پارکینسون در سالمندان

پارکینسون در سالمندان
علائم و نشانه های پارکینسون در سالمندی

بیماری پارکینسون در سالمندان یک اختلال مغزی است که روی اعصاب حرکتی تأثیر می‌گذارد. در واقع این یک بیماری است که با مشکلات تدریجی پیشرونده در حرکت مشخص میشود. کند شدن حرکات، لرزش در هنگام استراحت و بی ثباتی هنگام راه رفتن، حرکات غیر ارادی و غیرقابل کنترل، لرزش و سفت شدن عضلات همگی از مهمترین علائم این بیماری هستند که باعث می‌شوند تا فرد تعادل و هماهنگی خود را از دست داده و زمین بخورد.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل
تلفن مرکز پرستاری از سالمند در منزل

در این مقاله بیماری پارکینسون در سالمندان مورد بررسی کامل قرار گرفته است. با خواندن مطالب زیر شما می‌توانید به اطلاعات و آگاهی بیشتری برای کمک به سالمند خود دست پیدا کنید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

این بیماری در سنین 60 تا 85 سالگی بسیار شایع است. به مرور و با گذشت زمان شدت آن بیشتر می‌شود. افراد سالخورده مرد و زن در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، اگرچه تحقیقات نشان می‌دهند که مردان بیشتر از زنان در معرض خطر بیماری پارکینسون قرار دارند. یکی از مهم ترین نشانه های این بیماری لرزش دستان است که باعث می‌شود افراد نتوانند هنگام برداشتن اشیا به درستی عمل کنند، همین امر می‌تواند باعث ایجاد استرس، خجالت و ناراحتی عزیزان سالمند شود. همراه بودن یک مراقب یا پرستار در کنار این عزیزان باعث می‌شود تا آنها بتوانند از همراهی یک نفر برای انجام کار‌های روزمره بهره‌مند شوند. این موضوع می‌تواند به آرامش و راحتی بیشتر سالمندان کمک کند. اگر سرتان شلوغ است و فرصت کافی برای ماندن در کنار این عزیزان را ندارید، می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا در مورد درمان و مراقبت از عزیزان خود مشاوره‌های دقیق و اصولی را دریافت کنید. استخدام پرستار سالمند در این زمینه به شما بسیار کمک خواهد کرد.

بیماری پارکینسون درسالمندان چگونه است؟
علائم و مراقبت های سالمند مبتلا به پارکینسون

بیماری پارکینسون درسالمندان چگونه است؟

پارکینسون یکی از بیماری های شایع در سالمندان است. پارکینسون در سالمندان حدود 1 درصد از افراد بالای 60 سال و 5 درصد از افراد بالای 85 سال را مبتلا می‌کند. این بیماری معمولاً پس از 60 سالگی ظاهر می‌شود.

بیماری پارکینسون اختلالی است که در مغز ایجاد می‌شود. این بیماری باعث می‌شود تا برخی سلول‌های عصبی خاص در مغز شکسته شده یا از بین بروند. در صورت ایجاد چنین مشکلی در سلول های عصبی یا نورون ها، میزان دوپامین (یک ماده شیمیایی در مغز) شروع به کاهش می‌کند. هنگامی که سطح دوپامین کاهش پیدا کند، عملکرد مغز تغییر یافته و به روش های غیرعادی عمل می‌کند. این در نهایت منجر به اختلال در حرکت، لرزش و عدم تعادل و هماهنگی می‌شود.

علت دقیق پارکینسون هنوز مشخص نیست. تحقیقات زیادی در مورد علت این بیماری انجام نگرفته است. مطالعات در مورد بیماری پارکینسون همچنان ادامه دارد. دانشمندان بر این باورند که عواملی مانند ژن ها و قرار گرفتن در معرض سموم خاص ممکن است، احتمال ابتلا به پارکینسون را افزایش دهند. آن‌ها همچنین وجود نوع خاصی از پروتئین موجود در مغز را با بیماری پارکینسون مرتبط کرده‌اند. افراد جوان به ندرت پارکینسون را تجربه می‌کنند، داشتن یکی از بستگان مبتلا به پارکینسون شانس ابتلا به آن را در سایر اعضای خانواده افزایش می‌دهد.

