نکات مهم در تزریق پنی سیلین

پنی سیلین
آمپول پنی سیلین

آمپول پنی سیلین برای درمان بیماری های ناشی از عفونت های باکتریایی توسط پزشک تجویز می شود. در واقع پنی سیلین نوعی آنتی بیوتیک است که بیشترین شکل مصرف آن به صورت خوراکی و تزریقی است. این دارو در دوزهای مختلف بر اساس تشخیص پزشک باید به ترتیب مصرف شود. تزریق پنی سیلین باید با احتیاط صورت بگیرد، زیرا جزء داروهایی است که حساسیت زا بوده و در برخی موارد حتی جان بیمار را نیز تهدید می کند. به همین دلیل قبل از تزریق پنی سیلین باید تست آن روی بیمار انجام شود و در صورت عدم حساسیت تزریق انجام خواهد گرفت.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

بیمارانی که شرایط سلامتی آنها به گونه ای است که نمی توانند برای تزریق پنی سیلین به مراکز درمانی مراجعه کنند، می توانند با مراکز خدمات پرستاری مانند تهران درمان تماس حاصل نمایند تا تزریق به صورت تخصصی و با دقت بیشتری برای آن ها انجام شود. در این مقاله سعی شده، تمام نکاتی که باید در مورد تزریق پنی سیلین بدانید بیان شود تا هنگام درخواست تزریقات در منزل برای این دارو با آگاهی بیشتری اقدام نمایید.

تزریق پنی سیلین در منزل

پس از آنکه جهت تزریق پنی سیلین در منزل با یک مرکز خدمات پرستاری تماس حاصل نمودید، پزشک یا پرستار مورد نظر به محل اعزام می شود و قبل از انجام هرگونه تزریقات در منزل، تست حساسیت را با چند قطره از محلول پنی سیلین انجام می دهد. تست حساسیت از طریق ریختن یک قطره از محلول پنی سیلین در داخل چشم یا روی یک خراش کوچک پوست انجام می شود تا میزان حساسیت تورم و قرمزی نسبت به دارو مورد بررسی قرار گیرد.

در موارد حاد حساسیت بیمار دچار واکنش های آنافیلاکتیک می شود. در این صورت بیمار دشواری در تنفس، خس خس سینه، افت فشار خون، نبض بسیار سریع یا کند، از دست دادن هوشیاری، سردرد و سرگیجه را تجربه خواهد کرد. البته این نوع واکنش ها بسیار نادر هستند، اما در هر صورت باید جدی گرفته شوند. اکثر بیماران نسبت به تست پوستی واکنش خاصی ندارند و می توانند بدون مشکل تزریق پنی سیلین را انجام دهند. زنان باردار، شیرده و افرادی که نسبت به دارو حساسیت دارند باید توسط پزشک تحت نظر قرار بگیرند تا داروهای جایگزین برای آنها تجویز شود. تزریق پنی سیلین می‌ تواند به صورت عضلانی یا از طریق تزریق در سرم انجام شود.

تزریق پنی سیلین در منزل
تزریق آمپول پنی سیلین

تزریق پنی سیلین در سرم

پس از آشنایی با نحوه تزریق پنی سیلین در منزل، شاید بخواهید بدانید که آیا تزریق پنی سیلین در سرم نیز مانند سایر داروها انجام می‌شود یا خیر؟ بله تزریق پنی سیلین در سرم نیز انجام میشود. البته در موارد اندکی این نوع تزریق توصیه می‌شود. تجویز و طریقه تزریق پنی سیلین در سرم باید زیر نظر پزشک باشد. به طور معمول، این روش برای بیمارانی است که نمیتوانند به صورت خوراکی یا عضلانی این نوع آنتی بیوتیک را دریافت کنند. 

برای تزریق پنی سیلین در سرم باید به این نکته توجه کرد که تزریق این دارو باید به تنهایی و به صورت جداگانه انجام شود، نباید همزمان با داروهای دیگر در داخل سرم وارد شود، زیرا می‌تواند تداخلات دارویی ایجاد کرده و عوارض جدی و خطرناکی برای فرد به همراه داشته باشد. 

