تقویت هوش کودکان

داشتن کودکان باهوش باعث شگفتی و احساس رضایت هر پدر و مادری است. یکی از مهمترین دغدغه های والدین در سنین مختلف بالا بردن ضریب هوش کودکان جهت بهبود عملکرد یادگیری و تحصیلی آنهاست. تقویت هوش کودکان در خردسالی باعث می شود تا آن ها بتوانند مفاهیم مختلف کلامی، فضایی و… را به درستی درک کنند.  ضریب هوشی کودکان به این معنا نیست که آنها را وادار به انجام هزاران سوال یا تست هوش کنید. این نمی تواند به تنهایی یک روش موثر برای تقویت حافظه باشد. روش های مختلفی برای تقویت و بالابردن ضریب هوشی در کودکان وجود دارد که توسط روانشناسان و متخصصان این حوزه  متناسب با سن کودک ارائه می شوند. شما با مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی کودک می توانید از راهنمایی ها و مشاوره های لازم در این زمینه برخوردار شوید. اگر به هر دلیلی دوست دارید که روانشناس و مشاور در منزل شما حضور داشته باشد و به طور مستقیم و در محیط آرام خانه با کودک شما ارتباط داشته باشد، می‌توانید با مرکز مشاوره و خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت از راهنمایی و مشاوره کارشناسان این مجموعه برخوردار شوید.

این مقاله با هدف بررسی تقویت هوش کودکان و ارائه نکات لازم در این زمینه نگارش شده است. پس با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

چگونگی تقویت هوش کودکان

همه کودکان با پتانسیل های مختلف هوشی به دنیا می آیند و هر کدام از آنها ممکن است نوعی از هوش را داشته باشند. سرعت رشد کودکان متفاوت است و این به مسائل ژنتیکی، نحوه تغذیه و رفتار مادر در دوران بارداری، شرایط محیطی و خانوادگی و… بستگی دارد. از طرفی همانطور که گفته شد روش های تقویت هوش کودکان در سنین مختلف متفاوت است. اما چه چیزهایی باعث تقویت هوش کودکان می شود؟ در کنار خواب مناسب، ورزش و تغذیه درست باید اقدامات دیگری نیز برای بالا بردن ضریب هوش کودکان انجام داد. این اقدامات توسط والدین باید مورد توجه قرار بگیرد، حتی این باید جزئی از وظایف پرستار کودک در منزل باشد.  در زیر روش ها و راهکارهای تقویت هوش کودکان به تفکیک هر گروه سنی آورده شده است:

چگونگی تقویت هوش کودکان

تقویت هوش کودکان زیر یک سال

تقویت هوش کودکان زیر یک سال از دوران جنینی و زمانی که نوزاد در شکم مادر است، شروع می شود. برای تقویت هوش کودکان زیر یک سال خود به موارد زیر توجه کنید:

1- مراقبت های لازم را در دوران بارداری به دقت دنبال کنید: تغذیه مناسب و اجتناب از مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل می تواند به بهبود و تقویت ضریب هوشی کودک شما کمک کند.

2- بازی های دو نفره با کودک خود انجام دهید: بازی فرصت هایی را برای تمرین مهارت های مهم اجتماعی-عاطفی، ارتباطی و شناختی ارائه می دهد.

3- به خواب خوب کودک خود توجه کنید: خواب در تمام سنین برای تثبیت خاطرات حیاتی است. این به ویژه برای نوزادان ضروری است، زیرا مغز آنها در خواب به رشد و پردازش اطلاعات ادامه می دهد.

4- مواد مغذی را فراموش نکنید: برای رشد بهتر سلول های مغزی ضروری است که کودک شما مواد مغذی مناسب را دریافت کند. در سال اول زندگی، بیشتر این مواد مغذی از شیر مادر یا شیر خشک به دست می آیند.

5- برای کودک خود کتاب بخوانید: حتی قبل از تولد فرزندتان با صدای بلند برای او کتاب بخوانید. کتاب‌ فرصت‌ یادگیری زبان،و ارتباط با اطرافیان را بهتر فراهم می آورد.

6- با کودک خود صحبت کنید: صحبت کردن مکرر با فرزندتان می تواند توانایی های غیرکلامی مانند استدلال و درک اعداد را افزایش دهد.

7- اسباب‌ بازی‌های مناسب برای رشد بهتر کودک فراهم کنید: اسباب‌ بازی‌ ها می‌ توانند به کودک شما کمک کنند تا مهارت‌ های جدید را کسب کند.

8- کودک را فعال نگه دارید: فعال بودن نه تنها برای سلامت روحی و جسمی بلکه برای تقویت هوش کودکان نیز مهم است. فعالیت بدنی باعث ترشح اندورفین می شود که این می تواند به مبارزه با احساس افسردگی و اضطراب کمک کند. همچنین می تواند باعث افزایش عزت نفس و ایجاد مهارت های شناختی شود.

