انواع سرم تزریقی

حدود 60 درصد بدن انسان از  آب تشکیل شده است که دو سوم آن در داخل سلول ها ذخیره می شود. بقیه در رگ های خونی و بین سلول ها یافت می شوند. 73 درصد مغز و قلب ، 83 درصد از ریه ها، 79 درصد عضلات و کلیه ها و 64 درصد از پوست از آب تشکیل شده است. آب برای هر سلول زنده ضروری است. برخی از عملکردهای مهم آن شامل تنظیم دمای داخلی بدن، از طریق تنفس و تعریق، انتقال پروتئین و کربوهیدرات ها، دفع مواد زائد از طریق ادرار و مدفوع و روان تر شدن حرکات مفاصل است.

وقتی مایعات بدن به هر دلیلی از دست می‌ روند، الکترولیت‌ها نامتعادل می‌شوند، سیستم ‌های بدن تحت فشار قرار می‌ گیرند و عملکرد شناختی در مغز مختل می‌ شود. برای پیشگیری از هرگونه مشکل ناشی از این اختلال ممکن است، پزشکان انواع سرم تزریقی را بنا به شرایط بیمار تجویز کنند. اگر شرایط رفتن به مطب پزشک را ندارید می توانید از خدمات ویزیت در منزل استفاده نمایید. به همین ترتیب سرم تراپی در منزل یا مراکز درمانی انجام می شود. تماس با یک مرکز خدمات پرستاری مطمئن می تواند به شما کمک کند تا خدمات مربوط به انواع سرم تزریقی را به راحتی در منزل دریافت کنید. اگر می خواهید قبل از  هر گونه تزریق، اطلاعات بیشتری در مورد انواع سرم ها و کاربرد آن ها بدانید، با ادامه مطلب زیر همراه باشید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

انواع سرم ها و کاربرد آنها

در اکثر موارد هنگامی که بیماران دچار کمبود حجم مایعات می شوند، انواع سرم تزریقی برای آن ها تجویز می شود. سه نوع اصلی از این سرم ها وجود دارند که دارای ترکیبات و کاربردهای متفاوتی به شکل زیر هستند:

  • محلول های ایزوتونیک

غلظت محلول های ایزوتونیک شبیه غلظت ذرات محلول در خون مانند پلاسماست. نمونه ای از محلول ایزوتونیک سرم نرمال سالین  (%0.9 NaCl) است. از آنجایی که غلظت این محلول مشابه خون است، مایع در فضای داخل عروقی می ماند و موجب افزایش حجم داخل عروقی می شود. به همین دلیل در بیشتر موارد این سرم ها برای  افزایش فشار خون استفاده می شوند.

  • محلول های هیپوتونیک

از دیگر انواع سرم تزریقی محلول های هیپوتونیک هستند که غلظت املاح محلول کمتری نسبت به خون دارند. نمونه ای از محلول هیپوتونیک، سرم نرمال سالین (%0.45 NaCl) است. هنگامی که محلول های هیپوتونیک تزریق می شوند، غلظت املاح محلول در خون در مقایسه با فضای داخل سلولی کمتر می شود. این عدم تعادل باعث حرکت اسمزی آب از محفظه داخل عروقی به فضای داخل سلولی می شود.  به همین دلیل از مایعات هیپوتونیک برای درمان کم آبی سلولی، هیپوناترمی و تهیه مایع برای دفع املاح از کلیه استفاده می شود. 

  • محلول های هیپرتونیک

سرم هیپرتونیک برای چیست؟ محلول های هیپرتونیک غلظت ذرات محلول بیشتری نسبت به خون دارند. نمونه ای از محلول هیپرتونیک سرم نرمال سالین (%3 NaCl) است. هنگامی که مایعات هیپرتونیک تزریق می شوند، غلظت املاح محلول در فضای داخل عروقی در مقایسه با سلول ها افزایش می یابد. این امر باعث حرکت اسمزی آب از سلول ها به فضای داخل عروقی می شود تا املاح موجود در خون رقیق شوند. 

هنگام تجویز مایعات هیپرتونیک، نظارت بر علائم هیپوولمی مانند مشکلات تنفسی و فشار خون بالا ضروری است. این سرم برای درمان هیپوناترمی شدید و ادم مغزی استفاده می شود.

انواع سرم ها و کاربرد آنها

سرم تقویتی بدن

حال که با انواع سرم تزریقی آشنا شدید، بهتر است بدانید برخی از این سرم ها مانند سرم تقویتی بیشتر در بین افراد شناخته شده هستند. سرم تقویتی انواع مختلفی مانند سرم تقویتی نمکی، سرم تقویتی قندی و سرم تقویتی آمینو اسید دارد که هر کدام از آنها کاربرد های متفاوتی دارند به عنوان مثال:

 کاربردهای سرم تقویتی نمکی

  • تامین آب از دست رفته بدن بیمار
  • کمک‌ به دفع املاح از کلیه ها
  • ضدعفونی کردن زخم و شستشوی آن
  • پاکسازی معده
  • تامین آب مورد نیاز بدن
  • تامین انرژی قبل از جراحی و همچنین زمانی که بیمار نمی تواند مواد غذایی لازم را از طریق دهان دریافت کند
  • تنظیم میزان گلوکز

انواع سرم ها و کاربرد آنها

کاربردهای سرم تقویتی آمینو اسید

  • حفظ پروتئین بدن
  • کمک به رفع مشکلات معده و روده
  • تنظیم سوخت و ساز
  • تامین مواد مغذی لازم برای بدن

سرم قندی نمکی برای چیست؟

سرم قندی نمکی یا سرم دکستروز سالین منبع آب، الکترولیت ها و کالری است که جهت هیدراتاسیون بهتر و تامین انرژی استفاده می شود. در واقع تزریق سرم قندی نمکی به عنوان  یک محلول استریل برای تامین آب اضافی بدن و کربوهیدرات ها (کالری از قند) است. این سرم منبعی از کالری و انرژی است. دکستروز به راحتی جذب می شود، مانع کاهش یا از دست دادن نیتروژن و پروتئین بدن شده، رسوب گلیکوژن را تحریک کرده و به جلوگیری از کتوز کمک می کند. سرم قندی نمکی زمانی تجویز می شود که بیمار قادر به نوشیدن مایعات کافی نیست. این سرم برای بسیاری از شرایط پزشکی مختلف کاربرد دارد.

سرم قندی نمکی برای چیست؟

سرم یک سوم دو سوم یعنی چه؟

یکی دیگر از انواع سرم تزریقی، سرم یک سوم دو سوم است. این سرم حاوی یک‌سوم نرمال سالین و دو سوم دکستروز ۵ درصد است و از آنجا که نسبت به سرم قندی نمکی قند کمتری دارد، بیشتر برای بیماران که از دیابت رنج می برند، استفاده می شود. از همین رو در بین انواع سرم تزریقی، بهترین سرم برای افراد دیابتی، سرم یک سوم دو سوم است.  

اگر شما یا بیمارتان به دلایل مختلف نیاز به تزریق سرم دارید، اما شرایط جسمی تان اجازه نمی دهد به راحتی به مراکز درمانی مراجعه کنید بهتر است با یکی از معتبرترین مراکز خدمات پرستاری مانند مرکز خدمات پرستاری مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا به بهترین شکل خدمات تزریقات در منزل را زیر نظر پزشکان و پرستاران مجرب و متخصص دریافت کنید. جهت مشاوره و آشنایی با خدمات این مرکز می‌تواند پیج اینستاگرام تهران درمان سر زده یا از طریق شماره های موجود در سایت اقدام نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content