رفتار با سالمند لجباز

آیا توانایی های ذهنی و جسمی والدین سالخورده شما در چند ماه یا چند سال گذشته افت چشمگیری داشته است؟ این می‌تواند دلهره آور باشد، به خصوص اگر تصمیمات اشتباه آنها سلامتی شان را به خطر بیندازد. برخورد با والدین مسن می‌تواند ناامید کننده و چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر آنها در مقابل کمک یا توصیه شما مقاومت میکنند. با این حال، اگر بتوانید راهی برای برقراری ارتباط درست با آنها پیدا کنید، به طور حتم خواهید توانست به حفظ استقلال آنها کمک کنید و متقاعدشان کنید که سالم‌ترین تصمیمات ممکن را بگیرند.

مشاوره تلفنی و درخواست خدمات پرستاری در منزل

چرا والدین سالخورده اغلب رفتار غیر معقول دارند و تصمیمات نادرست می‌گیرند؟ افزایش سن می‌تواند ترسناک باشد. سالمندان اغلب از ناشناخته‌ها، از جمله از دست دادن استقلال و اثرات بالقوه درازمدت شرایط پزشکی جدی می‌ترسند. این ترس ممکن است دلیل مقاومت بسیاری از سالمندان در هنگام دریافت کمک از سوی خانواده باشد. حتی این موضوع باعث می‌شود تا آنها در بسیاری از مشکلات پزشکی خود را منفی نگه دارند. بهترین راه آموزش رفتار با سالمند لجباز است. اگر در این مورد آگاهی ندارید می‌توانید از مراکز خدمات پرستاری قابل اطمینان مانند مرکز خدمات پرستاری تهران درمان مشاوره و کمک بخواهید در این مقاله سعی شده تا چگونگی رفتار با سالمندان لجباز و بهانه گیر به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

درخواست مشاوره رایگان و استعلام قیمت خدمات

برای مشاوره رایگان توسط مشاورین ما فرم زیر را پر کنید.(کارشناسان ما در سریع ترین زمان، با توجه به الویت درخواست ها، با شما تماس می گیرند)

همچنین می توانید با شماره های 02177530617 و 02177531124 برای خدمات در تهران تماس حاصل نمایید

رفتار با سالمندان چگونه باید باشد؟

توجه به نکات زیر باعث می‌شوند تا چگونگی رفتار با سالمندان را به درستی بیاموزید:

پیگیر و صبور باشید

صبوری و پشتکار نقش مهمی در ایجاد مکالمات سازنده با والدین مسن دارند. همه چیز در یک جلسه حل نخواهد شد.شود. بمباران کردن سالمندان با اطلاعات بیش از حد در یک مکالمه می‌تواند بیهوده باعث ترس آنها و از دست دادن کنترل‌شان شود. اگر عزیز سالمند شما زوال عقل یا اختلال شناختی دارد، ممکن است نتواند به طور همزمان اطلاعات زیادی را دریافت کند، بنابراین با صبر و حوصله با آنها رفتار کنید.

برای نظرات آنها ارزش قائل باشید

به والدین خود فشار نیاورید، نق نزنید یا اذیت نکنید. فریاد زدن، مشاجره کردن، به هم کوبیدن درها و غیره می‌تواند به رابطه آسیب جدی وارد کند. در عوض، علت بی قراری سالمندان را پیدا کنید. با قرار دادن سالمند در هر فرآیند تصمیمگیری، به عزیزان خود قدرت دهید. احساسات آنها را تأیید کنید و به آنها نشان دهید که برای نظرات‌شان ارزش قائل هستید.

زمان بندی درست برای گفتگو انتخاب کنید

احساس استرس یا خستگی باعث می‌شود تا گفتگوهای سازنده هرگز اتفاق نیفتند. بنابراین در روزهایی که والدینتان دچار افسردگی یا اضطراب هستند، گفتگوهای چالش برانگیز را انتخاب نکنید. این فقط به ترس آنها می‌افزاید.

از پرستار سالمند کمک بگیرید

اگر خودتان احساس ترس، درماندگی و ناامیدی کنید، رفتار با سالمند لجباز ممکن است به راحتی انجام نشود. بنابراین بهتر است مقداری وقت و انرژی برای خود اختصاص دهید. پرستار سالمند آموزش دیده میتواند بخش زیادی از مسئولیت‌های شما را بر عهده بگیرد.