تقویت هوش کودکان زیر یک سال

تقویت هوش کودکان دو ساله

علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شد، فعالیت های زیر می توانند به تقویت هوش کودکان دو ساله شما کمک کنند:

1- کودک را در آغوش بگیرید: مغز انسان به دنبال امنیت است و اگر مغز نوزاد احساس امنیت نکند، نمی تواند یاد بگیرد.

2- با کودک تماس چشمی برقرار کنید: به چشمان کودک خود خیره شوید. هر بار که کودک به شما خیره می شود، حافظه خود را تقویت می کند و یاد می گیرد که چگونه حالات صورت شمارا تشخیص دهد.

3- با صدای بلند بشمارید: هنگامی که دست و پای کودک خود را در وان می شویید، انگشتان دست و پاهای او را با صدای بلند بشمارید. اسباب‌ بازی‌هایش را با او بشمارید.

4- انگشت خود را نشانه بگیرید: تحقیقات نشان می دهند که اگر هنگام گفتن کلمه به یک شی اشاره کنید، کودکان زبان را سریعتر یاد می گیرند.

5- تلویزیون را خاموش کنید: تماشای تلویزیون قبل از 18 ماهگی یک موقعیت‌ نمایشی غیرتعاملی است که برای رشد زبانی کودک مضر می باشد.

6- به کودک حق انتخاب بدهید: دو کتاب یا دو اسباب‌ بازی را به کودک نشان دهید تا تماشا کند، لمس کند و از بین آنها انتخاب نماید.

تقویت هوش کودکان دبستانی

همانطور که گفته شد، هوش انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها باید با مهارت و فعالیت خاصی تقویت شوند. این فعالیت ها باعث می شوند تا به تقویت هوش کودکان دبستانی شما کمک شود:

1- کتاب خواندن برای بهبود هوش کلامی و زبانی: هوش زبانی به معنی استفاده از کلمات و زبان جهت تقویت و ایجاد توانایی برای پردازش اطلاعات است. مطاله و خواندنزود هنگام نه تنها باعث رشد سواد کودک می شود، بلکه طیف وسیع تری از توانایی های شناختی که در زندگی آینده کودک بسیار حیاتی است، را نیز در بر می گیرد.

2- خانه سازی یا پازل برای بهبود هوش فضایی: هنگام ساختن سازه ها یا درگیر شدن در پازل، هوش فضایی کودکان شناسایی و توسعه می یابد. هوش فضایی توانایی خلق تصاویر در ذهن است و به توسعه مهارت‌ های فضایی بعدیدر علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی کمک می‌ کند.

3- انجام تمرینات ریاضی و بدنی برای بهبود هوش سیال: تفکر انتزاعی، استدلال و شناسایی الگوها، حل مشکلات و تشخیص روابط بدون استفاده از دانش قبلی به هوش سیال مربوط است که با درک و نشان دادن رابطه بین اشیا شروع می شود.

4- تحسین و تشویق کودکان برای ایجاد یک ذهنیت رو به رشد: تحسین و تشویق کودکان بی شک زمانی بیشترین نتیجه را به همراه خواهد داشت که بر نوع عملکرد و نه نتیجه نهایی متمرکز باشد. فرآیند یادگیری و تلاش فرزند باید دلیل اصلی شما برای تحسین او باشد.

تقویت هوش کودکان دبستانی

تقویت هوش هیجانی در کودکان

هوش هیجانی به فرزندان شما این امکان را می دهد که از جنبه های مختلف به طور گسترده فکر کنند و راه حل هایی ارائه دهند. کودکان دارای هوش هیجانی می توانند احساسات خود را مدیریت کرده و به موقعیت ها به طور موثر پاسخ دهند. این می تواند به آنها کمک کند تا اعتماد به نفس و انگیزه خود را افزایش دهند.

پرورش هوش هیجانی کودکان به معنای توجه به احساسات آنهاست. اگر به عنوان والدین، رشد تحصیلی فرزند دغدغه اصلی شماست، مهم است که بر هوش هیجانی آنها تمرکز کنید. کودک  می تواند هوش هیجانی خودرا در طول زمان توسعه دهد. ‌در اینجا چند راه ساده برای تقویت هوش هیجانی آورده شده است.

  • درباره احساسات کودک با او صحبت کنید
  • دیدگاه او را در نظر بگیرید
  • به احساسات کودک برچسب نزنید
  • اجازه بیان عبارات را به او بدهید
  • آشکارا با او همدلی کنید
  • به او بیاموزید که به احساسات منفی پاسخ دهد
  • با هم کتاب بخوانید
  • با کودک فیلم تماشا کنید
  • قدردانی را آموزش دهید
  • او را تشویق کنید تا با موقعیت های سخت کنار بیاید

