مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده برای والدین با سوالات و استرس زیادی همراه است. چگونگی شیردهی، شستن، حمام کردن، تعویض پوشک و… همگی از چالش‌های پیش رو والدین پس از تولد نوزاد است. علاوه بر این موارد مراقبت از نوزاد تازه متولد شده به این معنی است که شما باید به خوبی در مورد هرگونه مشکلی که باعث ناراحتی نوزاد می‌شود، نیز بدانید تا در صورت مشاهده هر علائمی روی پوست یا اندام کودک به موقع راه کارهای مراقبتی و درمانی را شروع نمایید. برخی از والدین به دلیل کم تجربگی، شلوغ بودن برنامه شخصی و کاری و بسیاری دلایل دیگر نمی توانند به خوبی از پس مراقبت و نگهداری از کودک یا نوزاد در منزل برآیند. در این صورت تماس با یک مرکز خدمات پرستاری حرفه‌ای مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان می‌تواند یک کمک و مشاوره خوب برای والدین باشد تا بتوانند به کمک پرستار کودک در منزل از پس مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود به خوبی بر آیند. اگر مراقبت از نوزاد در هفته ها و ماه های اول پس از تولد یک دغدغه برای شما محسوب می شود با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بیاموزید. 

مراقبت از نوزاد در هفته های اول

مراقبت از نوزاد در هفته های اول پس از تولد باید با دقت و وسواس باشد به خصوص در مورد بند ناف نوزاد باید بسیار مراقب بود تا هنگام تعویض لباس یا جابجایی، از این ناحیه نوزاد آسیب نبیند. بند ناف کودک باید تمیز و خشک نگه داشته شود. 

مورد بعدی تغذیه نوزاد با استفاده از شیر مادر است. کودکانی که به دلایل مختلف نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند باید با شیر خشک در دفعات منظم تغذیه شوند. استریل کردن شیشه شیر، قرار دادن شیشه شیر در زاویه مناسب جهت جلوگیری از ورود هوای اضافی به دهان نوزاد، قرار دادن نوزاد در وضعیت مناسب همگی باعث می شوند تا نوزاد پس از تغذیه با شیر کمتر دچار دل درد و احساس ناراحتی شود.

نکته بعدی جهت مراقبت از نوزاد تازه متولد شده، توجه به زمان خواب کودک است کودکانی که به خوبی استراحت می کنند رشد و قدرت بدنی بهتری خواهند داشت. تعویض پوشک، حمام بردن نوزاد، استفاده از لباس های پنبه ای نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. به رنگ صورت نوزاد خود دقت کنید. زردی صورت نوزادان طبیعی است، بنابراین جای نگرانی نیست. در مواردی که این زردی بیش از یک هفته به طول بیانجامد و شدت آن بیشتر شود باید سریع به پزشک مراجعه نمود. 

مراقبت از نوزاد در هفته های اول

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در تابستان

در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا کودکان بیشتر عرق می کنند، بنابراین پوست آنها در صورت عدم مراقبت صحیح قرمز و حساس شده و به راحتی آسیب می بیند. گرمازدگی، آفتاب سوختگی، بالا رفتن دمای بدن و… نیز از دیگر مشکلات پیش رو برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در فصل گرم سال است. برای کاهش مشکلات نوزادان در این فصل باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • لباس های نخی و مناسب به نوزاد بپوشانید.
  • تهویه مناسب برای منزل و حتی داخل ماشین خود در نظر بگیرید.
  • فواصل شیردهی را کمتر کنید تا آب از دست رفته به دلیل دمای بالا محیط جبران شود.
  • هنگام بیرون رفتن از منزل از سایه بان برای کودک استفاده کنید.
  • برنامه های خرید و دیگر کارهای خارج از منزل را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که مجبور نباشید در اوج گرما به خارج از منزل بروید.
  • در صورت قرمزی و تورم پوست از پماد ها و کرم های آبرسان توصیه شده توسط پزشک استفاده نمایید.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان

به همان اندازه که مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در فصل گرم سال اهمیت دارد، در فصل زمستان نیز باید مراقبت های اساسی زیر جهت عبور از بحران ها و چالش های این فصل نیز به خوبی  مورد توجه قرار بگیرند:

  • دمای مناسب را برای اتاق نوزاد تنظیم کنید. اگر دمای اتاق متعادل و مناسب باشد، لازم نیست که پتوی سنگین روی کودک انداخته شود. 
  • هنگام بیرون رفتن از منزل لباس های زمستانی مناسب مانند کلاه، کاپشن، جوراب ضخیم و پتو برای کودک در نظر بگیرید.
  • محیط حمام را از قبل گرم کنید و سعی کنید در گرم ترین ساعت روز کودک را حمام کنید.
  • اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند باید در فصل سرد، مادر بیشتر از مواد غذایی گرم استفاده کند تا شیر دهی بهتر و آسان تر انجام شود.