تزریق پنی سیلین در سرم زمانی انجام می شود که امکان مصرف خوراکی دارو وجود نداشته باشد یا شرایط بیمار به گونه ای باشد که نیاز به دریافت سریع این نوع آنتی بیوتیک داشته باشد. در این صورت تزریق در سرم باعث می شود تا بیمار سریع تر به خواص دارو دست پیدا کرده و درمان سرعت بیشتری بگیرد. البته تمام این موارد به صلاحدید پزشک و شرایط بیمار بستگی دارد. در کل تزریق آنتی بیوتیک ها از طریق سرم باعث می‌ شود تا این داروها از طریق ورید یا رگ ها بهتر جذب شوند و اثرات ناشی از عفونت در بیمار به سرعت کاهش پیدا کند. موسسه تهران درمان با اعزام کارشناسان پرستاری خدمات مربوط به سرم تراپی بیمار را در اسرع وقت در منزل یا محل کار شما انجام می دهد.

نحوه تزریق پنی سیلین

بسیاری از افراد ممکن است از تزریق پنی سیلین وحشت داشته باشند. اگر تزریق توسط فردی با مهارت و تخصص کافی انجام شود دریافت این دارو به هیچ وجه دردناک نخواهد بود. احساس درد یا سوزش پس از تزریق ممکن است به دلیل عدم هواگیری درست، ترکیب نامناسب آب مقطر با ویال پنی سیلین و… باشد، بنابراین بسیار مهم است فردی که مسئولیت تزریق را به عهده می‌گیرد، نحوه زدن پنی سیلین را به صورت دقیق و اصولی بلد باشد. 

قبل از اینکه در مورد نحوه تزریق پنی سیلین توضیح داده شود باید مکان تزریق به درستی تشخیص داده شود. تزریق در داخل یا نزدیک شریان و عصب نباید باشد زیرا این می‌تواند به عصب آسیب دائمی بزند. تزریق داخل عضلانی عمیق باید در ربع فوقانی بیرونی باسن (دورسوگلوتئال) یا ناحیه ونتروگلوتئال باشد. در کودکان کوچک و نوزادان قسمت میانی ران ارجح است. تزریق در قسمت قدامی ران به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و این به دلیل عروقی بودن این ناحیه است. پس از مشخص کردن محل تزریق، نحوه تزریق آمپول پنی سیلین به شکل زیر خواهد بود:

دوز و مقدار دارویی که برای تزریق باید انتخاب شود از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند، بنابراین در اولین گام باید دوز دارو زیر نظر پزشک مشخص شود.

  • تاریخ انقضای دارو و استاندارد بودن اندازه سرنگ باید به درستی مورد توجه و کنترل قرار بگیرند.
  • از بیمار بخواهید که دراز کشیده و عضلات خود را شل نماید.
  • پس از شستشوی دست یا استفاده از دستکش پنبه را به الکل آغشته نمایید و اطراف ناحیه تحت تزریق را به خوبی و به صورت دورانی ضدعفونی کنید.
  • ویال پنی سیلین را به خوبی تکان دهید تا پودر یک دست شود.
  • سپس بر اساس میزان دوز تجویز شده برای بیمار آب مقطر را با استفاده از سرنگ کشیده و با ویال پنی سیلین ترکیب کنید و به خوبی تکان دهید تا ترکیب یک دستی حاصل شود. به طور معمول ۲ میلی لیتر آب مقطر به پودر پنی سیلین اضافه می‌شود. مقدار آب مقطر در پنی سیلین باید بر اساس دستورالعمل روی دارو باشد. معمولا بین 2 تا 4 سی سی برای هر ویال پنی سیلین توصیه میشود.
  • حالا دارو را داخل سرنگ بکشید.
  • سوزن را به صورت عمودی و سریع وارد کنید به طوری که هنگام تزریق یک زاویه ۹۰ درجه داشته باشد.
  • پس از آنکه بیش از دو سوم سوزن وارد عضله شد به آرامی تزریق را انجام دهید.
  • از تکان دادن سرنگ خودداری نمایید. پس از تزریق، سرنگ را خارج کرده و دوباره با پنبه الکل اطراف آن را ضدعفونی کنید.
  • این روش تزریق پنی سیلین به صورت استاندارد و اصولی است که به راحتی می‌تواند مانع سفت شدن محل تزریق شود.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