بازی تقویت هوش کودکان

بازی تنها یک فعالیت سرگرم کننده نیست. با انجام بازی می توان رشد ذهنی و خلاقیت کودک را افزایش داد. حتی با انجام بازی های ساده می توان مهارت های اجتماعی و کلامی کودکان را تقویت کرد به شرط آنکه استراتژی‌ های منطقی و متفکرانه را در طول بازی ایجاد و دنبال کرد. در زیر به برخی از مهم ترین بازی هایی که می توان برای تقویت هوش کودک انجام داد، اشاره شده است:

بازی تقویت هوش کودکان

 بازی بدون ساختار و برنامه

این نوع بازی ها به کودکان فرصت آزمایش و یادگیری می دهند. خانه سازی با انواع بلوک های پلاستیکی، چوبی و جعبه های مقوایی، خانه سازی با استفاده از پتو و بالش وحتی  ماجراجویی در فضاهای مختلف خانه مانند زیرزمین، حیاط خلوت و داخل کمد ها مثال هایی از این نوع بازی های بدون ساختار و برنامه هستند. 

بازی های دارای ساختار و قانونمند

این بازی ها باعث می شوند تا کودک با مهارت های مختلف آشنا شود و حتی نکات آموزشی مربوط به بازی را  یاد بگیرد. قصه گویی،  بازی های فکری به صورت فردی و گروهی از این دسته بازی ها هستند.

بازی های هنری

انجام هر نوع فعالیت هنری برای بچه ها خوب است. بازی های هنری مانند نقاشی، سفالگری و… به کودکان این فرصت را می‌ دهد تا احساسات خود را ابراز کنند. این به فعال نگه داشتن مغز کمک زیادی می کند.

بازی در طبیعت

بازی در طبیعت باعث میشود تا بچه ها لحظات آرام و شادتری داشته باشند چگونگی روشن کردن آتش، راه رفتن در بین سبزه ها و سنگ ها، دنبال کردن حیوانات و پرندگان و… همگی باعث می شوند تا کودک ذهنی آرام تر برای کشف و جستجو داشته باشد.

بازی در حمام

آزمایش ریختن آب و کشف اینکه چقدر آب می تواند در ظروف با اندازه های مختلف جا شود، مقدمه ای برای یادگیری ریاضیات است.

چه غذاهایی باعث تقویت هوش کودکان می شود؟

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در تقویت هوش کودکان خوردن غذاهای مغذی است که می تواند علاوه بر سلامت فیزیکی و جسمی در سلامت شناختی کودک نیز تأثیرگذار باشد. به طور حتم غذاهای سالم ارتباط موثری و مفیدی بین ذهن و بدن ایجاد می کنند که این می تواند به سلامت کلی بدن و به ویژه سلامت مغز کمک زیادی نمایند. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • ماهی سالمون
  • غذاهای تخمیر شده
  • غذاهای حاوی امگا3
  • میوه ها و سبزیجات مختلف
  • شکلات تلخ
  • زردچوبه
  • غذا های دریایی
  • نخود
  • غذاهای غنی از ویتامین سی
  • کلم بروکلی
  • تخم مرغ
  • گردو
  • عسل
  • آواکادو

چه غذاهایی باعث تقویت هوش کودکان می شود؟

هوش کودکان اوتیسم

داشتن اوتیسم در کودکان به معنای برخورداری از هوش کم نیست. این یک تصور کاملا اشتباه است. برخی از این کودکان از هوش متوسط و بالای متوسط برخوردار هستند. کودکان مبتلا به اوتیسم نیز مانند بقیه کودکان می توانند در حوزه خاصی مانند ریاضی، موسیقی به خاطر سپردن اعداد و… خوب و حتی عالی عمل کنند. فقط کافیست که این کودکان تحت آموزش های خاص قرار بگیرند.

هوش کودکان بیش فعال

تصور عام بر این است که کودکان بیش فعال ضریب هوشی بالاتری نسبت به همسالان خود دارد. در حقیقت هیچ ارتباط مستقیمی بین هوش و اختلال بیش فعالی در کودکان وجود ندارد. تاکنون هیچ مطالعه و تحقیقی نتوانسته ارتباط بین این دو را اثبات کند. از طرفی نمی توان گفت که کودکان مبتلا به بیش فعالی دارای ضریب هوشی پایین هستند، زیرا این افراد سعی می کنند تنها بر  کاری تمرکز کنند که بیشتر به آن اهمیت می دهند. در صورت این اختلال کودک باید تحت مشاوره و درمان قرار بگیرد تا از ایجاد مشکلات عملکردی، تحصیلی و کاری در آینده جلوگیری شود.

سخن آخر

اگر تقویت هوش کودکان یکی از دغدغه ‌های اصلی شماست ولی به دلیل مشغله کاری نمی توانید مرتب در کنار آنها حضور داشته باشید، می توانید جهت استخدام مشاور و پرستار کودک در منزل با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. این مرکز با برخورداری از کادر حرفه ای از پزشکان، پرستاران و روانشناسان می تواند به خوبی و متعهدانه نیازهای شما را در این بخش پاسخگو باشد جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این زمینه می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان و یا شماره تلفن های موجود درسایت با ما در ارتباط باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content