری شایع در کودکان است. اگر آسم به خوبی کنترل نشود، ممکن است باعث بستری شدن کودک در بیمارستان شود. این امر موجب اضطراب و ترس والدین می شود. البته جای نگرانی نیست، اگر مراقبت از کودکان آسمی به درستی انجام شود، می توان به کنترل آسم کمک کرد تا کودک زندگی سالم و فعالی داشته باشد.

ویزیت پزشک در منزل کمک می کند تا کودک به دور از آلودگی هوا بتواند از برنامه های درمانی مناسب بهره مند شود و تمرینات ورزشی و دیگر فعالیت‌های خود را ادامه دهد. تماس با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان به عنوان یک مجموعه درمانی حرفه ای می تواند در این زمینه به شما بسیار کمک کند.

اگر مراقبت از کودکان آسمی را به عهده دارید خواندن مقاله زیر به شما توصیه می شود. در این مقاله هر آنچه که شما باید در مورد آسم در کودکان بدانید، آورده شده است.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

علائم آسم در کودکان چیست؟

علائم و نشانه های آسم در کودکان شامل موارد زیر می باشد:

  • سرفه های مکرر که شب هنگام، زمان بیدار شدن، موقع خندیدن، دویدن، بازی کردن و… رخ می دهند.
  • کودک هنگام بازی زود خسته می شود و انرژی زیادی برای بازی کردن ندارد. در واقع با انجام فعالیت های روزانه کودک دچار ضعف و خستگی میشود.
  • تنفس های سریع و مداوم از دیگر علائم آسم در کودکان است.
  • عضلات قفسه سینه سفت شده و کودک احساس درد در این قسمت خواهد داشت.
  • خس خس سینه هنگام تنفس احساس ناخوشایندی است که کودکان مبتلا به آسم ممکن است تجربه کنند.
  • شنیدن صدای سوت یا صداهای ناخوشایند دیگر هنگام تنفس از دیگر علائم بیماری است.
  • داشتن تنگی نفس یا از دست دادن تنفس در موارد حاد مشاهده می‌شود.
  • به دلیل تنگی نفس سرفه و خس خس سینه، کودک هنگام خواب دچار مشکل خواهد شد.
  • ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا باعث می شود تا حملات سرفه و خس خس سینه بیشتر شود.
  • در این کودکان روند بهبودی پس از عفونت دستگاه تنفسی با تأخیر انجام خواهد شد.

علائم آسم در کودکان ممکن است تنها با یک یا چند علامت ذکر شده مشاهده شود از طرف شدت این علائم از کودکی به کودک دیگر متفاوت است.

علائم آسم در کودکان

علائم آسم در کودکان زیر یکسال

همانطور که گفته شد، آسم می تواند در هر سنی حتی در دوران نوزادی شروع شود. اما آسم در نوزادان و کودکان زیر یک سال کمی متفاوت است، از همین رو تشخیص آن نیز دشوار تر است. علائم و نشانه های آسم در نوزاد یا کودک زیر یک سال عبارتند از:

  • تنفس سریع
  • سخت‌ نفس کشیدن (باز شدن سوراخ‌های بینی، کشیده شدن پوست به اطراف قفسه سینه  و بین دنده‌ها یا حرکت بیش از حد شکم هنگام نفس کشیدن)
  • نفس نفس زدن هنگام بازی یا تکان دادن دست و پاها
  • تنفس با خس خس (صدای سوت)
  • سرفه های مداوم
  • مشکل در مکیدن یا غذا خوردن
  • خستگی، عدم علاقه به فعالیت های معمولی یا مورد علاقه
  • سیانوز یا همان تغییر رنگ بافت در غشاهای مخاطی (زبان، لب‌ها و اطراف چشم) و نوک انگشتان (رنگ بافت در پوست‌های تیره‌تر مایل به خاکستری یا سفید و در پوست‌های روشن‌تر مایل به آبی به نظر می‌رسد)

پرستار کودک در منزل با انجام مراقبت های اصولی و بررسی صحیح و دقیق شرایط سلامتی کودک به موقع می تواند علائم آسم در کودکان را شناسایی کرده و برای کمک های پزشکی اقدام کند.

