همه آنچه که باید در مورد ورم پا در سالمندان بدانید

ورم پا در سالمندان یکی از مشکلات رایج است که افراد با افزایش سن و به دلیل کم تحرکی از آن رنج می برند. تورم در هر قسمت از پا می تواند مشکلات مختلفی را برای سالمند ایجاد کند و امور روزمره او را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که وظیفه نگهداری از سالمند را برعهده دارند، می دانند که ورم پا در سالمندان با مشکلات متعددی مانند درد، عدم توانایی حرکتی، کبودی و… همراه است. اگر در مواجه با سالمندانی که دچار ورم پا شده اند، نمی دانید باید چه مراقبت ها و راه های درمانی را پیش بگیرید، بهتر است با یک مرکز خدمات پرستاری حرفه ای مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان تماس حاصل نمایید و درخواست یک پرستار سالمند جهت کمک و مراقبت از سالمند خود نمایید. ورم پا در سالمندان می تواند نشان دهنده بیماری های دیگر باشد، بنابراین آگاهی و مراقبت های اصولی در این زمینه می‌تواند به حفظ بهتر سلامت  سالمند شما کمک کند. با ادامه مقاله زیر همراه باشید تا هر آنچه که در این زمینه لازم است را بیاموزید.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

آیا ورم پا در سالمندان خطرناک است؟

ورم پا در سالمندان یک مشکل شایع است که بسیاری از افراد مسن ممکن است آن را تجربه کنند، بنابراین به صرف شایع بودن این مشکل، نمی توان از خطرات احتمالی که سلامت سالمند را تهدید می‌کند، غفلت ورزید. البته اگر بتوان هر چه سریع تر ورم پاها را را کنترل کرد و شرایط را به حالت عادی برگرداند، ورم پا تهدید جدی برای  سلامت سالمند نخواهد بود.

علت ورم پا در سالمندان

ورم پا در سالمندان به دلیل شرایط جسمی و پزشکی که طی می کنند، به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • عدم تحرک در طول روز و کاهش فعالیت های روزانه و همچنین نشستن روی صندلی یا مبل برای مدت طولانی به ورم پا در سالمندان منجر می شود.
  • سالمندانی که از بیماری‌ های قلبی مانند نارسایی قلبی، بیماری های کبدی مانند سیروز کبدی، بیماری های کلیوی و کم کاری تیروئید رنج می برند، نیز در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. اگر ورم دست و پا ها همزمان رخ دهد، نشان دهنده ابتلا سالمند به بیماری های کلیوی است. ورم پا به تنهایی نیز نشان دهنده بیماری های قلبی در سالمند است.
  • مصرف داروهای مختلف نیز یکی دیگر از دلایل ورم پا در افراد مسن است. سالمندانی که از داروهای مختلف مانند انواع مسکن ها، داروهای فشار خون، متفورمین، داروهای هورمونی، داروهای ضد افسردگی و داروهای تجویز شده برای آلزایمر و پارکینسون استفاده می کنند، مستعد ورم پا می باشند.

دلایل ورم پا در سالمندان

سه دلیل ذکر شده، مهم ترین علل ورم پا در افراد مسن هستند، اما گاهی ورم فقط در یک بخش از پا مانند قوزک یا فقط در یک پا مشاهده می شود که ممکن است علت های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال:

علت ورم قوزک پا در سالمندان

دلایل مختلفی برای ورم قوزک پا در سالمندان وجود دارد، اما در اکثر موارد، مهم ترین علت این عارضه، عدم تحرک و نشستن های طولانی مدت است. سالمندانی که مرتب دچار ورم قوزک پا هستند، باید به راه رفتن و تحرک تشویق شوند. پیاده روی های کوتاه مدت درمان خوبی برای ورم پا در سالمندان است.

علت ورم یک پا در سالمندان

گاهی تورم ممکن است فقط در یک پا اتفاق بیفتد. در این صورت سالمند ممکن است، درد شدید، سردی پاها، کبودی رنگ پوست، ناتوانی در تحمل وزن و تب و لرز را تجربه کند. ایجاد تورم در یک پا می تواند کمی نگران کننده باشد. انسداد عروق خونی، انسداد لنفاوی یا تروما، عفونت های پوستی مانند سلولیت یا آرتریت مچ پا، شکستگی پا (شکستگی استخوان ناویکولار)  و… همگی می تواند دلیل ورم یک پا در سالمندان باشند.

