مناسب ترین ورزش برای سالمندان در منزل

ورزش در هر سنی می‌تواند به بهبود سلامتی و تقویت شرایط جسمی فرد کمک کند افراد مسن نیز از این مزایا می توانند بهره مند شوند. ورزش برای سالمندان در منزل علاوه بر کمک به پیشگیری از آسیب دیدگی به بهبود مشکلات قلبی، تنظیم قند و چربی خون و… نیز کمک می کند. بنابراین تنظیم یک برنامه ورزشی متناسب با شرایط جسمی و فیزیکی سالمند می تواند یک سبک زندگی سالم برای او به ارمغان آورد. البته این برنامه ورزشی باید توسط متخصصان ورزش و سلامت انجام شود تا تمرینات اشتباه موجب بدتر شدن شرایط فیزیکی و جسمی سالمند نشوند. برای این منظور شما می توانید با یک مرکز خدمات پرستاری مانند تهران درمان تماس بگیرید. این مرکز دارای کادر حرفه‌ای از پزشکان و پرستاران مجرب و آموزش دیده است که در کنار متخصصان ورزشی می توانند یک برنامه تمرینی صحیح و اصولی جهت بهبود قدرت، انعطاف پذیری، تقویت استخوان ها و… ارائه دهند. در این مقاله سعی شده تا هرچه بیشتر به بررسی ورزش برای سالمندان در منزل پرداخته شود. با ما همراه باشید تا در این رابطه بیشتر بیاموزید. 

فواید ورزش برای سالمندان

ورزش بخش مهمی از سلامت روزانه همه افراد به ویژه سالمندان است. سالمندان برای داشتن روحیه ای قوی و سلامت جسمی باید تا حد امکان فعالیت داشته باشند. علاوه بر این ورزش برای سالمندان در منزل فواید زیادی دارد. در زیر به برخی از فواید ورزش برای سالمندان اشاره شده است:

  1. ورزش، قدرت جسمی سالمند را بهبود می بخشد. افزایش قدرت جسمی باعث می شود تا او بتواند مستقل عمل کند و برای انجام امور روزانه کمتر متکی به دیگران باشد تا به پرستار سالمند برای فعالیت های خود نیازی نداشته باشد.
  2. از دیگر فواید ورزش برای سالمندان در منزل بهبود تعادل است. افزایش تعادل و تمرکز از طریق ورزش باعث می شود تا در بسیاری موارد از سقوط سالمند جلوگیری شود.
  3. ورزش با افزایش انرژی باعث می‌ شود تا سالمندان بتوانند بهتر به سرگرمی ها و تفریحات مورد علاقه جهت بهبود روحیه خود بپردازند.
  4. انجام صحیح تمرینات ورزشی از آریتمی های قلبی، دیابت و پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  5. ورزش برای سالمندان در منزل همچنین باعث می‌شود تا خلق و خوی آنها بهبود یافته و از افسردگی در امان بمانند.
  6. تمرینات ورزشی عملکرد شناختی و نحوه عملکرد مغز را بهبود می بخشند.

فواید ورزش برای سالمندان

ورزش برای افراد بالای 60 سال

ورزش برای سالمندان در منزل برای اکثر افراد بالای 60 سال بی خطر است. حتی افرادی که بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت و آرتریت دارند، نیز می توانند با خیال راحت ورزش کنند. در واقع بسیاری از این شرایط با ورزش بهبود می یابند. اگر مطمئن نیستید که آیا ورزش برای شما بی خطر است یا نه، حتما در این مورد از پزشک خود بپرسید و مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

خطرات ورزش در سالمندان

فواید ورزش برای سالمندان در منزل بسیار بیشتر از خطرات مربوط به عدم فعالیت بدنی است. اکثر افراد مسن می‌ توانند با خیال راحت ورزش‌ های سبک تا متوسط، مانند پیاده‌ روی را انجام دهند. در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی بهتر است قبل از انجام ورزش های شدید، مجوز لازم از پزشک دریافت شود.