سعی کنید انگیزه پشت رفتار آنها را درک کنید

وقتی به والدین عزیز خود نزدیک می‌شوید، نه تنها به آنچه می‌گوید، بلکه به آنچه ممکن است نگوید نیز گوش دهید. این مهم ترین نکته در انتخاب مناسب‌ترین رفتار با سالمند لجباز است. برای مثال، آنها ممکن است از داشتن پرستار بترسند، زیرا نگران از دست دادن حریم خصوصی خود هستند. آنها ممکن است در برابر ویزیت در منزل توسط پزشک یا مراکز مقاومت کنند، زیرا از آنچه پزشک ممکن است در مورد وضعیت آنها بگوید می‌ترسند. بسیاری از اوقات ترس یا اضطراب عامل اصلی رفتار آنهاست.

رفتار با سالمندان چگونه باید باشد؟

شرایط را بپذیرید

تماشای عزیزان در مقابله با چالش‌های ناشی از افزایش سن دشوار است، به‌ویژه اگر آن‌ها پذیرای کمک نباشند. با این حال، شما همیشه نمی‌توانید خیلی آنها را متقاعد کنید یا نظرشان را تغییر دهید. با مشاور یا گروه درمانی همکاری کنید تا شرایط را به همان شکلی که هست بپذیرید. گاهی باید نسبت به عدم تغییرات نیز آگاه بود.

با والدین پیر خود مانند بزرگسالان بالغ و دانا رفتار کنید

فراموش نکنید، والدین شما هنوز بزرگتر از شما هستند. اگر با آنها مانند کودک رفتار کنید، این می‌تواند برای آنها و شما آزاردهنده باشد. در طول مکالمات خود، بر توانمندسازی آنها تمرکز کنید و در هر تصمیمی به آنها گزینه‌های زیادی بدهید.

بهانه گیری سالمندان

با افزایش سن، سالمندان به دلیل از دست دادن کنترل و استقلال در انجام امور روزمره دچار بدخلقی می‌شوند. این که دیگر نمی توانند مانند گذشته هویت مستقلی داشته باشند باعث لجبازی و بهانه گیری آنها می‌شود. اما این تنها علت بهانه گیری سالمندان نیست. عوامل زیر نیز در این مورد دخیل هستند:

  • احساس طرد شدن از جامعه و رویدادهای اجتماعی به دلیل ناتوانی های جسمی
  • احساس سربار بودن و ناکارآمدی
  • کاهش احترام و نفوذ در تصمیم گیری های خانوادگی
  • از دست دادن جایگاه شغلی یا بازنشسته شدن
  • محدود شدن توانایی های حرکتی
  • ترس از تنها ماندن

بهانه گیری سالمندان

نحوه برخورد با سالمند لجباز و بهانه گیر

آنچه که قبل از آموزش رفتار با سالمند لجباز مهم است، این است که درک درستی از شرایط کلی آنها داشته باشید. سالمندان به دلیل افزایش سن ممکن است تغییرات جسمی بسیاری را تجربه کنند. از طرفی پشت سر گذاشتن ناملایمات زندگی در طی سالیان عمر باعث می‌شود رفتارهای غیر متعارفی داشته باشند، بنابراین بسیار مهم است که نوع مشکلات عزیزان سالمند خود را به درستی شناسایی کنید و راه‌های رفع مشکل و ارتباط بهتر با آنها را بیاموزید. سالمند لجباز و بهانه گیر ممکن است رفتارهای متفاوتی نشان دهد. در زیر به چالش‌های اخلاقی سالمند پرداخته شده و چگونگی رفتار با سالمند لجباز بیان شده است:

خشم، خصومت و طغیان

اگر با عصبانیت یا خصومت والدین لجباز خود مواجه می‌شوید، ممکن است این رفتارها با خشم هیجانی مانند یک حمله شخصی همراه باشد. اگر والدین شما همیشه کمی بداخلاق بوده‌اند، قرار گرفتن در مسیر پیری، چالش‌های این چنینی را تقویت می‌کند.

راه حل

 روند پیری آسان نیست و می‌تواند باعث ناامیدی در سالمندان شود. داشتن کمی همدلی و قرار دادن خود به جای آنها می‌تواند رویکرد شما را تغییر دهد و به شما کمک کند هیچ برخورد تهاجمی انجام ندهید. در صورت امکان، از نقش مراقبتی خود فاصله بگیرید و با دیدگاهی تازه وارد گفتگو و تغییر رفتار با سالمند لجباز شوید. فراموش نکنید که احترام گذاشتن به بزرگترها بهترین و سریعترین راه برای ایجاد ارتباط با آنهاست.

