بخیه زدن و کشیدن آن در منزل

اگر زخم یا جراحتی دارید که باید بخیه شود و فرصت رفتن به مراکز درمانی را ندارید یا بیماری در منزل دارید که به دلیل عدم توانایی حرکتی، قادر به جابجایی و رفتن به مراکز درمانی نیست، می توانید اقدام به زدن بخیه و کشیدن آن در منزل، توسط یک موسسه خدمات پرستاری معتبر مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان نمایید. زدن بخیه و کشیدن آن در منزل توسط فرد متخصص و پرستار مجرب باید انجام شود تا با استفاده از تجهیزات مناسب و مواد استریل شده از بروز هرگونه عفونت و مشکل برای زخم خودداری شود. این موضوع به ویژه برای افرادی که دچار بیماری های خاصی هستند و یا زنان باردار بسیار اهمیت پیدا می کند، زیرا به دلیل حساسیت و شرایط خاص پزشکی این افراد باید با احتیاط و دقت بیشتری زدن و کشیدن بخیه در منزل انجام شود. در این مقاله از تیم محتوای موسسه خدمات پرستاری تهران درمان سعی شده تا همه آنچه که باید در مورد زدن بخیه و کشیدن آن در منزل بدانید، آورده شود تا شما با آگاهی بیشتری نسبت به دریافت این خدمات اقدام نمایید. پس با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

زدن بخیه در منزل

زدن بخیه در منزل به دو صورت جذبی و غیر جذبی انجام می شود:

بخیه های جذبی

همانطور که از نام این بخیه ها پیداست، به دلیل مواد و جنس نخی که دارند، قابلیت جذب در بدن را دارند. به این معنی که پس از زدن بخیه  به راحتی جذب بدن می‌ شوند. این بخیه ها در انواع مختلفی هستند که با توجه به بافت داخلی پوست انتخاب می شوند. زدن بخیه و کشیدن آن در منزل از طریق بخیه های جذبی بیشتر برای زخم های داخلی، جراحات دست، صورت و شکم است. به دلیل نوع ماده استفاده شده در این نوع بخیه ها حدود ۶۰ روز زمان لازم است تا به خوبی بخیه ها جذب بافت های بدن شوند. 

بخیه های غیر جذبی

این نوع بخیه ها جذب پوست و بافت های بدن نمی شوند و حتماً پس از زدن بخیه باید کشیده شوند. از آنجا که این بخیه ها جذب بدن نمی‌ شوند، برای جراحات داخلی از آنها استفاده نمی‌ شود و فقط سطح بیرونی پوست را می توان از طریق آنها ترمیم نمود. زدن بخیه و کشیدن آن در منزل از طریق بخیه های غیر جذبی نیز به دو طریق انجام می شود. یک سری از بخیه ها که روی سطح بیرونی پوست زده می‌ شوند، به راحتی دیده می‌ شوند و می توان آنها را از روی پوست جدا کرد. برخی دیگر از بخیه های غیر جذبی نیز هستند که در زیر پوست زده می شوند، به گونه ای است که فقط در دو سر پوست دیده می شود. برای کشیدن آن ها باید یک سر بخیه را قطع کرد و با کشیدن سر دیگر، آن را به طور کامل از زیر پوست جدا کرد. این کار باید توسط پزشک یا یک پرستار حرفه ای در منزل انجام شود تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شود.

انواع بخیه زدن

چگونگی زدن بخیه و کشیدن آن در منزل

زدن بخیه و کشیدن آن در منزل باید به موقع انجام شود.  پس از مشاهده جراحت بلافاصله برای درمان اقدام نمایید. پس از زدن بخیه حدود دو هفته باید صبر کنید تا پوست به اندازه کافی رشد کرده و لبه های زخم به خوبی به همدیگر بچسبند. در این صورت می توان بخیه ها را کشید. البته این زمان بر اساس نقاط مختلف بدن و عمق جراحت متفاوت است. اگر زخم به خوبی بهبود نیافته یا دچار قرمزی هستند، از کشیدن آن خودداری کنید. انتخاب ابزار مناسب، استرلیزه کردن تجهیزات، شستن و ضدعفونی کردن ناحیه ای که قرار است بخیه کشیده شود، قرار دادن بیمار در وضعیت مناسب، درست بلند کردن گره و برش آن، کشیدن نخ، پاکسازی محل جراحت همگی اقدامات اساسی هستند که پرستار برای کشیدن بخیه در منزل انجام می دهد.

