تقویت حافظه سالمندان

با افزایش سن بدن پیر و فرسوده می‌شود. بخش‌های مختلف بدن از جمله حافظه نیز تحت تاثیر سن قرار خواهند گرفت. فراموشی و سردرگمی در به یادآوردن موضوعات می‌توانند برای سالمند آزاردهنده باشند و کیفیت زندگی او را زیر سوال ببرند. فراموشی در به یاد آوردن نام دوستان و آشنایان، گم کردن وسایل شخصی، عدم توانایی در به خاطر آوردن اتفاقات اخیر همگی بخشی از مشکلات مربوط به حافظه هستند که با بالا رفتن سن افراد ممکن است گاهی آن را تجربه کنند. این نوع تجربیات نباید ساده در نظر گرفته شوند. این نوع رفتارها ممکن است علائم بیماری جدی مانند زوال عقل باشند. بنابراین باید هر نوع اختلال در حافظه به سرعت مورد توجه قرار گیرد.

دریافت مشاوره تلفنی خدمات پزشکی و پرستاری در منزل

استخدام پرستار سالمند از مراکز خدمات پرستاری شناخته شده مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان می تواند به مدیریت بهتر زندگی سالمندانی که دچار مشکلات مربوط به حافظه هستند، کمک کند، اما راهکارهای اساسی دیگری نیز وجود دارند که می‌توان برای بهبود و تقویت حافظه سالمندان از آن‌ها بهره جست. در واقع اینها راههای آسانی هستند که می‌توانند پیری ذهن و زوال عقل را به تاخیر بیندازند یا حتی از آن پیشگیری کنند، بدون آنکه هزینه‌بر یا وقت‌گیر باشند.

برای افزایش حافظه سالمند چه باید کرد؟ آیا مواد غذایی می‌توانند در این زمینه مفید باشند؟ آیا راهی برای پیشگیری از فراموشی در افراد مسن وجود دارد. ما اینجا هستیم تا به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید تا آگاهی و اطلاعات خود را در مورد چگونگی تقویت حافظه سالمندان افزایش دهید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

افزایش حافظه سالمندان 

برای تقویت حافظه سالمندان باید نکات زیر به صورت دقیق و اصولی پیگیری شوند:

انجام تمرینات بدنی مناسب و کافی

بدن سالم همیشه شرط لازم برای داشتن ذهنی آگاه و روشن است. بنابراین، اگر می‌خواهید به تقویت حافظه عزیزان سالمند خود کمک کنید، باید تمرینات بدنی مناسب و کافی برای آنها برنامه‌ریزی کنید. آنها باید روزانه ورزش کنند و بدن خود را متعادل و متناسب نگه دارند. تمرینات زیادی برای برای کمک به بهبود و تقویت حافظه سالمندان وجود دارد. ورزش میزان اکسیژنی که به مغز می‌رسد را افزایش می‌دهد و می‌تواند مواد شیمیایی مفید مغز را فعال کند. علاوه بر این، ورزش به کاهش استرس کمک کرده و میتواند به داشتن خواب خوب نیز کمک نماید. مطالعات نشان داده که فعالیت‌های هوازی و تمرینات مقاومتی می‌توانند قدرت مغز و حافظه را در افراد بالای 50 سال تقویت کنند. بزرگترین اثر ورزش کمک به بهبود جریان خون به مغز است که به نوبه خود عملکرد شناختی را افزایش می‌دهد.

 تمرینات ورزشی اصولی سلولهای عصبی را به تکثیر و تقویت عملکرد تشویق می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند سالمندانی که ورزش می‌کنند یک تا دو درصد در سال میتوانند به رشد و بهبود حافظه خود کمک کنند. از همین رو برای بهبود حافظه سالمندان، پزشکان توصیه می‌کنند حداقل آنها سه بار در هفته ورزش کنند. بهتر است سالمندان با 20 دقیقه پیاده روی شروع کرده و به آرامی استقامت خود را افزایش دهند. پیاده روی طولانی‌تر، کشش، تمرینات تقویت عضلات و تمرینات با وزنه سبک باید به مرور به برنامه ورزشی آنها اضافه شود. این همچنین می‌تواند درمان آلزایمر در سالمندان را در شرایط بهتری قرار دهد و به تسریع روند درمان کمک کند.

