مراقبت از کودک آبله مرغانی

آبله مرغان یک بیماری مسری است که از طریق ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. این بیماری از طریق عطسه، سرفه وتماس فیزیکی به سایر افراد منتقل شود. علائم معمولاً پس از ایجاد عفونت با این ویروس ظاهر می شوند. در کودکان، اولین علائم معمولاً احساس خستگی عمومی همراه با تب است و سپس به صورت بثورات پوستی مشاهده خواهند شد.

اگر کودک شما آبله مرغان دارد، با درمان به موقع می توانید به او کمک کنید تا از حاد شدن شرایط جلوگیری شود. اگر به دلیل مشغله کاری نمی توانید مراقبت های لازم را از کودک خود انجام دهید. می توانید با درخواست پرستار کودک در منزل از مرکز خدمات پرستاری تهران درمان، مراقبت از کودک آبله مرغانی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این مقاله با هدف بررسی بیشتر آبله مرغان کودکان، علائم، نحوه درمان آن نگارش شده است. با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

علائم آبله مرغان در کودکان

علائم آبله مرغان کودکان معمولاً 2 تا 3 هفته پس از عفونت با ویروس واریسلا زوستر ظاهر می شود.این علائم در کودکان بسیار خفیف تر از بزرگسالان است.

در کودکان، اولین علائم معمولاً احساس خستگی عمومی همراه با تب، از دست دادن اشتها و تورم غدد است. در طی 1-2 روز آینده، بثورات پوستی ظاهر می شوند. این بثورات در ابتدا به صورت لکه هستند.  لکه ها در پوست تیره تر به رنگ قهوه ای، بنفش یا خاکستری و در پوست روشن قرمز به نظر می رسند. لکه ها به صورت تاول های کوچک روی سینه، پشت، شکم یا صورت ایجاد شده و  به زودی در بقیه بدن پخش می شوند. تاول ها به شدت خارش دار هستند. اکثر تاول ها بعد از یک هفته پوسته پوسته می شوند، اما ممکن است چندین هفته طول بکشد تا کامل از بین بروند. اگر بچه‌ها تاول‌ها را خراش دهند یا زخم‌ ها عفونی شوند، ممکن است جای زخم برای همیشه باقی بماند، از همین رو هنگام مراقبت از کودک آبله مرغانی به این نکته بسیار توجه داشته باشید.

علائم آبله مرغان در کودکان چیست؟

آبله مرغان در کودکان تا چند روز واگیر دارد؟

آبله مرغان در کودکان با سرعت زیادی قابل سرایت است. افرادی که با این کودکان در تماس هستند به راحتی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، اما ابتلا به بیماری در در افراد سالم و بزرگسال نسبت به کودکان کمتر است. کودکانی که نقص سیستم ایمنی دارند و از بیماری های خاص رنج می برند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. انتقال بیماری می تواند دو روز قبل از بروز علائم و تاول های پوستی شروع شود. تا زمانی که تاول های پوستی روی بدن فرد قرار دارند احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

ویروس می تواند در فرد گیرنده به مدت 2 تا ۳ هفته به صورت نهفته باقی بماند و سپس علائم خود را نشان دهد. به همین دلیل لازم است هنگام مراقبت از کودک آبله مرغانی مانع تماس او با دیگران شوید. جهت جلوگیری از گسترش بیماری کودکان را از مهد کودک و مدرسه دور نگه دارید. ویزیت پزشک در منزل می تواند مانع قرار گرفتن کودک در مکان های عمومی و سرایت بیماری شود.

 نکته مهم: اگر کودک مبتلا به آبله مرغان است از تماس او با نوزادان تازه متولد شده، زنان باردار، افراد سرطانی و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، باید جلوگیری شود.

آبله مرغان خفیف در کودکان

آبله مرغان می تواند با علائم خفیف‌ تر با تاول‌های کمتر یا بدون تاول (یا فقط لکه‌های قرمز)، تب خفیف یا بدون تب نیز باشد. مراقبت از کودکان آبله مرغان ای با علائم خفیف نیز باید جدی گرفته شود بنابراین اگر کودکی شما هرکدام از علائم ذکر شده را دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

آبله مرغان خفیف در کودکان چگونه است؟

آبله مرغان در کودکان زیر 2 سال

کودکان زیر دو سال نیز در معرض آبله مرغان قرار دادند و علائم آن ها ممکن است بسیار شدید تر از سایر کودکان و بزرگسالان باشد، زیرا سیستم ایمنی نوزادان در حال رشد است. علائم مشخصه این بیماری در نوزادان به صورت بثورات قرمز رنگ در صورت، گردن یا قفسه سینه خواهد بود که در عرض چهار تا ده روز شروع به پوسته پوسته شدن می کنند. از دست دادن اشتها، تغییر در عادات شیردهی، خواب، گریه بیش از اندازه و حتی افزایش خواب آلودگی از مهمترین علائم این بیماری در کودکان زیر دو سال است.