بیماری پارکینسون در سالمندان چگونه است؟
تاثیر و نشانه های پیشرفت پارکینسون در سالمندی

علائم پارکینسون در سالمندان

در ابتدا، علائم پارکینسون ممکن است به شکل قابل محسوسی مشاهده نشوند. معمولاً علائم از یک طرف بدن شروع شده و کل بدن را درگیر می‌کنند. زمانی که بیماری پیشرفت کند، علائم در سمتی که بیماری از آنجا آغاز شده، شدت بیشتری نشان خواهند داد.

در کل، علائم بیماری پارکینسون در سالمندان به شرح زیر است:

  • لرزش:

ممکن است متوجه شوید که یکی از اندام های عزیز سالمند شما شروع به لرزیدن میکند. لرزش معمولاً از دست ها شروع می‌شود. گاهی اوقات هنگامی که انگشت شست و اشاره گر به هم ساییده می‌شوند، لرزش شروع می‌شود. البته در حالت معمولی نیز این اتفاق میفتد.

  • کند شدن حرکت:

با پیشرفت علائم پارکینسون، ممکن است متوجه شوید که حرکات فرد سالخورده شما کند شده یا با تأخیر انجام می‌شوند. کار‌های معمولی ممکن است چالش برانگیز شوند یا انجام دادن آنها زمان بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند. همچنین ممکن است راه رفتن سخت شود.

  • سفت شدن ماهیچهها:

ممکن است قسمت‌هایی از عضلات بدن سفت شوند. این کار میزان حرکت را محدود خواهد کرد. از طرفی عضلات سفت شده با درد همراه هستند.

  • عدم تعادل:

مشکلات تعادل در وضعیت بدن از دیگر علائم این بیماری است. ممکن است با کمر خمیده حرکت کنند و یا هنگام ایستادن تعادل خود را از دست بدهند.

  • مشکلات گفتاری:

هنگام صحبت کردن ممکن است صدای بیمار سالخورده یکنواخت تر، آرام تر یا سریع تر شود.

  • مشکلات نوشتاری:

پارکینسون می‌تواند روی نوشتن تأثیر بگذارد. می‌تواند دستخط سالمند را متفاوت جلوه دهد و نوشتن سریع را سخت تر کند.

  • مشکلات عاطفی:

برخی از افراد مبتلا به پارکینسون مشکلات افسردگی یا سایر تغییرات عاطفی را تجربه میکنند.

  • مشکل در بلع:

در افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است بلع دشوارتر شود. همچنین تجمع بزاق می‌تواند منجر به ریزش ناخواسته آب دهان و اختلال در تکلم شود.

  • مشکلات دفع ادرار و مدفوع:

برخی از افراد مشکلاتی را در دستگاه ادراری خود تجربه می‌کنند. یبوست نیز از دیگر مشکلات رایج می‌باشد.

  • اختلالات مربوط به خواب:

افراد مبتلا به پارکینسون اغلب مشکلات خواب و اختلال مربوط به آن را تجربه میکنند.

  • مشکلات جویدن و خوردن:

موارد پیشرفته تر پارکینسون بر دهان تأثیر می‌گذارد و غذا خوردن را سخت تر می‌کند.

نکته مهم: شروع علائم در افراد مختلف متفاوت است. این موضوع میتواند مانند علائم طبیعی پیری به نظر برسد، زیرا علائم به تدریج ظاهر میشوند. در ابتدا ممکن است فقط لرزش در دستان احساس شوند به تدریج و با پیشرفت بیماری، بی ثباتی وضعیتی در سالمندان شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

علائم پارکینسون در سالمندان چیست؟
علائم و نشانه های پارکینسون در افراد کهنسال

علت لرزش سر در سالمندان

برخی از افراد ممکن است با افزایش سن دچار لرزش سر شوند. لرزش در جمعیت سالخورده می‌تواند به دلیل مسائل و بیماری های خوش خیمی رخ دهد که خود به خود برطرف می‌شوند. از طرفی، این موضوع میتواند ناشی از بیماری های زمینه ای باشند. همه افراد مسن با افزایش سن لرزش را تجربه نمی کنند. اما اگر اختلالات حرکتی در خانواده وجود داشته، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد در سنین پیری دچار لرزش شوید. لرزش مرتبط با افزایش سن احتمالاً نشانه ای از تخریب عصبی است.

در حالی که لرزش اغلب با بیماری پارکینسون همراه است، بسیاری از علل رایج دیگر نیز برای این مشکل وجود دارد، از شرایط موقت و خوش خیم گرفته تا عوارض جانبی دارو‌های تجویزی همگی در لرزش سر سالمندان تأثیر دارند. در زیر مهمترین دلایل لرزش سر در سالمندان آورده شده است.