انجام تمرینات بدنی مناسب و کافی برای تقویت حافظه سالمندان

داشتن خواب کافیمنظم و با کیفیت

 در طول خواب، بدن اطلاعات تازه به دست آمده را بهینه و یکپارچه میکند و آنها را در حافظه ذخیره می‌نماید. بزرگسالان برای داشتن سلامت جسمی و روانی مطلوب به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند. خواب خوب شبانه یکی از ساده‌ترین کارهایی است که به بهبود حفظ سالمندان کمک می‌کند. همچنین بهتر است سالمندان زمانی را برای چرت زدن اختصاص دهند. اگر بزرگسالان بالای 65 سال بعد از ظهر یک ساعت چرت بزنند، این وضعیت عملکرد شناختی آنها را به طور قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.

خواندن کتابهای مورد علاقه و سرگرم کننده

خواندن یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تحریک مغز است. این یک فعالیت بسیار جالب است که به یادگیری، ارائه اطلاعات، تجزیه و تحلیل، ترکیب مفاهیم و سرگرمی سالمندان کمک می‌کند. مطالعه میتواند امید به زندگی را افزایش دهد. امروزه، مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها از طریق دستگاه‌های دیجیتال، گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. مطالعه باید به یک عادت روزانه برای سالمندان تبدیل شود. اگر آنها هر روز مطالبی را که می‌خوانند با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارند به تقویت حافظه خود بهتر کمک خواهند کرد.

آموزش مهارتهای جدید

یادگیری نواختن یک ساز، شرکت در کلاس هنری مانند یادگیری نحوه نقاشی روی بوم یا آبرنگ، یادگیری در مورد عکاسی دیجیتال یا سایر زمینه های مورد علاقه… برای تقویت حافظه سالمندان بسیار مفید هستند. تحریک شناختی برای یک مغز سالم و فعال مهم است و حافظه را بهبود می‌بخشد.

مدیریت استرس و ایجاد آرامش بیشتر

وقتی افراد آرام‌تر باشند، واضح‌تر فکر می‌کنند، اطلاعات را بهتر حفظ کرده و بیشتر به خاطر می‌سپارند. از آنجایی که آرامش به پاکسازی ذهن کمک می‌کند، لازم است سالمندان عادت کنند که فقط 25 دقیقه در روز را با تمرینات تمرکز حواس، مدیتیشن یا یوگای ملایم بگذرانند تا تأثیرات مثبتی بر خلق و خو و بهبود عملکرد داشته باشند. مدیتیشن روزانه باعث تقویت عملکردهای پیچیده قشر مغز می‌شود. این بخش مسئول تصمیم گیری، توجه و حافظه است.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

مواد غذایی برای تقویت حافظه سالمندان

غذاهایی که می‌خورید و غذاهایی که نمی‌خورید نقش مهمی در سلامت حافظه دارند. بر این اساس، راه بهبود حافظه، ایجاد یک رژیم غذایی است که شامل غذاهای تازه و مغذی باشد. برای تقویت حافظه سالمندان باید نکات تغذیه ای زیر را مورد توجه قرار داد:

  • قند کمتر و چربی‌های سالم بیشتری مانند اسیدهای چرب امگا 3، روغن ماهی، روغن زیتون و روغن نارگیل به رژیم غذایی سالمندان اضافه شود.
  • سبزیجات برگ سبز میتوانند به طور موثری به تقویت حافظه کمک کنند.
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم کتوژنیک (رژیم غذایی کم کربوهیدرات و سرشار از چربیهای سالم) به جلوگیری از زوال شناختی و بهبود حافظه کمک می‌نمایند.
  • گردو و زغال اخته دارای خواص ارزشمندی هستند و عملکرد مغز، حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشند.
  • غذاهای غنی از لوتئین (ویتامین مربوط به بتاکاروتن و ویتامین A) مانند کلم پیچ، اسفناج، آووکادو و تخم مرغ نیز با پیری شناختی و کاهش حافظه مبارزه می‌کنند.
  • کرفس، کلم بروکلی و گل کلم حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که می‌توانند تولید سلولهای مغزی جدید را تحریک کنند.
  • کاری و دارچین دو ادویه هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد مغز سالمندان کمک کنند.
  • ​​کافئین نیز سرعت کاهش حافظه را معکوس می‌کند. چای نعناع نیز حافظه بلند مدت بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، شکلات تلخ یکی دیگر از مواد غذایی تقویت کننده مغز است.