درمان آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان درمان خاصی ندارد اما برخی داروها وجود دارند که می توانند علائم را کاهش دهند. برای مراقبت از کودک آبله مرغانی به موارد زیر توجه کنید:

روش های درمان آبله مرغان در کودکان

  • لباس های گشاد به تن کودک بپوشید تا از تحریک تاول ها جلوگیری شود.
  • به کودک اجازه خاراندن جوش ها و تاول ها را ندهید، زیرا این می تواند باعث زخم شدن آن ها و بروز عفونت شود. بنابراین بهتر است از دستکش های نخی به ویژه برای کودکان زیر دو سال استفاده شود.
  • کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن های کودک باعث کاهش خطر عفونت هنگام خاراندن تاون ها می شود.
  • از داروهای بدون نسخه برای پایین آوردن تب کودک بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. مصرف داروهای حاوی آسپرین خطرناک است. مصرف این داروها در کودکان مبتلا می تواند باعث سندرم ری شود. این ممکن است با آسیب‌های کبدی همراه باشد و در موارد خطرناک به مغز آسیب رسانده و موجب مرگ شود.
  • هر نوع ماده معطر و تحریک کننده را از کودک دور نگه دارید.
  • بلغور جو دوسر کلوئیدی را در وان یا تشت با آب مخلوط کرده و برای کاهش خارش و تحریک پوستی کودک را در آن قرار دهید. شما میتوانید این کار را هنگام حمام کردن کودک انجام دهید.
  • برای مراقبت از کودک آبله مرغانی از هر کرم یا پماد آنتی بیوتیکی روی پوست کودک استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک به شما اجازه داده باشد. مصرف خودسرانه کرم یا پماد آنتی بیوتیک می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.
  • برای بهبود خارش می توان از آنتی هیستامین خوراکی کودکان زیر نظر پزشک استفاده کرد.
  • یک پارچه نرم را با آب خنک خیس کنید یا آب خنک را با جوش شیرین ترکیب کنید. کمپرس خنک را مستقیماً روی پوست قرار دهید تا پوست خنک شده و خارش برطرف شود.

نکته مهم: اگر نوزادی دارید که مبتلا به آبله مرغان است یا کودک شما دارای سیستم ایمنی ضعیف است، مشکل تنفسی دارد یا تاول ها عفونی شده، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پماد برای آبله مرغان کودکان

هنگام مراقبت از کودک آبله مرغانی یکی از مهم‌ترین نکات استفاده لوسیون ها مجاز و پماد برای آبله مرغان کودکان است. برای این منظور می‌ توانید از لوسیون های حاوی کالامین استفاده نمایید. وازلین نیز می تواند موثر باشد. لوسیون کالامین می تواند پوست را خنک کرده  و تسکین دهد. کرم مبتنی بر سیلیکون که حاوی روی است نیز گزینه مناسبی باشد.

پمادهای قوی‌ تر مانند کلرفنیرامین در موارد شدید توصیه می شوند. از لوسیون ها یا کرم های حاوی آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) استفاده نکنید.

پماد برای آبله مرغان کودکان

کلام آخر

مراقبت از کودک آبله مرغانی باید با دقت و وسواس پیگیری شود تا روند درمان سرعت بیشتری پیدا کرده و جای زخم و تاول ها باقی نمانند. توجه به بهداشت و رعایت نکات درمانی و دارویی مهمترین اقداماتی هستند که برای این منظور می توانید انجام دهید. اگر به هر دلیلی نمی توانید ساعت طولانی در منزل باشید و از کودک خود نگهداری نمایید، می توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. این مرکز مجموعه ای از بهترین پرستاران و پزشکان را گرد هم آورده تا بتواند نیازهای درمانی و سلامتی کودک شما را بهترین شکل برآورده کنند. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید از طریق پیج اینستاگرام تهران درمان و یا شماره تلفن های در سایت با ما تماس حاصل نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content