مشکلات بینایی در سالمندان

افزایش سن، سلول ها و اندام های بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود، کارکرد آنها نسبت به گذشته ضعیف تر شود. مشکلات بینایی یکی از مهم ترین چالش های سلامتی است که افراد با افزایش سن آن را تجربه می کنند. کم بینایی یا از دست دادن بینایی از مشکلات عمده مراقبت‌های بهداشتی است که به شکل های مختلفی با توجه به وضعیت سلامتی سالمند مشاهده می‌ شود. شایع ترین مشکلات بینایی در سالمندان پیر چشمی، دژنراسیون ماکولا، فلوتر یا گس پران، گلوکوم، آب مروارید در سالمندان، رتینوپاتی دیابتی، توهم بینایی و مشکلات مربوط به پلک است.

معاینات منظم نزد پزشک باعث می شود تا اختلالات بینایی به سرعت تشخیص داده شده و هرگونه اقدام درمانی از جمله جراحی اثربخشی بیشتری داشته باشند. اگر سالمند به دلیل مشکل در دید، به راحتی نمی تواند به پزشک مراجعه کند، ویزیت سالمندان در منزل را از مراکز خدمات پرستاری معتبر و شناخته شده مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان درخواست کنید و روند درمان عزیز سالمند خود را در محیط امن خانه پیگیری نمایید.

در این مقاله ما به بررسی بیشتر مشکلات بینایی در سالمندان می پردازیم و مهمترین این اختلالات را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می شود با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

کم بینایی در سالمندان

کم بینایی یا همان دید کم را می توان یکی از بیماری های شایع در سالمندان دانست که به طرق مختلف می تواند در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. به این معنی که فرد مشکلات جدی و ناتوانی در هنگام خواندن مطالب، رانندگی، تشخیص اعضای خانواده و… خواهد شد. کم بینایی از طریق عینک یا لنزهای تماسی قابل درمان نیست. این مشکل می تواند با سایر بیماری های چشمی مرتبط باشد. کم بینایی ممکن است در سنین ۴۵ سالگی و حتی کمتر از آن نیز مشاهده شود، اما اوج آن در سنین ۷۵ تا ۸۵ سالگی و بالاتر است. بنابراین ممکن است، فرد یک بیماری چشمی داشته باشد که سالها بدون هیچ علائمی با آن زندگی کند، اما با افزایش سن این علائم بیشتر خود را نشان خواهند داد. کم بینایی به دلایل زیر اتفاق می افتد:

مشکلات بینایی در سالمندان از جمله کم بینایی می تواند با سایر ناتوانی‌های جسمی همراه باشد. در واقع کم بینایی می تواند میزان فعالیت های فرد را در روز کاهش دهد. ناتوانی در خواندن و تشخیص صحیح برچسب داروها و زمین‌ خوردن های تصادفی از مهمترین دلایل آسیب به سالمندان هستند که در اثر کم بینایی و محدود شدن میدان دید رخ می دهند.

تغییر سبک زندگی، آگاهی در مورد این بیماری، ارزیابی زودهنگام، انجام مراقبت های پزشکی و پرستاری مناسب در منزل همگی می توانند باعث شوند تا از پیشرفت بیماری و آسیب های مرتبط با آن پیشگیری شود.

کم بینایی در سالمندان

پیر چشمی در سالمندان

پیرچشمی یکی دیگر از مشکلات بینایی در سالمندان است و زمانی اتفاق می افتد که فرد توانایی خود را برای دیدن و تمرکز بر روی اشیا اطراف خود از دست بدهد. در واقع پیرچشمی باعث میشود تا قابلیت انعطاف عدسی چشم به مرور با افزایش سن کاهش پیدا کند و توانایی چشم جهت تغییر کانون توجه برای دیدن اشیای نزدیک دچار مشکل شود. برخی  از این شرایط به وسیله عینک یا لنز های تماسی قابل اصلاح و درمان هستند، اما در موارد حاد ممکن است پزشک تشخیص به جراحی دهد از مهمترین علائم پیرچشمی عبارتند از:

  • افراد هنگام مطالعه کتاب مجلات و روزنامه ها دچار مشکل خواهند شد. این در واقع می تواند اولین علامت پیرچشمی باشد.
  • پیرچشمی باعث میشود تا هنگام خواندن متن، فرد کتاب یا برگه را دورتر نگه داشته تا حروف و کلمات واضح تر دیده شوند.
  • خستگی چشم و سردرد بعد از مطالعه یا انجام کارهایی مانند بافندگی، نوشتن، کار با رایانه که نیاز به توجه و دقت از نزدیک دارند.
دیگران می خوانند: شستشوی گوش در منزل

مراجعه به پزشک و استفاده از عینک، تنظیم نور هنگام مطالعه یا انجام کار های دیگر، کنترل قند خون و فشار می توانند به بهبود این شرایط کمک کنند.