 

فاصله بین دو تزریق پنی سیلین ۸۰۰

پنی سیلین یکی از داروهای تجویزی برای درمان عفونت‌های باکتریایی است. این یکی از قوی‌ترین آنتی بیوتیک‌ها با اثر بخشی طولانی مدت برای درمان عفونت محسوب می‌شود. با این وجود برخی افراد نسبت به ترکیبات این دارو واکنش آلرژیک دارند، بنابراین قبل از تزریق پنی سیلین باید تست حساسیت به دارو انجام شود. واکنش‌های آلرژیک پنی سیلین در برخی افراد فقط شامل قرمزی و خارش پوست است. این واکنش‌ها حساسیت زا در موارد حاد ممکن است به شکل خس خس سینه، تنگی نفس، ورم دست و پا، افت فشار و حتی مرگ باشد. پنسیلین در دوزهای مختلف زیر تجویز می‌شود:

پنی سیلین 3_3_6

پنی سیلین ۸۰۰

پنی سیلین ۱.۲۰۰

نکته مهم دیگری که علاوه بر تست حساسیت نسبت به دارو وجود دارد، رعایت فاصله زمانی بین دوزهای تزریقی، به ویژه  فاصله بین دو تزریق پنی سیلین ۸۰۰ است. از آنجایی که پنی سیلین یک آنتی بیوتیک قوی محسوب می‌شود باید فاصله بین دوزها به دقت رعایت شوند تا فرد دچار عوارض خاصی نشود. به طور معمول فاصله بین دو تزریق پنی سیلین ۸۰۰ در منزل یا مراکز درمانی ۲۴ ساعت خواهد بود. به این معنی که اگر تزریق پنی سیلین ۸۰۰  در ساعت ۱۰ صبح انجام شد، تزریق بعدی روز باید از ساعت ۱۰ صبح به بعد باشد.

فاصله بین دو تزریق پنی سیلین ۱۲۰۰

پنی سیلین جی بنزاتین یا همان پنی سیلین ۱۲۰۰ یک آنتی بیوتیک قوی است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی و همچنین پیشگیری از برخی عفونت‌ها مانند عفونت روماتیسمی، سوزاک و سیفلیس تجویز می‌شود. این دارو اثربخشی طولانی مدتی دارد، زیرا پس از تزریق به صورت یک توده چسبناک داخل عضله باقی می‌ماند تا به تدریج توسط مایعات میان بافتی تجزیه و وارد خون شود. با توجه به سرعت جذب این نوع از پنی سیلین، معمولاً فاصله بین دو تزریق پنی سیلین ۱۲۰۰ حدود یک ماه در نظر گرفته می‌شود.

بعد از زدن آمپول پنی سیلین چه باید کرد؟

بسیاری از نکات حساس آنتی بیوتیک پنی سیلین باید قبل از تزریق مورد توجه قرار گیرند تا از عوارضی مانند سفت شدن جای تست پنی سیلین و حتی کبودی محل تزریق پیشگیری شود، بنابراین بسیار مهم است که تزریق پنی سیلین توسط مراقب یا یک  پرستار متخصص و مجرب انجام شود.  اما بعد از زدن آمپول پنی سیلین چه باید کرد؟ 

  • با یک پنبه الکلی محل تزریق به اطراف آن را ضدعفونی کنید سپس یک پنبه خشک روی محل تزریق بگذارید
  • از ماساژ دادن محل تزریق اجتناب نمایید 
  • سعی کنید بعد تزریق از فیبرها بیشتر استفاده کنید، زیرا فیبر فرایند جذب آنتی بیوتیک را کندتر کرده و اثربخشی آن را طولانی‌تر می‌کند. خوردن ماست پروبیوتیک نیز بعد از تزریق پنی سیلین توصیه می‌شود 
  • واکنش‌های آلرژیک معمولاً در همان ۱۵ دقیقه اول بعد از تزریق خود را نشان خواهند داد. در صورتی که در این بازه زمانی دچار قرمزی، بثورات پوستی، تنگی نفس و… شدید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