مراقبت از نوزاد یک ماه و نیمه

در یک و نیم ماهگی در طول یک شبانه روز نوزاد باید ۸ بار به وسیله ی شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شود. از آنجا که هنگام مکیدن شیر مقداری هوا وارد معده نوزاد شود، بعد از هر بار تغذیه گرفتن باد گلوی نوزاد بسیار مهم است. برای این کار کافیست نوزاد را در آغوش گرفته و فاصله بین دو کتف او را به آرامی ماساژ داد. از طرفی تعویض پوشک نیز بسیار مهم است. ممکن است، گاهی ۴ تا ۶ بار در روز لازم باشد که پوشک‌ کودک عوض شود. نکته دیگر توجه به خواب مناسب و کافی نوزاد است. نوزادان در این سن حدود ۱۴ تا ۱۷ ساعت می خوابند. هر چه کیفیت خواب کودکان بالاتر باشد، رشد آن ها نیز بهتر خواهد بود. اگر انجام این نوع مراقبت ها برای شما مشکل است، می توانید با استخدام پرستار نوزاد در منزل به مراقبت و نگهداری بهتر از کودک خود کمک کنید.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان

استخدام پرستار برای مراقبت از نوزاد پسر  و دختر

پرستار نوزاد باید به خوبی نکات اساسی در مورد مراقبت از نوزاد دختر و پسر را بداند. او باید بتواند احساس عاطفی و دلسوزانه ای نسبت به مراقبت از نوزاد تازه متولد شده جدا از  جنسیت آنها داشته باشد. اگر نوزاد بی قرار است و مدام گریه می کند باید به درستی نیازهای جسمی و عاطفی او تشخیص داده شود و پرستار دلسوزانه تمام تلاش خود را  جهت آرام کردن کودک انجام دهد. نکته بعدی نظافت نوزاد پسر و دختر است. نظافت نوزاد به معنی تعویض کردن به موقع پوشاک و لباس است. پس از هربار تعویض پوشک باید آلت تناسلی و نواحی اطراف آن به خوبی با استفاده از یک پارچه پنبه ای نرم یا دستمال مرطوب تمیز شود.  هنگام نظافت نوزاد پسر باید پوست آلت تناسلی رابه آرامی کمی عقب کشید تا همه نقاط آن به خوبی تمیز شوند، در غیر این صورت جمع چرک به مرور ممکن است منجر به آسیب پوستی، زخم ویا حتی عفونت شود. 

نحوه شستن نوزاد در دستشویی

شستن صحیح و به موقع از دیگر نکات مراقبت از نوزاد تازه متولد شده است. از آنجا که به دلیل ادرار و مدفوع آلت تناسلی آلوده می‌شود، باید پس از هر بار تعویض پوشک این ناحیه تمیز شود. همانطور که گفته شد، استفاده از دستمال پنبه ای و دستمال مرطوب جهت تمیز کردن نوزاد مهم است، اما کافی نیست. بهتر است هر چند وقت یکبار آلت تناسلی نوزادان به خوبی شسته شود. برای این منظور ابتدا دست های خود را بشویید. جهت شستشوی و نظافت نوزاد دختر بهتر است این کار از سمت جلو عقب انجام شود تا از انتقال میکروب های مقعد به داخل آلت تناسلی پیشگیری شود. اطراف ناحیه لگن نیز با استفاده از یک صابون ملایم کاملاً باید شسته شود. برای شستن پای نوزاد پسر، همانطور که گفته شد باید پوست آلت تناسلی کمی به عقب کشیده شود تا ناحیه زیر و اطراف آن به خوبی شسته شوند، برای این منظور کافیست نوزاد را روی دست خوابانده و محل ادرار و مدفوع و اطراف آن را زیر شیر آب ولرم به آرامی شستشو داد.

نحوه شستن نوزاد

اگر برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده و شستشو او به دلیل کوچک بودن جثه و لیز بودن پوست بدن، نگران هستید، بهتر است از یک مرکز خدمات پرستاری قابل اطمینان مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان در این زمینه کمک بگیرید. این مرکز با اعزام پرستاران کارآزموده و مجرب، خود را نسبت به سلامت و مراقبت نوزاد تازه متولد شده متعهد می داند. جهت آشنایی بیشتر با خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان سر بزنید و یا از طریق سایت اقدام نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content