ورم پا در بیماران قلبی

همانطور که گفته شد بیماری های قلبی یکی دیگر از دلایل ورم پا در سالمندان هستند. اگر سالمند از بیماری های قلبی به ویژه نارسایی قلبی رنج می برد، به دلیل عدم پمپاژ صحیح خون، مایعات در نواحی مختلف از جمله پا ها جمع می شوند و این باعث می شود تا راه رفتن برای فرد سخت شده و درد و تورم را به ویژه در ناحیه پا ها احساس نماید. تغییر سبک زندگی، مصرف دارو و عدم مصرف نمک می تواند به بیماران قلبی جهت بهبود ورم پا کمک کند. اگر ورم پا به سرعت در بیماران قلبی درمان نشود، این می‌تواند به ادم ریوی منجر شود. بنابراین در صورت مشاهده تنگی نفس، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

درمان خانگی ورم پا در سالمندان

قبل از شروع درمان خانگی برای ورم پا در سالمندان باید در مورد بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، کبدی، کلیوی که سالمند به آن مبتلاست، اطمینان حاصل نمود. پس از آن با توجه به نوع بیماری، پزشک داروهایی را برای کنترل شرایط بیماری تجویز می کند. داروی ادرار آور ممکن است به عنوان داروی ورم پا در سالمندان نیز تجویز شود. در صورت تجویز داروی ادرار آور باید سدیم و پتاسیم مرتب چک شود. در کنار مصرف این داروها آنچه که می‌تواند به سالمند شما بسیار کمک کند درمان و مراقبت های  خانگی جهت کنترل تورم است. مهم ترین نکات درمانی و مراقبتی در خانه برای کاهش ورم پا در سالمندان به شرح زیر است:

پیروی از رژیم غذایی کم نمک

سالمند به جای استفاده از نمک می تواند از انواع گیاهان معطر و مرکبات مانند پرتقال، لوبیا سبز، مارچوبه، پیاز، چغندر و سیر برای طعم دادن به غذای خود استفاده کند. انواع غذاهای حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان نیز باید به رژیم غذایی سالمند اضافه شود.

انجام حرکت ها و تمرینات سبک

تشویق سالمند به تحرک، انجام فعالیت‌های روزانه و حتی شروع پیاده روی و حرکت های نرم ورزشی، می توانند به کاهش ورم پا در سالمندان کمک زیادی نمایند.

استفاده از جوراب واریس

جوراب واریس یک روش طبیعی جهت کنترل ورم پا است که پوشیدن آن به افراد مسن توصیه می شود. قبل از پوشیدن جوراب واریس، فرد سالمند باید 20 دقیقه به حالت دراز کش باشید یا پاهای او بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد تا تخلیه خون انجام شده و سالمند راحت تر جوراب را بپوشد، در غیر این صورت ممکن است پوشیدن جوراب نتیجه عکس داشته و ورم پا را بد تر کند.

دلایل ورم پا در سالمندان

دقت در مصرف مایعات با توجه به میزان ادرار سالمند

مصرف مایعات و هیدرات ماندن باعث می ‌شود، ورم پا تا حد زیادی کاهش پیدا کند، البته به شرط آنکه میزان مصرف مایعات به شکل درستی تنظیم شود، زیرا مصرف مایعات بیش از اندازه نیز موجب تشدید ورم پا خواهد شد.

بالا نگه داشتن پاها

حدود ۳۰ دقیقه در روز پاهای سالمند باید بالاتر از سطح بدن نگه داشته شوند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی باید از قسمت انتهایی پا، نوک انگشتان و ساق پا شروع شده و تا ران ها ادامه پیدا کند.

اگر مراقبت مداوم از سالمند برای شما به دلایل مختلف امکان پذیر نیست و نمی توانید مراقبت ‌ها  و درمان های خانگی را به موقع و صحیح انجام دهید، تماس با یک مرکز خدمات پرستاری معتبر و شناخته شده مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان می تواند به شما در مراقبت بهتر از سالمند تان کمک کند. این مرکز با در اختیار داشتن کادر حرفه‌ای از پرستاران و پزشکان پاسخگوی خوبی برای تمام نیازهای شما در این بخش است. جهت تماس و آگاهی از خدمات این مرکز می توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده یا از طریق سایت اقدام نمایید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content