علت سفت شدن پنی سیلین

برای انجام تست انواع پنی سیلین معمولاً ویال دارو با ۴ سی سی آب مقطر ترکیب می‌شود. سپس یک درصد از محلول به دست آمده با یک سی سی آب مقطر رقیق شده و به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود. بهترین محل برای تست پنی سیلین قسمت داخلی آرنج می‌باشد. نحوه زدن آمپول پنی سیلین برای تست به این صورت است که بعد از ضدعفونی کردن نوک سوزن باید به صورت مورب در زاویه بین ۱۰ تا ۱۵ درجه به قسمت داخلی آرنج وارد شود. اما گاهی پس از انجام تست فرد ممکن است عوارضی مانند سفت شدن در ناحیه تزریق را تجربه کند. سفت شدن ممکن است با کمی درد نیز همراه باشد.  این ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • حساسیت نسبت به دارو 
  • انقباض عضلانی هنگام تزریق به علت ترس بیمار
  • عدم مهارت پرستار یا مراقب
  • عفونت به دلیل عدم رعایت شرایط استریل هنگام تزریق

تزریق پنی سیلین باید توسط پرستاران مجرب انجام شود تا دارو به راحتی در ورید یا عضلات تزریق شود. تاخیر یا درست وارد نکردن مقدار آب مقطر در پنی سیلین می‌ تواند باعث سفت شدن دارو شده و باعث می شود، تزریق با سختی انجام شود. رعایت برخی نکات موجب می‌شود تا از سفت شدن پنی سیلین جلوگیری شود. به عنوان مثال:

  • هنگام وارد شدن آب مقطر به ویال دارو باید به خوبی آن را تکان داد. البته نباید با سرعت این کار را انجام داد بلکه باید به صورت آرام و دورانی اجازه داد تا پنی سیلین در داخل آب مقطر ویال حل شود.
  • هنگام کشیدن سرنگ باید مواظب بود و هوای زیاد وارد سرنگ نشود.
  • هنگام هواگیری از داخل سرنگ به محض اینکه اولین قطره پنی سیلین خارج شد، تزریق باید بلافاصله انجام شود. تزریق پنی سیلین نباید بیش از ۳ تا ۴ دقیقه پس از آماده سازی طول بکشد.

نکته مهم: مقدار آب مقطر در پنی سیلین بر اساس دستورالعمل دارو و دوز آن ممکن است کمی متفاوت باشد در کل مقدار آب مقطر در پنی سیلین بین ۲ تا ۳ سی سی متغیر است.

تست آمپول پنی سیلین
آمپول پنی سیلین

درمان سفت شدن جای آمپول پنی سیلین

اگر سفت شدن جای آمپول با  قرمزی و درد زیادی همراه باشد، این می‌تواند نشانه آلرژی نسبت به دارو باشد، بنابراین سریع باید به پزشک مراجعه نمود تا داروی مناسب برای مقابله با این شرایط تجویز شود. اما اگر علت سفت شدن انقباض عضلانی بیمار به دلیل ترس از تزریق باشد یا طریقه زدن پینیسیلین به درستی انجام نشده باشد یعنی دارو با کندی یا خیلی سریع وارد شده باشد، می توان از طریق کمپرس سرد و گرم به بهبود این شرایط کمک کرد.

اما گاهی سفت شدن جای آمپول پنی سیلین به دلیل عدم رعایت شرایط استریل هنگام تزریق است که منجر به عفونت یا آبسه در محل تزریق خواهد شد. در این صورت پزشک ممکن است برای پیشگیری از عفونت دارو و آنتی بیوتیک‌هایی تجویز نماید. در برخی موارد آبسه ایجاد شده باید تخلیه شود.

کلام آخر

پنی سیلین در دوزهای مختلف مانند پینی سیلین 800، پنیسیلین 6.3.3 و پنی سیلین یک میلیون و دویست توسط پزشک برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود. تفاوت دوز ها در طول اثر آنها است. در هر صورت هر کدام که توسط پزشک برای بیمار تجویز شوند باید تزریق توسط یک پرستار کاربلد انجام شود.

برای انجام تزریقات در منزل شما می توانید با یک مرکز خدمات پرستاری حرفه ای و معتبر در این زمینه مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا در اولین فرصت بیمار شما تحت نظارت کادر حرفه ای از پزشکان و پرستاران قرار گیرد. برای مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و یا از طریق شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content