شما می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان با نام TehranDarman مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط نیروهای متخصص مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای مشاوره حضوری کافیست به آدرس تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، ساختمان 219 بهار، طبقه 3، واحد 12 مراجعه کنید. فرم مشاوره رایگان در صفحه تماس با ما ، مشاوره آنلاین از طریق چت پشتیبانی؛ و شماره تلفن های زیر نیز میتواند پل ارتباطی شما با مجموعه باشند:

لوگو tehrandarman
یاری برای سلامتی

بازی برای تقویت حافظه سالمندان

همانطور که عضلات با تمرین و حرکت قوی‌تر می‌شوند، حافظه و مهارتهای شناختی نیز با تحریک و فعالیت بهبود خواهند یافت. اگر سالمندان به طور فعال فرصت‌هایی برای تحریک و به چالش کشیدن مغز خود با اطلاعات جدید ایجاد نکنند، در نهایت این بخش مهم بدن به سرعت تحلیل می‌رود. نورون‌های مغز توسط رویدادها و اطلاعات تحریک می‌شوند. با تحریک مغز از طریق بازی و سرگرمی، افراد مسن می‌توانند در طول زمان با انحطاط و از دست دادن حافظه مبارزه کنند. بنابراین، بازی‌های محرک مغز، محاسبه و تفکر به ارتقای سلامت شناختی و تقویت حافظه سالمندان کمک می‌کنند.

  • بازی ورق
  • بازی شطرنج
  • حل جدول کلمات متقاطع
  • حل سودوکو
  • پازل‌های پیچیده

بازی برای تقویت حافظه سالمندان

 بهترین سرگرمی برای سالمندان هستند. سرگرمی‌های هدفمند که به توسعه حافظه و پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کنند.

پیشگیری از فراموشی در سالمندان

برای پیشگیری از فراموشی در سالمندان باید علاوه بر اقدامات فوق باید نکات زیر را نیز مورد توجه قرار داد:

  • سالمندان در جامعه فعال نگه داشته شوند. رفتن به مسافرت با دوستان، بازدید از نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، اماکن تفریحی و… باعث می‌شوند تا سالمندان فعالیت جسمی، ذهنی و اجتماعی بیشتری داشته باشند.
  • دریافت ویتامین‌های ضروری که سیستم عصبی و مغز را تحریک می‌کنند نیز بسیار مهم است. B12 نقش مهمی در تقویت حافظه سالمندان دارد و باید استفاده از آنچه به صورت مکمل و چه به صورت طبیعی در برنامه غذایی سالمندان گنجانده شود.
  • گوش دادن به موسیقی نیز یک استراتژی موثر برای کاهش استرس و پیشگیری از فراموشی است.
  • برای جلوگیری از کاهش حافظه در افراد مسن، بوییدن گل رز یا اسانسهای معطر نیز توصیه می‌شود.
بیشتر بخوانید: علت ورم پا در سالمندان

داروی تقویت حافظه سالمندان

ویزیت سالمندان در منزل یا مراکز درمانی بهترین راه برای شناسایی علائم و مشکلات مربوط به حافظه است. پس از تشخیص و شناسایی، درمان ممکن است علاوه بر توصیه‌های ذکر شده به صورت دارو نیز دنبال شوند:

  • مهارکننده های کولین استراز اولین انتخاب درمان از دست دادن حافظه هستند. همچنین ممکن است پزشک ترکیب داروی نامزاریک با یک دوز مشخص را برای درمان از دست دادن حافظه متوسط ​​تا شدید تجویز کند.
  • سیتیکولین نیز نقش موثری در بهبود عملکرد و سلامت مغز دارد این ماده به صورت طبیعی در بدن یافت می‌شود، زیرا از اجزای ضروری غشای سلولی است. این دارو میتواند به ترمیم، تقویت و بازسازی نورون‌ها مغز کمک کند.
  • قرص‌ها و مکملهای گیاهی مانند ممورکس، جینسینگ و… میز برای تقویت حافظه سالمندان تجویز می‌شوند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، یک رژیم غذایی سالم و مغذی، ورزش منظم، خواب کافی، مدیریت استرس و تحریک مغز راه‌هایی برای بهبود و تقویت حافظه سالمندان است. این راهکارها همچنین به پیشگیری از زوال عقل، بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های شناختی کمک می‌کنند. اگر به دنبال ویزیت در منزل برای عزیزان سالمند خود هستید و می‌خواهید درمان آن‌ها را با تکنیک‌های اصولی و علمی دنبال کنید، کافیست با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. پزشکان، پرستاران و سایر درمانگران این مجموعه دانش و مهارت بالای خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند تمام نیازهای مراقبتی و درمانی عزیزان سالمند شما را به بهترین شکل تامین نمایند.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content