بهترین زمان برای کشیدن بخیه شکم

هنگام درخواست برای زدن بخیه و کشیدن آن در منزل سوالی که اکثر افراد می خواهند در مورد آن بدانند این است که چه زمانی می توانند بخیه خود را بکشند؟ کشیدن بخیه به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه میزان جراحت چقدر است و چه میزان خونرسانی در آن ناحیه از پوست انجام می شود، عوامل موثری در تعیین زمان محل جراحت و جوش خوردن آن هستند. به عنوان مثال پوست سر و شکم به یک دوره بهبودی 7 تا 10 روزه نیاز دارند، در حالی که زمان بهبودی زخم کف پا حدود 21 روز است. زنان بارداری که زایمان خود را از طریق سزارین انجام داده‌اند برای کشیدن بخیه باید حدود ده روز پس از زایمان صبر کنند. پس از آن باید به پزشک جهت بررسی وضعیت زخم ها مراجعه نمایند. در صورت تایید پزشک می توانند نسبت به کشیدن بخیه اقدام نمایند.

بهترین زمان برای کشیدن بخیه شکم

نحوه کشیدن بخیه سزارین در منزل

کشیدن بخیه سزارین دردناک نیست و پزشک در عرض چند ثانیه می تواند به راحتی آن را از روی پوست جدا کند. کشیدن بخیه سزارین نیز مانند دیگر بخیه ها باید در یک شرایط کاملاً استریل انجام شود. از همین‌رو پزشک محل کشیدن بخیه را به خوبی ضدعفونی می‌کند و سپس به همان روشی که گفته شد، اقدام به کشیدن نخ بخیه می کند. 

مراقبت های پس از کشیدن بخیه

زدن بخیه و کشیدن آن در منزل زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که مراقبت ‌های  پس از کشیدن بخیه به دقت انجام شوند. این مراقبت ها شامل موارد زیر هستند: 

  • پس از کشیدن بخیه، محل را به خوبی خشک و تمیز نگه دارید. شما می‌توانید با استفاده از سشوار این کار را انجام دهید.
  • به دلیل حساس بودن پوست پس از کشیدن بخیه از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید.
  • جهت بهبودی هرچه سریعتر محل جراحت، می توانید از لوسیون ‌های حاوی ویتامین E استفاده کنید.
  • در صورت وجود هر گونه، تورم، قرمزی، تب و عفونت سریعا جهت درمان به پزشک خود مراجعه نمایید.

هزینه بخیه زدن در منزل 

زدن بخیه و کشیدن آن در منزل با هزینه‌ هایی همراه است. عواملی که در تعیین هزینه بخیه زدن در منزل موثر هستند، به شرح زیر است:

  • میزان آسیب و از بین رفتن بافت های نرم
  • نوع جراحت
  • لزوم حضور پزشک
  • نوع بخیه (جذبی یا غیر جذبی)
  • نوع نخ بخیه

هزینه کشیدن بخیه در منزل

عوامل موثر در تعیین هزینه کشیدن بخیه در منزل شامل موارد زیر است:

  • نوع جراحت
  • عمق و وسعت بافت های درگیر شده
  • تعویض پانسمان و بانداژ
  • نوع بخیه

مرکز خدمات پرستاری تهران درمان به عنوان یکی از مراکز شناخته شده و معتبر می تواند زدن بخیه و کشیدن آن در منزل را در اسرع وقت به بهترین شکل ممکن توسط کادر حرفه‌ای خود انجام دهد. جهت آشنایی با خدمات این مرکز می تواند به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه نموده یا از طریق سایت قدام کنید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content