یک فرد مسن که در معرض خطر بالای بیماری قلبی تشخیص داده شده یا به دلیل افزایش وزن در گروه چاق یا خیلی چاق طبقه بندی می شود، باید قبل از شروع فعالیت بدنی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کند. ورزش‌های مانند کرانچ، اسکات، دویدن های طولانی، پرس های پا، بالا رفتن از پله و بلند کردن وزنه های سنگین می توانند به ستون فقرات مفاصل پا و زانو آسیب وارد کند. بنابراین بهتر است از انجام این ورزش ها اجتناب شود. از طرفی شروع تمرینات با شدت کم، گرم کردن قبل از انجام ورزش، انجام تمرینات در دمای مناسب و متعادل همگی می توانند خطرات آسیب های ورزشی را برای سالمندان به حداقل برسانند.

تمرینات هوازی برای سالمندان

تمرینات هوازی بر پمپاژ خون اکسیژن دار از قلب به سایر عضلات در حال کار تمرکز دارند. این تمرینات تنفس و ضربان قلب را تحریک می کنند و موجب تنظیم بهتر آنها می شوند. هر تمرینی مانند پیاده روی سریع، دویدن، شنا و دوچرخه سواری که خون را به عضلات بزرگ تر و  در حال کار پمپاژ کند، می تواند به عنوان یک ورزش هوازی در نظر گرفته شود. ورزش‌های هوازی معمولاً به عنوان تمرینات قلبی شناخته می‌ شوند و همانطور که از نامشان پیداست این تمرینات بر بهبود گردش خون در تمام قسمت‌های بدن تمرکز دارند. از همین رو تمرینات هوازی به عنوان ورزش برای سالمندان در منزل نقش مهمی در مبارزه با بسیاری از بیماری ها دارند. بهبود بیماری های قلبی عروقی، کاهش فشار خون، خواب بهتر، از بین بردن اختلالات خواب، کاهش علایم آسم، کاهش دردهای مزمن، مدیریت وزن سالم، تقویت ایمنی، بهبود سلامت شناختی و… از مهم‌ترین مزایای انجام تمرینات هوازی برای سالمندان است.

تمرینات هوازی برای سالمندان

ورزش کمر برای سالمندان

بسیاری سالمندان از دردهای مربوط به کمر و ستون فقرات رنج می برند. یکی از بهترین راهکارها برای درمان درد کمر در سالمندان انجام تمرینات ورزشی صحیح و اصولی مانند یوگا، پیلاتس و پیاده روی است. این نوع ورزش ها دارای تمرینات حرکتی نرم و انعطاف پذیر جهت تقویت عضلات کمر در افراد مسن هستند. تمریناتی که توسط مربیان و متخصصان سلامت و ورزش داده می شوند، می توانند تا حد زیادی دردهای کمر را در سالمندان تسکین دهند.

بهترین زمان برای ورزش سالمندان 

برای بهره‌ مندی از حداکثر فواید ورزش برای سالمندان در منزل علاوه بر انجام حرکات صحیح و اصولی باید به زمان انجام تمرینات ورزشی نیز توجه داشت. کارشناسان حوزه سلامت و ورزش معتقدند که سالمندان بهتر است در بازی زمانی ۱۰ صبح تا ۵ عصر فعالیت‌ های ورزشی خود را انجام دهند.

ورزش برای افراد بالای 60 سال

اگر می خواهید برنامه ورزشی اصولی و حرفه ای جهت انجام تمرینات ورزشی برای سالمندان برخوردار شوید، می توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. متخصصان این مرکز به شما کمک خواهند کرد تا سالمند شما بتواند بر اساس ورزش مورد علاقه خود به صورت کاملا علمی برنامه تمرینی خود را دنبال کند. جهت مشاوره  و آگاهی در این زمینه می‌ توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده یا از طریق شماره های تماس موجود در سایت اقدام نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content