انواع آسم در کودکان

علت دقیق بیماری آسم ناشناخته است. با این وجود طبق نظر کارشناسان، ژنتیک و محیط احتمالاً در ابتلای کودکان به آسم نقش دارند. حمله آسم زمانی رخ می دهد که کودک در معرض محرک های این بیماری قرار گیرد. محرک آسم چیزی است که می تواند علائم آسم را تشدید کند. مراقبت از کودک سرماخورده اگر به درستی انجام نشود، ممکن است محرکی برای ابتلا به بیماری آسم باشد. محرک های مختلف دیگر می توانند انواع مختلفی از آسم را به شرح زیر ایجاد کنند:

آسم در کودکان چند نوع است؟

آسم آلرژیک

آسم آلرژیک توسط آلرژن ها ایجاد می شود. آلرژن ها موادی هستند که باعث واکنش آلرژیک می شوند. آن ها عبارتند از:

  • گرد و غبار
  • حیوانات خانگی
  • گرده های گیاهان، درختان و علف های هرز
  • آفات مانند سوسک و موش

آسم غیر آلرژیک

آسم غیر آلرژیک توسط محرک هایی ایجاد می شود که آلرژن نیستند، مانند:

  • تنفس در هوای سرد
  • داروهای خاص
  • مواد شیمیایی خانگی
  • عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا
  • آلودگی هوای فضای باز
  • دود تنباکو

نکته مهم: انجام تمرینات ورزشی به خصوص در هوای خشک نیز ممکن است باعث آسم در کودکان شود یا علائم آسم را تشدید کند.

علائم تنگی نفس در کودکان

تنگی نفس یا دیسترس در کودکان چه علامت بسیار جدی است که نباید نادیده گرفته شود. تنگی نفس در واقع انسداد قسمت بالایی مجاری تنفسی است. تنگی نفس در کودکان به شکل های زیر مشاهده می‌شود:

افزایش میزان تنفس: میزان تنفس کودک در دقیقه نشان دهنده این است که فرد در تنفس مشکل دارد یا اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

تنگی نفس هنگام ورزش کردن: اگر هنگام انجام فعالیت های ورزشی، ریه ها نتوانند اکسیژن دریافت کنند یا دی اکسید کربن خارج کنند تنگی نفس اتفاق می افتد.

 افزایش ضربان قلب: دریافت سطوح پایین اکسیژن ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شود.

 تغییر رنگ پوست صورت و دستها: رنگ کبود مایل به آبی که در اطراف دهان، داخل لب یا روی ناخن‌ها دیده می‌شود ممکن است زمانی رخ دهد که کودک به اندازه مورد نیاز اکسیژن دریافت نکرده است. رنگ پوست نیز ممکن است رنگ پریده یا خاکستری به نظر برسد.

فشار روی نوک بینی هنگام تنفس: باز شدن دهانه های بینی در حین تنفس ممکن است نشان دهنده این باشد که کودک مجبور است برای نفس کشیدن سخت تر کار کند.

کشیده شدن قفسه سینه به سمت داخل: قفسه سینه دقیقاً در زیر گردن،زیر استخوان سینه ویا در بین دنده ها با هر نفس به سمت داخل فرو می رود. این یکی از راه های تلاش برای آوردن هوای بیشتر به ریه هاست.

خس خس سینه: صدای سوت یا خس خس که با هر نفس شنیده می‌شود مانند آسم در کودکان ممکن است نشان‌دهنده کوچک‌تر شدن مسیرهای هوایی باشد که تنفس را دشوارتر می کنند.

تعریق: هنگامی که سرعت تنفس بسیار سریع باشد، عرق روی سر افزایش می یابد.

استریدور: صدایی که هنگام تنفس کودک در مسیر راه هوایی فوقانی شنیده می شود.

ایجاد تغییرات در هوشیاری:  سطوح پایین اکسیژن ممکن است باعث شود کودک شما خسته تر عمل کند. این ممکن است نشان دهنده خستگی تنفسی باشد.

تنگی نفس در کودکان

عوارض آسم در کودکان

عوارض آسم در کودکان عبارتند از:

  • بیماری آسم در خواب، ورزش و سایر فعالیت های روزانه کودک اختلال ایجاد می کند.
  • هنگام تشدید علائم کودک نمی تواند به مدرسه برود و از درس و فعالیت های کلاسی عقب می افتد.
  • این می تواند به باریک شدن دائمی لوله های برونش منجر شده و تنفس را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است کودک در اثر حملات شدید آسم در بیمارستان بستری شود.

عفونت ریه، تاخیر در رشد یا بلوغ کودکان، استرس، اضطراب یا افسردگی همگی از دیگر عوارض این بیماری هستند.

پیشگیری از آسم کودکان

بهترین اقدام جهت پیشگیری آسم در کودکان دور نگه داشتن آنها از محرک ها و آلرژن هایی است که حملات آسم را تشدید می کنند. از همین رو نکات زیر را بسیار مورد توجه قرار دهید:

کودکان را در معرض دود سیگار قرار ندهید: دود سیگار، تنباکو و دخانیات یکی از محرک های رایج حملات آسم به ویژه در نوزادان هستند.

کودکان را برای انجام تمرینات ورزشی تشویق کنید: انجام فعالیت های بدنی منظم باعث می‌شود تا عملکرد ریه ها بهتر و کارآمد تر شود.

هرگونه علامت را جدی بگیرید: به طور منظم کودک خود را چک کنید و هر گونه علامتی را سریع مورد بررسی قرار داده و به پزشک مراجعه نمایید. مشورت با پزشک و انجام درمان به موقع می تواند به کنترل شرایط کمک کند.