رفتار توهین آمیز

گاهی اوقات عصبانیت و لجبازی می‌تواند به توهین تبدیل شود. رفتار توهین‌آمیز گهگاه در افراد مسن رخ می‌دهد. گاهی اوقات، این رفتار از یک مشکل روانی ناشی می‌شود که سالها سالمند با آن درگیر بوده است. در این مورد، ممکن است قبلاً برخی از مهارت‌های مقابله‌ای را آموخته باشید. این می‌تواند به شما در جهت‌یابی موقعیت کمک کند. با این حال، اگر رفتار توهین آمیز جدید باشد، این می‌تواند نشان دهنده تغییر در سلامت روان یا شناخت باشد.

راه حل

سعی کنید توضیح دهید که رفتار آنها چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید مدتی آنها را تنها بگذارید. این میتواند فرصتی برای یادگیر رفتار با سالمند لجباز را برای شما فراهم کند.

امتناع از دوش گرفتن یا حمام کردن

امتناع از مراقبت‌های شخصی، به ویژه دوش گرفتن یا حمام کردن، در افراد مسن بسیار رایج است، به خصوص اگر آنها با بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل زندگی می‌کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد سالخورده از دوش گرفتن امتناع کنند. این ممکن است برای آنها بیش از حد آسیب پذیر یا ترسناک باشد. کاهش بینایی می‌تواند این ترس را افزایش دهد.

راه حل

با پزشک مشورت کنید تا مشخص کنید چه چیزی می‌تواند باعث مقاومت در برابر دوش گرفتن شود. این می‌تواند ترکیبی از اضطراب و افسردگی باشد یا می‌تواند بخشی از پیشرفت زوال عقل آنها باشد.

اگر در شهری مانند تهران زندگی میکنید از پرستار سالمند در تهرانپارس، زعفرانیه و… کمک بخواهید تا برای دوش گرفتن به عزیزانتان کمک کند.

امتناع از پذیرش مراقبت

اگر والدین شما شما به سادگی از دریافت هرگونه خدمات مراقبتی امتناع می‌ورزند، احتمالاً از کاهش سلامتی یا نیازهای فزاینده خود احساس خجالت می‌کند. آنها همچنین ممکن است نخواهند که شما بار مشکلات انها را به دوش بکشید.

راه حل

صریح با عزیزتان صحبت کنید تا بتوانید راه‌هایی را پیدا کنید. همچنین دریافت مشاوره می‌تواند مفید باشد. در بسیاری از موارد، ممکن است عزیزتان کمک دیگران را راحت‌تر از شما بپذیرد، بنابراین به دنبال راه‌حل‌های مراقبت در منزل باشید تا نیازهای او را به درستی تامین کنید.

نحوه برخورد با سالمند لجباز و بهانه گیر

کلام پایانی

مراقب بودن می‌تواند مسئولیت سختی باشد، زیرا این نقش هم از نظر احساسی و هم از نظر جسمی فرد را بسیار درگیر میکند. مراقبت و نگهداری از سالمند نیاز به فداکاری و صبر دارد، به خصوص برای افرادی که به دلیل کهولت سن استقلال خود را از دست میدهند. صبور بودن در شرایط سخت می‌تواند مشکل به نظر برسد، به همین دلیل بهتر است کسی همراه شما باشد تا بخشی از مسئولیت‌ها و مراقبت‌های سالمند را برعهده بگیرد در این صورت رفتار با سالمند لجباز را می‌توان مدیریت کرد و راهکارهای درستی را اتخاذ نمود. برای این منظور می‌توانید از مرکز خدمات پرستاری تهران درمان کمک بگیرید. در این مجموعه جمعی از بهترین های پرستاری و پزشکی کنار هم گرد آمده اند تا بتوانند بهترین شکل ممکن پاسخگو نیازهای سالمندان عزیز شما باشند.

جهت آگاهی از خدمات این مرکز می‌توانید به پیج اینستاگرام تهران درمان مراجعه کرده و در مورد خدمات ارائه شده توسط این مرکز اطلاعات لازم را کسب نمایید؛ همچنین میتوانید به اطلاعات تماس تلفنی، مشاوره رایگان آنلاین و مشاوره حضوری، در صفحه (تماس با ما)، دسترسی داشته باشید.

نشانی کوتاه صفحه:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط :
ارسال دیدگاه و طرح سوال :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

پیمایش به بالا

درخواست فوری

در موقعیتی اورژانسی هستید و به خدمات ما نیاز دارید؟
با تهران درمان تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل نمایید

logo

تلفن های تماس تهران درمان به صورت 24 ساعته :

Skip to content