کم شنوایی گوش

درمان کم شنوایی گوش
درمان کم شنوایی گوش

کم شنوایی گوش یک اختلال نسبتاً رایج است که افراد با افزایش سن ممکن است به آن مبتلا شوند، اما این تنها دلیل کم شنوایی نیست. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، بیماری های زمینه ای خاص، عفونت، تروما یا هرگونه آسیب به سیستم شنوایی می تواند رسیدن سیگنال های صوتی به مغز را با اختلال مواجه کرده و باعث کم شنوایی شود. در اکثر موارد کم شنوایی گوش  به تدریج ایجاد می شود. اگر در شنیدن صداهای اطراف مشکل دارید، هنگام گفتگو با دیگران درک درستی از صداها ندارید و به صورت نامفهوم متوجه کلام دیگر را می شوید، هنگام تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی باید صدای دستگاه را بالاتر ببرید، احساس درد یا وزوز در گوش می کنید، زمان آن است که به پزشک مراجعه کنید. این ها همه می توانند نشان دهنده کاهش شنوایی شما باشند.

 پزشک پس از معاینه و انجام آزمایشات لازم علت کم شنوایی را تشخیص داده و درمان را آغاز می‌کند. اگر شرایط پزشکی شما یا بیمارتان به گونه ای است که امکان مراجعه حضوری به کلینیک‌ های درمانی را ندارید، می توانید با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت از خدمات پزشکان حاذق و متخصص جهت درمان برخوردار شوید. این مقاله با هدف بررسی بیشتر علت کم شنوایی گوش و درمان آن نگارش شده است. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

تماس بگیرید
مشاوران ما در مرکز خدمات پرستاری تهران درمان آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان در مورد کم شنوایی گوش به شما مشتریان عزیز می باشند.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان تهران درمان، فرم زیر را پر کنید. (ما نگرانی شما را درک می کنیم و فوری تماس می گیریم)

تلفن تماس با مرکز پرستاری تهران درمان: 02177530617 و 02177531124

علت کم شنوایی گوش

همانطور که گفته شد، کم شنوایی نتیجه نرسیدن سیگنال های صوتی به مغز است. ژنتیک، مصرف دارو ها، بیماری ها، عفونت و ویروس ها، وجود تومور، انسداد مجاری گوش، تجمع موم و… می توانند باعث کم شنوایی گوش شوند. بسته به اینکه مشکل در کجاست، سه  نوع اصلی کم شنوایی وجود دارد:

کم شنوایی حسی عصبی: این نوع کم شنوایی گوش ناشی از آسیب به سلول های مویی حساس داخل گوش داخلی یا آسیب به عصب شنوایی است که به طور طبیعی با افزایش سن یا در نتیجه آسیب رخ می دهد.

کم شنوایی رسانا:  زمانی که صداها از گوش خارجی به گوش داخلی منتقل نشوند، رخ می دهد. این عارضه اغلب به دلیل تجمع جرم، عفونت، سوراخ شدن پرده گوش یا اختلال در استخوان های شنوایی ایجاد می شود. 

کم شنوایی مختلط: اگر علائم و اختلالات بالا همزمان با هم رخ دهند، شاهد کم شنوایی مختلط خواهید بود.

علت کم شنوایی گوش

علت کم شنوایی گوش راست

گاهی کم شنوایی در یک طرف چپ یا راست اتفاق می افتد که این معمولاً به دلیل سکته، تصادف، عفونت و… است. اگر بیمار در جهت یابی صداهای وارد شده دچار مشکل شود، کم شنوایی یک طرفه رخ داده است. افرادی که از کم شنوایی گوش راست رنج می برند، صداها، تنها از گوش سمت چپ وارد سیستم شنوایی آنها می شود و این یعنی ایجاد مشکل در پیدا کردن منبع صوتی که در سمت راست قرار دارد. 

علت کم شنوایی گوش چپ

گوش سمت چپ نیز مانند گوش راست بر اثر ایجاد ضربه به سر یا گوش و دیگر دلایل ذکر شده دچار کم شنوایی می شود. این بار امواج از سمت راست وارد سیستم شنوایی شده و باعث می‌شوند تا گوش سمت چپ نتواند منبع صوتی را به درستی تشخیص دهد. 

کم شنوایی گوش بر اثر ضربه

ضربات ناگهانی و تصادفات جسمی زمانی که باعث سوراخ شدن پرده گوش، آسیب مغزی تروماتیک (TBI) یا شکستگی جمجمه و دیگر صدمات شوند، می توانند منجر به کم شنوایی گوش شوند. از طرفی تغییرات ناگهانی در فشار هوا (مانند تغییر فشار هنگام فرود آمدن هواپیما) نیز می تواند باعث آسیب به گوش شده و منجر به کاهش شنوایی حسی عصبی شود. اگر دچار ضربه به سر شدید و شنوایی شما تغییر کرد، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

کم شنوایی گوش در کودکان

کم شنوایی گوش در کودکان می‌ تواند بر سایر مهارت های کلامی و اجتماعی آنها تاثیر منفی داشته باشد، نشانه های کم شنوایی در کودکان شامل تاخیر در صحبت کردن، درست ادا نکردن کلمات، بلند کردن صدای تلویزیون، عدم برقراری ارتباط با سایر کودکان به ویژه در هنگام بازی، عکس العمل ضعیف هنگام صدا کردن نام کودک و… می باشد.  بنابراین اگر نشانه های کم شنوایی را در کودک خود مشاهده می کنید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید تا درمان ها هر چه زودتر آغاز شود. 