برنامه منظمی را برای کنترل وزن کودک داشته باشید: اضافه وزن می تواند علائم آسم را تشدید کرده و کودک را در معرض دیگر مشکلات مرتبط با آن قرار دهد.

رژیم غذایی کودک را کنترل کنید: هرگونه ماده غذایی که باعث سوزش سر دل یا رفلاکس اسید شود باید از برنامه غذای کودک حذف شود. در صورت ابتلا به آسم، رفلاکس اسیدی می تواند علائم را بدتر نماید.

روش های پیشگیری از آسم کودکان

آسم کودکان در چه سنی بهبود می یابد؟

آسم یک بیماری طولانی مدت برای بسیاری از افراد است. در کودکان، اگر مراقبت به درستی انجام شود، علائم و نشانه ای بیماری درسال های نوجوانی از بین می روند یا بهبود می یانبد، اما احتمال عود مجدد آن وجود دارد.

علائم معمولاً با درمان قابل کنترل هستند. اکثر کودکان با درمان به موقع زندگی عادی و فعالی خواهند داشت، اگرچه برخی از افراد مبتلا به آسم شدیدتر ممکن است مشکلات مداومی را تجربه کنند.

درمان تنگی نفس کودکان در خانه

برای درمان تنگی نفس مانند آسم در کودکان می‌توانید اقدامات زیر را در منزل انجام دهید:

کودک را هیدراته نگه دارید: جلوگیری از کم آبی بدن یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای درمان تنگی نفس کودکان میتوان انجام داد. برای هیدراته نگه داشتن نوزادان نیز به آن ها شیر مادر یا شیر خشک بدهید. به کودکان بزرگتر نوشیدنی های حاوی الکترولیت بدهید. اگر کودک دچار تهوع یا استفراغ نیز باشد، سرم تراپی در منزل یک راهکار برای پیشگیری از کم آبی بدن او است.

به کودک فرصت کافی برای غذاخوردن بدهید: کودکان ممکن است به دلیل مشکلات تنفسی آهسته تر غذا بخورند، بنابراین به آنها زمان زیادی بدهید تا به آرامی غذا بخورند.

گرفتگی بینی کودک را درمان کنید: از اسپری یا قطره های بینی برای رفع مخاط و گرفتگی های بینی کودک استفاده کنید.

هوای خانه را مرطوب نگه دارید: دستگاه بخور سرد در نزدیکی کودک قرار دهید.

بخار حمام توصیه می شود:  با دوش آب گرم در حمام بنشینید و از کودکتان بخواهید بخار را تنفس کند.

کودک را راحت بگذارید: به کودک فرصت کافی برای استراحت بدهید.

تب کودک را کنترل کنید: علت قطع نشدن تب در کودکان هرچه باشد باید بلافاصله کنترل شود.  اگر کودک بزرگتر از 6 ماه است، برای کاهش تب ، استامینوفن ( تیلنول ) یا ایبوپروفن به او بدهید. تب در حاد شدن شرایط تاثیر گذار است.

کودک را از دود سیگار دور نگه دارید: علاوه بر سیگار، دود قلیان و تنباکو نیز می تواند باعث تنگی نفس کودک بشود.

درمان تنگی نفس کودکان در خانه

بهترین شربت برای تنگی نفس کودکان

آسم و تنگی نفس در کودکان اغلب از طریق داروهای تسکین دهنده و کنترل کننده همراه با داروهای استنشاقی درمان می شوند. شربت هایی که حاوی مواد گیاهی مانند آویشن، عشقه و… هستند، درمان خوبی برای تنگی نفس کودکان می باشند. شربت زوفا یکی از آن هاست.  این شربت حاوی دارویی گیاهی است که در منطقه مدیترانه رشد میکند و آنتی اکسیدان های قوی جهت باز کردن ریه و رفع مشکلات تنفسی دارد. هر دارویی باید زیر نظر پزشک تجویز شود، بنابراین برای انتخاب بهترین شربت با توجه به شرایط پزشکی کودک خود باید به دکتر متخصص مراجعه نمایید.

سخن پایانی

تنگی نفس و آسم در کودکان یکی از شرایط حاد پزشکی که بلافاصله باید تحت درمان قرار گیرد. ویزیت و مراقبت از کودک در منزل باعث میشود تا کمتر در معرض آلودگی ها و محرک های بیرونی و قرار بگیرد. تماس با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان باعث می شود تا کودک شما بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن به مجموعه ای از خدمات درمانی به صورت کاملا حرفه ای دست پیدا کند. این مرکز با همکاری مجموعه از پرستاران و پزشکان مجرب و آموزش دیده تلاش میکند تا بهترین و کاملترین شیوه های درمانی را برای سلامت و مراقبت از عزیزان شما به کار برد. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content