دلایل لرزش سر در سالمند

  • شرایط پزشکی
  • افزایش سن
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری هانتینگتون
  • مصرف زیاد کافئین
  • عوارض جانبی دارو‌ها
  • تیروئید پرکار
  • سوء مصرف یا ترک الکل
  • هیپوگلیسمی
  • اضطراب
  • ژنتیک

درمان پارکینسون در سالمندان

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای بهبود کامل بیماری پارکینسون در سالمندان وجود ندارد. اکثر راهکار‌های درمانی به کاهش علائم و حفظ کیفیت زندگی سالمندان کمک میکند این درمانها میتوانند بصورت زیر ارائه شوند:

درمانهای حمایتی

 مراجعه به پزشک یا مراقبان بهداشتی باعث می شود تا برنامه ای فعال جهت تغییر در سبک زندگی سالمند داده شود. برنامه ریزی برای رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی منظم به ویژه ورزش های هوازی از مهم ترین اقداماتی که برای این منظور انجام می‌شوند.

فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون

 راهکار دیگر برای بهبود پارکینسون در سالمندان، انجام فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی است. توانبخشی سالمندان می‌تواند از طریق یک فیزیوتراپیست ماهر انجام شود تا به خوبی سفتی و درد عضلات و مفاصل تسکین داده شوند. فیزیوتراپی سالمندان می‌تواند از طریق ماساژ، ورزش و استفاده از دستگاه‌های مخصوص باشد. در واقع هدف فیزیوتراپیست‌ها آسان‌تر کردن حرکت، بهبود راه رفتن و انعطاف پذیری است.

مصرف دارو برای درمان پارکینسون

مصرف برخی دارو‌ها میتواند مؤثر باشد. در افرادی که از بیماری پارکینسون رنج می‌برند، معمولاً غلظت دوپامین مغزی کم است. اگر چه دارو‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم میزان دوپامین مغز را افزایش دهند، اما می‌توانند تأثیر مثبتی در در بهبود علائم پارکینسون داشته باشند. مؤثرترین دارو‌هایی که برای این بیماری تجویز می‌شوند به شرح زیر می‌باشند.

داروهای کنترل پارکینسون

  • لوودوپا

این دارو پس از جذب از طریق سلول‌های عصبی مغز به ماده شیمیایی دوپامین تبدیل شده و باعث می‌شود تا انتقال پیام ها بین بخش هایی از مغز و اعصاب که حرکت را کنترل میکنند بهتر انجام شود.

  • آگونیست‌های دوپامین

این دارو‌ها نیز اثری مشابه با لوودوپا دارند ولی خفیف‌تر از آن می‌باشند. مصرف این دارو در دوز‌های بالا می‌تواند با عوارضی از جمله خستگی و سرگیجه همراه باشد.

  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز نوع B

به کاهش اثرات آنزیم یا ماده مغزی که دوپامین را تجزیه می‌کند، کمک کرده و سطح دوپامین را افزایش می‌دهند. سلژیلین و رازاگیلین هر دو از مهم‌ترین آن‌ها هستند که می‌توانند علائم بیماری پارکینسون را بهبود بخشند.

روش های بهبود و درمان پارکینسون در سالمندان
کنترل و بهبود علائم پارکینسون در سالمندان

کلام آخر

بیماری پارکینسون در سالمندان علائم مختلفی از جمله لرزش سر دست عدم تعادل و هماهنگی همراه است. متأسفانه علت این بیماری به صورت دقیق مشخص نشده است، با این وجود ژنتیک نقش بسیار زیادی در ابتلا به این بیماری دارد. درمان‌های قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد؛ با این حال درمان‌های حمایتی، فیزیوتراپی و مصرف دارو میوانند تا حد زیادی به بهبود شرایط کمک کنند. اگر برای حمایت و مراقبت از سالمند خود نیاز به یک پرستار دلسوز و ماهر دارید، می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید. در این مجموعه جمعی از پزشکان، پرستاران، فیزیوتراپیست ها و سایر درمانگران گرد هم آمده‌اند تا بتوانند مهارت و تجربه بالای خود را به بهترین شکل جهت رفع نیاز‌های درمانی و مراقبتی در اختیار مددجویان قرار دهند. جهت مشاوره و آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی و مشاوره رایگان آنلاین، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content