علت کم شنوایی گوش در کودکان

اگر سابقه کم شنوایی در خانواده خود ندارید، ممکن است بخواهید علت ابتلای کودک به این عارضه را بدانید. علاوه بر ژنتیک دلایل زیر نیز باعث کم شنوایی گوش در کودکان می شوند:

  • قرار گرفتن در معرض عفونت قبل از تولد
  • تزریق خون برای درمان زردی
  • اختلالات عصبی
  • عفونت اطراف مغز و نخاع
  • جراحی ناحیه سر

کم شنوایی گوش در کودکان

درمان کم شنوایی گوش

درمان کم شنوایی گوش همیشه ممکن نیست، به خصوص زمانی که فرد از بیماری های زمینه ای رنج می برد. اگر علت کم شنوایی تجمع جرم یا وجود عفونت در گوش باشد می توان از طریق ساکشن گوش یا شستشوی گوش در خانه و مراکز درمانی به رفع مشکل کمک کرد، اما اگر دلایل جدی تری برای کم شنوایی وجود داشته باشد، باید اقدامات اساسی را برای درمان کم شنوایی گوش چپ و راست دنبال نمود:

جراحی: اگر علت کم شنوایی ایجاد ناهنجاری در پرده گوش یا استخوانچه های شنوایی باشد، درمان فقط از طریق جراحی امکان پذیر است. در مواردی که بیمار به دلیل عفونت های مکرر و تجمع مایع های عفونی دچار کم شنوایی شده است، لوله های کوچکی از طریق جراحی وارد گوش شده تا به تخلیه عفونت کمک نمایند.

استفاده از سمعک: آسیب گوش داخلی باعث کم شنوایی می شود. در این صورت استفاده از سمعک می تواند به دریافت درست امواج و انتقال آنها کمک نماید.

کاشت حلزون: اگر کم شنوایی بسیار شدید باشد، استفاده از سمعک کارایی لازم را نخواهد داشت. در این صورت بهترین گزینه کاشت حلزون است. عملکرد آن به این صورت است که به صورت مستقیم عصب شنوایی گوش را تحریک می کند تا اصوات واضح تر شنیده شوند. 

همه اقدامات فوق جهت درمان کم شنوایی گوش راست و چپ انجام می شوند.

درمان کم شنوایی بدون سمعک

امروزه به لطف رشد فناوری های علمی و پزشکی، کم شنوایی را می توان بدون استفاده از سمعک  به روش های زیر درمان کرد:

رفع کم شنوایی از طریق سلول های بنیادی: با استفاده از این شیوه درمانی میتوان سلول های آسیب دیده را ترمیم کرد یا به رشد سلول های موئی کمک نمود. این روش به ویژه برای کم شنوایی حسی موثر است.

ژن درمانی : در این روش از طریق کار روی ژن های معیوب از تاثیر آنها بر روی شنوایی جلوگیری می شود.

استفاده از دارو برای درمان سلول ها: تاکنون تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده تا بتوان دارویی تولید نمود که بتواند باعث تحریک رشد عصب شنوایی بشود. مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

درمان کم شنوایی گوش

درمان خانگی برای کم شنوایی گوش

کم شنوایی گوش در مواردی که خفیف باشد مانند کیپ شدن گوش دارای درمان های خانگی به شرح زیر است:

  • از قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا اجتناب کنید.
  • همیشه گوش های خود را خشک نگه دارید، به خصوص پس از شنا یا حمام به آرامی با حوله گوش خود را خشک کنید.
  • از مصرف دخانیات به ویژه سیگار خودداری نمایید، زیرا سیگار با تحریک پوشش داخلی گوشی میانی می تواند عملکرد طبیعی شیپور استاش را با مشکل مواجه نماید.
  • در مصرف دارو ها دقت کنید.
  • از ورود سواب پنبه ای و هرگونه اشیای کوچک به داخل گوش پرهیز نمایید.
  • در سرما از گوش های خود محافظت کنید و حتماً از کلاهی که گوش ها را کامل بپوشاند، استفاده نمایید.
  • غربالگری شنوایی را انجام دهید.
  • مصرف ویتامین ها و مکمل ها را فراموش نکنید.

اگر کم شنوایی خود یا عزیزانتان یکی از دغدغه های سلامتی شما محسوب می شود با مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید تا از مشاوره و خدمات حرفه ای پزشکان این مرکز بهره مند شوید. پیج اینستاگرام تهران درمان و شماره های موجود در سایت پل ارتباطی شما با این مرکز است.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content