پیر چشمی در سالمندان

توهم بینایی در سالمندان

از دیگر مشکلات بینایی در سالمندان توهم بینایی است. به این معنا که فرد ممکن است شئی را تشخیص دهد که وجود خارجی نداشته باشد. توهم بینایی می تواند به دلیل اختلالات مختلف پزشکی، عصبی، روانپزشکی، ذهنی و استعمال بیش از اندازه مواد مخدر رخ دهد.  توهم بینایی به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • توهم بینایی ساده: این نوع از توهم باعث می شود تا فرد خطوط و الگوها را به صورت رنگ های مختلط ببیند. این رنگ ها ممکن است در طیف های زیکزاکی یا دایره‌ای به چشم برسند. دلایل مختلفی از جمله جدا شدن زجاجیه، میگرن، التهاب عصب بینایی، تشنج در مرکز پردازش اطلاعات دیداری و بینایی مغز و دیگر ضایعات ساختاری نقش مهمی در توهم بینایی ساده دارند.
  • توهم بینایی پیچیده: این دسته از توهمات بینایی باعث شده تا حیوانات و اشیاء اطراف با رنگ های روشن به نظر برسند. مهم ترین دلایل ابتلا به این مشکل، زوال عقل، بیماری پارکینسون، مصرف داروهای توهم زا، اسکیزوفرنی و… است.

در کل توهم بینایی به دلیل اختلالات ایجاد شده در بخش های مختلف سیستم عصبی، بیماری ارگانیک مغز و پارکینسون رخ می دهد و می تواند به افسردگی شدید در سالمندان منجر شود. تشخیص این اختلال از سایر مشکلات بینایی در سالمندان مشکل تر به نظر می رسد، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه از علائم ذکر شده بلافاصله به پزشک باید مراجعه شود تا ارزیابی های تشخیصی و اقدامات درمانی آغاز شوند.

مشکلات بینایی در سالمندان

درمان توهم بینایی در سالمندان

مشکلات بینایی در سالمندان باید پس از معاینه و انجام آزمایشات لازم از سوی پزشک انجام شود. درمان توهم بینایی نیز پس از تشخیص و ارزیابی اولیه پزشک بر اساس دلیل ایجاد این اختلال آغاز خواهد شد. دلایل بی شماری می توانند در توهم بینایی تاثیر گذار باشند. اختلال بینایی، بیماری عروق مغزی، بیماری پارکینسون، بیماری های روانی و زوال عقل مهمترین دلایل توهم بینایی هستند که بر اساس هر کدام از این شرایط، نحوه درمان انتخاب می شود. مداخلات دارویی کمی برای درمان این دسته از مشکلات بینایی در سالمندان وجود دارد. اغلب روش های درمانی بر اساس درمان های بالینی و جلسات مشاوره و روان درمانی خواهد بود.

توهم بینایی در سالمندان

نتیجه گیری

مشکلات بینایی در سالمندان به هر شکل که باشد نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد تا بتوان از سایر مشکلات مرتبط با آن مانند صدمات جسمی و روحی پیشگیری کرد. از همین‌ رو استخدام پرستار سالمند به عنوان یک نیروی کمکی می تواند شما را در بالا بردن کیفیت مراقبت از سالمند کمک کند. برای این منظور کافی است با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت علاوه بر پرستار سالمند از ویزیت پزشکان مجرب و متخصص این مجموعه بهره مند شوید. سالها خدمت صادقانه، توجه به نیازهای متقاضیان و ارائه خدمات با کیفیت باعث شده تا این مجموعه در لیست بهترین مراکز خدمات پرستاری قرار بگیرد. جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content